Mikä lemmikki terraarioon?
Ei hiiriä eikä hämähäkkejä. Terraariota ei ole ostettuna vielä, mutta ei sekään saisi ihan jätti-iso olla eli iguaanit sun muutkin ovat poissa laskuista.
Onko teillä kenelläkään kokemusta maakilpikonnista?
Etsimme suht. helppohoitoista lemmikkiä jota me ihan aloittelijatkin osaisimme hoitaa niin että eläin voi hyvin.
Vinkkejä?
(akvaario on jo)
Kommentit (31)
Jos ette ole vamis hankkimaan tarpeeksi isoa terraa, UNOHDA KOKO JUTTU! Konnaa ei voi kuitenkaan pitää koko ajan vapaana, lattiat on liian kylmiä siihen, varsinkin talvella. Konnan ruokinta ei ole helppoa ja se tarvii myös talvilevon! Eli kannattaa ihan suosiolla unohtaa tuo! Googlella löytyy partiksesta ja leoista tietoa, etsi itse!
En kyllä minäkään suosittele teille mitään konnaa. Valitettavasti! Jos sun mielipide on toi, että kyllähän se konna voi olla miniterrassakin. Valitan, ei voi olla. Jo eläinsuojelulaki sanoo, minkä kokoinen asumus elukalla kuuluu olla!
Että mua korpeaa tuollaiset tyypit!
Ja kyllä se konna on ihan yhtä "eksoottinen" kuin jotkut liskotkin, joiden hoito on vaikeaa.
Suosittelen teille joko:
-Sammakoita
-Salamantereita
-Tuliliskoja
Mutta tuntuu, että te haluatte sellainen elukan, joka on kuin joku koira tai kissa.
Ja mitäköhän sä olet tehnyt? No, mites olisi se, että alat vänkyttämään, että onko mun PAKKO ostaa konnalla jättiterra, kun poikasillekkin vaaditaan se ja se ja plaa, plaa, plaa. Jos et ole valmis ostamaan tarpeeksi suurta terraa, niin unohda koko juttu. Sulla ei luultavasti ole edes hajuakaan siitä kuinka isoksi konna voi kasvaa?? Kun olet tunkemassa sitä pieneen pönttöön.
Mä en voi sietää tollasia ihmisiä, ensin kuule mietitään, minkä kokoinen terran/häkin voi tarjota eläimelle ja SITTEN vasta aletaan miettiä mikä eläin sopisi kyseiseen terraan tai häkkiin.
Ja tiesitkö muuten, että aivan kuten liskot, myös konnat tarvitsevat erityiset lamput terraansa?
Ja mitäköhän se sulle kuuluu minkä kokoinen terra meidän konnilla on? Se on kuule 3 metriä pitkä (en ole mitannut enkä muista tarkkaa lukua) ja yli 2 metria leveä. Meidän konnat ovat vielä pieniä, toinen on tassin kokoinen ja toinen on salaattilautasen kokoinen.
ja minä sanoin että isompi meille mahtuu, mutta kaksimetrinen ei mahdu siihen kohtaa mihin terran ajattelin, eikö tuossa teidän mielestä ole ollenkaan "joustoa"? Paikkaan mahtuisi 150cm pitkä terra, leveydelle ei ole juuri rajoituksia, mutta hassu se olisi mikään neliökään joten karkeasti arvioituna sopiva olisi esim. 150x100.
En usko että tuo olisi ihan mahdottoman pieni, varsinkin kun konna pääsisi jaloittelemaan paljon.
Palan halusta kuulla minkäkokoinen terra tällä kiukkupussilla itsellään on :)
Ja mitäköhän sä olet tehnyt? No, mites olisi se, että alat vänkyttämään, että onko mun PAKKO ostaa konnalla jättiterra, kun poikasillekkin vaaditaan se ja se ja plaa, plaa, plaa. Jos et ole valmis ostamaan tarpeeksi suurta terraa, niin unohda koko juttu. Sulla ei luultavasti ole edes hajuakaan siitä kuinka isoksi konna voi kasvaa?? Kun olet tunkemassa sitä pieneen pönttöön. Mä en voi sietää tollasia ihmisiä, ensin kuule mietitään, minkä kokoinen terran/häkin voi tarjota eläimelle ja SITTEN vasta aletaan miettiä mikä eläin sopisi kyseiseen terraan tai häkkiin. Ja tiesitkö muuten, että aivan kuten liskot, myös konnat tarvitsevat erityiset lamput terraansa? Ja mitäköhän se sulle kuuluu minkä kokoinen terra meidän konnilla on? Se on kuule 3 metriä pitkä (en ole mitannut enkä muista tarkkaa lukua) ja yli 2 metria leveä. Meidän konnat ovat vielä pieniä, toinen on tassin kokoinen ja toinen on salaattilautasen kokoinen.
hyvinkin järkevästi kun taas tässä on 2 (todennäköisesti kuitenkin vain yksi) vaahtomassa ja huutamassa hävyttömyyksiä.
Konna voi ulkoilla kesällä kun on lämmin ja myös maa on lämmin. Ulkoiluun se tarvitsee puhtaan nurmen (siis ei lähellä autoteitä jne) missä voi köpötellä menemään. Lämpöraja meillä on +25 auringossa, eli hellepäivinä.
Ellei konna perässä halua koko ajan kulkea niin sille pitää rakentaa aitaus mikä ei saa olla esim kanaverkkoa (kiipeää siitä yli) ja se pitää olla upotettuna vähintään 30 cm syvältä (kaivaa itsensä ali). Konnat on todella nopeita ja kekseliäitä elikkoja ja ne katoaa todellakin kuin pierut saharaan heti kun silmä välttää. Konnan ulkoillessa sille pitää myös taata varjopaikka ja osalle lajeista juotavaa/vetistä syötävää.
että ne sopisivat meidän elämäntyyliin. Mitä enemmän tutustun aiheeseen, sitä enemmän se kiinnostaa. Nyt pitäisi löytää sellainen paikka missä niitä pidetään menestyksekkäästi ja asiantuntevasti. Osaako joku kertoa missä? Helsingissä oli joskus ainakin toimiva matelijoihin erikoistunut eläinkauppa, sitä piti muuan mies jolla oli valtavasti tietoa. Nyt en vaan saa päähäni kummankaan nimeä.
Espoossa Leppävaariossa on erittäin asiantunteva pitäjä (mm. sealifen kalastosta on ollut suunnittelemassa/hankkimassa). Tuollainen luottopaikka olisi hienoa löytää!
Vaikka emme asukaan pk-seudulla, mielelläni ajan sinne jos sieltä löytyy hyvä liike.
mainitsin koska siellä hoidamme paljon akvaarioasioitamme :)
Konna voi ulkoilla kesällä kun on lämmin ja myös maa on lämmin. Ulkoiluun se tarvitsee puhtaan nurmen (siis ei lähellä autoteitä jne) missä voi köpötellä menemään. Lämpöraja meillä on +25 auringossa, eli hellepäivinä. Ellei konna perässä halua koko ajan kulkea niin sille pitää rakentaa aitaus mikä ei saa olla esim kanaverkkoa (kiipeää siitä yli) ja se pitää olla upotettuna vähintään 30 cm syvältä (kaivaa itsensä ali). Konnat on todella nopeita ja kekseliäitä elikkoja ja ne katoaa todellakin kuin pierut saharaan heti kun silmä välttää. Konnan ulkoillessa sille pitää myös taata varjopaikka ja osalle lajeista juotavaa/vetistä syötävää.
Mistäköhän ap vetäisi tuon terran koon? Ja mitäköhän ne pienet lajit mahtoivat olla? Siitä vaan, osta kuule pienin terra mitä löytyy ja kato kuinka kauan konna mahtuu liikkumaan siellä.
Ja vastasin jo tuohon meidän terran koko kysymykseen. Terra on itse tehty.
Luottamasi taho FAUNATAR kertoo sivuillaan tuon terran koon. Tarkoitin pienellä konnalla siis nuorta konnaa, ei täysikasvuista.
Miksi minun pitäisi ostaa pienin terra mikä löytyy?
luulen, että tarkoitat Paratiisilintua Mechelininkadulla.
Se on ainakin hyvä ja luotettava kauppa kun puhutaan hieman erikoisimmista eläimistä.
Kannattaa mennä käymään ihan ajan kanssa koska heiltä saa paljon hyvää infoa ja osaavat todella hyvin kartoittaa, että mikä eläin teille sopii jne.
-24-
Kiitos tosi paljon, vaivasi kauheasti kun en millään muistanut paikan nimeä! :)
Sinne suuntaan siis!
Meillä terraariossa on gerbiili, se ei tarvitse paljon tilaa. Lisäksi on häkissä 2 rottaa, ne on aivan ihania. Todella älykkäitä ja sosiaalisia. Suosittelen ostamaan ison häkin ja sinne pari rottaa.
jättäkää liskot ja konnat pois laskuista samointein tai käykää edes tutustumassa aiheeseen esim maakonna.fi sivustolla. Konnien hoito näyttää helpolta, mutta vaatii yllättävän paljon kaikkea mitä ei tule ajatelleeksikaan. Lisäksi konnat tarvitsevat iso terran elleivät saa olla vapaasti koko ajan. Meillä konnat (vauvoja vielä) on terrassa vaan kun ei olla kotona ja öisin ja terralla on kokoa 1,5m x 2m enkä ikinä kahta pienenpään laittaisi.
Toi gerbiili voisi olla alkuun hyvä koska ne ei elä kauaa (konnat elää 80 vuotta...) ja siten tietää, että pystyykö sitoutumaan eläinten hoitoon pysyvästi.
Eläimiä meillä on, niinkuin alussakin laitoin että akvaario löytyy ja sen lisäksi isompia eläimiä (2 kissaa, koira, 3 hevosta ja lampaita)
Mutta nyt mietimme olisiko olemassa joku terraarioeläin joka sopisi tähän pienen eläintarhamme jatkoksi. Itse en ole kovin innostunut gerbiileistä, rotista sun muista.
Nopealla vilkaisulla kiinnostuin enemmän noista maakonnista, pitää syventyä aiheeseen lisää josko vaikka se olisikin meille oikea.
Kiitos vielä vinkeistä!
sen maakilpikonnan kävellä vapaasti lattialla? Niillä pitää olla ISO terraario ja sen lisäks niiden pitää saada olla vapaana.
jättäisin maakonnat hankkimatta ellet pysty 100% varmasti takaamaan ettei kissa pääse lähelle konnaa. Kissojen kynnet nimittäin tekevät todella karmeaa jälkeä konnan kilpeen ja sitä myöten aiheuttaa suurella todennäköisyydellä konnalle kivuliaan kuoleman =(. Kissa kynsineen on vankeudessa elävän konnan pahin vihollinen...
Konnia ei voi pitää koko ajan terrassa vaan niidenkin on päästävä liikkumaan vapaasti.
Eikö oikeasti toi nykyinen eläintarha riitä?
Mitäs siel näky? =D