Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joiden vauvat EIVÄT nuku perhepedissä: miten jaksatte hoitaa yösyötöt ja nukutukset?

Vierailija
21.04.2010 |

Minulla oli ennen vauvan tuloa jalona ajatuksena nukuttaa vauvaa omassa sängyssään. Hyvin pian kävi kuitenkin selväksi, etten jaksaisi valvoa kaikkia syöttöaikoja ja taistella saadakseni tytön nukkumaan omassa sängyssään.

Vauva syö noin 2 tunnin välein, 20-30 minuuttia kerrallaan eikä todellakaan viihdy pinnasängyssä, vaan mieluummin äidin ja isin vieressä.

Nyt sitten olen pitänyt vauvan vieressäni koko yön ja nukkunut imettäessäni. Näin pysyn päiväsaikaankin vielä järjissäni.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasänky mun sängyn vieressä laita alhaalla. Kun lapsi herää syömään, nostan hänet syliiini ja imetän ja laitan takaisin sänkyyn.

Vierailija
2/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasänky mun sängyn vieressä laita alhaalla. Kun lapsi herää syömään, nostan hänet syliiini ja imetän ja laitan takaisin sänkyyn.

tavalla myös täällä tehtiin. Syöttöön meni ehkä vartin verran (en imettänyt vaan poika söi korvikkeita) ja yleensä lapsi nukahti syliin ennen kuin pullo oli tyhjä. Heräsi ensimmäiset kaksi kuukautta noin kolmen tunnin välein. Tuosta eteenpäin nukkuikin sitten jo täysiä öitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse ainakin nukun paremmin kun ei tarvi sitä vauvaa kainalossa varoa. vauvat ovat myös oppineet nukkumaan hyvin omassa sängyssä ja jopa nukahtamaan siihen aika nopeasti

Vierailija
4/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk iästä lähtien nukkui yöt syömättä.

Vauva nukkui omassa sängyssä meidän makkarissa.

Vierailija
5/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti vastasyntynyt herää ehkä 3-4 kertaa yössä syömään ja muutaman kuukauden iässä määrä on enää 1-3/yö ja jotkuthan nukkuvat jo täysiä öitä.

Meillä on ollut periaatteena nukuttaa vauvat omaan sänkyyn alusta asti. Toki kaikkia kolmea 6kk täysimettäneenä useinkin nukahdin yösyötöllä vauva kainaloon, mutta yleensä kuitenkin siirsin vauvan omaan sänkyyn unia jatkamaan. Ja illalla vauvat ovat aina nukahtaneet omaan sänkyyn.

Tämä on toiminut tosi hienosti eikä yhtäkään kolmesta lapsestamme ole ikinä (myöhemminkään) tarvinut jäädä nukuttamaan iltaisin. SUorastaan kammoksun ajatusta, jossa arvokkaasta omasta ilta-ajasta pitäisi kuluttaa jopa tunti lastenhuoneessa hiljaa istumiseen tai lapsen sängyssä makaamiseen.

Vierailija
6/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisin lyödä vaikka vetoa, että heräilyongelmanne johtuu juurikin tuosta perhepedissä nukkumisesta. Tietenkin vauva herää herkemmin haistaessaan maidon nenän vieressä ja sinun ja miehesi liikehdintään.

Vierailija
7/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä vieressä. Meillä esikoinen nukkui omassa sängyssä eikä yösyötöt olleet mikään ongelma, koska viihtyi siellä pinnasängyssään ja nukahti sinne aina syönnin päälle ongelmitta. Toinen nukkuikin sitten mun vieressä pitkään koska ei viihtynyt pinnasängyssä. Ei näitä asioita kannata etukäteen päättää vaan kannattaa tehdä silleen kun parhaalta just sen lapsen kanssa tuntuu ja sujuu. Mihinkään vieressä nukkumisen opettamiseen en enää tällä kokemuksella usko. Kuopuskin siirtyi 9kk iässä omaan sänkyyn ihan ongelmitta ja huudattamatta, kun vaan aika oli siihen sopiva.

Vierailija
8/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilen ihan jatkuvasti, eikä nukkumisesta tule mitään. Jos lapsi on sängyn vieressä esim. pinnasängyssä, nukun ihan hyvin.

Vierailija
9/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi herää 1-2 kertaa yössä.

Sekä minä että mies olemme levottomia nukkujia ja lapsi samanlainen :P Joskus kun vauva on nukahtanut väliimme ollaan pian herätty mun tyttö on poikittain ja minä ja mies keikutaan sängyn (joka kuitenkin ihan normi 160 cm leveä) laidoilla epämukavasti.

Vierailija
10/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pystyi imettämään vain rintakumin takia, joten aina oli pakko nousta ihan kunnolla ylös imettämään.

Lapsi ei kuitenkaan tottunut yöllä "turhaan" syömiseen, joten alkoi nukkua 2kk iästä täysiä unia :) Sitten helppo aika alkoi ja olin tosi tyytyväinen!

Vierailija
11/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepeti toimi hyvin 6kk asti, sitten vauva potki jo niin kovaa masuun (tulin heti uudestaan raskaaksi kun vauva oli 2kk) että siirsin omaan pinnasänkyynsä ja lopetin samalla yöimetykset. yllätyksekseni vauva nukkui siellä omassa rauhassaan tosi hyvin, heräilen yleensä kerran yössä korjaamaan vauvelin asentoa, jos mönkinyt itsensä pinnasängyn nurkkaan ja vikisee. vauva on pian 9kk.

Vierailija
12/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen kokemuksella voin sanoa, että vauvat ovat yksilöitä!

Minä nukutin esikoista omassa sängyssään ja valvoin syöttöajat (3-4 krt yössä). Vauva nukkui hyvin alkuyöt, mutta itkeskeli aamuyöstä. Päivisin olin aivan kuolemanväsynyt.

Toista lasta nukutin perhepedissä. Vauva söi 2-3 kertaa ja nukkui loppuajan kuin tukki.

Myös kolmatta lasta nukutin perhepedissä. Vauva söi 5-6 kertaa yössä ja myös itkeskeli vähän väliä. Jaksoin kuitenkin päivisin paljon paremmin kuin esikoisen kanssa.

Kaikkien lasten kohdalla siirtyminen omaan sänkyyn lähemmäs vuoden iässä on sujunut kivutta, samoin nukutuspuuhat lasten kasvettua.

Jos lapsia vielä siunaantuu, niin ehdottomasti nukutan heidät perhepedissä!

Vierailija
14/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei vaadi paljon yöllä.

Vierailija
15/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten ne jaksaa, kun kohdalle osuu sellainen vauva, joka ei vaadi paljon yöllä.

t. yhden helpon ja kahden vaativan vauvan äiti

Vierailija
16/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan sänky on mun sängyn vieressä. Vauva menee nukkuman n. 22 aikaan, herää syömään aamukuudelta ja imetän istualtani. Sitten yritän saada vauvan vielä tutilla jatkamaan uniaan ja torkun itse vieressä kunnes esikoinenkin herää.

Vauvan sänky kulkee pyörillä, ja hän alkaa nukkumaan kun hänet kapaloi ja pistää sänkyyn. Saatan itse istua tietokoneella lähellä kunnes hän nukkuu, sitten työnnän sängyn makuuhuoneeseen jossa esikoinen jo nukkuu omassa sängyssään.

Esikoinen nukkui myös aikoinaan omassa sängyssään mun sängyn vieressä. Imetin silloinkin aina istualtani, musta oli tosi hankalaa nousta makuulta röyhtäyttämään vauvaa jne. Oli helpompi imettää istualtaan, röyhtäyttää, kapaloida uudelleen ja laittaa vauva omaan sänkyynsä jatkamaan unia. Vauva vieressä olen nukkunut ainoastaan synnytyssairaalassa, enkä sielläkään paljoa nukkunut. :)

Vierailija
17/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kun ollaan siirrytty pulloilemaan niin olen nähnyt parhaaksi laittaa omaan sänkyyn.

3-4kk: iästä kumpikin on nukkunut omassa huoneessa omassa sängyssään. Esikoinen söi 9kk:n ikään asti kerran yössä, nuorimmainen on nyt 5kk ja syö kerran yössä. Eipä siinä muuta kuin pullo mikroon ja paapelolle suuhun ja syötön jälkeen takaisin sänkyynsä. Jos tuntuu että on levoton niin otan viereen ettei tarvitse juosta tuttia jatkuvasti laittamaan. Meistä vanhemmista kumpikaan ei osaa nukkua kunnolla jos mukelo paupaa kainalossa. Tosi väsyneenä nukun mutta pelkään todella tukehduttavani vauvan :/

Vierailija
18/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minä saatoin rauhassa nukahtaa imettäessäni. Emme kumpikaan saaneet kunnolla nukuttua kun piti varoa vauvaa vieressä, joten siksi on pääasiassa nukkunut omassa sängyssään. Joskus kun oli kipeä ja vaati rintaa monta kertaa yössä, minä nukuin vauvan kanssa meidän sängyssämme ja mies olkkarissa, mutta eihän sekään kivaa ollut.

Vierailija
19/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten ne jaksaa, kun kohdalle osuu sellainen vauva, joka ei vaadi paljon yöllä.

t. yhden helpon ja kahden vaativan vauvan äiti

Kukaan vauva ei huvikseen valvo yöllä jos ei ole nälkä ja päivisin on ollut tarpeeksi hulinaa.

Vierailija
20/27 |
21.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

av-terkkari :D

"Vauvanne tuntuu heräilevän poikkeuksellisen paljon!" ????????

Ap: n vauva ei heräile yhtään poikkeuksellisen paljon, jokainen vauva kun on yksilö. Luulisi 3 lapsen äidin tietävän sen. Vai onko arvon 6 näitä äitejä, jota hoitavat vauvaa äidin ehdoilla?

Itse 3 lapsen äitinä kasvatan 3 erilaista lasta, jokainen ollut oma yksilönsä jo vastasyntyneenä ominen erilaisine tarpeineen ja syöttörytmeineen.