Pitäisikö lapsen kaverin korvata tämä?
Lapsemme sai tänään uuden kypärän, jota lapsen kaveri oli tahallaan heittänyt maahan. Nyt kypärässä on isoja naarmuja (näkyvät selvästi koska kyprärä on musta). Lasta harmittaa syystäkin ja hän haluaa uuden kypärän. Voinko vaatia uutta kypärää ostettavaksi?
Kommentit (33)
vaikka juttelen asiasta heidän kanssaan. Ovat ihan hyviä tuttuja. En vaadi uutta kypärää, mutta edes anteeksipyyntö pojalta olisi aiheellinen. Ehkä ne naarmut saa piiloon tussilla. Sitä yritin lapsellekin selittää mutta hän vain itkee että kypärä on pilalla : ( ehkä tuo pahin harmitus menee kuitenkin ohi. ap
kun tuo kaveri rikkoo tahallaan. Ja ikääkin jo aika paljon. Turhaa lapsesi itkee jos hänellä on
ääliö kaveri. Oma vika.
Vastuuvakuutus kuuluu aina yleensä kotivakuutuksen lisäksi. Halpa ennaltaehkäisy lapsen tekemien vahinkojen varalta...
vakuutuskin katsoo vahingoksi, koska noin pienellä ei vielä harkintakyky aina toimi vaikka tietäisi tekevänsä pahasti.
kyseisen pojan vanhemmat tai poika itse maksaa kypärän. Oli itse myöntänyt (ilman mitään riitaa poikien kesken) heittäneensä sen tahallaan ja tarkoituksenakin naarmuttaa uutta kypärää. Pojan vanhemmat ehdottivat korvausta ihan itse. Kyse ei ole siitä etteikö kypärää voisi muutaman naarmun takia käyttää, vaan siitä että toisen omaisuutta ei paiskota tahallaan ilman seuraamuksia. Välit eivät menneet kaverin vanhempiin ja pojatkin ovat jatkossa edelleen kavereita keskenään.
ap
tiedoksi nro 11:lle, kannattaa tutustua siihen, jos autuaallisesti olet siinä olet uskossa, että mitä vaan voit tehdä eikä muka tarvitsisi korvata. Voi jestas miten pölhöjä ihmisiä on olemassakaan.
Jos on tiedossa oikeasti tapahtumien kulku ja kaveri on tahallaan pyrkinyt toisen omaisuutta vahingoittamaan, niin minkä järjen mukaan se ei ole korvattava asia??
Omassa lapsuudessani kävi niin, että naapurin tyttö repi pyöräni satulan nahkan irti. Sen vuoksi, ettei halunnut päästää minua lähtemään kotiin - en muista mistä ala-asteikäinen lapsi sai ne voimat repiä tekonahkaisen satulan riekaleiksi, mutta näin vain teki. Kyseinen tyttö joutui antamaan omasta pyörästään satulansa minulle ja sai tämän rikkinäisen tilalle. Hän ajoi sillä rikkinäisellä monta vuotta - vanhempansa eivät suostuneet ostamaan uutta vaan se oli muistona siitä, että miten toisten omaisuutta käsitellään. Minusta varsin järkeviä vanhempia.
Ei se etteikö naarmuistakin kypärää voisi käyttää, mutta se että oppii että huonoista teoista seuraa rangaistus....
kyseisen pojan vanhemmat tai poika itse maksaa kypärän. Oli itse myöntänyt (ilman mitään riitaa poikien kesken) heittäneensä sen tahallaan ja tarkoituksenakin naarmuttaa uutta kypärää. Pojan vanhemmat ehdottivat korvausta ihan itse. Kyse ei ole siitä etteikö kypärää voisi muutaman naarmun takia käyttää, vaan siitä että toisen omaisuutta ei paiskota tahallaan ilman seuraamuksia. Välit eivät menneet kaverin vanhempiin ja pojatkin ovat jatkossa edelleen kavereita keskenään. ap
Ei se etteikö naarmuistakin kypärää voisi käyttää, mutta se että oppii että huonoista teoista seuraa rangaistus....
kyseisen pojan vanhemmat tai poika itse maksaa kypärän. Oli itse myöntänyt (ilman mitään riitaa poikien kesken) heittäneensä sen tahallaan ja tarkoituksenakin naarmuttaa uutta kypärää. Pojan vanhemmat ehdottivat korvausta ihan itse. Kyse ei ole siitä etteikö kypärää voisi muutaman naarmun takia käyttää, vaan siitä että toisen omaisuutta ei paiskota tahallaan ilman seuraamuksia. Välit eivät menneet kaverin vanhempiin ja pojatkin ovat jatkossa edelleen kavereita keskenään. ap
ET kai sä parin naarmun takia kehtaa mua laittaa korvausvastuuseen?
Ja todellakin jos kypärä on heitetty maahan niin se voi olla pilalla. Entä jos lapsi kaatuu pyörällä se päässään ja kypärä ei kestäkään enää toista iskua.
Ihan oikeaan ratkaisuun oli ap päätynyt, kyllä lapsi on korvausvelvollinen tahallaan rikkomastaan tavarasta. Meillä tosiaan lapsi maksaisi sen sitten viikkorahoistaan, ainoa keino toisilla mennä oppi päähän. Ne joilla vanhemmat silittää päätä ja maksaa laskut, ei koskaan opi kantamaan teoistaan vastuuta ja vanhemmilla tuo lopulta kalahtaa omaan nilkkaan.
>Mä en kyllä kehtais ostattaa kellään uutta kypärää parin naarmun takia.
Niin, rangaistus vanhemmille.
Vierailija - 24.04.10 10:22 (ID 10367550)
Rangaistus huonosta kasvatuksesta.
ET kai sä parin naarmun takia kehtaa mua laittaa korvausvastuuseen? Ja todellakin jos kypärä on heitetty maahan niin se voi olla pilalla. Entä jos lapsi kaatuu pyörällä se päässään ja kypärä ei kestäkään enää toista iskua. Ihan oikeaan ratkaisuun oli ap päätynyt, kyllä lapsi on korvausvelvollinen tahallaan rikkomastaan tavarasta. Meillä tosiaan lapsi maksaisi sen sitten viikkorahoistaan, ainoa keino toisilla mennä oppi päähän. Ne joilla vanhemmat silittää päätä ja maksaa laskut, ei koskaan opi kantamaan teoistaan vastuuta ja vanhemmilla tuo lopulta kalahtaa omaan nilkkaan. >Mä en kyllä kehtais ostattaa kellään uutta kypärää parin naarmun takia.
Vanhalinnantie 10, parkkipaikka, audi s6.
Olen tässä ihmetellyt miksi toisten mielestä ei muka tarvitsisi korvata jos tahallaan rikkoo toiselta jotain. Vahinko on eri asia. Kyllähän tuon ikäinen myös tietää ettei toisen omaisuutta saa tahallaan paiskoa. Onneksi tällä pojalla on fiksut vanhemmat jotka itsekin haluavat opettaa lapselle ettei se ollut oikea teko.
ap
Miten niin vakuutus ei korvaa? Pitää ottaa parempi vakuutus! Meillä maksaa vakuutus.
Suoraan Turvan sivuilta:
"Lapsen aiheuttamat vahingot
Vakuutuksesta korvataan vahinko, jonka
aiheuttaa lapsi, jota vahingon sattuessa ei
ikänsä puolesta ole pidettävä korvausvelvollisena.
Vahinko korvataan siinä laajuudessa
kuin sen olisi aiheuttanut lapsi, joka
on saavuttanut korvausvelvollisuuden
syntymistä edellyttävän alimman iän. Tämä
säännös ei koske vahinkoa, josta joku
toinen on korvausvastuussa eikä vahinkoa,
joka aiheutuu sille, jonka hoidettavana
tai valvonnassa lapsi vahingon sattuessa
oli."