Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoiden yhteiset tilit, onko se outoa??

Vierailija
17.04.2010 |

Mainitsin että mulla ei ole omaa tiliä, vaan yhteinen puolison kanssa. Ja mua sääliteltiin, ihmeteltiin ja melkein naureskeltiin.. Miksi??

Olemme molemmat töissä, kaksi lasta ja isot menot (asuntolaina, autolaina jne..) Rahaa käytetään siihen mihin tarvitsee, miettimättä kumpi sen on tienannut. Jos tahdon ostaa jotain kalliimpaa, siitä puhun ensin, en kysy lupaa, mutta koska olemme taloudellisesti tiukilla, täytyy miettiä onko tällä hetkellä varaa siihen.

Olenko alistettu, kuten ystäväni naureskelivat?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siitä tilistä tarvitse mitään maksaa. Luuletko tosiaan, että se maksaisi jotain?

Verkkopankki maksaa, visa electron maksaa ja enää kun ei saa muuta korttia. Tiliotteet maksaa.

Vai ehdotatko että avaan tilin vain sitä varten että se on siellä? Miksi?

Mulla on samassa pankissa vaikka miten monta tiliä ja korttia eikä niistä mene kuin yksi maksu. Ja mitä sä tiliotteella teet? Näkeehän sen pankin sivuilla.

kahdelle eri tilille vai ja samalla verkkopankki tunnuksella muillekkin tilille? En ole tiennyt..

Kyllä meillä on kaksi tiliä samassa pankissa ja molemmista menee maksut.

Vierailija
22/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siitä tilistä tarvitse mitään maksaa. Luuletko tosiaan, että se maksaisi jotain?

Verkkopankki maksaa, visa electron maksaa ja enää kun ei saa muuta korttia. Tiliotteet maksaa.

Vai ehdotatko että avaan tilin vain sitä varten että se on siellä? Miksi?

Mulla on samassa pankissa vaikka miten monta tiliä ja korttia eikä niistä mene kuin yksi maksu. Ja mitä sä tiliotteella teet? Näkeehän sen pankin sivuilla.

kahdelle eri tilille vai ja samalla verkkopankki tunnuksella muillekkin tilille? En ole tiennyt..

Kyllä meillä on kaksi tiliä samassa pankissa ja molemmista menee maksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon parisuhteessa.

Rakkaus ei vertaile jne....! :)

Sama se kuinka monta tiliä on.. Siis meillä on kolme tiliä, joihin kaikkiin molemmilla käyttöoikeudet. Sama vaikka tilien nimet ois A, B C.

Laskut voi maksaa vaikka arpomalla, että kummalta tililtä (A vai B ) maksetaan. C-tili on säästötili.

Me ollaan ilmeisesti sen verran fiksuja, että riitaa rahasta ei tule. Kumpikin ostaa juuri sen hetkisen rahatilanteen mukaan sitä mitä haluaa. Ei ole vaikeeta.

Vierailija
24/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama sata euronen kuukaudessa. Jos ne rahat pitäisi laittaa yhteiselle tilille, niin en saisi yhtään omaa rahaa.Miehellä on suurempi eläke joten hän maksaa suurimmat laskut.Minun tulot on sen takiapienet ,oln kotiäitinä hoitamassa omia lapsia ja joku naapurin lapsi siinä seurana.

Vierailija
25/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla 4 perheenjäsenellä omansa. Kun meillä on samasta pankista laina, niin jotkut bonukset kuittaa kaikki pankkimaksut ja saadaan vielä Pohjolasta ilmaiseksi koko kotivakuutus ja osa liikennevakuutuksesta niillä bonuksilla.

Nordea on RUOTSALAINEN pankki, en ikinä laittaisi rahojani sinne! Ruotsalaiset kirjaavat Nordean suomalaissijoitukset ja myös velat Ruotsin kansantalouden tilinpitoon ja BKT:hen. Mitä enemmän Nordean asiakkaana säästät tai pankki tuottaa voittoa lainaluototusten koroilla, niin sitä paremmin Ruotsilla menee. Ethän halua juoda ruotsalaista maitoakaan. :)

Vierailija
26/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän nainen tienaa vähemmän..

No mutta parisuhteessa ei ole mitään syytä vertailla oikeasti kuinka paljon kukakin rahaa taloon tuo. Seurusteluasteella sen vielä ymmärtää.

Vierailija
27/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka mies matkustelee ja kotiäiti joutuu jäämään kotiin, kun ei sillä kotihoidon tuella matkustella. Säälittävää touhua.

Vierailija
28/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jompikumpi sattuu kuolemaan (jota kukaan ei kai tooivo ja odota) niin tililtä ei voi nostaa rahaa tai maksaa laskuja ennen hautausta ja PERUNKIRJOITUSTA. Jos on joku joka lainaa niin OK, mutta muuten kannattaa sitäkin miettiä.

Vierailija
29/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap:n mies kyllä tupakkaan, mutta muuten ei hummailla. Jos jompikumpi jotain tahtoo, niin sen voi kyllä ostaa, mutta jos on tiukka kuukausi, toinen joutuu ehkä tinkimään. Mutta ei näistä ole koskaan riitaa tullut.

Vierailija
30/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jompikumpi sattuu kuolemaan (jota kukaan ei kai tooivo ja odota) niin tililtä ei voi nostaa rahaa tai maksaa laskuja ennen hautausta ja PERUNKIRJOITUSTA. Jos on joku joka lainaa niin OK, mutta muuten kannattaa sitäkin miettiä.

En ol ekoskaan kuullut että kehenkään järkevään ihmiseen on tuollaista käytetty.

Yhteen psykomammaan kyllä.

Isäni äitipuoli, mutta sen toiminta olikin rikollista.

Vierailija
31/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mulla on, Visa-tiliä myöten.

Vierailija
32/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihin kaikkiin on kummallakin käyttöoikeus. Eli periaatteessa sama kuin yksi yhteinen tili. En mäkään olisi uskonut että näin koskaan toimin, mutta miksipä ei, koska meidän menot ovat aina yhteisiä. Onneksi kummallakin on samanlaiset mielipiteet rahankäytöstä, niin ei tule riitaakaan.

Vierailija
33/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen sen tosi luontevana, kun on yhteiset menotkin. Paljon hankalampaa olisi pyörittää "kahta budjettia" ja sumplia aina erikseen, missä on rahaa ja kuka minkäkin laskun maksaa.

Vierailija
34/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä, yhteiset rahat... :) Meillä on yhteinen tili ja kummankin palkat menee sinne. Sieltä sitten maksetaan kaikki menot. Kumpikin käyttää rahoja sen verran viisaasti, ettei ostele mitään isoja juttuja (yli 100 euroa) ensin siitä keskustelematta. Vaikka teinataan eri tavalla, niin kaikki on silti yhteistä. Mä en näe tuossa mitään ihmeellistä.

Vierailija
35/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ol ekoskaan kuullut että kehenkään järkevään ihmiseen on tuollaista käytetty.

Yhteen psykomammaan kyllä.

Isäni äitipuoli, mutta sen toiminta olikin rikollista.

Et voi myydä esimerkiksi yhteistä autoa ennen perunkirjoitusta, vaikka itse omistaisit 50%

Vierailija
36/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleen varallisuus jäädytetään ja ihan sama oletko naimisissa ja yhteinen tili niin sinulla ei ole sinne oikeutta ennen perunkirjoituksia! En ole varma pystyykö tuota jotenkin kiertämään testamentilla, eli antaa toiselle luvan hallinnoida varallisuutta. Ja hei tämä sama tapahtuu myös silloin jos toinen joutuu sairaalaan ja on esim. tiedostamaton tai muuten vaan kykenemätön päättämään omista asioistaan!

Olen 26v. ja hyvin kantapään kautta oppinut, että oma tili pitää olla. Exä vingutti tilimme tyhjäksi vaikka olimme asuntovelallisia.

Nykyisen kanssa meillä on yhteinen taloustili (johon ei ole korttia) eli sieltä maksetaan vakuutukset ja kaikki asumisen menot (ei ruokaa).Sitten molemmilla on omat käyttötilinsä omissa pankeissaan jonne palkat on ohjattu. Siirrämme taloustilille kuukausittain rahaa ja minä maksan kaikki laskut sieltä.

Vierailija
37/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita tässäkin ketjussa on vaikka kuinka. En varmaan enää muista niitä kaikkia.

Mutta vaikka on yhteinen tili, niin molemmilla voi olla omat tunnukset sille tilille. Ei sitä tunnistautumista varten tarvi omaa tiliä. Meillä on näin.

Ja jos jollain ei ole varaa ostaa kenkiä kysymättä mieheltä tilin tilannetta, niin ei se ole yhteisen tilin vika, vaan vika on siinä, että perheessä eletään kädestä suuhun, kun puskurivaraa ei ole edes yksien kenkien verran. Jos minä ostan kengät, niin minä ostan ne. Ei tulisi mieleenkään soittaa miehelle, että onko tilillä rahaa.

Eikä yhteisten rahojen käyttöön muutenkaan tarvita toisen lupaa joka hametta varten. Ne rahathan on puoliksi minun, joten kyllä mullakin on oikeus käyttää niitä ihan yhtä lailla, ei yhteinen tili tarkoita miehen tiliä, vaain oikeasti YHTEISTÄ. Kohtuudessa on tietenkin pysyttävä kummankin. Ja jos jommalla kummalla on vaikeuksia rahanhallinnassa, niin silloin yhteinen tili ei toimi.

Yhteisen tilin järkevyyteen ei myöskään vaikuta se onko puolisoiden tulot samansuuruiset vai erisuuruiset. Kun rahat on yhteiset, niin kumpikin tuo tillille oman osuutensa ja kumpikin käyttää sieltä.

Vierailija
38/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa avioliitossa. Ei siis ole olemassa mitään "yhteisiä rahoja" yhteisellä tilillä, vaan sinun ja minun rahani. Näin lainsäätäjä ja verottaja sen näkee. Käytännössä monella perheellä rahat ovat "yhteisiä" ja ne makaavat samalla tilillä. Erotilanteessa tämä on hankalaa, koska voi olla vaikeaa todistaa, kuka on mitäkin ostanut ja rahoittanut.

Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili. Hyvin toimii.

Vierailija
39/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummallakin oma tili, mutta minulla käyttöoikeudet miehen tiliin, koska minä maksan laskut ja suunnittelen suuret hankinnat, ostan lasten vaatteet jne. Mies ei ole halunnut käyttöoikeuksia minun (paljon pienempään) tiliini, vaikka olen usein kysynyt. Lisäksi meillä on säästötili ja lainanhoitotili vielä erikseen sekä jokaisella lapsella omat tilinsä. Näitä kaikkia tilejä pääsen verkkopankissä käsittelemään yksillä ja samoilla tunnuksilla.

Vierailija
40/67 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän riitaa tulee tilanteissa, jossa toinen kuvittelee, koska maksaja on selvillä, että tavara on oma. Avioerossa ilman avioehtoa menee sekin puoliksi ja se vasta risookin. Paha juttu on, kun toinenkin luulee näin ja antaa toisen viedä sen oman puolikkaansa tästä syystä, että olisi muka toisen ostama. Usein se on juuri valitattavasti nainen, joka antaa tietoisesti tai tietämättää itseään vedättää näin.

Erotilanteessa tämä on hankalaa, koska voi olla vaikeaa todistaa, kuka on mitäkin ostanut ja rahoittanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi