Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen ulkonäön arvostelu, uskomatonta!

Vierailija
17.04.2010 |

Ärsyttää tosi paljon, kun tutut ja tuntemattomatkin arvostelevat vauvani ulkonäköä: joka ikinen ihminen tähän mennessä on kommentoinut pojan 2 kk kokoa. Poitsu oli isokokoinen syntyessään (4500g ja 55cm) ja on kasvanut hyvin tähänkin asti pelkällä rintamaidolla. "No ruoka on ainakin maistunut", "herrajestas se on valtava", "kunnon pulloposket", "ei oo totta, taasko se syö" jnejnejne. loputtomiin :( Tuntuu tosi kurjalta. Olenkin alkanut pelkän (harmistuksen peittävän) hymyilyn sijaan kommentoida, että neuvolan mukaan painon ja pituuden suhde on ihan sopusuhtainen. Uskomatonta, että jo pienen vauvan ulkonäköä kommentoidaan noin suorasukaisesti. Jos lapsi on isokokoinen vielä siinä vaiheessa, kun ymmärtää kommentit, sanon vielä napakammin, sillä en todellakaan halua lapselle mitään ulkonäkö- tai vartalokomplekseja aikuisten idioottimaisista kommenteista. Tiedän ihan tarpeeksi hyvin itse, millaista se on.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaiässä hankitut rasvasolut valitettavasti altistavat lapsesi lihavuudelle jatkossa. Lapsella rasvasolujen määrä lisääntyy - aikuisella vain niiden koko.

Ymmärrän siis ulkopuolisten ihmettelyn, varsinkin jos olet itse ylipainoinen. Neuvolassa varmaan tulevat jossain vaiheessa antamaan ohjeita pojan ruokavalioksi. Noin pienelle rintamaito on tietysti vielä sopiva.

Vierailija
2/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaannutko sä tollaisesta? Sehän on vauva, ja vauvalla "kuuluu" ollakin makkaroita, jonkun mielestä vauva voi syödä vähän väliä jne.

Ihan turhaa valitusta sulta, sorry nyt vaan. Kyllä ne kommentit loppuu jossain vaiheessa kun lapsi kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nyt 9kk ja on muuten sopusuhtainen mutta posket on pullukat, ja siitä koko suku jaksaa vääntää vitsiä, just toi että "ollaan oltu ruoka-aikana kotosalla" jne. Ja kummitäti antanut mielestään hauskan lempinimen: Läskinaama :(

Todella ärsyttävää...

Vierailija
4/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkosen kaltaisia tapauksia on maailma väärällään, jotka on selvästi sitä mieltä, että vauvana "hankitut" rasvasolut ovat pahasta. Itse tiedän, että vaikka olisi kuinka pullero vauva, ei se kerro ylipainosta jatkossa, mutta todella harmittaa kuunnella jatkuvasti noita kommentteja.

Loukkaannutko sä tollaisesta? Sehän on vauva, ja vauvalla "kuuluu" ollakin makkaroita, jonkun mielestä vauva voi syödä vähän väliä jne. Ihan turhaa valitusta sulta, sorry nyt vaan. Kyllä ne kommentit loppuu jossain vaiheessa kun lapsi kasvaa.

Vierailija
5/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tarkistaa sen vaikka neuvolasta tai tieteellisistä julkaisuista.

Vauvana hankittu lihavuus ennustaa usein ylipainoa myöhemmällä lapsuusiällä sekä aikuisena.

Ihan sama, mitä mieltä itse olet. Miettisit enemmän vauvan terveyttä kuin omaa mielipahaasi tai traumojasi toisten huomautuksista.

Vierailija
6/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ne silmälaput pois silmiltä ja katsokaa lihavia vauvojanne, ehkä sitten huomaatte että ei teille kuittailla ihan turhaan. Vauvalla voi olla lapsenpyöreyttä, mutta kyllä jokainen liikalihavan huomaa. Kannattaisko tehdä asialle nyt jotain muuta kuin vain syöttää niitä kuin joulusikoja?

Vierailija
7/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana hankittu lihavuus ennustaa usein ylipainoa myöhemmällä lapsuusiällä sekä aikuisena.

Mä olin vauvana ihan järjetön tankki! Mutta ne kilot katosi kun lähdin liikkeelle, eli kun opin kävelemään. Samoin mun isoveli, oli vielä lihavampi vauvana kuin minä ja sekin sitten taaperona oli ihan normaalikokoinen. Edelleen ollaan :)

Että ei kannata pulskia vauvoja kuitenkaan laihdutuskuurille laittaa!

Vierailija
8/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin kivoja ihmisiä liikkeellä.. Olen kysynyt asiasta neuvolassa, ja vastaus oli, että vauva kasvaa nollakäyrällä. Pituuden ja painon suhde on siis optimaalinen. Vauva ei siis ole "läski", kuten joku kivasti ilmaisi. Rintaruokinnassa oleva imeväistä ei myöskään voi syöttää kuin jouluporsasta. Kommentit vauvan pyöreäposkisuudesta ei tosiaan tässä läskikammoisessa maailmassamme ole mitään kohteliaisuuksia suloisesta lapsenpyöreydestä, vaan suoraa syyllistystä siitä, että jotenkin mystisesti syötän lapseni porsaaksi rintamaidolla...

Vierailija
9/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin jos on 4500 g syntyessään, niin menee kyllä plus-käyrillä. Pituuden ja painon suhde voi silti olla ok, se ei edellytä nollakäyrää.

Ja vaikka et juuri nyt olisi lihava (vaikka lapsena olisitkin ollut) voit sitä kuitenkin parin vuoden päästä olla. Esim. mieheni on tällainen. Oli vauvana pullea, kermalla ja kulutusmaidolla lihotettu. Lapsena ja nuorena hoikka, pituuskasvun jälkeen varsinkin, mutta nyt 30-vuotiaana on lihonut tosi nopeasti. Rasvasolujen määrä on lisääntynyt juurikin noiden rasvaisten maitojen takia.

Vierailija
10/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9kk vauvalla paljon ihottumaa kasvoissa. Välillä raapii ihottumaa niin, että saa ihon rikki..muutaman kerran iho on tulehtunut ja vuotanut märkää. Tämäkös ihmisiä ihmetyttää. Jokainen, jopa tuntemattomat ihmiset, tulevat ihmettelemään pojan kasvoja. Äidille tekee pahaa.

Vierailija
11/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuus koskee,ettei se oma "kaunokainen" olekkaan toisten ihmisten mieleinen näky.

koittakaa kestää,ja alkakaa jo aikaisessa vaiheessa opettaa niille ämpärirumille lapsille,ettei pidä loukkaantua toisten puheista. teette sen parhaiten sillä,että ette kehu lapsianne kauniiksi,jos ne ovat oikeasti rumia.

isku saattaa olla aikamoinen,kun ikänsä kotona kehutaan olematonta ulkonäköä, ja päiväkodissa/koulussa totuus selviää.....

Vierailija
12/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensimmäinen lapsemme oli _laiha_ lapsi (-20%, lääkärin ja ravintoterapeutin tutkimukset ja seurannat). Kuitenkin sukulaiset kehuivat hänen pulloposkiaan ja makkaroitaan. Vauvan kuuluu syödä hyvin. Se on kehumista kun tästä sanotaan.

Eipä vauvasta voi oikein sanoa mitään mikä ei loukkaisi jotakuta.

Vierailija
13/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ensimmäinen lapsemme oli _laiha_ lapsi (-20%, lääkärin ja ravintoterapeutin tutkimukset ja seurannat). Kuitenkin sukulaiset kehuivat hänen pulloposkiaan ja makkaroitaan. Vauvan kuuluu syödä hyvin. Se on kehumista kun tästä sanotaan. Eipä vauvasta voi oikein sanoa mitään mikä ei loukkaisi jotakuta.

Itse menin sanomaan, tuttavan vauvasta, että ompa valmiin oloinen ja näköinen tapaus, niin sekin oli loukannut. :/ En siis ollut kehunut söpöksi ja ihanaksi ja kaikkea muuta. Ja ihan hyvällä tuon sanoin, vauva oli tarkkaavainen, rauhallinen ja isokokoinen.

Omani ovat molemmat olleet pieni painoisia ja pitkiä, joten "ompas laiha" "voi mikä kirppu" "taskuunmentävä" on lauseita, joita kuulee usein ja koko ajan. Mutta niinhän nuo on, minkäs sille mahtaa. Vastaankin usein, että kyllä, ruoka-aikaan on oltu kotona, mutta se ei vain näy missään, toivsin kuin äidillä. :D Itse siis olen ylipainoinen.

Vierailija
14/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun täytyy myöntää ett sairaalas näin aika rumia vauvoja.yhel oli kauheet rasvaset hiukset ja näppynen iho:S ja sit oli melkee 5 kilonen tyttö,kauhean iso pää,muskelimakkarat jalois ja käsis.nii ei niit voinu näteiks vauvoiks sanoa!

omani on tommonen siro pikkuneiti,perusvauva:D

Vierailija
15/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että muiden vauvojen äidit saatoivat ajatella samaa sinun lapsestasi. "ompas laiha ja pieni lapsi.."

Vierailija
16/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettele sanomaan jotain takaisin!

Miksi pitää paha mieli sisällään ja täällä sitten valitella?

Olen aina ihmetellyt että pitää muhia jotain mitä OMAT läheiset sanoo.

Miksi et sano jotain heille takaisin vaikka heidän reisistään tai omasta lapsestaan.

Suoruus on rehellisyyttä.

Sori,niin se vaan on.

Vierailija
17/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli syntyessään saman painoinen, mutta 4cm lyhyempi kuin ap:n. Ovathan kaikki hänen kokoaan ihmetelleet, (etenkin kun en itse tosiaankaan ole lihava) mutta niinpä kummastelen itsekin :D Ja on kasvanut aivan valtavaa vauhtia, sekä pituutta että painoa tullut huomattavasti nopeammin kuin isoveljellä aikoinaan. Ei minua nänä hämmästelijät häiritse, muistavat myös kertoa miten suloinen pullukka vauvani on:) Ja ihan myös rintamaidolla kasvaa, elikkäs aika vaikea alkaa laihikselle, JA TURHA! Paino ja pituus menevät molemmat yläkäyrillä, joten suhde on ihan ok. Raskas vain kantaa:DD

Vierailija
18/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia on kyllä vauvana kehuttu ja ihasteltu suloisiksi, kauniiksi, jne, paljonkin. Mutta..Joskus kyllä alkoi/alkaa jo ottaa ohimoon, kun jokaisen pitää ihmetellä sitä, miten pieniä lapset on ( Ihan normaaleja kyllä ovat kaikki, mutta ikävä kyllä tulleet vanhempiinsa, me ollaan suht. lyhyitä kumpikin)!

Ihmiset vaan laukoo suustaan sellaisia juttuja, että olisi ihan hyvä ensin kuunnella mielessään miltä haluaa kuulostaa, ennenkuin sanoo ääneen.

Kuultu esim. "Siis voi kauheeta, miten kamalan pieni tuo lapsi on, kato nyt ***kin miten pieni tuo on"!

No, kyllä oli/on ehkä n. 3-6cm lyhyempi kuin valtaosa ikäisiään, mutta ei mitenkään ainutlaatuisen pieni.

Samoin on päivitelty lasten kuullenkin sitä miten _kamalan_ ja/tai _hirveän_ pieni on ikäisekseen, ja edelleenkin, ovat lyhyehköjä ikäisekseen, mutta ihan normaalin rajoissa.

Kurjaa selittää lapselle sitä, miksi joitain häiritsee toisten koko.

Pari kertaa olen kyllä alentunut sanomaan, jonkun lapsen pienuutta kauhistelevan ison ihmisen kuullen, että "niin, toiset ovat lyhyempiä, kuten sinä ja äiti, toisilla sitten on tuota kokoa ja massaa kertynyt vähän liiankin paljon!" Lapsi ei ymmärrä ivaa, mutta lihava kauhistelija kyllä.

Kai minullakin on siis oikeus kauhistella esim. muiden läskipersettä, jos hänellä on lupa kauhistella minun lasteni pienuutta? Eikö se ole sama asia? Ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin minua ei oikeasti kiinnosta, jokainen olkoon sellainen kun on, alennun joskus näihin arvosteluihin siksi, että muutkin sitä niin avoimeksi tuntuu tekevän. Minulle on ihan sama jos omaa kokoani päivitellään, osaan kyllä sanoa takaisin, ja olen ihan tyytyväinen itseeni, mutta miksi aikuisen pitää pahoittaa lapsen mieli? Sitä en ymmärrä!

Vierailija
19/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmaiseni oli vauvana pieni ja on edelleen, ja sitäkös aivan vieraatkin ihmiset jaksoivat kummastella eivätkä kaikki suinkaan positiiviseen sävyyn.

Olen myös itse pienikokoinen ja nuorempana olin todella kyllästynyt siihen, että pituudestani jaksettin huomautella. Jotkut jopa ensitapaamisella saattoivat kysyä "kuinka pitkä olet" aivan kuin pienen ihmisen pituus kuuluisi kellekään sen enempää kuin esim. jonkun lihavan ihmisen paino.

Vierailija
20/55 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on faktoja riippumatta siitä loukkaannutko vai et.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi