Mihin asti koululaisesi saa valvoa arkisin ja miksi?
Olen ihmetellyt kun meidän toka- ja neljäsluokkalaiset lapset valittelee kun kaverit saa mennä nukkumaan vasta kymmeneltä. Mietin että valvovatko he oikeasti niin myöhään ja jos, niin saavatko he oikeasti tarpeeksi unta? Mä olen aina ollut sitä mieltä että kasvava lapsi tarvitsee tarpeeksi unta jo aivojen kehityksen takia. Molemmat lapseni ovat luokkansa parhaimmistoa ja uskon että yksi syy on tarpeeksi pitkät yöunet. Meillä iltapuuhat alkaa 19.30 ja kahdeksalta on lapset sängyissään lukemassa. Nuorempi tarvitsee hieman vähemmän unta joten hänen häneltä valo sammutetaan klo 21 kun isommalta jo 20.30. Molemmat heräävät aamulla pirteinä seitsemältä, koskaan ei ole ongelmia nousemisen kanssa. Perjantaina ja lauantaina nukkumaanmenoa voidaan siirtää tunnilla.
Mihin aikaan teidän lapet menee nukkumaan ja miksi? Mistä tiedätte että lapsi on nukkunut tarpeeksi?
Kommentit (52)
Juuri noinhan se selviää että kartoittaa ja kokeilee miten paljon lapsi nukkuu. Viikon kahden kokeilu on minimi että unirytmit tasoittuu ja todellinen unen tarve hahmottuu.
Meillä on lapsen kasvaessa myöhennetty valojen sammutusaikaa puoli tuntia kerrallaan kun lapsella oli iltaisin unensaanti vaikeuksia. Jos useina iltoina peräkkäin valvoo yli tunnin pimeässä ennen kuin uni tulee niin lienee aika siirtää nukkumaanmenoaikaa. Jos taas aamulla herääminen menee myöhemmäksi niin sitten taas aikaisemmin nukkumaan. Onhan tämä kausittaistakin tuo unentarve. Meillä talvella lapset tarvitsee noin puoli tuntia enemmän unta ja riippuu tietenkin myös siitä kuinka aktiivisen päivän on viettänyt.
Mun kaveri valitteli just jokin aika sitten kun hänen poikansa on aina ennen ollut niin pirteä aamuisin eikä häntä ole tarvinnut herätellä, mutta mikähän nyt on kun aamuisin väsyttää niin kauheasti. Yritin sitten nätisti vinkata, että kannattaisikohan sitten mennä vähän aikaisemmin nukkumaan :D.
Sitä mennään vähän liian lapsentahtisesti jos luotetaan lapsen omaan tuntumaan sopivasta nukkumaanmenoajankohdasta. Kyllähän aikuinenkin tietää mihin aikaan PITÄISI mennä nukkumaan että olisi aamulla pirteä, mutta ei kuitenkaan mene. Kyllä sen aikuisen pitää huolehtia edes siitä että lapsi menee ajoissa nukkumaan vaikka ei itse osaisikaan mennä ajoissa sänkyyn :).
8v sammuu yleensä klo 21 mennessä, mutta 10v valvoo siihen klo 22 asti arkisin, lukee tai katsoo telkkaria. Kotiintuloaika nyt valoisan aikaan on klo 19.30-20.00, riippuen missä ovat. Talvisin klo 19 sisään. Kuopus 4v menee sänkyy klo 20-20.30. Viikonloppuisin saavat valvoa klo 22.30 asti tai joskus myöhempään, kuopus sammuu viim. klo 21-22. Itse harvoin olen nukkumassa ennen puolta yötä.
Lisäksi olen vakuttunut siitä että suurehko osa adhd ym ongelmista johtuu silkasta unenpuutteesta, ts unen määrä liian vähäinen.
Meillä 8½v eli 2-luokkalainen ja 7v eskarilainen käyvät yöunille hieman klo19 jälk.
Nuorempi kuuntelee iltasatua ja vanhempi yleensä lukee itse jotakin, vuoteissaan ovat siis, valot sammuvat viimeistään klo19.30
Aamulla heräävät ongelmitta 06-07 aikaan.
Nukkuvatpa muuten päiväuniakin vielä välillä.
Meillä ekaluokkalainen menee sänkyyn ennen kahdeksaa ja nukahtaa noin kahdeksalta. Herätys puoli seitsemältä. Ei herää itsekseen vaan on aamuisin väsynyt. Talvella saattoi mennä nukkumaan jo puoli kasilta. Aikaisemmin rytmi oli myöhempi, mutta ekalla luokalla lähes kaikkina aamuina koulu alkaa kahdeksalta, joten sitä myöten sitten mennään. Koulumatka ja aamutoimetkin ottavat aikansa. Meillä panostetaan myös rauhallisiin aamuihin ja kunnon aamiaiseen.
Neljävuotias nukahtaa puoli seitsemältä - seitsemältä ja herää aamulla kuuden jälkeen-puoli seitsemältä. Ei nuku enää päiväunia.
Meillä mennään siis huomattavasti aikaisemmin nukkumaan kuin monilla muilla. Mutta lapset jaksavat hyvin, väkisin ei ole tätä aikaista rytmiä väännetty vaan koulun/päivähoidon/vanhempien työn tarpeet ja riittävä unen määrä määräävät tämän.
Huvikseni etsiskelin tietoa, milloin eka ja tokaluokkalaiset "yleensä" menevät nukkumaan.
Meillä molemmat lapset menevät nukkumaan klo 20.00 (eka ja tokaluokkalainen), herätys 6.10
Rupesin vaan miettimään, että laitankohan turhan aikaisin sänkyyn. Tosin heillä jokainen koulupäivä 8-15 + 2h matkat, joten pitkää päivää tekevät.
pojan koulukaveri menee nukkumaan varmaan siinä 23 aikoihin ja kyllä sen aamulla huomaa, kun toinen bussipysäkillä ihan unenöpperössä :(
että meillä aloitettiin iltapuuhat klo 19 aikaan. Eli yöpuku päälle, iltapala ja sitten isä luki meille. Näin ala-asteella. Nukkumassa oltiin kahdeksalta. Kello soi 6.30. Tosin yleensä heräsin ennen soittoa. Aamulla läksyjen kertaus, aamupuuro ja kouluunlähtö klo 7.30. Vanhempanikin menivät kuulemma ennen yhdeksäänukkumaan. Meillä ei ollut telkkaria, tosin ohjelmatkin tais loppua joyhdeksältä. Aikuisena nukun mieluusti 9-10 tuntia ollakseni virkeä. Pikkivauvan äitinä univelkaa tulee ainakin pari tuntia päivässä. Vauva (3 kk) kun on toista maata. Saattaa mennä useita päiviä yhdeksän tunnin nukkumisella
eli tokaluokkalainen menee viikolla nukkumaan klo 21. Tästä ei tingitä, eikä neuvotella. Olen ihan varma että osa koulujen levottomasta ilmapiiristä johtuu juurikin siitä että oppilaat ovat nukkuneet liian vähän.
Nyt alakoululainen menee klo 21 maissa samoin kuin alle kouluikäinen. (nuorimmat siis)
Yläkoululaisemme, 14-vuotias ei olekaan enää "kunhan laitetaan ja heti nukkuu" -iässä. Hän notkuu mm. vessassa toista tuntia illalla. Huoneeseensa ja maate menee noin klo 23 joka ilta, joskus menee pidempäänkin. Olen todennut, että tuonikäistä ei voi nuijalla nukuttaa!
Lukiolaisemme ymmärtää mennä maate aiemmin.
ja 14v:tä sammuu tietokone klo21 ja telkkari klo22 ja herää herätyskelloon klo7. Valoja en pakota kummankaan sammuttaa vaan voivat lukea, mutta molemmat nukahtaa tosi noepasti
sängyssä mieluiten klo.20.30-21 välillä. Ensin luetaan hetki, sitten kyllä aika pian nukahtaa, usein jo klo.21.
Herätys n.7.30., ja yleensä aika pirteänä.
menee sänkyyn viimeistään yhdeksältä (yleensä puoli ysiltä) ja nukahtaa aikalailla samantien. Herää sitten itsekseen siinä 5.30-6. Eli tosi vähäuninen poika. Jos haluaisimme, että unta riittäisi aamuseitsemään, pitäis pojan mennä vasta lähempänä kymmentä nukkumaan.