Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Listataan tuppukylien "totuuksia"!!

Vierailija
05.03.2014 |

Mulle tulee mieleen:

Kaikki koulutetut ovat "herroja" ja heihin ei voi luottaa

Saunakaljan ostaminen tarkoittaa alkoholiongelmaa

Fyysinen työ on ainoa oikea työ miehelle.

Paras automerkki on mersu

Yrittäjät ovat ketkuja ja rikkaita tai persaukisia luusereita. Yrittäminen ei oikeastaan ole rehellisen ihmisen ammatti.

Kommentit (478)

Vierailija
1/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kouluun on iha jees tulla traktorilla. Traktoreille on varattu oma parkkialue yläasteen vieressä. Talvella moottorikelkat ovat kovassa käytössä koulumatkoilla, ja kelkkaahan ei kortilla ajeta. Eikä mönkijää.

-Jos tilaan tavaraa ulkomailta pikkukylän ainoaan postiin, olet automaattisesti rikollinen tai ainakin kierrät veroja.

-Jos ostat vaatteesi jostain muualta kuin tuppukylän ainoasta ylihinnoitellusta mummovaatekaupasta, olet tyhmä, tyylitön ja outo. Sekä ruma.

-On ihan ok lopettaa mikä tahansa eläin ampumalla sitä päähän liiterin takana.

-Tytöt eivät harrasta joukkueurheilua. Eivätkä valitse peruskoulussa puukäsitöitä.

-Pukeutuessasi mustaan ja kuunnellessasi metallia teet itsestäsi automaattisesti saatananpalvojan, ja siitä juorutaan avoimesti. 

-Rastat tekevät sinusta  "hampin", eli käytät huumeita ja lorvit kotona. 

-Rippikoulun jättäminen väliin tekee sinusta "noidan", ja vanhemmat käskevät lastensa varoa sinua, koska voit olla vaarallinen.

(Kolme alinta itse koettuja..)

Vierailija
2/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutat tuppukylään, olet automaattisesti epäilyttävä henkilö, ennen kuin selviää miksi olet sinne tullut. Hyväksyttäviä syitä ovat esim. avioliitto tai työ. Selitys täytyy antaa kaikille, jotka tulevat kysymään, esim. kaupan kassa, naapuri (puolen kilometrin päässä asuva). Sitä kysytään sanoin: "Kukas sää oot?"

Jos soitat jonnekin myymälään, virastoon tai vaikka sähkölaitokselle, viikkoa myöhemmin soittaessasi henkilö puhelimessa muistaa heti mitä asiaa sinulla oli viikkoa aiemmin.

On ihan normaalia kysellä ammatti, osoite, perhesuhteet, tatuoinnit, sisustustyyli, harrastukset ja tilattavat sanomalehdet, jos sattuu vaikka samaan odotusaulaan virastossa. Nämä asiat kysyjä toki tietää jo etukäteen, vaikka luulit ettet tunne häntä.

On epäilyttävää lukea muuta kuin oman alueen pientä, pari kertaa viikossa ilmestyvää ilmaisjakelulehteä. 

On erittäin epäilyttävää aloitta keskustelua muusta kuin oman paikkakunnan juoruista, pullaresepteistä tai remonttiasioista. Esim. yhteiskunnalliset aiheet eivät käy laatuun.

Jos sinulla ei ole autoa, olet epäilyttävä (hullu, juoppo tms.).

Ei ole lainkaan erikoista, että naapurisi avaa keskustelun aiheesta, josta keskustelit luottamuksella pomosi kanssa toissapäivänä.

On ihan normaalia puhua neekereistä ja manneista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukirkossa kytätään millaisissa porukoissa ihmiset tulevat sinne paikalle ja kommentoidaan sen jälkeen ihmisten perhesuhteita.

Hautausmaalla käydessä kytätään uusia hautoja ja sitä, miten muut haudat on hoidettu.

Kylän papin tyyliä arvostellaan ja vertaillaan edellisiin.

Vierailija
4/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, loistava ketju! Tuntuu niiin tutulta moni juttu.

Lisää!

Vierailija
5/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, niitä lapsuus- ja nuoruusvuosien muistoja..

- se kenen lapsi olet määrittelee kuka olet ja miten voit käyttäytyä ketäkin kohtaan, eli nyöräiletkö kassatädin edessä vai voitko moikata häntä rempseästi

- herroja ja heidän kakaroitaan (lääkäri, eläinlääkäri, ope, pankinjohtaja, kirjastontädit ja -sedät), myös sairaanhoitajat, suuhygienistit, hammashoitajat, pankkivirkailijat ovat vähän parempaa väkeä

- maajussejakin vihataan, niillä on rahaa millä mällätä, eli siis EU-tukia

- kaikki teinipojat rassaavat mopoja ja autoja jonkun verran, nekin jotka myöhemmin muuttavat kaupunkiin ja alkavat herroiksi

- kylän baarissa vedetään kännit parhaimmillaan 3 sukupolven voimin

- 30+ ikäiset peräkammarinpojat ostavat viinaa ja tupakkaa siideripissiksille pildeä vastaan ja se on ihan ok

- miehet liikkuvat vain autolla, ne pari kylän steroidihirviöitä ja teinipojua käyvät kunnan salilla, kolmekymppiset miehet pelaavat sählyä jos ovat urheilullisia

- naiset käyvät kansanopiston jumpassa ja kävelevät pareittain tuulipuvut kahisten, monet myös pyöräilevät töihin

- juoksulenkillä käyjä saa koko kylän sekaisin, kaikki toljottavat ihmeissään

- baariin pukeudutaan monella tavalla - teinitytöt sotamaalauksiin ja uskomattoman huorahtaviin kamppeisiin, jotkut äijät dokaavat työhaalareissaan turvakengät jalassa, suurimmalla osalla on farkut ja villapaita

- parempi väki eli ne opettajat ym eivät voi käydä kylän baarissa ollenkaan ja jos käyvät, sitä paheksutaan ankarasti

- autossa ja sisällä polttaminen on ihan ok

- teatterissa tai elokuvissa käyntiä pidetään hienosteluna, samoin esim. naapurikaupungin kiinalaisessa syömistä

- on ihmeellistä jos joku on joskus asunut jossain muualla

- nuoriso viettää aikaa leikkikentillä ja koulujen pihoilla dokaten

- monilla ei ole kavereita, vaan "kavereita" ovat omat sisarukset, äiti ja isä, sedät ja tädit ja serkut

- korkokengillä kulkijaa jatsotaan pitkään, samoin hameessa kulkija saa usein kuulla olevansa hutsu, yleensä pikkupojat huutelevat tällaista perään

- ihmiset pysyvät paskoissa parisuhteissa, koska parempaakaan ei ole tarjolla

Vierailija
6/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen henkilöllisyys selvitetään muuten kysymällä "Kenes tyttöjä/poikia sinä olet?"

Vierailija
7/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla kun lähdetään reissuun, aivan sama onko se lähikaupungin teatteri, risteily tai ulkomaanmatka, sinne ei lähdetä koskaan yksin tai oman perheen kanssa, vaan puolikylää lähtee mukaan.

Koskaan ei voi pukeutua kauniisti, lähinnä flanellipaita ja farkut, niissä mennään päiväkotien kevätjuhlat, koulujen itsenäisyyspäiväjuhlat jne. Jos nainen laittaa vaikka mekon ja jotain kivoja koruja, niin hän kuvittelee itsestään aivan liikoja.

En tiedä onko tämä vain maalaisten tapa, mutta naiset kuvittelevat aina vapaiden naisten yrittävän iskeä heidän miehiään. Aivan sama vaikka mies olisi hikinen, haiseva läskikasa ja nainen missitasoa, heitä ei voi jättää kaksin tai se nainen vamppaa varatun miehen.

Vierailija
8/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet kokoontuvat kirkonkylän huoltoasemalle juoruamaan kahvin äärelle, joka päivä.

Vierailija
9/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:33"]

Tunnistan noista kommenteista oman kasvupaikkakuntani, vaikken ole asunut siellä 20 vuoteen. Samoin tuppukylän, jossa asuin siellä myyttisillä ulkomailla (kyllä, ulkomaillakin on tuppukyliä), jonne pakenin kasvupaikkakuntani yleistä ilmapiiriä, en yksittäisiä ihmisiä. Yksittäisissä ihmisissä nimittäin ei ole välttämättä mitään muuta vikaa kuin se, että eivät tosiaankaan pysty hirveän paljon tuppukylästä poikkeavia olosuhteita hahmottamaan.

Olen siis huomannut seuraavat asiat törmätessäni luokkakavereihin ja puolituttuihin oman tuppukyläni S-Marketissa, joka on muuten nykyään ABC aseman rakennuksessa:

- Tuppukyläläinen menee vaikeaksi, kun vastaan hänen kysymykseensä nykyisestä asuinpaikastani Helsingin. (Eikö joku Järvenpää olisi ollut turvallisempi vaihtoehto asumiseen, jos välttämättä täytyy käydä töissä Helsingissä?)

- Tuppukyläläinen menee vaikeaksi, kun vastaan jatkokysymykseen asuintavasta asuvani kerrostalossa (Tuppukylällä on yhteensä ehkä 8 kerrostaloa, joista 6 on Arava-taloja, joilla oli huono maine jo 30 vuotta sitten. Kunnon ihmiset asuvat ennen lapsien saamista rivitalo kaksiossa tai kolmiossa, sen jälkeen 120-150 neliön omakotitalossa, ei isommassa, se olisi ökyilyä.)

- Tuppukyläläinen menee vaikeaksi, kun kerron, etten sentään omista asuntoani, vaan asuvani vuokralla. (Kunnon ihmiset ovat maksaneet talonsa pankille 35-40 -vuotiaina.)

- Tuppukyläläisellä lyö täysin tyhjää, kun kerron ammatistani. (Ja tämä varmistuu, kun kuulen hänen kysyneen isältäni, joka oikeasti tuntee kaikki tuppukyläläiset, että mitä se "hänen tyttönsä" nyt oikein taas tekikään työkseen. Ammattini ei edes ole mikään akateeminen asiantuntijatehtävä tai luova hipsterityö, ihan yleinen työ isommissa kaupungeissa, sitä vain ei tunneta Tuppukylässä). 

Kaverini asiat muuten sitten yleensä tiedänkin, koska minulle tulee edelleen Tuppukylän alueen paikallislehti. Hyvin pystyn kysymään, että eikös se teidän Roosanne mennyt jo yläasteelle ja Henrinne voittanut koulujen välisten 100 metrisen neljäsluokkalaisten sarjassa. Kaverin ammatti on luultavasti sama kuin tavatessamme viimeksi 10 vuotta aiemmin, puoliso tosin on saattanut vaihtua (ja tämäkin tiedetään, kiitos paikallislehden).

[/quote]

Oikeassa tuppukylässä ei kyllä ole ainuttakaan kerrostaloa. Kunnan rivareita on ja niissä asuu se köyhälistö joka ei saanut lainaa omakotitalon rakentamiseen.

[/quote]

Totta. Meidän Tuppulassamme Arava-talot rakennettiin 1970-luvulla, edistyksellisen kaupunginjohtajan yllytyksestä. Vastaavat täysin naapurituppuloiden kunnan rivitaloja. 

Vierailija
10/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotituppukylässä käydessäni joku jonka henkilöllisyydestä minulla ei ole mitään käsitystä, kyselee kuulumiseni ja tietää kyllä tasan tarkkaan kuka minä olen. Erotessamme käskee sanoa vanhemmilleni terveisiä, kerron kyllä mutta en tiedä kuka ne lähetti.

Herrat, maanviljelijät ja "normaalit" menevät kuten täällä mainittukin, tosin julkisuuteen asti päässeet (urhailijat tai näyttelijät) oman kylän tytöt ja pojat ovat suuri ylpeyden aihe, varsinkin jos julkkis on asunut oman koulu/työmatkan varrella tai ollut samaan aikaan peruskoulussa, heistä ei puhuta ikinä pahaa.

Sitten se tuppukylä johon muutin opiskelujen takia. Koska olin 19 ja muutin YKSIN eli en siis miehen kanssa saman katon alle, olin tietysti sinkku (muualla olevaa poikaystävää/kihlattua/aviomiestä ei lasketa) ja heti muuttokuorman kanssa tullessa tuodaan ensimmäinen sulhasehdokas näytille. Koska ei kelvannut, ensimmäisen viikon aikana oven takana käy näytillä kaikki alle 30v poikamiehet kylältä tarjoamassa apua, myymässä jotain tai jonkun epämääräisen tekosyyn varjolla. Ihan siis soittavat ovikelloa ja ovat tunkemassa kahville. 

Mustiin pukeutuvat tai mustahiuksiset tytöt koulusta olivat noitia ja loput jotain huumehörhöjä, minä eloveenatyttönä (ja pikkupaikkakunnalta olevana) en ollut kumpaakaan vaikka opiskelinkin tuossa hörhökoulussa.

Koulun ulkopuolelta en oppinut tuntemaan yhtään naista, ainoastaan kylän miehet juttelivat minulle, yleensä tenttasivat että josko jo olisin sinkku.

Hassua kyllä, on jopa ikävä välillä sille tuppukylälle mihin muutin =)

Vierailija
11/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia on kahdenlaisia: kovaäänisiä uhoojia ja hiljaisia alistujia. Uhooja on "rehti" eli sanoo tasan sen mitä sylki suuhun tuo välittämättä siitä, loukkaako jotain. Hyvä käytös on hienostelua. Alistujat ovat hiljaa miesten ja monien naisten seurassa, mutta kun tilaisuus tulee, pääsevät patoutuneet myrkyt irti.

Kunnianhimo tai mikään itsensä kehittämiseen liittyvä on itsensä parempana pitämistä. Itse muutin opiskelemaan kaupunkiin ja kun äidiltäni (yksi maailman vaatimattomampia ihmisiä) kysyttiin missä olen ja hän kertoi minun lähteneen opiskelemaan yliopistoon, nousi hän yllättäen "ylpistyneiden" joukkoon. Kun kerran sanoi, että tytär pääsi yliopistoon ja siksi muutti.

Toisaalta jos kouluttautuu omia vanhempiaan "huonommin", nauretaan itseään parempina pitäneiden vanhempien ylpeyden iskeneen omaan nilkaan kun lapsi ei pärjännyt yhtä hyvin.

Alaikäisenä lapsen saaminen on aika normaalia eikä varsinaisesti paheksuttavaa, mutta kyllä siitä puhutaan. Yleensä "syy" saada lapsi teini-iässä johtuu siitä, että "eipä tuollainen työtä saa" ja lapsilisien vuoksi piti lisääntyä. Mutta jos on kaksvitosena vielä lapseton, on jotenkin viallinen.

Viiniä ei kukaan juo siksi että pitäisi siitä vaan esittääkseen olevansa muita parempi.

Normista poikkeavat elämänvalinnan koetaan uhkana ja niitä on pakko kommentoida. Itselläni ei ole autoa, sillä en sitä arjessani tarvitse. Ymmärrän kuitenkin erittäin hyvin, että pitkien välimatkojen alueella auto on välttämättömyys enkä ole koskaan kenellekään saarnannut, että siirtyisivät julkisiin (tiedän, ettei siellä ole). Silti autottumuuteni nostetaan esiin mitä uskomattomammissa käänteissä ja juuri kommenttina siitä, kuinka paljon parempi olen mielestäni kuin autoilevat ihmiset.

Vierailija
12/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:08"]

Loppi on juorukellojen tyyssija, että tervetuloa vaan!

[/quote]

Ahaa, joku juorukello alapeukutti tätä! :D

Vierailija
13/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:08"]

Loppi on juorukellojen tyyssija, että tervetuloa vaan!

[/quote]

Ahaa, joku juorukello alapeukutti tätä! :D

[/quote]

Tuttu mökkikunta.

Ihan kiva kesällä mutta kaikki ovat sukua toisilleen silti...

Vierailija
14/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 20:54"]Kotituppukylässä käydessäni joku jonka henkilöllisyydestä minulla ei ole mitään käsitystä, kyselee kuulumiseni ja tietää kyllä tasan tarkkaan kuka minä olen. Erotessamme käskee sanoa vanhemmilleni terveisiä, kerron kyllä mutta en tiedä kuka ne lähetti.

Herrat, maanviljelijät ja "normaalit" menevät kuten täällä mainittukin, tosin julkisuuteen asti päässeet (urhailijat tai näyttelijät) oman kylän tytöt ja pojat ovat suuri ylpeyden aihe, varsinkin jos julkkis on asunut oman koulu/työmatkan varrella tai ollut samaan aikaan peruskoulussa, heistä ei puhuta ikinä pahaa.

Sitten se tuppukylä johon muutin opiskelujen takia. Koska olin 19 ja muutin YKSIN eli en siis miehen kanssa saman katon alle, olin tietysti sinkku (muualla olevaa poikaystävää/kihlattua/aviomiestä ei lasketa) ja heti muuttokuorman kanssa tullessa tuodaan ensimmäinen sulhasehdokas näytille. Koska ei kelvannut, ensimmäisen viikon aikana oven takana käy näytillä kaikki alle 30v poikamiehet kylältä tarjoamassa apua, myymässä jotain tai jonkun epämääräisen tekosyyn varjolla. Ihan siis soittavat ovikelloa ja ovat tunkemassa kahville. 

Mustiin pukeutuvat tai mustahiuksiset tytöt koulusta olivat noitia ja loput jotain huumehörhöjä, minä eloveenatyttönä (ja pikkupaikkakunnalta olevana) en ollut kumpaakaan vaikka opiskelinkin tuossa hörhökoulussa.

Koulun ulkopuolelta en oppinut tuntemaan yhtään naista, ainoastaan kylän miehet juttelivat minulle, yleensä tenttasivat että josko jo olisin sinkku.

[/quote]

Vierailija
15/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 20:54"]Kotituppukylässä käydessäni joku jonka henkilöllisyydestä minulla ei ole mitään käsitystä, kyselee kuulumiseni ja tietää kyllä tasan tarkkaan kuka minä olen. Erotessamme käskee sanoa vanhemmilleni terveisiä, kerron kyllä mutta en tiedä kuka ne lähetti.

[/quote]

Vierailija
16/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 04:38"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:32"]

Naisten hyväksytyt ammatit on kokki, kampaaja ja jos on ihan vähän parempaa väkeä, muttei vielä ns. herra, niin sairaanhoitaja. Nin ja tuossa olikin sitten koko kylän ainoat työpaikat.

[/quote]

Pienenpienellä paikkakunnalla äitieni ammatit ovat "kunnanlääkäri" ja "rehtori". Kummatkin ovat törkeän ylikoulutettuja tehtäviinsä, mutta tahtoivat nimenomaan "maalle".

[/quote]

Mitäs äitiesi sateenkaariperheestä tykättiin?

Vierailija
17/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listatkaa lisää!!

Vierailija
18/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikalapset ovat maalla jotenkin automaattisesti niitä ns. tilanjatkajia ja heitä pidetään arvossa.

Kylien nähtävyydet ovat tyyliin kotiseutumuseo ja hiidenkirnu. Kotiseutumuseossa käydessä naureskellaan, että on meilläkin tuollaista rojua vintit täynnä.

Nainen voi harrastaa jumppaa,käsitöitä, lukemista ja kävelylenkkeilyä. Naisen harrastus ei kuitenkaan saa olla tavoitteellista tai aikaavievää, koska silloin nainen ei keskity talouden hoitoon ja on itsekäs. Myöskään mies ei saa harrastaa mitään erityisen tavoitteellisesti, koska se veisi aikaa autojen ja talon remppaamiselta. Terveelliset elämäntavat ovat herrojen touhua.

Mitä enemmän kaikkea rojua on nurkissa ja piharakennuksissa, sen vakuuttavampaa.

Vierailija
19/478 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:48"]

Listatkaa myös niitä paikkakuntia. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle johonkinpäin Uudenmaan rannikkoa, onko kokemuksia? Loviisa? Pernaja? Karjaa? Inkoo? Siuntio? Pohja? Tammisaari? Varoittakaa jos on aihetta!

[/quote] Hämeenkyrö, juuri kaikki stereotypiat mitä on listattu

Vierailija
20/478 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan ymmärrä miksi siellä käydään viihteellä, kun baariin mennään ensinnäkin kolmen sukupolven voimin, ja kaikki tanssilattialla on kuitenkin lopulta sukulaisia tai sukulaisen kavereita. ei mitään mahdollisuutta tutustua kehenkään vieraaseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan