Te joiden vauvat EIVÄT nuku perhepedissä: miten jaksatte hoitaa yösyötöt ja nukutukset?
Minulla oli ennen vauvan tuloa jalona ajatuksena nukuttaa vauvaa omassa sängyssään. Hyvin pian kävi kuitenkin selväksi, etten jaksaisi valvoa kaikkia syöttöaikoja ja taistella saadakseni tytön nukkumaan omassa sängyssään.
Vauva syö noin 2 tunnin välein, 20-30 minuuttia kerrallaan eikä todellakaan viihdy pinnasängyssä, vaan mieluummin äidin ja isin vieressä.
Nyt sitten olen pitänyt vauvan vieressäni koko yön ja nukkunut imettäessäni. Näin pysyn päiväsaikaankin vielä järjissäni.
Kommentit (27)
että AP:n vauva heräilee ihan oikeasti POIKKEUKSELLISEN paljon? Poikkeuksellinen tarkoittaa sitä, että joku on harvinaista ts. yleisempää on että näin ei ole. Kai sinäkin kolmen lapsen äitinä (ja luultavasti kymmeniä vauvoja tuntevana) tiedät, että HARVOIN vauva heräilee 2h välein. Ellei sitten taustalla ole allergiaa, sairautta tai HUONOJA NUKUTTAMISTAPOJA.
av-terkkari :D "Vauvanne tuntuu heräilevän poikkeuksellisen paljon!" ???????? Ap: n vauva ei heräile yhtään poikkeuksellisen paljon, jokainen vauva kun on yksilö. Luulisi 3 lapsen äidin tietävän sen. Vai onko arvon 6 näitä äitejä, jota hoitavat vauvaa äidin ehdoilla? Itse 3 lapsen äitinä kasvatan 3 erilaista lasta, jokainen ollut oma yksilönsä jo vastasyntyneenä ominen erilaisine tarpeineen ja syöttörytmeineen.
ovat menneet kun sänkyyn pistettiin ja HUOM OMAAN SÄNKYYN JA OMAAN HUONEESEEN! Siks varmaan niin hyvin nukkuvatkin kun ovat saaneet tehdä sen rauhassa.
Niin kauan kuin vatkaat vauvaa siellä sun vieressäs, kumpikaan teistä ei nuku.
Tosin viimeisellä syötöllä klo 5-6 nostin vauvan viereen köllimään.
Vauva söi ehkä 2-3 krt yössä. Nostin pinniksestä rinnalle (joko istuin tai makasin) ja rinnalta pinnikseen. Molemmat unessa saman tien.
Perhepeti on varmaan ihan ok. Kukin tyylillään.
Vastaan kuitenkin,vaikkei kysymys ollutkaan perhepedissä nukkuville.
Vauvat on yksilöitä, erilaisia ihamisiä. Meillä toinen lapsi nukkuu edelleen perhepedissä (1,5 v). Vauvana ei vaan nukkunut pinniksessä, turha kapistus tämän vauvan kanssa. Heräsi jos nostettiin pinnikseen, ei koskaan ole ollut pinnasängyssä rauhallisena (vaikka isompana tutustuttiin ihan mukavissa merkeissä koko paikkaan). Vastasyntyneenä alkoi kiljua pinniksessä. Yöllä vessaan mennessäni jouduin siirtämään miehen käden vauvan iholle, jottei herännyt siihen että olin noussut. Lisäksi syötiin kahden tunnin välein. Eipä tullut edes mieleen harkita jotain muuta kuin perhepetiä.
Näin jaksoin hyvin vauva-ajan vaikka esikoinenkin vaati huomiota ja puuhaa ihan joka päivä. Enkä koskaan edes pitänyt aikaa hankalana, totesin vain että tämä lapsi tarvitsee todella paljon läheisyyttä (myös päivisin halusi aina syliin, jolloin oli liinassa/manducassa) ja sitä sitten annettiin, niin että lapsi oli tyytyväinen.
Nykyään meillä nukutaan koko yö heräämättä tyytyväisinä ja poika on iloinen ja tyytyväinen lapsi.
Pinniksen käyttö ei ole mikään normi, kyllä ne lapset oppivat omaan sänkyyn sitten kun sen aika teidän perheessä tulee.
Vauva nukkui ekat 2 kk omassa huoneessaan, ja söi vain 1-2 kertaa yössä , silti väsyin niin etten saanut itse enää unta. Siinä vaiheessa lapsi siityi pinnasänkyineen meidän huoneeseen, mun puolen sängynlaitaan kiinni. Siinä nukkuu edelleen, nyt 1 v 1 kk ikäisenä. En sitten tiedä onko tuo puhdasoppista perhepetiä vai ei, kun lapsi on kuitenkin koko ajan nukkunut omassa sängyssään, eikä sängynlaitaakaan ole laskettu. Meillä tämä nukkumisjärjestely oli puhtaasti mun jaksamisen vuoksi välttämätöntä.
Meillä poika heräsi vain kaksi kertaa yössä syömään, kolmikuisena jätti yösyömisen pois (söi siinä 5-6 maissa) ja kuusikuisena jätti tuon varhaisen aamusyönninkin pois. Poika nukkui pinniksessä meidän sänkymme vieressä.