Etymologinen pino
Kommentit (14)
on muistaakseni balttilainen laina, joka tarkoittaa jotain näätäeläintä alunperin.
Mä en koskaan pysty sanomaan viroksi "ruttu" (kiireesti, nopeasti), koska mun tulee aina mieleen suomen "rutto". Muistaakseni virossa on säilynyt sanan alkuperäinen merkitys. Viroksi muuten rutto on sitten katk.
Dorka - Durak (tyhmä, ven.)
hauskoja, että niissä saattaa olla b:ta, g:tä ja d:tä sekä konsonanttiyhdistelmiä sellaisissakin paikoissa, joissa akuperäisessä lainatussa sanoissa ei ole ollut. Esim. sanassa "bongata" joka tulee ruotsin "poäng"-sanasta (piste, pointsi).
Väsyneet aivot ei jaksa nyt keksiä esimerkkejä lisää, mutta niitä on paljon.
jama on venäjässä kuoppa ja sellaisia maakuoppia käytettiin vankiloina. Eli jos oli jamassa oli aika pahassa jamassa.
on sellainen koukku, johon ripustetaan saalis kun tullaan metsältä. Enpä haluaisi jäädä kiikkiin...
torpparilaitoksen aikaan oli torppareilla ja talollisillä omat pulkat, eli puukapulat, johon merkattiin lovet kun työpäivä ( tietty määrä tötä torpanmaanvuokraa vastaan) tuli täyteen.
Tammi on rattaan akseli napa, vuoden keskus siis. Ei mitään tekemistä jalojen lehtipuiden kanssa. Marras tarkoittaa kuollutta, marraskesi yms.
hauskoja, että niissä saattaa olla b:ta, g:tä ja d:tä sekä konsonanttiyhdistelmiä sellaisissakin paikoissa, joissa akuperäisessä lainatussa sanoissa ei ole ollut. Esim. sanassa "bongata" joka tulee ruotsin "poäng"-sanasta (piste, pointsi). Väsyneet aivot ei jaksa nyt keksiä esimerkkejä lisää, mutta niitä on paljon.
Biisi nyt ainakin. (piece)
Tulee udmurtin sanasta pel- korva. Käytössä suomessakin vielä sanassa pielus, eli korvaa vasten oleva.
Borgå: ai miten kauniisti esitit tuon Hudsfotzen, itse olisin ilmaissut sen olevan koiran vittu.
Käsittääkseni Brittein saarilla eläneet Hooliganin veljekset ovat tämän nimen takana.
Tulee kuulemma aarabirosvojoukosta, jotka polttivat ensin hashista ja lähtivät sitten tapporetkille. Eglannissa on aivan samaa juurta oleva "assassinate".
Maanantai - kuun (palvonnan) päivä
Torstai - Thor-jumalan päivä
Perjantai - Freijan päivä
Sunnuntai - auringon (palvonnan) päivä