Miksi muuten kasvissyöjät olettaa
Että kaikki tarjoavat heille kasvisvoihtoehdon ja kunnollisen sellaisen? Mutta jos heille menee vieraaksi, ei lihavaihtoehtoa ole koskaan?
Kommentit (57)
luo joka voi syödä vain laktoosittomia tuotteita, niin pitäisikö hänen teidän mielestään valmistaa teille oma ruoka tavallisista maitotuotteista koska tehän pystytte syömään niitä? Eikö teille kelpaa se laktoositon ruoka?
Mitä teette kun monissa ravintoloissa on ruokien perässä merkinnät L ja G (laktoositon ja gluteeniton) kun ettehän te voi syödä niitä annoksia joissa on jompikumpi/molemmat merkit koska te voitte syödä gluteenia ja laktoosia?
Alkaako avautua?
Onko joku tosiaan niin fanaattinen lihansyöjä, että joaka aterialla on pakko saada lihaa?
Itse en ole kasvissyöjä eikä ystävissänikään ole yhtään kavsvissyöjää joten sikäli asia on minulle vieras, mutta noin ajatuksentasolla ap kuulostaa aika lapselliselta. Ei minulla sekasyöjänä ole mitään ongelmaa olla vaikka päiviäkin syömättä lihaa.
mutta moni lihansyöjä on nostanut hirveän metelin tarjolla olevasta ruuasta. Kasvissyöjät yleensä etsivät itselleen jotain syötävää ja varautuvat siihen, ettei kaikki tarjolla oleva maistu. Jos lihansyöjä ei löydä lautaseltaan lihaa, voi nousta helvetillinen mekkala ja huuto siitä, ettei ole RUOKAA lautasella. :D
Kasvissyöjät harvemmin tekevät meteliä syömisistään ja vastaavat vain jos kysytään. Sen sijaan lihansyöjillä on paljon mielipiteitä ja jopa vihaa kasvisruokailijoita kohtaan. En ymmärrä.
kun tulen kylään sun luo? Otathan sen huomioon?
luo joka voi syödä vain laktoosittomia tuotteita, niin pitäisikö hänen teidän mielestään valmistaa teille oma ruoka tavallisista maitotuotteista koska tehän pystytte syömään niitä? Eikö teille kelpaa se laktoositon ruoka?
Mitä teette kun monissa ravintoloissa on ruokien perässä merkinnät L ja G (laktoositon ja gluteeniton) kun ettehän te voi syödä niitä annoksia joissa on jompikumpi/molemmat merkit koska te voitte syödä gluteenia ja laktoosia?
Alkaako avautua?
ja voivat siksi terrorisoida muita joka paikassa.
en eettisistä syistä syö mitään mitä ei kotimaassa ole tuotettu, eli en syö soijaa tai riisiä, otattehan sen sitten myös huomioon?
kun tulen kylään sun luo? Otathan sen huomioon?
luo joka voi syödä vain laktoosittomia tuotteita, niin pitäisikö hänen teidän mielestään valmistaa teille oma ruoka tavallisista maitotuotteista koska tehän pystytte syömään niitä? Eikö teille kelpaa se laktoositon ruoka? Mitä teette kun monissa ravintoloissa on ruokien perässä merkinnät L ja G (laktoositon ja gluteeniton) kun ettehän te voi syödä niitä annoksia joissa on jompikumpi/molemmat merkit koska te voitte syödä gluteenia ja laktoosia? Alkaako avautua?
ystävissäni ei tosin ole yhtään karppia enkä osaisi ilman ohjeita sellaista ruokaa valmistaa, mutta kysyisin kyllä ystävältäni mikäli hän olisi vieraakseni tulossa ja sellaista ruokavaliota noudattaisi.
Alkaako avautua?
Laktoosi-intoleranssi on sairaus. Kasvisruokaa syädään vain huvikseen.
ruokavalio on vähän eriasia kuin kasvisruokavalio, onhan ihan eriasia, jos ei syö jotain periaatteesta, kuin jos ei syö jotain sen vuoksi, ettei elimistö kestä. Tuskin esim. pähkinälle allerginen kiusallaan jättää pähkinää sisältävät syömättä.. mutta en oo kuullu, että kukaan olis allerginen lihalle tai kasviksille. Ja harvoin ruoka on sellaista, että siinä ei olis mitään, mikä kasvissyöjälle sopii, ainakaan meillä.
en eettisistä syistä syö mitään mitä ei kotimaassa ole tuotettu, eli en syö soijaa tai riisiä, otattehan sen sitten myös huomioon?
jos ystävistäni joku ilmoittaisi tuollaisen ruokavalion niin ottaisin huomioon.
Te ette nyt usko että ihan tosissani kyllä kaikkien ystävieni ruokavaliot ottaisin huomioon, ja jos en itse osaisi niin kysyisin heiltä neuvot.
Ja tämä ihan sen takia että tiedän itsekin miten inhottavaa se on kun kerta toisensa jälkeen ei ole itselle mitään syömistä. Tätä tapahtuu mm juuri niissä piireissä jotka yrittävät yhä melkein 10 vuoden jälkeen kääntää minua takaisin sekasyöjäksi... Ystävieni luona tätä ongelmaa onneksi ei ole, kyse on suvustani.
luo joka voi syödä vain laktoosittomia tuotteita, niin pitäisikö hänen teidän mielestään valmistaa teille oma ruoka tavallisista maitotuotteista koska tehän pystytte syömään niitä? Eikö teille kelpaa se laktoositon ruoka? Mitä teette kun monissa ravintoloissa on ruokien perässä merkinnät L ja G (laktoositon ja gluteeniton) kun ettehän te voi syödä niitä annoksia joissa on jompikumpi/molemmat merkit koska te voitte syödä gluteenia ja laktoosia? Alkaako avautua?
mutta pointtini olikin se että ettekö te voi välistä syödä erikoisruokavaliolle sopivaa ruokaa jos kuitenkin syötte normaalistikin niitä aineksia mistä se on tehty?
mutta pointtini olikin se että ettekö te voi välistä syödä erikoisruokavaliolle sopivaa ruokaa jos kuitenkin syötte normaalistikin niitä aineksia mistä se on tehty?
ja elimistöni taas ei kestä useimpia kasviksia
Mutta jos ruokavalio on niin suppea että esim. kasviksista ei voi syödä mitään niin kyllä meidän perheessä oltaisiin aika huuli pyöreänä siitä että mitä sitten tarjotaan? Ehkä joku paketti HK:n lihapullia, mutta oikeastiko syöt sitten pelkästään niitä? Eikö tuossa nyt ala tulla jo jotain vitamiinipuutoksia?
Mutta jos ruokavalio on niin suppea että esim. kasviksista ei voi syödä mitään niin kyllä meidän perheessä oltaisiin aika huuli pyöreänä siitä että mitä sitten tarjotaan? Ehkä joku paketti HK:n lihapullia, mutta oikeastiko syöt sitten pelkästään niitä? Eikö tuossa nyt ala tulla jo jotain vitamiinipuutoksia?
se on kaikenlisäksi todella yleistä
Ihan mielenkiinnosta, mistä kasvisallergikon ruokavalio sitten koostuu? Lihasta ja viljatuotteista?
kun lihansyönnin lopetin niin olettanut että minulle tehtäisiin oma ruoka. Söin siitä mitä oli tarjolla sitä mitä pystyin. En halunnut häiritä koulun keittiötä sillä että yksin minulle olisi pitänyt tehdä oma ruoka. Samaa tein kotona. Kunnes sitten minut passitettiin terkalle alipainon takia, liikkuva tyttö kun olin kaiken lisäksi. Siinä vaiheessa sitten terkka ja äitini järjestivät minulle kouluun sen oman ruokailun.
Nykyään ei onneksi ole juuri missään enää ongelmallista saada sitä kasvisruokailua. Tosin mikä minusta on naurettavaa on se että siitä pitäisi tuoda läkärintodistus! Eihän se sairaus ole! Sitäpaitsi lääkäri ei suostunut sitä 2 vuotiaalleni päiväkotiin mennessä kirjoittamaan vaikka minulle työpaikkaruokailuun kirjoittikin. Tekopyhää mielestäni. Onneksi ei työntekoni tyssännyt siihen vaan sattui niin ihana päiväkoti että tekevät lapselleni oman ruuan ilman mitään lääkärinlappusia.
Kasvissyöjä = ei syö lihaa eli hänelle ei tarjota lihaa
Lihansyöjä = ei syö kasviksia joten hänelle ei tarjota kasviksia?
Näinhän se menisi jos tilanne olisi sama.
Kasvissyöjä = ei syö lihaa eli hänelle ei tarjota lihaa
Lihansyöjä = ei syö kasviksia joten hänelle ei tarjota kasviksia?
Näinhän se menisi jos tilanne olisi sama.
Juuri näin. Tässä nyt sotketaan lahjakkaasti käsitteitä. Näihin em. kategorioihin sotketaan sitten lisäksi ties minkä esoteerisen syyn vuoksi siitä, tästä ja tuosta kieltäytyvät. Itse olen kasvissyöjä, ja minulla on siihen hyvät syyt jotka kieltääkseen täytyisi sitten kumota esimerkiksi WHO:n lausunnot.
Toisaalta en voi sietää selleriä. Ymmärrän kyllä hyvin, että jälkimmäinen on nirsoilua. Jos siis jossain paikassa ainoa kasviruoka sisältää selleriä, niin se on minun ongelmani. En voi olettaa, että saan selleritöntä ruokaa kaikkialla. Grönlannissa en myöskään olettaisi saavani kasviruokaa, ja jos sivilisaatio romahtaisi nyt heti, niin Suomessa luultavasti joutuisin syömään ainakin kalaa. Mutta, tässä maailmantilanteessa ja tässä maassa juuri nyt MINUN (eli terveen ihmisapinan, ei moniallergisen ja ei-kissan)kasvissyöntiin on hyvät syyt. Toisin kuin sellerinirsoiluuni. Siksi yritän käytökselläni tehdä kasvissyönnin helpoksi paitsi itselleni, myös muille. Eli vaadin koulu-ym. ruokaloihin kasviruokaa.
Ainakin tälle lihansyöjälle pavut ja linssit tuottaa järkyttäviä vatsanväänteitä...
ja ehkä juustoakin (esim. joku pasta tai risotto)? Ei nimittäin jää nälkä sellaisen jälkeen isollakaan miehellä.
Ja ihan oikeasti turha vedota siihen että "syö pelkkää lihaa." Toki minä mielelläni tarjoan kasvisruokavahtoehdon ystävälleni, mutta vastaavasti toivon hänenkin ottavan sen huomioon, että itse syön myös lihaa. Vaikka syön muutakin, en tule täyteen, jos en aterialla saa lihaa. Lihaton ateria on mielestäni vajaa ateria. Miksi sitä ei voi ottaa huomioon? Tosin kyllä kaikki kasvissyöjäystäväni ovat ottaneet asian huomioon. Kiitos heille siitä. =)
Mutta kun näitä ruokaohjelmia katselee, niin kasvissyöjä loukkaantuu, jos hänelle tarjotaan lihaa, mutta itse ei kuitenkaan koskaan tarjoa lihaa kenellekään. "Haluan näyttää, että kasvisruokakin voi olla hyvää ja terveellistä" on aina peruste. Mitä jos se lihansyöjäkin haluaa näyttää, että liharuokakin voi olla hyvää ja terveellistä? Sehän on vain ja ainoastaan itsekästä ja brutaalia käytöstä.
Monihan syöttää sekasyöjäkavereilleen kasvisruokaa jotta "saataisiin ne huomaamaan miten hyvää kasvisruoka voi olla". Minä en tajua tuollaista käännytystä sitten ollenkaan- siis ensin pitää ottaa huomioon toisen kasvisruokavalio (joka ei perustu oikeastaan muuhun kuin yhdenlaiseen käsitykseen eettisyydestä) ja sitten toinen ei ota huomioon sinun syömisiäsi?? :o Samoin kasvissyöjät vaativat itselleen erivapauden syödä lihatonta ruokaa mm. kouluissa, mutta nyt KAIKKI PAKOTETAAN syömään sitä kasvisruokaa??