Siis mitä tarkoittaa tuo sana 'toimihenkilö'?
Mulle tuo ei kerro yhtään mitään. Jotain työtähän tuon pitäisi kuvata, mutta mitä se tarkoittaa? Ja sitten vielä jossain kaavakkeissa ja kyselyissä on vaihtoehdot 'ylempi toimihenkilö' ja 'alempi toimihenkilö'. Mikä noiden ero sitten vielä on?
Kommentit (23)
Ei ole olemassa mitään alempia toimihenkilöitä, vain toimihenkilö tai ylempi toimihenkilö!
Samanlaista työnantajan alistamaa sakkia ne on kuin duunaritkin. Paitsi sillä erotuksella, että duunareilla on yleensä paremmat sopimukset esim. ylitöistä. Toimihenkilöt tekee hulluna palkatonta ylityötä varmistaakseen työpaikkansa. Tähän ei kukaan duunari suostuisi.
eikä mulle edelleenkään selvinnyt, mikä on sitten se ylempi toimihenkilö. Eikä oikeesti se toimihenkilökään. Työntekijän ja toimihenkilön eroko on siinä, että työntekijä tekee suorittavaa työtä ja toimihenkilö on tukitoimien tekijänä? Tai vastaavaa?
Jos joku osaa laittaa esimerkkejä ammateista / töistä, joissa olevat ovat näitä toimihenkilöitä, niin ehkä siitä saisi kuvaa.
Ja (alemman) toimihenkilön ja ylemmän toimihenkilön ero?
ap
eikä mulle edelleenkään selvinnyt, mikä on sitten se ylempi toimihenkilö. Eikä oikeesti se toimihenkilökään. Työntekijän ja toimihenkilön eroko on siinä, että työntekijä tekee suorittavaa työtä ja toimihenkilö on tukitoimien tekijänä? Tai vastaavaa?
Jos joku osaa laittaa esimerkkejä ammateista / töistä, joissa olevat ovat näitä toimihenkilöitä, niin ehkä siitä saisi kuvaa.
Ja (alemman) toimihenkilön ja ylemmän toimihenkilön ero?
ap
No voisin kuvitella, että yliopistotutkinnon suorittaneet yleensä sijoittuvat ylemmän toimihenkilön tehtäviin. Mutta ei tämä tietenkään suoraan riipu koulutuksesta.
Tuollahan tuo "selvästi" sanottiin...
"Määrittelyn, onko henkilö ylempi toimihenkilö vai (alempi) toimihenkilö, tekee työn johtamisoikeutensa (direktio-oikeus) turvin työnantaja."
ja kun kaikilla työnantaja ei sitä määrittele. Ja silti monissa lomakkeissa on tuollaiset ylempi-alempi-toimihenkilö-vaihtoehdot. Rastita niistä sitten mikä olet, kun ei sitä voi mistään tietää näemmä...
Toimihenkilöitä ovat (yleensä) esim. assarit, sihteerit, kirjanpitäjät, reskontranhoitajat, laskuttajat, tehtaan työnjohto.
Ylempiä toimihenkilöitä ovat päälliköt, esim. talouspäällikkö, useimmat controllerit, laatupäällikkö, markkinointipäällikkö.
Työpaikkakohtaisesti voi olla aika isojakin eroja siinä kuka on toimihenkilö ja kuka ylempi toimihenkilö.
Juuri samaa mieltä kanssasi. Toimihenkilöt saa tehdä 10-12 tuntisia päiviä. Kun taas työntekijät saavat esim tuntipalkkaa ja niile tuosta maksetaan, plus ylityörajat tulee joskus vastaan.
Taloussanomissa luki eräässä artikkelissa näin:
"Alemman korkeakouluasteen tutkintojen huomattavaan kasvuun on vaikuttanut se, että opistoasteen koulutus lopetettiin. Tilalle tuli ammattikorkeakoulutus. Lisäksi yliopistoihin on tullut kaksiportainen tutkintojärjestelmä.
Esimerkiksi sairaanhoitajan tutkinto oli ennen opistoasteen tutkinto, kun se nykyään on alempi korkeakoulututkinto. Sairaanhoitajan työ on kuitenkin edelleen alemman toimihenkilön tehtävä. Sama pätee esimerkiksi sihteereihin, joista moni tekee nykyään ammattikorkeakoulututkinnon.
Ylempiä toimihenkilöitä ovat esimerkiksi lääkärit, opettajat, asiantuntijat ja johtajat."
Meillä määritelty näin: työntekijä on varaston puolella toimiva henkilöstön jäsen, myös esimiehet. Ei kuitenkaan päällikkötaso.
Toimihenkilöt on konttorihenkilökunta. Ylempi toimihenkilö on päällikkötasosta ylemmäksi.
No se nyt on joku nimike mikä on pitänyt keksiä tälle tittelinkipeälle kansalle. On kaiken maailman yli- ja alijohtajaa, projektisihteeriä, ylempää toimihenkilöä, keskijohtoa, 3/4 manageria, kaikkea 'hienoa' mutta pääasia ettei likaista duunaria.
Toimihenkilö = paperinpyörittäjä ja neukkaripullan syöjä, ylempi toimihenkilö = neukkaripullan syöjä, joka voi delegoida paperinpyörityksensä toimihenkilöille.
olen töissä toimihenkilösopimuksella ja saan joka ylityötunnista korvauksen erikseen, toisin kuin meillä työskentelevät ylemmät toimihenkilöt. Heillä se korvaus on sisällytetty jo palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri samaa mieltä kanssasi. Toimihenkilöt saa tehdä 10-12 tuntisia päiviä. Kun taas työntekijät saavat esim tuntipalkkaa ja niile tuosta maksetaan, plus ylityörajat tulee joskus vastaan.
Olen tehnyt toimihenkilötehtäviä 16 vuotta. Täysin korvauksetonta ylityötä en ole tehnyt tuntiakaan. Korvaus on tosin pääsääntöisesti tullut vaapaa-aikana ei rahana. Jos olen esim. joutunut olemaan viikonlopun töissä, en ole saanut mitään erillistä sunnuntaikorvausta, vaan esim ma-ti vaapaata.
Vierailija kirjoitti:
olen töissä toimihenkilösopimuksella ja saan joka ylityötunnista korvauksen erikseen, toisin kuin meillä työskentelevät ylemmät toimihenkilöt. Heillä se korvaus on sisällytetty jo palkkaan.
Tämä. Toisin kuin täälä monee kuvittelee, niin normi toimihenkilöt ei yleensä joudu tekemään korvauksetonta ylityötä vaan ainoastaan ylemmät toimihenkilöt.
Tuolla on merkitystä siinä, mitä TESsiä sovelletaan. Työsopimuksessa se lukee, itse tietää onko ylempi vai ei.
Työntekijä, toimihenkilö, ylempi toimihenkilö on TES:n peruskauraa.