Mihin asti koululaisesi saa valvoa arkisin ja miksi?
Olen ihmetellyt kun meidän toka- ja neljäsluokkalaiset lapset valittelee kun kaverit saa mennä nukkumaan vasta kymmeneltä. Mietin että valvovatko he oikeasti niin myöhään ja jos, niin saavatko he oikeasti tarpeeksi unta? Mä olen aina ollut sitä mieltä että kasvava lapsi tarvitsee tarpeeksi unta jo aivojen kehityksen takia. Molemmat lapseni ovat luokkansa parhaimmistoa ja uskon että yksi syy on tarpeeksi pitkät yöunet. Meillä iltapuuhat alkaa 19.30 ja kahdeksalta on lapset sängyissään lukemassa. Nuorempi tarvitsee hieman vähemmän unta joten hänen häneltä valo sammutetaan klo 21 kun isommalta jo 20.30. Molemmat heräävät aamulla pirteinä seitsemältä, koskaan ei ole ongelmia nousemisen kanssa. Perjantaina ja lauantaina nukkumaanmenoa voidaan siirtää tunnilla.
Mihin aikaan teidän lapet menee nukkumaan ja miksi? Mistä tiedätte että lapsi on nukkunut tarpeeksi?
Kommentit (52)
Lisäksi olen vakuttunut siitä että suurehko osa adhd ym ongelmista johtuu silkasta unenpuutteesta, ts unen määrä liian vähäinen.
Meillä 8½v eli 2-luokkalainen ja 7v eskarilainen käyvät yöunille hieman klo19 jälk.
Nuorempi kuuntelee iltasatua ja vanhempi yleensä lukee itse jotakin, vuoteissaan ovat siis, valot sammuvat viimeistään klo19.30
Aamulla heräävät ongelmitta 06-07 aikaan.
Nukkuvatpa muuten päiväuniakin vielä välillä.
Meillä ekaluokkalainen menee sänkyyn ennen kahdeksaa ja nukahtaa noin kahdeksalta. Herätys puoli seitsemältä. Ei herää itsekseen vaan on aamuisin väsynyt. Talvella saattoi mennä nukkumaan jo puoli kasilta. Aikaisemmin rytmi oli myöhempi, mutta ekalla luokalla lähes kaikkina aamuina koulu alkaa kahdeksalta, joten sitä myöten sitten mennään. Koulumatka ja aamutoimetkin ottavat aikansa. Meillä panostetaan myös rauhallisiin aamuihin ja kunnon aamiaiseen.
Neljävuotias nukahtaa puoli seitsemältä - seitsemältä ja herää aamulla kuuden jälkeen-puoli seitsemältä. Ei nuku enää päiväunia.
Meillä mennään siis huomattavasti aikaisemmin nukkumaan kuin monilla muilla. Mutta lapset jaksavat hyvin, väkisin ei ole tätä aikaista rytmiä väännetty vaan koulun/päivähoidon/vanhempien työn tarpeet ja riittävä unen määrä määräävät tämän.
väsyttää enemmän päivällä, jos olen nukkunut liikaa. Kouluikäisillä lapsillakin varmaan voi käydä näin, jos pitää 12 unien lisäksi nukkua päiväunetkin.
Lisäksi olen vakuttunut siitä että suurehko osa adhd ym ongelmista johtuu silkasta unenpuutteesta, ts unen määrä liian vähäinen. Meillä 8½v eli 2-luokkalainen ja 7v eskarilainen käyvät yöunille hieman klo19 jälk. Nuorempi kuuntelee iltasatua ja vanhempi yleensä lukee itse jotakin, vuoteissaan ovat siis, valot sammuvat viimeistään klo19.30 Aamulla heräävät ongelmitta 06-07 aikaan. Nukkuvatpa muuten päiväuniakin vielä välillä.
ei näkisi lapsia ollenkaan viikolla jos noin
aikaisin nukkumaan menisivät.
Meillä on sänkyyn meno aika ja valot pois ja hiljasuus, mutta en voi sille mitään jos valvovat sänkyssä siihen kymmeneen tai ylikin.
Puoli yhdeksältä ovat sänkyssä ja puoli tuntia saavat lukea eli yhdeksältä valot pois ja hiljaisuus.
Meidän lapset ei ikinä nuku tarpeeksi kuin viikonloppuisin. Kyllä ne täytyy seitsemältä tai kahdeksalta herättää ja käskeä useammankin kerran sänkystä ylös.
Ovat aina olleet aamu unisia. Toiset vaan on aamu unisia.
sänkyyn 20.30 ja 5v nukkuu aina ennen 21:00 9v joskus valvoilla peräti 21:30 asti. Herätän 9v 07:20 ja usein väsynyt, 5v herää 8-9 aikaan jos ei ole kerhopäivää jolloin herätän 7:45 (aina hyäntuulinen aamuisin)
mennään melkein koko porukan voimin sänkyihin klo 20.30 ja melkein kaikki nukahtaneet klo 21 mennessä. Lomilla on omat aikataulut, silloin valvotaan illasta ja nukutaan aamulla pidempään, mutta se on ainoastaan kesälomilla. Lapset on 11-v, 9-v, 5-v ja kohta 2-v. Kuopus kyllä usein nukahtaa omia aikojaan... Joskus ennen klo 21 ja joskus vasta klo 22. Riippuu aina päikkäreiden kestosta... Vanhin tarttee unta tosi paljon, ainakin 12 h yössä, toiseksi vanhin ei tartte kun ehkä 9-10 h, toiseksi nuorin jonkun 12 h ja nuorin tilanteesta riippuen, usein 12 h.
HIH EIPÄ OLE TÄMÄN KIRJOITTAJA ENÄÄ HEREILLÄ!
klo 20, luetaan satu, nukahtaa 20.30 mennessä. Viikonloppuna klo 21 viimeistään nukkuu. Meillä ei valvota, enkä ymmärrä että koululaisten annetaan valvoa esim 22 asti. Mutta onhan näitä erilaisia nukkujia ja perheitä. Mutta mun lapseni tarvitsee unta, herää itsekseen n 07.15, viikonloppuna n 7.30-8.30, joskus nukkuu ysiinkin asti.
vanhin menee kahtena iltana jopa aikaisemmin nukkumaan kun aamulla on harkat ennen koulua.
Herätys meillä on 5.50 isompien koulubussi tulee 6.20 ja kuopuksen 6.30
Harkka-aamuina kuskimme vie esikoisen kouluun ja he lähtevät kotoa klo 5 aamulla.
SAnon, et ei ton ikäset todellakaan pärjää noin vähällä nukkumisella.
Ja miten ne noin myöhään ulkona juoksevat?
Mulla vanhimmat lapset 13 ja 15 ja tasan tiedän koska nukkuvat ja ei tulis kuuloonkaan et yöt hilluttais ties missä viikonloppuisin.
Huhhuh
Meidän eskari menee nukkumaan klo 22.00 ja herää 7.00 hyvin riittää. On varmaan yksilöllistä, mutta tuo teidän nelosluokkalaisen kasi kuulostaa aikaiselta. Mitenkä lapsi jaksaa sitten vaikkapa leireilla tai yökylässä valvoa?
Kyllä meidän neljäsluokkalaiselta valvominenkin onnistuu. Ei mitään ongelmia esim. uutena vuotena jolloin tuli sisälle vasta puolen yön jälkeen. Ei aikuinenkaan pystyyn nukahda. Leireillä ja kavereilla uni tulee hyvin kun valot sammutetaan, sitten kun sammutetaan. Aamulla tosin herää aikaisin nukkumaanmenoajasta huolimatta. Niin ja vaikka nukkumaanmenoaika on kahdeksalta niin valo sammuu puoli 9 ja siitä vartin sisään nukkuun. 10h yössä siis nukkuu. Ei se minusta kuulosta mitenkään liian paljolta 10-11 -vuotiaalle jos useimmat aikuisetkin tarvitsevat 8-9h (suuri osa tosin sinnittelee jatkuvassa univelassa kun eivät tuota aikaa nuku ja ihmettelee muistiongelmia, kärttyisyyttä tms.)
Mutta vielä kysyisin että mistä tiedätte että uni riittää jos lapsi ei herää itse aamuisin? Jos lapsesta tai aikuisesta näkee päällepäin että on väsynyt niin silloinhan sitä on jo todella väsynyt. Esim. minusta huomaa päällepäin jos olen nukkunut vaikka 4h ja silloin minulla on jo todella monen tunnin univelka. Omien lasten kohdalla huomaan turhaa kiukuttelua ja kaikki asiat on huonosti-asennetta etenkin iltaisin jos jostain syystä unet on jääneet lyhyemmiksi.
ap
sitten hiljaisuus että mäkin pääsen nukkumaan
Herätys klo 7, sujuu ongelmitta. Turha laittaa aiemmin nukkumaan kun uni ei kumminkaan tule.
Pe-La tai pyhäpäivinä voi valvoa pidempäänkin, kotona klo 22 asti mutta joskus (esim. uutena vuotena) voi valvoa pidempäänkin. Seuraavana päivänä sitten saa nukkua pidempään ja menee myös aikaisemmin nukkumaan niin ei tule väsymyskierrettä.
Eli lapset menevät silloin omiin huoneisiinsa, iltapesut on suoritettu, ja yöpuvut päällä.
Lasten ei ole pakko silloin vielä nukahtaa, mutta useimiten kömpivät jo sänkyyn ja lukevat vaikkapa.
Menen itse klo 22 nukkumaan ja tämä on meidän oma tunti mieheni kanssa. Silloin jutellaan aikuisten asiat, jne.
Iltatoimet alkoivat klo 20: iltapala, -pesu ja -satu.
Yläkoululainen on jo ihan eri asia.
klo 20, luetaan satu, nukahtaa 20.30 mennessä. Viikonloppuna klo 21 viimeistään nukkuu. Meillä ei valvota, enkä ymmärrä että koululaisten annetaan valvoa esim 22 asti. Mutta onhan näitä erilaisia nukkujia ja perheitä. Mutta mun lapseni tarvitsee unta, herää itsekseen n 07.15, viikonloppuna n 7.30-8.30, joskus nukkuu ysiinkin asti.
Aikaisemmin ei kannata laittaa, koska eivät nukahda. Jalkapalloharkatkin ovat kerran viikossa klo 19.45 saakka, joten sen jälkeen ehtii kivasti peseytyä ja syödä iltapala.
kolmasluokkalainen ja eskari nukkuvat 20.15-7.15 eli 11 tuntia. Tästä on tunnin heittoja suuntaan tai toiseen. Meillä siis tarvtiaan paljon unta. Tähän liittyen sisään tullaan kello 19.15 noin.
Kun yhtenä iltana partio loppuu vasta kello 20, niin herää aamulla vasta kello 8.30.
5v eskarilainen ja 9v 4-lkkalainen menevät melkein aika yhtä aikaa nukkumaan. Joskus se on heti kohta klo 21 pintaan,joskus klo 22.
He saavat mennä nukkumaan aikaisemmin tai myöhemmin, päättävät itse. Molemmat on opetettu tunnistamaan omat väsymyksensä merkit ja osaavat silloin mennä nukkumaan.
Iltapesulle heidät patistetaan klo 20.30 tienoilla sillä muuten se saattaisi jäädä tekemättä.
Molemmat lapset nukahtavat alle 10 minuutin. Aamulla heräävät arkisin klo 7.15-7.30. Molemmat heräävät itsekseen iloisina ja pirteinä eli saavat tarpeeksi unta.
Viikonloppuna ilta saattaa venyä ja aamulla nukkuvat vähän pidempään, mutta toistaiseksi tässä talossa ei ole koskaan nukuttu klo 9 pidempään.