Missä vaatemerkeissä hyvä hinta-laatu-suhde?
Olen kyllästynyt ostelemaan vaatteita Henkkamaukalta huomatakseni että yhden pesun jälkeen paidan saumat kiertävät ja nukkaa on joka paikassa. Vilassa ja Vero Modassakin laatu tuntuu vaihtelevan. Haluaisin ostaa nuorekkaita mutta silti klassisen näköisiä vaatteita jotka kestäisivät muutaman vuoden. Tyylini on yksinkertainen ja pidän mustasta ja punaisen lähes kaikista sävyistä.
Kalliimpia vaatemerkkejä olen harvemmin ostanut, koska pelkään heittäväni rahat hukkaan ja pettyväni laatuun.
Kaipaisin siis omakohtaisia kokemuksia siitä, mitä vaatemerkkejä kannattaa suosia.
Olen 29-vuotias hoikka 160-senttinen nainen, äitiyslomalla asiantuntijatehtävistä. Mistä siis löydän parhaat vaateostokset???
Kommentit (32)
housujakin saa aina eri pituuksissa (short, regular, long tai farkkuja tuumissa) - aina olen löytänyt Espritiltä sopivia vaatteita, ja olen ko. merkkiin yleisesti tyytyväinen sekä naisten että lasten vaatteissa.
t. 161 cm
160-senttiselle Esprit ei sovi Se on pitkien naisten merkki ja laatu on huono. En suosittele. Ois on vähän tätimäinen, mutta niiltä voi löytää paitoja töihin. Minusta Stockmannin Global Essentials ja Global sport ovat hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Työhousuissa ja työpaidoissa käytän Your Facea. 160-senttinen olen.
ainakin ne vaatteet ovat olleet mitä itselläni on ollut.
Millaisia ovat muut kalliimmat merkit laadultaan esim. Hilfiger tai Lacoste? Niillä on ainakin raikkaan värisiä vaatteita mutta en ole uskaltanut ostaa korkean hinnan vuoksi. Jackpotista on kokemusta muutaman vuoden takaa ja laatu oli tosiaan hyvä. Värimaailma ei vaan tunnu oikein sopivan minulle. Marc O'Polo on myös kivan hillityn oloinen merkki. Voisin kokeillakin. Lisää kokemuksia otetaan mielellään vastaan, kiitos tähänastisista vastauksista :) Ap
Ne kestää ja kestää, väritkin pysyy hyvinä. Lisäksi niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo, jos kyllästyt ja haluat myydä kirpparilla.
h&m on loistava hinta-laatusuhteeltaan nimenomaan paremmissa trikoissa, ei ole sen voittanutta. Siis sekoitetrikoot (paidat noin 14-24 euroa) ovat tosi hyviä. Ostan kaikki valkoiset trikoot sieltä. Niihin ei kannata satsata, sillä kainalot kellastuvat pain joka tapauksessa. samoin muotivärit (jos niihin joskus sorrun) samasta osoitteesta. Muuta en sitten h& m:ltä ostakaan, ap:n mainitsemista syistä -- esim. housujen leikkaukset surkeita ja materiaalit myös.
Minun periaatteeni ovat seuraavat:
- laatuhousuja ja hameita -- filippa k, tiger, day birger & michelsen, hinnasta viis koska kestävät KAUAN hyvinä. Malleissa klassikot rulaa.
- laatufarkkuja: omaan pieneen ja siroon kroppaan sopii nudiet mutta myös seven, tier ja acne toimivat.
- mustaan perusbeiseriin aknnattaa satasata -- oma ainoani on varmaan 7 vuotta vanha ja superhyvä. merkki on tiger.
- muodikkaammat/erikoisemmat jakut zarasta, mangosta -- laatu ihan ookoo (hintaansa nähden) ja tyyli hyvä!
- pikkumustaan ja klassikkomekkoihin/tunikoihin kannattaa panostaa (silkkiä, hyvät leikkaus, todelliset lempivärit tai musta/valkoinen -- mulla tarkoittaa kookai, day, acne, filippa, tiger)
- muut tunikat ja mekot voi hankkia halvalla (mulla takoittaa mango, zara, vila, selected)
- valkoiset trikoot halvalla, ne kulahtaa joka tapauksessa, mustiin voi vähän satsatakin (itsellä esim. yksi wolford paita, ainakin 5 vuotta vanha ja täydellisen laadukas vieläkin). Väreissä käyttö ratkaisee laadun -- jos tiedät aina vaan suosivasi sinistä tai ruskeaa tai punaista, satsaa laatuun, jos vaihtelet värejä, esprit ja h&m on ok
- kengissä kävely/ulkoilu/talvikengät laadukkaat, muodikkaammat värit/korot voi ostaa halvemmallakin
- satsataan siis perusvaatteisiin ja pidetään ne hyvinä ja hoidetaan, vaihtuva ja kuluva kama ostetaan niin halvalla kuin saadaan :)
- kaikessa mietitään yhdisteltävyyttä ja vältellään 10 valkoisen trikoon omistamista -- itse ostan joka kesä 3 -4 erilaista valkoista trikoota h&m:ltä ja that' s it -- hintaa noin 50 e j kestävät koko kesän superhyvinä. Sitten kiertämään ja syksyllä ostetaan samasta paikasta valkoinen pitkähihainen ja poolo...
Yhden sen merkkisen vaatteen olen jostain löytänyt ja oli oikein hyvä. Peppercorn? Minäkin kaipaisin lisää vinkkejä mistä löytää hyviä vaatteita. Sama ongelma kuin AP:lla. Kauheasti ei ole varaa testata ns. laatumerkkejäkään.
ongelmia oli vaatteiden kanssa, kun piti uusia vaatevarastoa nyt raskauden jälkeen. Todella huonoa laatua ja kalliilla hinnalla, ennen Vero Modat ym. olivat ihan ok laatua (enimmäkseen), nyt en ole löytänyt noista ketjuista mitään.
Tämän kevään vaatteet ostettu Sokokselta, esprit ja jotain soyaconcept (onkohan tuo merkki oikein?), lisäksi yllätyin ettei Moda Jokinen ollutkaan ihan täti-liike! Kävin äidin seurana, ja itselle lähti Gerry Weberiä ainakin mukaan (ihan perus-arkivaatetta ja aika edullista, ei vielä ainakaan ole menneet pesussa pilalle).
usein sokokselta house collection t-paitoja, malli pysyy pesussakin ja värit muuten, mutta mustia ei kannata ostaa! Niitä paitoja on siis useampaa eri mallia ja eri pituisia, värivalikoima vaihtelee. Todella halvalla näitä muutenkin edullisia paitoja saa aina 3+1 päivien aikaan ja muissakin aleissa niitä on tarjolla. Tietysti sarjassa on muitakin vaatteita, mutta niiden laadusta en sen enempää tiedä.
Esprit edc neule oli minullekin pettymyt, parissa pesussa muuttui jo ihan nyppyiseksi.
Hyvä tietää että on ainakin laadukas. On mun budjetin yläpäässä enkä siksi ole uskaltanut riskeerata aiemmin. Niiltä löytyy mun mielestä todella kivan näköisiä vaatteita. Ehkäpä löydän joskus jotain sopivaa alennettuun hintaan... ;)
Zara olisi mun mielestä noista halppiskaupoista kaikista ihanin, mutta sitä ei täällä Tampereella valitettavasti ole.
Nanso menee mulla samaan kategoriaan Marimekon kanssa eli no thanks. Ennakkoluuloni ja kropan mallini estävät shoppailun näistä paikoista.
Nuo neulepaidat ovat kans kinkkisiä, kun kaikista materiaaleista ei oikein pysty arvaamaan miltä näyttävät pesun jälkeen. Ostin mustan pooloneuleen Vilasta ja vähäisen käytön jälkeen oli jo ihan kulahtanut. Nyt huomasin että kauluksen saumassa oli myös silmäpako.
Seppälästäkin varmaan löytäisi jotain yllättävän hyviä perusvaatteita, vaikka laatu ja mallit ovat yleisesti ottaen mitä ovat. Sitä on vaan jotenkin niin kaavoihin kangistunut ettei edes tule mieleen käydä katsomassa kun lähtee ostoksille.
Yksi parhaita neuvoja lienee se, että ei sorru kaikken halvimpiin malleihin esim. Hennesillä, vaan että sieltäkin saa laatua kun vähän maksaa?
-Kiitollinen Ap-
ja kirjoitin tuossa aiemmin, että samat ongelmat vaatteiden löytämisessä on :-(
Espritin neuleet eivät kestä edes ensimmäiseen pesuun asti.
Laadukkaiden peruspaitojen löytäminen kohtuullisella hinnalla on ollut minulle perin vaikeaa. Olen aina karsastanut Nansoa, mutta sitten tulin ostaneeksi yksivärisen lyhythihaisen peruspaidan kyseistä merkkiä. Ei ole mennut pesussa miksikään, hyvin istuva ja mukava päällä ja hyvän tuntuista kangasta. Ehkä paras peruspaita, mitä minulla on koskaan ollut. Aion ehdottomasti ostaa jatkossakin.
Nyt kun olisin ostanut lisää, niitä ei enää ollut. Eli luultavasti tilaavat vain eriä. Trikoopaidat menevät kuitenkin noin puolen vuoden käytön jälkeen vaihtoon.
Kivoja neuleita on Benettonilla. Heidän trikoopaitansa on 100% puuvillaa, joten kulahtavat päällä kauhean näköisiksi. Osa on myös lyhyitä.
Mexxillä on kivoja paitoja, samoin Espritillä. Mitoituksen kanssa täytyy vain olla tarkka. Tosin itselläni on pituutta 170 cm, joten varmaan osa ongelmista johtuu pituudestanikin.