Miksi eilen erosi poikkeuksellisen paljon ihmisiä kirkosta?
http://mpolla.net/ek/tanaan.html
Oliko syynä jokin uutinen vai veroehdotuksissa näkyvä kirkollisveron määrä?
Kommentit (41)
paljon normaalia enemmän ihmisiä.
lapsia, vanhuksia ja kehitysmaita voi avustaa uskonnollisesti neutraalien järjestöjen avulla.
Totta. Niitä minäkin suosin, en Kirkon Ulkomaanapua.
Valtion budjetista annettiin kaikkien verorahoja Kirkon ulkomaanavulle viime vuonna yli 12 miljoonaa euroa.
Siis myös kirkkoon kuulumattomien rahoja!
Samaan aikaan kirkko itse on rikas kuin kroisos ja upottaa esimerkiksi seurakuntien mainontaan kymmeniä miljoonie euroja.
Helsingin seurakunnatkin mainostavat joka vuosi miljoonakampanjalla. Miksi ihmeessä kirkkoa pitää mainsotaa?
koska kirkko on kaavoihinsa kangistunut, eikä millään saa aikaiseksi tasa-arvoa edes oman vaikutusvaltansa piirissä olevissa ihmisissä.
että kirkosta eroaa paljon uskovaisia, homoavioliittoa ajavat piispat suurimpana syynä. Helsingin piispan valinta oli taas yksi niitti lisää. Kirkko on kääntämässä selkäänsä juuri kristityille.
Itse olen tapakiristitty ja rahoitan kirkon toimintaa yli 900 eurolla vuodessa. Vastineeksi saan.. en mitään. Minun kirkkoni ja seurakuntani syrjii naispappeja ja homoja (joiden katson olevan oikeutettuja samaan statukseen kuin meidän heteroidenkin) ja siunaa kauppakeskuksia ja lemmikkejä. Minun kirkkoni suojelee pedofiilityöntekijöitään ja ummistaa silmänsä koko pedofiiliongelmalta.
Sama tilanne, ja usein mietin että miksi maksan kirkolle.
Pari ystävääni on eronnut kirkossa koska he eivät hyväksy että kirkko ei puutu vanhoillislestadiolaisten naista alistavaan ehkäisykieltoon.
he ie maksa kikrolle mutt amaksvat World Visionin kautta kehitysmaidne lapsille. he saavat jatkvuasti tietoa sieltä mitä rahoila on voitu saada aikaan ja mihin on tarkoitus suunnata varoja seuraavaksi. Kirkosta ei tiedä mitä hyötyä sinne maksamisesta on, muuta paitsi että muut kadotuksene tuomitseville vanhoillislestadioalisille papeille voidaan maksaa palkkoja.
mutta srk:n palvelut kyllä kelpaa toukkatuvasta alkaen. Muitakin kerhovaihtoehtoja ( mm. MLL tai avoin pk) täältä löytyy, ettei palvelujen puute ainakaan syynä.
Joululaulukirkossakin on käyty jne.
Itse erosin jo jokin aika sitten, mutta varmaan olisin viimeistään eilen eronnut, jos en olisi sitä jo tehnyt..
Etkö siis todellakaan aio kastaa lapsiasi kirkon jäsenyyteen?
pienintäkään aikomusta kastaa lapsia.
Itse erosin jo jokin aika sitten, mutta varmaan olisin viimeistään eilen eronnut, jos en olisi sitä jo tehnyt..
Etkö siis todellakaan aio kastaa lapsiasi kirkon jäsenyyteen?
Mua on aina nimittäin ihmetyttänyt kovasti tuo mainitsemasi näkökulma. Siis oletetaan, että kirkosta eronnut haluaisi jostain syystä liittää lapsensa uskontokuntaan, johon ei itse usko. Miksi näin ajatellaan?
Minusta taas usko on henkilökohtainen asia, eikä lapsia minun mielestäni saisi liittää mihinkään uskontokuntaan. Pitäisi siis olla sama ikäraja äänioikeudelle sekä uskontokuntaan ja puolueisiin liittymiselle.
tai jumalanpalveluksissa, jos ette maksa veroakaan!
Ai maksustako sinne taivaaseen pääsikin?
No tekeehän kirkko myös diakoniatoimintaa eli auttaa vähäosaisia.
Ai maksustako sinne taivaaseen pääsikin?
No tekeehän kirkko myös diakoniatoimintaa eli auttaa vähäosaisia.
Taannoin kun itse harkitsin kirkosta eroamista (ja sitten erosinkin) niin tutkin kirkon budjettia ja oman seurakunan budjettia. rajoista valtaosa käytetään kiinteistöjen yläpitoon ja henkilökunnan palkkoihin, siis että voidaan pitää jumalanpalveluksia ja seurakunnan muita toimituksia. Mutta vähäosaisten auttamimseen jää älyttömän vähän budjetista!!
Toinen asia joka minua hämmästyttää suuresti on Kirkon Ulkomaanapau. Sehän järjesti esim. haitin uhrien hyväksi hienoja konsertteja jne.
Minulla oli käsitys että sen rahat tulisi pääosin kirkolta, siis kirkollisveroista ja sitten osa tällaisista keräyksistä ja tempauksista.
Mutta eipäs. kirkon ulkomaanavun budjetista yli 40 % tulee VALTIOLTA, eli kaikilta veronmaksajilta, olipa kirkon jäsen tai ei.
Ev.lut. kirkko on rikas kuin kroisos mutta minne se hassaa kirkollisverot? jos se noudattaisi raamattua, pääiosa rahoista käytettäisiin vähäosaisten avustamiseen Suomessa ja köyhissä maissa.
Nyt maksan saman verran kuin maksaisin kirkolle, eräälle lastensuojelujärjestölle vuosittain. olen tehnyt sellaisen vuosisopimuksen. Sopii minulle paljon paremin kuin kirkolle maksaminen.
eli 20 vuotta sitten. Syynä se, etten usko. Kirkossa en ole käynyt kuin neljästi sen jälkeen: kolmissa häissä ja yksissä hautajaisissa, kahdet hautajaiset on järjestetty suoraan hautausmaalla. Olen käynyt noissa juhlissa ihan vain kunnioituksesta juhlakaluja tai vainajien omaisia kohtaan. Naimisiin menimme maistraatissa. Lapsiamme ei ole kastettu, eivätkä luultavastikaan mene rippikouluun. Täysi-ikäisinä saavat tehdä, kuinka itse uskovat. Päiväkodin pikkukirkkoon osallistuvat, kun tuntuisi tyhmältä eristää pieniä lapsia muista ja tehdä heistä erikoistapauksia. Kuuntelevathan he muitakin tarinoita ja satuja. En halua tulla haudatuksi hautausmaalle, tuhkaus ja tuhkan levittäminen sopivaan passaa, enpä itse tiedä asiasta siinä vaiheessa enää mitään. Rahaa annan muuhun hyväntekeväisyyteen. Valtio ja kirkko pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan.
Meitä on useita kirkosta eronneita, jotka toimivat ja ajattelevat samoin. Kirkkoon kuuluminen, että saisi esim kirkkohäät on minusta täysin absurdi ajatus. Kummiksi minua on pyydetty useita kertoja, vaikka suurin osa pyytäjistä tietää, etten kuulu kirkkoon. Voisin silti kuulemma olla ns epävirallinen kummi, mutta koska kummius selkeästi kuuluu minusta kristinuskoon, olen kieltäytynyt. Yhden kaverin olen tämän takia menettänyt. Tosin pari hyvää kaveria on vanhoillislestadiolaisia, mutta uskonto ei ole missään vaiheessa tullut ystävyyttä sekoittamaan, koska kaikki kunnioittavat toisen vakaumusta.
Meitä on varmasti monia minunlaisia
Suuri osa suomalaisista ei usko Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Yhä useampi uskaltaa erota kirkosta eikä kaipaa uskonnollisia rituaaleja. Juhlista tulee persoonallisempia ilman Jeesusta (jos siis ei usko Jeesukseen!).
Kun valtio ei enää tulevaisuudessa anna erityisasemaa yhdelle uskontokunnalle, saavutetaan vakaumusten tasa-arvo, jota monet suomalaiset kannattavat! Silloin jokainen saa uskoa miten haluaa tai olla uskomatta.
eli 20 vuotta sitten. Syynä se, etten usko. Kirkossa en ole käynyt kuin neljästi sen jälkeen: kolmissa häissä ja yksissä hautajaisissa, kahdet hautajaiset on järjestetty suoraan hautausmaalla. Olen käynyt noissa juhlissa ihan vain kunnioituksesta juhlakaluja tai vainajien omaisia kohtaan. Naimisiin menimme maistraatissa. Lapsiamme ei ole kastettu, eivätkä luultavastikaan mene rippikouluun. Täysi-ikäisinä saavat tehdä, kuinka itse uskovat. Päiväkodin pikkukirkkoon osallistuvat, kun tuntuisi tyhmältä eristää pieniä lapsia muista ja tehdä heistä erikoistapauksia. Kuuntelevathan he muitakin tarinoita ja satuja. En halua tulla haudatuksi hautausmaalle, tuhkaus ja tuhkan levittäminen sopivaan passaa, enpä itse tiedä asiasta siinä vaiheessa enää mitään. Rahaa annan muuhun hyväntekeväisyyteen. Valtio ja kirkko pitäisi ehdottomasti erottaa toisistaan.
Meitä on useita kirkosta eronneita, jotka toimivat ja ajattelevat samoin. Kirkkoon kuuluminen, että saisi esim kirkkohäät on minusta täysin absurdi ajatus.
Meitä on varmasti monia minunlaisia
Mihin kirkollisverosi käytetään, ota siitä selvää!
Tekehän kirkko paljon hyvää lapsista vanhuksiin, kehitysyhteistyötä myös ulkomailla.
Kirkkoon kuulumattomatko näitä hommia sitten tekee jatkossa?
lapsia, vanhuksia ja kehitysmaita voi avustaa uskonnollisesti neutraalien järjestöjen avulla.
referenssinä tämä pietarsaari ja nyt esiintulevat ry-jutut.
t.17