Miksi hankkia monta lasta ja sitten valittaa ettei jaksaa hoitaa?
Mä en vaan käsitä tuota. Joka käänteessä sitten valitetaan kuinka rankkaa se on ja kuinka väsynyt on. Sitten pistetään yhteiskunnan hoidettavaksi tarhaan kun ei itse jaksa hoitaa. Syy tarhaan laittamisessahan ei sitten tietenkään ole se äidin väsymys vaan se, että lapselle pitää saada kavereita ja virikkeitä.
Kannattaisko miettiä eteukäteen jaksaako niitä lapsia hoitaa vai ei. Tuntuu aika kummalliselta ettei aikuiset ihmiset tunne omia rajojaan.
Kommentit (24)
lapsettoman sinkun valittavan, että väsyttää ja on saikkuakin pakko hakea kun on niin pöönoutti. Miksi hommata tietokone ja kirjoittaa av.lle ja valittaa kaikesta. Miksi, oi miksi?
olen kolmen lapsen äiti ja töissäkin käyn. Ikinä en ole valittanut väsymystä vaikka lapsilla on ollut koliikkia, allergiaa ja vaikka mitä. Olen lapseni hankkinut niin lapseni myös hoidan. Kaikki olleet kotihoidossa eikä yksikään ns "virikehoidossa".
ap
Kun sain yhden ajattelin, että jaksan vielä toisenkin. Nippa nappa olen jaksanut. Mutta onneksi tajusin, että kolmatta en jaksaisi, joten 2 lasta meillä eikä enempää tule.
lapsettoman sinkun valittavan, että väsyttää ja on saikkuakin pakko hakea kun on niin pöönoutti. Miksi hommata tietokone ja kirjoittaa av.lle ja valittaa kaikesta. Miksi, oi miksi?
olen kolmen lapsen äiti ja töissäkin käyn. Ikinä en ole valittanut väsymystä vaikka lapsilla on ollut koliikkia, allergiaa ja vaikka mitä. Olen lapseni hankkinut niin lapseni myös hoidan. Kaikki olleet kotihoidossa eikä yksikään ns "virikehoidossa".
ap
Minä olen.
t. neljän lapsen äiti, joka myös hoitanut lapset itse kotona
olen kolmen lapsen äiti ja töissäkin käyn. Ikinä en ole valittanut väsymystä vaikka lapsilla on ollut koliikkia, allergiaa ja vaikka mitä. Olen lapseni hankkinut niin lapseni myös hoidan. Kaikki olleet kotihoidossa eikä yksikään ns "virikehoidossa". ap
Vai mikä sua mättää?
Voisihan sultakin kysyä, että miksi sitten hankkia noin monta lasta, kun on ollut koliikkia ja allergiaa. Eikö jo toisen kohdalla olisi kannattanut tajuta, että teette vain koliikkiallergialapsia..?
Tapansa kullakin saada ne sulat hattuun.. :D
Elämäntilanteet voi muuttua niin nopeasti ja radikaalisti, että koskaan ei voi etukäteen varmaksi tietää, että jaksaa hoitaa lapsensa ilman hirveää väsymystä. Ihmiset voi sairastua, menettää työpaikkansa, puolisonsa, läheiset voi sairastua tai kuolla jne. Kaikki vaikuttaa jaksamiseen.
Itellä ei ole vielä yhtään lasta, mutta haaveissa on 3-4.
olen kolmen lapsen äiti ja töissäkin käyn. Ikinä en ole valittanut väsymystä vaikka lapsilla on ollut koliikkia, allergiaa ja vaikka mitä. Olen lapseni hankkinut niin lapseni myös hoidan. Kaikki olleet kotihoidossa eikä yksikään ns "virikehoidossa". ap
Vai mikä sua mättää? Voisihan sultakin kysyä, että miksi sitten hankkia noin monta lasta, kun on ollut koliikkia ja allergiaa. Eikö jo toisen kohdalla olisi kannattanut tajuta, että teette vain koliikkiallergialapsia..? Tapansa kullakin saada ne sulat hattuun.. :D
En ole nähnyt tarvetta laittaa lapset virikehoitoon. On ollut kavereita pihapiirissä, puistoissa sekä minun kavereiden lapsista. Ensimmäisellä oli koliikkia, toiselle ei mitään ja kolmannella pari ruoka-aineallergiaa. Kaikki lapset on yhteistuumissa ja harkiten hankittu, kukaan ei ole vahinko. En vaan tiedä mistä johtuu se, että olen jaksanut mutta hyvin olen jaksanut.
Tällä kirjoituksella en yritä saada sulkaa hattuun. Kunhan vain ihmettelin tätä kun se taas tuli vastaan eräässä yhteydessä. Tuntuu, että se on nykyaikainen tapa valittaa väsymystä. En tiedä, mutta hakeeko joku sitten sillä huomiota tai muuta?!
ap
päähäsi että lapset laitetaan hoitoon siksi ettei äiti "jaksa" ??? Lapsi voi mennä hoitoon siksi, että äiti käy töissä.
Kyllä voi sitten olla yksinkertaisia ihmisiä. Kuvitteletko oikeasti että tarhat on täynnä lapsia joilla äidit on kotona?
Apua...
Euroopan maa, missä 4v on vielä kotona jos äiti on kotona. Esim Englannissa lapsi menee jo kouluun. Ehkä siksi moni vie 3-4v lapsensa hoitoon, että tuon ikäisen nyt ei vaan enää kuulu nyhjätä äidin helmoissa?
ap
Mistään et ikinä valita, vaan hampaat irvessä velvollisuutesi täytät. Tiesitkö, että puhuminen on eräs keino helpottaa huonoa oloa ja vertaistuki auttaa jaksamaan? Ei kai kukaan kuvittelekaan, etttä lasten kanssa olisi aina ihanaa. Mutta normaali-ihminen antaa itselleen myös luvan myöntää sen. Ei tarvi olla koko ajan maailmanparasäiti, silti voi rakastaa lapsiaan.
jos valitetaan jaksamattomuudesta silloi, kun ei jakseta ja viedään lapset hoitoon.. En ymmärrä, miksi pitäis olla valittamatta, kun varmasti jokainen on jossakin vaiheessa väsynyt - yhden, kahden tai sitte sen viidennen lapsen jälkeen.. Jokainen tarvii omaa aikaa ja lepoa. Siltikin jokainen lapsi on hirmuisen arvokas ja sen arvoinen! Keinot jaksamiseen ovat monet ja jokainen jaksaa, mitä jaksaa :) Meneepä filosofiseksi. Itsellä 3 lasta ja 4. tulossa. Kaksi viimeisintä suunnittelemattomia, mutta silti aivan yhtä toivottuja kuin ensimmäisetkin. Jaksaminen mietityttää, mutta onneksi on päiväkotikin ihan lähellä.. mummot kun eivät ole. Entisajan yhteisöllisyys ja tiivis perhe-elämä on tainnut korvautua näillä yhteiskunnan järjestämillä systeemeillä, joista täytyy olla kiitollinen!
useinkin väsymystämme, ukkoja, lapsia yms.
ja varmasti jos mitään niistä ei olisi, keksisimme muuta valituksen aihetta : )
olisinpa ennustaja... Silloin voisin ennustaa myöskin oman jaksamisen lasten lukumäärän kasvamisen myötä...
Typerä ap.
niin saivat hoitaa itse itsensä/toisensa:D Mulla ei kyllä ole lapsia virikehoidossa, vaikka moni saattaa niin luulla ja on luullutkin, ennen kuin olen korjannut asian. Vanhin kun on hoidossa kuntoutuksellisista syistä, mutta koska välillä valitan, voisi luulla että on hoidossa minusta johtuvista syistä. Etenkin kun esikoiseni kuntoutuksen tarvetta ei välttämättä huomaa, etenkään ellei tunne todella hyvin...
Meillä on viisi lasta, ei edes pienillä ikäeroilla, mutta silti minulla on ollut todella raskasta jokaisen vauva-aikana, siis neljän ensimmäisen, jotka olivat täysin terveitä, mutta kaikille osui koliikki tai sitten itkivät allergioiden takia, joiden selvittely vei aikansa. Olin väsynyt ja täysin loppu ja lopulta oli pakko palkata hoitaja avukseni, koska minun terveyteni petti jatkuvan valvomisen takia.
Meidän viidennen lapsen kanssa tämä vauva-aika ja yöheräilyt sen kun jatkuu. Lapsi on jo 8v, mutta vaikeasti kehitysvammainen ja kehityksen suhteen alle 1v tasolla. Olen tästäkin valitanut, etten jaksa ja silti en vois ikinä luopua kuopuksestamme.
Etkö todellakaan käsitä, ettei kaikkea voi suunnitella ja tietää valmiiksi. Kuten jo muutkin sanoneet niin ihmiset voi yllättäen kuolla tai sairastua vakavasti jne. Helppoahan tää kaikki oliskin, jos tietäis tulevan, mutta harvapa meistä ennustaja on.
ap
lapset ovat vain se välttämätön paha,joka siitä seuraa:(
purkaa ajatuksiasi, paljastaa todellinen minäsi ja sisimmät ajatuksesi :( Siitähän tässä on ilmeisesti kyse?
Meillä 3 lasta pienillä ikäeroilla ja olen hoitanut heidät kotona kunnes nuorimmainen oli 3. Välillä meinasi pää levitä ja oma usko oli todella koetuksella. Ajoittain oli rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti valvomisten ja muiden haasteiden kanssa. Onneksi minulla on laaja ja läheinen ystäväpiiri missä on hyväksyttyä purkaa omia ajatuksiaan ja valittaa niin paljon kuin haluaa.
koska MINÄ jaksan, muidenkin pitää jaksaa. Koska MINÄ halveksin virikehoitoa, muidenkin pitää halveksia. Lapset ovat tarhassa monista syistä, ja todellakin pidän äidin jaksamista ihan ykkösasiana. Hampaat irvessä kotona oleva äiti voi olla paljon haitallisempi lapselleen kuin se virikehoito. Ja joskus ihan oikeasti se lapsikin tarttee sitä virikehoitoa...
Oma lapseni oli ollut tarhassa 2,5 vuotta, kun kuopus syntyi (esikoinen on siis 4,5 v). Jotta vauvan tuoma muutos ja mustasukkaisuus äidistä ei olisi ihan ylivoimaista, pidimme rutiineja mahdollisimman samanlaisina, ja esikoinen sai jatkaa tarhassa 3pvää/vko lyhennettyä päivää vauvan 2 ekaa kuukautta. Asumme maalla, ja lähistöllä ei ole muita lapsiperheitä, ei kerhoja eikä harrastusmahdollisuuksia. Kaikkialle on matkaa ja tarvitaan toista autoa. Esikoinen rakastaa tarhapäiviä ja odottaa niitä aina innolla. Vauva on ollut hyvin sairas, ja olemme olleet sairaalassa useita päiviä sekä lähes päivittäin käyneet lääkäreillä ja neuvolassa. Onneksi pidimme tarhapaikan!!! Nyt kesän tullessa ja vauvan tervehdyttyä olemme katkaisseet hoitosuhteen toukokuun alusta alkaen neljäksi kuukaudeksi. Saa nähdä, mitä mieltä esikoinen on! Nyt ainakin on todella surullinen, kun ei pääsekään tarhaan mutta toisaalta ajatus siitä, että voi viettää aikaa vauvan kanssa, on saanut innostusta. Ei ole mustasukkainen ainakaan vielä.
Jokainen tyylillään. Etukäteen ei voi tietää, mitä asioita tarvitaan ja mitä ei. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle monista eri syistä. Me ihmiset kun olemme erilaisia, jaksamme eri asioita ja tarvitsemme eri asioita.
Vrt. kuinka usein kuulet, että ihmiset valittaa, että taas tuli paniikkikohtaus, äiti oli tunnekylmä lapsena, alapää kutisee jne.
Miksi ihmiset valittaa, että taas pitää mennä töihin, oispa jo loma, pomo on epäreilu. Pitäiskö olla sitten menemättä töihin, jos valittaa? Mutta kun töissä ja monessa lapsessa on myös ne hyvät puolet.
lapsettoman sinkun valittavan, että väsyttää ja on saikkuakin pakko hakea kun on niin pöönoutti.
Miksi hommata tietokone ja kirjoittaa av.lle ja valittaa kaikesta.
Miksi, oi miksi?