Kouvolan lentoturma, 1 kuollut
Mitähän tapahtui lentäjälle? Videoiden perusteella monia kieppejä yms teki ilmassa ennen kuin alkoi nokka edellä syöksy alaspäin. Varmasti oli kokenut lentäjä kun osallistui tuollaiseen lentonäytökseen.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla sairauskohtaus tai asentotajun menetys? Vaikea sanoa videon perusteella, oliko koneessa vikaa.
Niin, tuossa mentiin ennen kohtalokasta putoamista monta kertaa itsensä ympäri 360 astetta, siitä menee kyllä kokeneellakin lentäjällä varmasti pää pyörälle. Onko voinut verenpaine heittää ja pyörtyä?
Lattakierre, jonka antoi pyöriä liikaa ja sitten ei oiennutkaan.
Itsekin vakavassa lentoturmassa ollut Sami Saikkonen kommentoi ylelle:
Vierailija kirjoitti:
Lattakierre, jonka antoi pyöriä liikaa ja sitten ei oiennutkaan.
Kiitos, en ollut tällaista termiä ennen kuullutkaan! Eli mitä luulet, ehtikö lentäjä tajuta tilanteen vakavuuden?
Entisenä A2:n haltijana sanon että kone meni lattakierteeseen, ohjaaja yritti epätoivoisesti oikaista, oikenikin, mutta liian myöhään,
Näytti että kone meni todella hitaasti. Näin ummikkona olisiko mahdollista että kone sakkasi ja joutui syöksykierteeseen eikä lentäjä saanut riittävästi nopeutta sakkauksen lopettamiseen?
Vierailija kirjoitti:
https://www.aerodynamiikka.fi/index.php/lentajan-lupakirja/lentokoneen-…
Ei harjoiteltu meidän lupakirjakurssilla tuota! :)
Tuossa videolla kyllä näkyy että moottori yskäsee nousussa jonka jälkeen matka jatkuu maahan.
Olisko liian vähän vauhtia? Koneessa vika tai sitten lentäjän tekemä virhe?
Varmaan täysin epätodellinen olo ollut katsoa tuota vierestä. Tajuaahan sen joka ikinen että huonosti tuossa käy, kun kone maahan tussahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa videolla kyllä näkyy että moottori yskäsee nousussa jonka jälkeen matka jatkuu maahan.
Olisko liian vähän vauhtia? Koneessa vika tai sitten lentäjän tekemä virhe?
Minunkin mielestä moottori pätkäisee siellä lakipisteessa ja samantien alkaa syöksy. Olisko moottoriin tullut jotain vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Entisenä A2:n haltijana sanon että kone meni lattakierteeseen, ohjaaja yritti epätoivoisesti oikaista, oikenikin, mutta liian myöhään,
Eli lentäjä todennäköisesti oli kunnossa koneen iskeytymiseen asti? Johtuuko yleensä lentäessä tehdystä virheestä, koneesta vai mistä?
Onkohan tuo jokin sakkauskohta aina, missä koneen keula on vasemmalle ja kone aika vaakatasossa, ja siitä lähdetään sitten kiihdyttää vauhtia alaspäin uuteen silmukkaan? Eli siksikö sen täytyi lähteä viimeiseen kohtalokkaaseen syöksyyn, jotta pääsi pois siitä sakkauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä A2:n haltijana sanon että kone meni lattakierteeseen, ohjaaja yritti epätoivoisesti oikaista, oikenikin, mutta liian myöhään,
Eli lentäjä todennäköisesti oli kunnossa koneen iskeytymiseen asti? Johtuuko yleensä lentäessä tehdystä virheestä, koneesta vai mistä?
Veti pystysuoraan ylös ja vauhdin hiipuessa työnsi vaakalentoon mutta vauhtia oli liian vähän. Kone sakkasi ja joutui lattakierteeseen. Oikeni lopussa mutta korkeus ei riittänyt. Lentäjä oli täysin toimintakykyinen koko ajan. Katsokaa tuo aerodynamiikkalinkki, lattakierre on vaikea oikaista.
T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä A2:n haltijana sanon että kone meni lattakierteeseen, ohjaaja yritti epätoivoisesti oikaista, oikenikin, mutta liian myöhään,
Eli lentäjä todennäköisesti oli kunnossa koneen iskeytymiseen asti? Johtuuko yleensä lentäessä tehdystä virheestä, koneesta vai mistä?
No tarvittaisiin joku taitolentäjä kommentoimaan tätä. Itsellä kokemusta muutamasta tavallisesta syöksykierteestä C-152:lla.
Lattakierre on syöksykierteen erikoistapaus, siitä inhottava että mitkään ohjainpinnat eivät enää välttämättä reagoi. Joku laittoi ylempänä hyvän linkin.
Ja ohjaaja siis oli tajuissaan ja toimintakykyinen, yritti jopa moottoritehoilla korjata tilannetta. Pää siis toimi koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä uutisointia siitä.
Todella tökeröä ainakin tv:n uutisissa.
Meen heti kokeilee vastaavaa lentosimulla, siinä on samanlainen kone. Ensin täytyy hieman harjoitella lentää sillä koneella, en ole nykyisellä simulla vielä kokeillut kertaakaan.
Syöksykierteen voi tahdä vaikka Atr potkuriturbiinillakin. Olen tehnytkin simulaattorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä uutisointia siitä.
Todella tökeröä ainakin tv:n uutisissa.
Niin oli vähän outo mutta sitä sattuu, järkytys voi myös olla syynä.
Voisiko olla sairauskohtaus tai asentotajun menetys? Vaikea sanoa videon perusteella, oliko koneessa vikaa.