Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

eikö ole outoa, jos lause alkaa luvulla?

Vierailija
19.04.2010 |

?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mikä lause???

AI vaikka tää:

KAKSI sorsaa ui lammella:D

Vierailija
2/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tarkoitat vaikkapa seuraavaa: "1950-luvulla oli tavallista, että..." Sehän on ajanmääre.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

105 kansanedustajaa äänesti asian puolesta.

Vierailija
4/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis luvulla aloittamista, mutta outoa? Riippuu tilanteesta.

Vierailija
5/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

105 kansanedustajaa äänesti asian puolesta.


lauseenrakenteen voisi muuttaa niin, että luvun ei välttämättä tartteisi olla eka? Voiko esimerkkilausessasi?

Vierailija
6/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei olisi tyylikästä aloittaa lausetta luvulla tai ainakaan numerolla. Sitten ohje muuntui jotenkin niin, että ei ainakaan sellaiselle yli kymmenen olevalla numerolla, joka siis pitäisi kirjoittaa numerona kirjainten sijasta. Sittemmin koko kuvitelmasta on luovuttu muutamia dinosauruksia lukuunottamatta.



jossain määrin tämä tietysti riippuu esimerkiksi tieteenalasta. Matematiikassa tai tilastotieteessä ei ole tarpeen etsiä korvikkeita luvuille, eikä historiassa ajanmääreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei olisi tyylikästä aloittaa lausetta luvulla tai ainakaan numerolla. Sitten ohje muuntui jotenkin niin, että ei ainakaan sellaiselle yli kymmenen olevalla numerolla, joka siis pitäisi kirjoittaa numerona kirjainten sijasta. Sittemmin koko kuvitelmasta on luovuttu muutamia dinosauruksia lukuunottamatta. jossain määrin tämä tietysti riippuu esimerkiksi tieteenalasta. Matematiikassa tai tilastotieteessä ei ole tarpeen etsiä korvikkeita luvuille, eikä historiassa ajanmääreille.

Vierailija
8/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitukseeni "5- tai enemmän lapsen vanhemmat..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Vierailija
10/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako virkkeen aloittaa numerolla?

Yleensä vältettävä

Vältä virkkeen aloittamista numerolla. Numerolla voi kuitenkin aloittaa, jos muunlainen muotoilu johtaisi kömpelyyteen, epäselvyyteen, väärään painotukseen tms.



Usein esitetään sellainen periaate, että virkettä ei pitäisi aloittaa numerolla. Perusteluksi sano­taan, että virkkeen alku on silloin vaikeampi hahmottaa. Virkkeen lopettava pistehän on melko huomaamaton merkki, ja virkerakenteen nopeassa hahmotuksessa on apua siitä, että virke alkaa normaalilla tavalla eli versaali­kir­jai­mel­la (isolla kirjaimella).



Numerolla aloittamisen kielto on aiemmin sisältynyt standardiinkin. Suomen kielen sään­nöt eivät kuitenkaan nykyisin sisällä sellaista kieltoa. Ohjeissa saatetaan jopa sanoa, että nume­rol­la aloittaminen on ”aivan hyväksyttävää”. Tämä on kuitenkin liioittelua.



Usein on helppo välttää numerolla aloittaminen muut­ta­mal­la sanajärjestystä tai esi­mer­kik­si lisäämällä alkuun sana ”Vuonna” tai lyhenne ”V.”, jos virke alkaa vuosiluvulla.



(10 euron seteleitä on toivottu automaatteihin.)

Automaatteihin on toivottu 10 euron seteleitä.

(1492 Kolumbus teki ensimmäisen matkan Amerikkaan.)

Vuonna 1492 Kolumbus teki ensimmäisen matkan Amerikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitukseeni "5- tai enemmän lapsen vanhemmat..."

ap, mutta kymmenen ja sitä pienemmät luvut voi kirjoittaa kirjaimin. Ja muutenkin huoltaisin tuon otsikon muotoon "Viiden tai useamman lapsen vanhemmat...", koska viidenlapsen ei ole yhdyssana, ja koska kyse on lueteltavista asioista (lapset), ei sanota "enemmän" vaan "useamman".

Vierailija
12/12 |
19.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako virkkeen aloittaa numerolla? Yleensä vältettävä Vältä virkkeen aloittamista numerolla. Numerolla voi kuitenkin aloittaa, jos muunlainen muotoilu johtaisi kömpelyyteen, epäselvyyteen, väärään painotukseen tms. Usein esitetään sellainen periaate, että virkettä ei pitäisi aloittaa numerolla. Perusteluksi sano­taan, että virkkeen alku on silloin vaikeampi hahmottaa. Virkkeen lopettava pistehän on melko huomaamaton merkki, ja virkerakenteen nopeassa hahmotuksessa on apua siitä, että virke alkaa normaalilla tavalla eli versaali­kir­jai­mel­la (isolla kirjaimella). Numerolla aloittamisen kielto on aiemmin sisältynyt standardiinkin. Suomen kielen sään­nöt eivät kuitenkaan nykyisin sisällä sellaista kieltoa. Ohjeissa saatetaan jopa sanoa, että nume­rol­la aloittaminen on ”aivan hyväksyttävää”. Tämä on kuitenkin liioittelua. Usein on helppo välttää numerolla aloittaminen muut­ta­mal­la sanajärjestystä tai esi­mer­kik­si lisäämällä alkuun sana ”Vuonna” tai lyhenne ”V.”, jos virke alkaa vuosiluvulla. (10 euron seteleitä on toivottu automaatteihin.) Automaatteihin on toivottu 10 euron seteleitä. (1492 Kolumbus teki ensimmäisen matkan Amerikkaan.) Vuonna 1492 Kolumbus teki ensimmäisen matkan Amerikkaan.