Taloyhtiön turvallisuus vastaava oli siirtänyt vierailijoiden vaunut jonnekkin,ei lappua
Jätimme mummola reissun ajaksi vaunut rappuun portaiden alle. Kotona viemme aina sisälle,koska pelkäämme varkauksia. Ajattelimme nyt jättää koska olemme nähneet useammatkin vaunut kerralla rappujen alla. Olimme 1,5h poissa,vaunut oli viety pois. Me tietysti luulimme että ne on varastettu,etsimme talon läpi,emännän avaimella pääsi joka paikkaan. Teimme rikosilmoituksen ja jätimme rappuun ison lapun-palauta vaunut,rikosilmoitus on tehty! vaunut oli palautettu,vaunuissa oli lappu jossa luki että vaunuja ei saa säilyttää rapussa paloturvallisuus risikin takia ja niitä voi säilyttää kotona taikka ulkoiluväline varastossa. lapun oli kirjoittanut taloyhtiön turvallisuusvastaava (tms). Jännä juttu vaan että vaunuja ei näkynyt missään,joten missähän hän on näitä säilyttänyt?? Ja kaikki laittamani heijastimet oli otettu pois eikä niitä ollut enää ollenkaan. Ja olisiko ollut järkevää tältä naiselta edes kirjoittaa lappu seinälle missä vaunut olivat että siirretty ulkoiluväline varastoon paloturvallisuuden vuoksi tai muuta sellaista. tietysti luulimme että vaunut oli varastettu. Vähän vaan hämää kun heijastimet puuttuu ja vaunuja ei näkynyt missään. kävimme varastokoppeja myöten läpi....
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 22:20"]
Kertoisko joku MIKSI vaunut portaiden alla on paloturvallisuusriski?
En ole koskaan ymmärtänyt tätä - , että jos on tavallinen kerrostalo, jossa portaat mitä lie palamatonta materiaalia ja vaunut/rattaat on siellä portaiden alla siten ettei niihin edes voi mitenkään kompastua - miten se on paloturvallisuusriski?
Selittäkää kuin selittäisitte 5-vuotiaalle, koska mulle ei mene jakeluun mikä siinä on vaarallista?
[/quote]
Et joo todellakaan tajua. Vaunut palaa todella helposti ja todella korkealla lämpötilalla. Ne luovat todella paljon myrkyllistä ja läpinäkymätöntä savua koko rappuun. Mutta tuli myös kuumentaa rappua ja portaita niin että ne voi jopa romahtaa. Kyllä luit oikein.
Ne myös levittävät tulta ja aiheuttavat laajemman tulipalon
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 22:49"]
En minä talvellakaan kulje kypärä päässä siltä varalta että katolta tippuu jääpuikko. Lennän myös lentokoneella vaikka niitäkin tippuu joskus.
Ja tietääkseni lastenvaunujen säilyttäminen rappukäytävässä ei ole LAINvastaista, talyhtiön järjestyssääntöjen vastaista varmaan kyllä. Tosin siellä mummolassa on rappukäytävän ovi lukossa 24 h vuorokaudessa joten ulkopuoliset ei sinne ole tähän mennesäs koskaan tunkeneet tuhojaan tekemään.
tuolla ajatusmaailmalla voisi tehdä vaikka mitä laitonta jos mitään ei tapahdu.....
Väärin!!! Se on lainvastaista. Se rikkoo paloturvallisuuslakia.
Lukko ulko-ovessa ei estä ketään.
kyl on ääliöitä nää, jotka vaunuja säilyttää rapussa. Joltain voi henki lähtee jos joku ne sytyttää palamaan, siin on sit kiva elää tollaseen syyllisenä..
Hyvä kirjoitus savukaasujen vaarallisuudesta: http://yle.fi/uutiset/savukaasut_ovat_hengenvaarallisia/5674376
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 23:23"]
Mä en tajua mitä haittaa vaunuista on, jos ovat nätisti syrjässä viemättä tilaa... No kaipa turvallisuusvastaavat tietää...
Sinulla lienee monta muutakin asiaa jotka tuottavat vaikeuksia....
Toivottavasti pääsen josku tekemään kiusaa sinulle! Heippa ja kivat sulle siihen asti!!!
varmasti tuta nahoissasi ( tai vähintään omaisuutesi saa) ton vittumaisen luonteesi.
Mitä jos ihan oikeasti ottaisit sen pääsi perseestä, ja miettisit oikein syvällisesti, mitä suurta haittaa ja uhkaa on siististi syrjään ja pois kulkuväyliltä jätetyistä lastenvaunuista? Toi savu on niiiiiin naurettava selitys, yhdet lastenvaunut eivät kovin kauaa roihua, ja jos on fiksu ja toimii kuten pyydetään ( eli ei lähde toikkaroimaan rappukäytävään, jos siellä on savua), ei se savu tee elämällesi mitään pahaa.
Urpo.
Et kyllä tajua ollenkaan koko asiaa. Ne vaunut palaa kauan ja todella kovaa. Ne sytyttävät koko rapun palamaan. Palomiehet eivät voi tulla rappuun jos siellä ei näe. Ihmiset eivät voi tulla ulos jos siellä palaa. Koska suomessa palon syttyessä tullaan ulos ihan ulko-ovesta. Täällä ei ole paloturvallisuus tikkaita joten muuta keinoa ei ole.
Mitäs jos ottaisit yhteyttä pelastuslaitokseen
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 23:25"]
Kerrohan sitten miten tässä tapauksessa pitäisi toimia: asun keskustassa kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ei ole minkäänlaista kellaria, minne laittaa vaunut. Hissiäkään ei löydy. Säilytänkö vaunuja kadulla, vai raahaanko vauvan ja vaunut ja kauppakassit ym kuudenteen kerrokseen portaita pitkin? Kerrohan, miten tässä tapauksessa pitäisi toimia?
[/quote]
Raijaat vaunut asuntoon sisään. Hyvin helppo kysymys.
Sääntöjä ei voi rikkoa sillä perusteella että se on sinulle helpompaa
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 23:26"]
Kertoisko joku MIKSI vaunut portaiden alla on paloturvallisuusriski?
En ole koskaan ymmärtänyt tätä - , että jos on tavallinen kerrostalo, jossa portaat mitä lie palamatonta materiaalia ja vaunut/rattaat on siellä portaiden alla siten ettei niihin edes voi mitenkään kompastua - miten se on paloturvallisuusriski?
Koitapa googlettaa, löytyisikö pelastuslaitoksen opetusvideo netistä (sisältyy perus paloturvallisuus- ja alkusammutuskoulutukseen) . Siinä sytyttävät rattaat rappukäytävässä ja savun määrä on VAIKUTTAVA!
Siksi.
Selittäkää kuin selittäisitte 5-vuotiaalle, koska mulle ei mene jakeluun mikä siinä on vaarallista?
vuoksi, että maailmassa on aika paljon ihmisiä, jotka eivät olekaan ihan kilttejä. Joillain on paha olla, joillain joku sairaus tai joku tekee vain pilaa. Tällaiset ihmiset sytyttävät tahallaan tuleen hyvin usein juuri lastenrattaita, jos sellaiset on rappukäytävässä. Rattaat ja vaunut syttyvät helposti ja niistä lähtee TODELLA PALJON ERITTÄIN MYRKYLLISIÄ savukaasuja. Yhdet rattaat täyttävät muutamassa minuutissa 4-kerroksisen talon rappukäytävän myrkyllisellä savulla.
Se huomattavasti todellisempi syy siihen, että rappukäytävissä ei saa säilyttää IRTAINTA OMAISUUTTA, ei siis myöskään fillareita tms. on se, että jos syttyy palo, kulkureittien on oltava esteettömät. Ettei palomiehet kompastele mammojen rattaisiin tai potkulautoihin.
Kerrohan mikä niissä rattaissa aiheuttaa sen ERITTÄIN MYRKYLLISEN palokaasun? Ne kankaat? Vai ne metalliosat? Vai etkö ressukka ole asiaa miettinyt ollenkaan, kunhan huutelet...
Ota yhteyttä pelastuslaitokseen. Jos et sitä viitsi tehdä niin olet pelkkä trolli
[quote author="Vierailija" time="23.04.2010 klo 09:52"]
että jos ne vaunut sytytettäisiin tuleen, se tuli saattaa jopa levitä siitä muihin tavaroihin?
Ja tosissaan paloturvallisuuden takiahan mitään ei saa säilyttää rappukäytävässä, ei vaunuja eikä pyöriä.
Ja ai että kun ärsyttää nämä "mitä haittaa siitä on jos..."-tyypit. Turvallisuushan on asia jota kannattaa laiminlyödä.
Ne turvallisuus- ja taloyhtiönsäännöt on tehty syystä. Ei siksi että _teitä_ arvon mammat kiusattaisiin.Ensinnäkin, josne rattaat on rappusten ALLA porraskäytävässä, ne eivät ole yhtään kenenkään kulkureitillä.
Toisekseen, mitään muuta tavaraa ei ole syytä säilyttää rappukäytävässä, pyörille on lähes poikkeuksetta pyörävarastot, ja ne "pärjää" ulkonakin, samoin potkulaudat tms. Joten mihin muuhun se tuli edes leviäisi?
Kysehän on tässäkin taas vaan perikateellisesta suomalaisluonteesta: Jos ei naapurin Yh raahaa hissittömässä talossa päivittäin kolmea kertaa yhdeistelmävaunuja neljänteen kerrokseen, minä teen niille tuhoa, että oppii. Tai minä vien sitten sohvan rappukäytävään, kun kerran joku muukin siellä jotain pitää. Ei suomalaisella, varsinkaan av-mammalla ole mitään tolkkua.
Katso tuon linkin kuvaa. http://www.pelastustoimi.fi/turvatietoa/kerrostaloasukkaalle/46260/
Siinä ne vaunut on rappusten ALLA, ei kenenkään tiellä.
Laki on laki
[quote author="Vierailija" time="23.04.2010 klo 21:09"]
että jos ne vaunut sytytettäisiin tuleen, se tuli saattaa jopa levitä siitä muihin tavaroihin?
Ja tosissaan paloturvallisuuden takiahan mitään ei saa säilyttää rappukäytävässä, ei vaunuja eikä pyöriä.
Ja ai että kun ärsyttää nämä "mitä haittaa siitä on jos..."-tyypit. Turvallisuushan on asia jota kannattaa laiminlyödä.
Ne turvallisuus- ja taloyhtiönsäännöt on tehty syystä. Ei siksi että _teitä_ arvon mammat kiusattaisiin.Ensinnäkin, josne rattaat on rappusten ALLA porraskäytävässä, ne eivät ole yhtään kenenkään kulkureitillä.
Toisekseen, mitään muuta tavaraa ei ole syytä säilyttää rappukäytävässä, pyörille on lähes poikkeuksetta pyörävarastot, ja ne "pärjää" ulkonakin, samoin potkulaudat tms. Joten mihin muuhun se tuli edes leviäisi?
Kysehän on tässäkin taas vaan perikateellisesta suomalaisluonteesta: Jos ei naapurin Yh raahaa hissittömässä talossa päivittäin kolmea kertaa yhdeistelmävaunuja neljänteen kerrokseen, minä teen niille tuhoa, että oppii. Tai minä vien sitten sohvan rappukäytävään, kun kerran joku muukin siellä jotain pitää. Ei suomalaisella, varsinkaan av-mammalla ole mitään tolkkua.
Mitäpäs jos siellä on kaikkien niiden muidenkin vaunut?
Ja ihan tiedoksi: Olen yh, talossamme ei ole hissiä, minulla on kaksi lasta ja silti raahaan ne vaunut ylös asuntooni.
Täällä kun ihan armottomasti lentää kaikki tavarat rappukäytävästä jonnekin, oli ne arvokkaita tai ei. Toisekseen meillä tulee varoitus automaattisesti siitä jos jättää tavaraa rappukäytävään. Kyllä täällä ainakin tiedetään kenellä on lapsia ja minkälaisia vaunuja käyttävät.
En myöskään koe tarpeelliseksi uhmata kaikkia mahdollisia kieltoja ja sääntöjä vain sillä että elämä olisi helpompaa.Ja vaikka ne vaunut olisivatkin siinä rappusten ALLA porraskäytävässä, ne eivät saa olla siinä. Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää?
Suomalainen idioottimaisuus. Kielletään jotain kieltämisen ilosta, tai oikeammin siitä syystä, että aina löytyy kusipäitä, jotka ei kestä sitä, että jotkut saisi tehdä jotain mitä itse ei saa tehdä. Että jos joku säilyttäisi niitä rattaita rappukäytävässä portaiden alla, niin se olisi jotenkin itseltä pois.
Näyttäkääs mulle nyt vielä faktaa näistä tuhoisista rataspaloista, millaisia henkilövahinkoja suomen historiassa näihin on liittynyt?
onneksi silloin kun vielä asuimme kerrostalossa, meidän rapussa asui kunnon mammamafia, ja tasan oli kaikkien rattaat rapussa. Koska ei ollut mitään vaunuvarastoa. Kerran tuli ukaasi, että tiettynä päivänä rapussa oleva irtaimisto siivotaan pois, ja yksi mammoista raivasi pyörävarastoon n. 1mX 3m tilan, johon saimme rattaat perätysten. Sitä käytettiin talven ajan.
Vaan mitä tapahtui, kun kevät tuli? Pyöräilijät alkoivat jättää lukossa olevat pyöränsä rattaiden eteen, kun olisi ollut liian vaivalloista tyrkätä ne metriä eteenpäin ( vaunut eivät olisi siitä käytävältä pidemmälle mahtuneet), ja kas kummaa, taas oli rattaat rapussa.
Jos yhdelle antaa luvan pitää antaa kaikille. Mitä jos jokaisessa asunnossa asuu pari mukulaa? Nopeasti siinä olisi 20 vaunut. Et voi kieltää jos et kiellä kaikilta.
Mene pelastuslaitoksen sivuille niin siellä on tuhoista tietoa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 18:40"]
Mä olen viime aikoina ihan kiusallani jättänyt vaunut rappukäytävän syvennyksessä. Jos taloyhtiö pitää sähkögrillin kaasupulloa lukitsemattomassa tilassa (ei ole pyörävarasto mutta siinä tilassa asukkaat säilyttävät mm. pulkkia, potkukelkkoja jne. ja siellä on myös tuo sähkögrilli) niin se on sitten ihan se ja sama, missä rattaat ovat.
Ja juu, asiasta ollaan valitettu mutta mitään sille ei ole vielä(kään) tehty.
[/quote]
Mitä sitten? Jos se on virallinen tavaroiden säilytyspaikka niin siellä saa pitää myös grilliä
[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 19:09"]
Minä säilytän aina vaunuja rapussa. Vieläpä vaunuja ja matkarattaita, mitäs siihen sanotte? Mulla on tähän vieläpä vuokraisännän lupa, kyseinen heppu omistaa kaikki tämän rapun (ja talon) asunnot, joita on 3 kpl. Talossa ei ole hissiä, ja asutaan 2. kerroksessa, eli rattaiden raahaaminen edes takas ei ole vaihtoehto. Kellariinkin menee useampi kymmenen rappua, eli ei onnistu sekään. Vuokraisäntä sitten totesi kun oltiin katsomassa tätä asuntoa, että tuossa ne edellisetkin asukkaat piti, pistäkään siihen vaan.
Mitäs tähän sanotte? Mainittakoon vielä, että tuossa meidän rapussa on niin tilava tuo portaiden välitila, että siihen mahtuu hyvin kahdet rattaat.
[/quote]
Mutta kun hän ei voi antaa tuollaista lupaa. Kun se kielletään suomen laissa!!!
HEHEHEH,että ku naurattaa lukee tätä omaa, vuosia sitten aloitettua ketjua..isännänki kanssa ollaan jo erottu ja tyttö opettelee pyörällä ajoa. Rattaat on kaatopaikalla :D AP
Mitäs tuotte niitä vaunuja sisään. Ihan oikein teki.
Mitäs tuotte niitä vaunuja sisään. Ihan oikein teki.
On edesvastuutonta jättää vaunuja rappukäytävään.
a) tiedätkö että rapussa ei saa säilyttää rattaita juuri paloturvallisuuden vuoksi?
b) Kiinostais tietää mitä poliisi sanoi siihen, että rattaita oli säilytetty rapussa?
c) Oletteko ottanut selville kuka tuo turvallisuusvastaava on ja kyselleet heijastimien perään. Henkilönhän pitäis selvitä mm isännöitsijän kautta jos on virallinen henkilö. Muuten ei saa esiintyä tuollaisena henkilönä.
d) Miksi nykyään on niin vaikea osata yhdyssanat?
jättää vaunuihin lapun että täällä ei saa säilyttää yms, ei viedä pios piiloon. Kun sääntöhän se on että ei saa rapussa säilyttää mitään.
Luulen että vei kotiinsa ja ois myynyt ne jos oli irrotanut heijastimet ja kaikki.
Noi on just noita kerrostalokyyliä.
jättää vaunuihin lapun että täällä ei saa säilyttää yms, ei viedä pios piiloon. Kun sääntöhän se on että ei saa rapussa säilyttää mitään.
Luulen että vei kotiinsa ja ois myynyt ne jos oli irrotanut heijastimet ja kaikki.
Ei ei ei!
Nimenomaan pitää viedä piiloon ja aiheuttaa kiusaa. Eivät nuo idiootit muuten opi mitään!
"Hyi hyi" -tyyppinen lappu rattaissa vaan naurattaa. Rattaiden poisvienti vituttaa!
Siis: kaikki piilottamaan turvallisuudesta piittaamattomien potentiaalisia palopesäkkeitä... eikun siis rattaita.
Kyllä sitä täytyy vähän säikäyttää, että asia jää mieleen.
ei niitä myöskään kukaan yksityishenkilö (olkoon mikä "turvallisuusvastaava" tahansa tai taloyhtiön hallituksen pj:kin) ei saa viedä mihinkään piiloon. Kyse on tavaran laittomasta haltuunotosta.
Mutta ap, ihan tosi. Opettele hiukan oikeinkirjoitusta. Vaikken erityisesti nautikaan pilkunviilauksesta, yhdyssanavirheesi nostivat hien pintaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2010 klo 21:53"]
ei niitä myöskään kukaan yksityishenkilö (olkoon mikä "turvallisuusvastaava" tahansa tai taloyhtiön hallituksen pj:kin) ei saa viedä mihinkään piiloon. Kyse on tavaran laittomasta haltuunotosta.
Mutta ap, ihan tosi. Opettele hiukan oikeinkirjoitusta. Vaikken erityisesti nautikaan pilkunviilauksesta, yhdyssanavirheesi nostivat hien pintaan.
[/quote]
Itse asiassa saa. Taloyhtiön edistajalla on oikeus heittää ne vaikka roskiin. Koska ne ovat siellä laittomasti ja rikkovat taloyhtiön sääntöjä.