Mikä lemmikki terraarioon?
Ei hiiriä eikä hämähäkkejä. Terraariota ei ole ostettuna vielä, mutta ei sekään saisi ihan jätti-iso olla eli iguaanit sun muutkin ovat poissa laskuista.
Onko teillä kenelläkään kokemusta maakilpikonnista?
Etsimme suht. helppohoitoista lemmikkiä jota me ihan aloittelijatkin osaisimme hoitaa niin että eläin voi hyvin.
Vinkkejä?
(akvaario on jo)
Kommentit (31)
Kilpparille minimi on 2m*1m pohja-ala, joten se jäänee pois laskuista. Tuo tosiaan on se minimi eli pienin mahdollinen, yleensä eläimiä ei minimissä suositella pitämään. Tietenkin jos on mahdollista laittaa vaikka 150cm*150cm niin pohja-ala ei kärsi. Mutta metrin leveys on minimi myöskin, samoin kahden metrin pituus. Kissan takia tuskin voivat olla vapaana, kissa on peto. Ulkoaitauksessa pitää muistaa, että katto ja pohja on oltava. Konna kaivaa ja katoaa (kävi tutulle) tai sitten peto voi päästä nappaamaan yläkautta.
http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/
Mites vaikka viljakäärme (superhelppo)? Tai leopardigekko (helppo)? Tai madagaskarin päivägekko (helppo)?
Sitten tietty jos tilaa olisi tuollaiselle reilu 500l akvaariolle niin punakorvalle olisi hyvä tarjota koti. Se olisi myös hyväntekeväisyyttä, niitä kun on hirvittävästi kodittomina. Tosin sitten tuleekin eteen vesien vaihtaminen.
Kilppari on 100 kertaa vaativampi kuin peruslisko, kuten leoski. Kilpparin ruokinta ja hoito on oikeasti tarkkaa, kun taas helpompien liskojen kanssa voi tehdä jonkin verran aloittelijan virheitä. Kilpparia en ottaisi ensimmäiseksi herpiksi.
Tuo maakilpikonna kiinnostaa kyllä, ja ei, nykyinen eläintarha ei riitä :)
Liskoja ei ole tullut vielä vastaan sellaista mikä kiinnostaisi, niissäkin mietitytti niiden trooppisuus ja sitä myöden vaikea hoito, netti toisaalta on hoito-ohjeita pullollaan. Itse olen vain huomannut että netissä on paljon ristiriitaisia eläinten hoito-ohjeita joten olisi hienoa löytää joku oikeasti luotettava taho josta kysyä ohjeita. Esim. Faunatar ei mielestäni sellainen ole.
Konnat tarvitsevat ISON terran! Ei yhtä isoa kuin igut, mutta ison kyllä!
Ja konnien oikea hoito ei ole helppoa.. Ja lisäksi konnat kantavat salmonellaa, joka voi tarttua lapsiin!
Faunatar on kyllä luotettava paikka, siellä on yleensä osaava henkilökunta..
Liskoista tuo partis on helppohoitoinen, tarvii kyllä aika ison terran. Samoin leot on helppoja ja sopivat ekaksi liskoksi.
onko teillä kokemusta tai faktatietoa siitä, miten maakilpikonna sietää suomen kesiä?
Meillä olisi lääniä laittaa maakonnalle pihallekin "aitaus", taitaa vain olla turhan vilpoista konnalle? Tätähän voisi tietenkin harrastaa satunnaisesti lämpiminä päivinä.
ap
En ihan kaksimetristä terraariota ajatellut. Faunattaren nettisivuilla vaaditaan poikaselle väh. 100x60, isompi mahtuisi kyllä meille.
Kerrotko vielä mikä on partis ja leo?
Valitettavasti minulla on niin paljon huonoja kokemuksia Faunattaresta etten luota ko. putiikkiin.
Lapsi jonka huoneeseen tämä tulisi on jo iso joten osaa huolehtia hygieniasta, en muuten tätä harkitsisikaan.
Kiitos taas vastauksista!
Jos ette ole vamis hankkimaan tarpeeksi isoa terraa, UNOHDA KOKO JUTTU! Konnaa ei voi kuitenkaan pitää koko ajan vapaana, lattiat on liian kylmiä siihen, varsinkin talvella.
Konnan ruokinta ei ole helppoa ja se tarvii myös talvilevon!
Eli kannattaa ihan suosiolla unohtaa tuo!
Googlella löytyy partiksesta ja leoista tietoa, etsi itse!
Enkä unohda, kovasti sua nyt harmittaa tämä asia, kovin kummallista :D
Partiksena olen tähän asti tuntenut vain partamonnin ja sitä on kyllä vaikea terraarioon laittaa.
Täytyy alkaa miettiä mistä tuollainen maakonna kannattaa hankkia jotta on laillinen, niitä käsittääkseni löytyy "halvalla" laittomiakin.
Onko sinun konnallasi cites-numero? ;)
Ps. meillä on lattialämmitys koko talossa, suosittelen teillekin jos teillä on kylmät lattiat
Jos ette ole vamis hankkimaan tarpeeksi isoa terraa, UNOHDA KOKO JUTTU! Konnaa ei voi kuitenkaan pitää koko ajan vapaana, lattiat on liian kylmiä siihen, varsinkin talvella. Konnan ruokinta ei ole helppoa ja se tarvii myös talvilevon! Eli kannattaa ihan suosiolla unohtaa tuo! Googlella löytyy partiksesta ja leoista tietoa, etsi itse!
ilmeisesti ne liskot joita kiukkuinen ystäväni minulle ehdotti.
http://www.lemmikkini.fi/leopardigekko.html
http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/parta-agama.html
Nuokin kuulostavat todella mielenkiintoisilta!
Toisaalta maakilpikonna kiinnostaa vieläkin kaikkein eniten ja luulen että siihen todellakin päädymme.
http://www.matelijat.info/maakilpikonna/hoito-ohjeet/
tuo nelivarvaskilpikonna taitaa olla paras vaihtoehto?
No kuules idiootti! En todellakaan suosittele tuollaiselle konnaa, joka EI SUOSTU TARJOAMAAN KONNALLE SEN TARVITSEMAN ISON TERRAN. Kuule, google auttaa tuossa partis asiassa, jos et osaa googlea käyttää niin voi, voi. Tuskinpa osaat sitten edes etsiä tietoa konnista! Ja usko pois, vaikka olis lattialämmityskin, niin kyllä siellä lattian rajalla vetää. Ja mistä kannattaa hankkia, noooo miten olis eläinkauppa. Mut aijuu, se Faunatarhan ei tule kysymykseen.. Konnakasvattajia on olemassa, mutta ne on aika harvassa Suomessa. Ja kaikilla eläinkaupoista saatavilla konnilla on Cites-todistus.. Laittomista konnista sitten taas.. Ei kaikki halvat konnat ole laittomia, jos sen ostaa esim. yksityiseltä henkilöltä. Eli usko nyt, että unohdat sen konnan, jos et pysty tarjoamaan sille tarpeeksi isoa terraa!! Vai oletko sä niitä tyyppejä, joiden on PAKKO haalia kaiken maailman elukoita?? Ja pst. meidän konnilta löytyy todistukset, ne on ostettu, huuiiiiiii Faunattaresta! Faunatar on paras kauppa mitä löytyy.
ainakin paratiisilintu, jossa on paljon matelijoita.