Raaputatko vauvallesi omenaa/päärynää/kurkkua...?
Omaan uusavuttomaan mieleeni ei ollut tullutkaan moinen keino... Anoppi neuvoi, ja nyt vauvani saa 100%sta hedelmäsosetta (tai kurkkua).
Teräslusikan kärjellä vaan raaputtamaan mössöä vauvan suuhun.
Kommentit (11)
Oli ilmeisetsi yleisempää 70-80 -luvuilla? Fiksua sanon minä. Piltit sun muut on pidemmän päälle tosi kalliita.
loppui meiltä piltin osto, vaikka jonkun nestlen tukeminen ällöttää. pilttiin lisätty siis hedelmäsokeria ja maustakin sen huomaa.
Piltti ja Bona tehdään samassa Turun tehtaassa. Ovat siis suomalaisia, mutta Nestlen ommistuksessa. Piltti-tuotemerkki on haluttu säilyttää maineensa vuoksi.
Meillä kanssa laittelen eri hedelmiä sauvasekoittimella soseeksi ja hyvin maistuu, pehmeistä hedelmistä raaputtelen suoraan. Osa pilteistäkin on muuten nykyisin jo tehty ilman lisättyä sokeria.
Hammaslääkärikäynnillä kuulin mielenkiintoisen kommentin hammashoitajalta, jonka olivat kuulleet seminaarissa (joku hammasprofessori),että jos lapsen saa pidettyä 4-vuotiaaksi asti ilman yltiömakeita herkkuja ei koskaan tule reikiä. Kuinka paljon lapsesi saa sokeria/sokeriherkkuja?
piltit ja bonat nykyään sokeroimattomia (ei siis lisätty hedelmäsokeria), lukee kyljessä...ei kylläkään kaikki
Aikoinaan mulle opetettiin että kaksi vuottailman soria niin streptokokki ei saa ravintoa... Ei koskaan reikiä... Siis äidit älkää työntäkö niitä lusikoita oman suun kautta (tai tutteja..)
Meillä kanssa laittelen eri hedelmiä sauvasekoittimella soseeksi ja hyvin maistuu, pehmeistä hedelmistä raaputtelen suoraan. Osa pilteistäkin on muuten nykyisin jo tehty ilman lisättyä sokeria.
Hammaslääkärikäynnillä kuulin mielenkiintoisen kommentin hammashoitajalta, jonka olivat kuulleet seminaarissa (joku hammasprofessori),että jos lapsen saa pidettyä 4-vuotiaaksi asti ilman yltiömakeita herkkuja ei koskaan tule reikiä. Kuinka paljon lapsesi saa sokeria/sokeriherkkuja?
tuo ei tullut itsellesi mieleen, ihmettelen vain, kun itse olen lastenhoidosta mitään tietämätön ja hedelmiä kyllä on syötetty lapselle soseutettuina. Sen jälkeen kun oli jo aloitettu syömiset, luin jotain neuvolasta saatua/äitiyspakkauksen ruokaopasta ja siellä oli esitelty oikein kuvien kanssa tämäkin juttu. Ei taida monet lukea näitä oppaita (enkä minäkään löytänyt sieltä etsimääni asiaa!).
Valmiista soseista ostan mieluiten Babynatin hedelmäsoseita, niissä ei ole ylimääräisiä aineita eikä niin paljon lisättyä vettä kuin bona/piltti/muksu/semper soseissa.
Minusta lusikalla raaputtaminen on vähän hankalaa. Erittäin kätevä väline on pieni raastin, joka on kai alunperin tarkoitettu parmesaanin tai muskatin tms. raastamiseen. Pienet reiät, joilla tulee hienoa sosetta ja pieni raastin, josta ei tule juuri veistä enempää tiskiä.
Ekoille muutenkin väsäsin kaikki itse, onneksi kolmannen kanssa tulin järkiini =)
Siksi oli pakko kommentoida kun muistan vieläkin kuin eilisen päivän kun nuorimmainen sai ekan kerran kurkkuraastetta (nyt 7 vee), siitä on oikein kuvakin =D Voi sitä hämmennyksen määrää
banaania, kiwiä, appelsiini yms. ja pyöräytän vaavilleni smoothien :) hyvää on.