Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi: "Sä vaan makaat ja mun poika maksaa"

Vierailija
16.04.2010 |

Tuossa lueskelin yhtä ketjua, jossa mies aina riitatilanteissa sanoo puolisonsa vain makaavan kotona miehen rahoilla, eikä siis tunnu lainkaan arvostavan vaimonsa tekoja.

Oma tilanteeni on hyvin samansuuntainen, mun tapauksessa vain anoppi on tämä panettelija, oli riitatilanne tai ei. Olen saanut esim. muilta sukulaisilta ja joskus suoraankin kuulla aivan hatusta vedettyjä tarinoita siitä, miten vain shoppailen ja tuhlailen isoissa ostoskeskuksissa kaikki päivät, makaan & lepäilen kotona laiskuuttani ja anopin mielestä hänen poikansa on tietysti se ahkera puurtaja, joka tekee kotonakin kaiken ja joutuu tekemään niin paljon töitä, että saisi mun makaamiseni maksettua. Siis haloo! Todella loukkaavaa.

Joskus riitatilanteissa (tapahtunut ehkä max. 2 krt) on myös mies heittänyt saman ihan äitinsä sanoilla, mutta heti vetänyt katuen sanansa takaisin. Hän sentään tuntuu edes jollakin tasolla tajuavan.

Kaikista hulluinta tässä on se, että olen tämän anopin väittämän "kotona makaamisen" ja poikansa "rahojen tuhlaamisen" ajan ollut koko ajan joko sairautensa vuoksi erikoishoitoa tarvitsevan vauvaikäisen kotiäiti tai sitten päätoiminen opiskelija (kaiken lisäksi yhdessä Suomen kovimmista korkeakouluista). Lisäksi koko tämän ajan omista kiireistäni huolimatta olen tehnyt kotihommista ainakin sen 95%, hoitanut kaikki käytännön asiat, vastannut laskujenmaksusta ja siis valehtelematta ihan kaikesta oli se sitten fyysistä tai henkistä. Miehen on tarvinnut käydä töissä ja tulla siivottuun kotiin huilaamaan, istua aina valmiiseen pöytään, pukea pesemäni vaatteet päälleen ja lähteä lepäämisen tai hyvin nukutun (huom! hyvin nukutun) yön jälkeen töihin tai harrastuksiinsa. Ei siis ihan helpolta ole aina tuntunut minustakaan.

Kyllä elämässä voi olla kiirettä, stressiä ja tekemistä vaikkei olekaan päätoimisesti työelämässä. Ei se ole makaamista, ei todellakaan. Joskus melkein toivoisin pääseväni töihin "huilaamaan". Tätä ei tunnuta tajuavan ollenkaan eikä arvostavan.

Kyllä suorastaan v*tuttaa nähdä sen mummovaivaisen kurpan naamaa. Onneksi pystyy sentään itse vähän vaikuttamaan siihen, ettei kovin paljon tarvitse olla tekemisissä. Ja sehän vaan lisää tietysti vettä myllyyn...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen en ole puheluihin vastannut. Sanoin vain että olisit käyttäytynyt kunnolla, kun voit. Enää ei toimi, paljastit nahkasi lisko "tyyliin"..

Heti alkoi louskutus luuriin. Tiesin ettei hän ole aidosti katuva. Löin luurin korvaan.

Sivukautta olen kuullut että akka itkee suvulle ja läheisilleen kuinka julma olen...

Minä en kertaakaan hyökännyt häntä kohti. En kertaakaan.

Naurettava ihminen. Ei voi muuta sanoa. Mutta niin makaa kuin petaa, näinhän sä näytit lapsillesi mallin, kuinka ihmissuhteissa toimitaan. Älä ihmettele jos vietät vanhuutesi yksin.

Vierailija
22/41 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 11cm mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin makaa kuin petaa. Tässä ei ollut petaamisesta kyse vaan käytöksestä pojan vaimoa kohtaan.

Jos ei osaa käyttäytyä niin harjoitelkoot sitä juorukumppaneiden kanssa. Surkea anoppi :D aivan oikein "liskolle"

sen jälkeen en ole puheluihin vastannut. Sanoin vain että olisit käyttäytynyt kunnolla, kun voit. Enää ei toimi, paljastit nahkasi lisko "tyyliin"..

Heti alkoi louskutus luuriin. Tiesin ettei hän ole aidosti katuva. Löin luurin korvaan.

Sivukautta olen kuullut että akka itkee suvulle ja läheisilleen kuinka julma olen...

Minä en kertaakaan hyökännyt häntä kohti. En kertaakaan.

Vierailija
24/41 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen "taaplaa tyylillään".

Itse suren tuon lapsen kohtaloa, mummoonhan hänellä olisi oikeus, mutta toisaalta parempi olla olematta tekemisissä jos vaarana tosiaan voi olla, että anopin käytös on lastakin kohtaan epäkorrektia ja moraalitonta.

Kannattaa silti varautua siihen, että saattaa lapsi olla aikuisena hieman nyreissään päätöksestänne, etenkin kun/jos mummo on jo silloin mullan alla lopullisesti. Sitten ei ole enää vaihtoehtoja, no can do.

Niin makaa kuin petaa. Tässä ei ollut petaamisesta kyse vaan käytöksestä pojan vaimoa kohtaan. Jos ei osaa käyttäytyä niin harjoitelkoot sitä juorukumppaneiden kanssa. Surkea anoppi :D aivan oikein "liskolle"

sen jälkeen en ole puheluihin vastannut. Sanoin vain että olisit käyttäytynyt kunnolla, kun voit. Enää ei toimi, paljastit nahkasi lisko "tyyliin".. Heti alkoi louskutus luuriin. Tiesin ettei hän ole aidosti katuva. Löin luurin korvaan. Sivukautta olen kuullut että akka itkee suvulle ja läheisilleen kuinka julma olen... Minä en kertaakaan hyökännyt häntä kohti. En kertaakaan.

Vierailija
25/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi todella on noin kamala kuin kerrot, niin eikohan koko suku tieda ettei hanen juttujaan kannata ottaa niin vakavasti. Fiksut ihmiset muodostavat itse mielipiteen sinusta, ja saattavat vaan ihmetella miksi anoppisi on niin epakorrekti ja typera etta mustamaalaa sinua ja juoruaa selkasi takana. Ja ne jotka eivat tajua eivat valttamatta ole murheen arvoisia..

Vierailija
26/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa lapsia kotona, mutta ei tee paljon muuta. Käy kyllä kaupassa ja pesee pyykit satunnaisesti. Joka ikinen ilta pääsen miettimään mitä tehdään ruuaksi ja miehellä nousee savu korvista kun on koko päivän juossut lasten perässä. Monesti tekee mieli huutaa naama punaisena että menisit töihin...

Vierailija
27/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sinulla onkaan aikaa sisustaa, siivota ja hoitaa lapsia kun opiskelet niin vaativatasoisessa korkeakoulussa? Nyt pitäisi pohjata noita väitöksiään faktoihin eikä omiin "mututuntumiin". Suomessa koulutus on korkeatasoista myös näissä pienemmissä yliopistoissa ja korkeakouluissa. Itse olen opiskellut sekä Helsingin yliopistossa, Kuopion ylipistossa että ulkomailla useammassa yliopistossa, enkä nyt puhu mistään avoimen yliopiston opinnoista. Mutta väittämien pitää tietenkin perustua tutkittuun tietoon eikä tuollaiseen "jokainen tiedostaa"-tuntumaan. Jos olet korkeakoulussa opiskellut niin pitäisihän sinun tietää. Tottakai tuollaisesta älyttömistä väitteistämoni pienemmässä yliopistossa opiskellut loukkaantuu. Ja heitto "ammattisurkeista" oli todella ala-arvoinen, hävettäisi myöntää jos tällaisia asioita suustaan päästävä ihminen opiskelisi samassa tiedekunnassa. Ehkäpä silloin ei todella olisi parantamisen varaa ainakin sisäänpääsyvaatimuksissa. Jotain hieman älyllisempiä ajatuksia luulisi Suomen Hienoimmassa Korkeakoulussa opiskelevalta kuulevan.

Tämä nyt valitettavasti paljastaa sinusta itsestäsi hyvin paljon. Ensin ajattelin että onpa anoppisi törkeä mutta luulenpa että hänellä onkin syynsä. Kannattaisi mennä nyt itseensä, jos todella olet niin siisti, hienostunut ja korkeasti kouluttautunut hienossa korkeakoulussa ja sinulla ei ole itsetunto-ongelmaa niin ei sinun tarvitse nostaa itseäsi jalustalle ja yrittää mollata muita. Ei niin käyttäydy sivistynyt, älykäs ja viisas ihminen, vai mitä?

Vierailija
28/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat empiiriset kokemukseni kolmesta Suomalaisesta korkeakoulusta (ei siis ammattisurkeista) todistavat tuon lausahduksesi kyllä väääräksi. Eli siis vaativuudet ovat selkeästi sekä koulu- että alakohtaisia, valitettavasti. Monet pienemmistä korkeakouluista ja yliopistoista (Kuopio, Vaasa jne) valmistuneet tahtovat monesti epätoivoisesti uskotella itselleen ja muille, että olisivat yhtä vaativasta koulusta muka valmistuneet, mutta sehän ei ole totta, jokainen sen tiedostaa. Ja näkyyhän se sitten arvostuksessa työmarkkinoilla.

Ai jaa. Sepä mielenkiintoista. Olen valmistunut Kuopiosta laitokselta, joka valittiin minun opiskeluaikanani (vuosina 1997-2003) ainakin kahdesti koulutuksen huippuyksiköksi. Töitä on riittänyt todella kiitettävästi, eikä ole tarvinnut häpeillä opinahjoaan. Sinun täytyy siis jatkaa näitä sinun empiirisiä tutkimuksiasi ennenkuin sutkautat mitään tuollaista suustasi... ;)

Vierailija
29/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oikein satunnaisesti pesee pyykit. Ehkä miehesi ei halua tehdä töitä. Onko tämä sinusta mahdottomuus?

On ihmisiä jotka eivät halua osallistua työntekoon. Heitä ei kiinnosta työskennellä tälläiselle valtiolle. He ovat pesseet kätensä ja odottavat muutosta.

Muutos tulee kyllä, siihen menee ehkä vuosikymmeniä. Se tuleee vielä. Hän koettaa nauttia perhe-elämästä. Miksi pilaat sen ajattelemalla huutoa?

Meillä mies hoitaa lapsia kotona, mutta ei tee paljon muuta. Käy kyllä kaupassa ja pesee pyykit satunnaisesti. Joka ikinen ilta pääsen miettimään mitä tehdään ruuaksi ja miehellä nousee savu korvista kun on koko päivän juossut lasten perässä. Monesti tekee mieli huutaa naama punaisena että menisit töihin...

Vierailija
30/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankempaahan se on miehelle jäädä kotiin hoitamaan lasta. Saa suvun ja etenkin anopin ja apen vihaisen suhtautumisen tilanteeseen. Oma tytär tai poika käy töissä ja mies senkun hoitaa kotia sekä lapsia.

Tämä on nykypäivää niissä perheissä joissa vaimo on korkeammin koulutettu kuin mies. Tai mies on jostain syystä vailla työtä.

Naiset valittavat turhista. Koti-isät saavat säälini. Vanhempi väestö ei ymmärrä maailman muuttuneen.

Vierailija
31/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis vaativuudet ovat selkeästi sekä koulu- että alakohtaisia, valitettavasti. Monet pienemmistä korkeakouluista ja yliopistoista (Kuopio, Vaasa jne) valmistuneet tahtovat monesti epätoivoisesti uskotella itselleen ja muille, että olisivat yhtä vaativasta koulusta muka valmistuneet, mutta sehän ei ole totta, jokainen sen tiedostaa. Ja näkyyhän se sitten arvostuksessa työmarkkinoilla.

Ai jaa. Sepä mielenkiintoista. Olen valmistunut Kuopiosta laitokselta, joka valittiin minun opiskeluaikanani (vuosina 1997-2003) ainakin kahdesti koulutuksen huippuyksiköksi. Töitä on riittänyt todella kiitettävästi, eikä ole tarvinnut häpeillä opinahjoaan. Sinun täytyy siis jatkaa näitä sinun empiirisiä tutkimuksiasi ennenkuin sutkautat mitään tuollaista suustasi... ;)

Oijoi, taisipa tosiaan osua kipeään paikkaan...?! ;) Jo täällä odoteltiinkin ensimmäistä oman maaseutu-tutkintonsa epätoivoista puolustajaa ja perustelijaa.

Joo, uskotaan uskotaan, kun noin väkevästi argumentoit. Ehkäpä uskot vielä itsekin jonakin päivänä, ettei sun tarvitse täällä AV-palstalla osallistua viestiketjuihin kirjoituksilla, joissa pääsääntöisesti meuhkaat oman tutkintosi laadukkuudesta ja kiitettävästä työtilanteestasi?

Vierailija
32/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...jos olisit käyttänyt aikaa lukeaksesi aloitusviestin, olisit havainnut, että esimerkiksi kirjoituksestasi poimittava lause: "Suomen Hienoimmassa Korkeakoulussa opiskeleva" on täysin oman mielikuvituksesi tuotosta tai vaihtoehtoisesti todistus sisälukutaitosi vakavista puutteista. Alkuperäisesti kyseessä kai oli "yhdestä Suomen kovimmista korkeakouluista". Huomaat varmasti semanttisen eron vai kuinka?

Jos olet korkeakoulu(i)ssa opiskellut (kertomasi mukaan) niin pitäisihän sinun tietää!

Ehkäpä tekemäsi virhepäätelmät ja perusteettomat yleistykset eivät ihan anna kuvaa sivistyneen, älykkään ja viisaan ihmisen toiminnasta vai kuinka? Tai ehkä ne todellakin heijastavat käymiesi oppilaitosten tasoa? Mielestäni vasta-argumenttien esittäminen argumentteihin, joita ei ole edes olemassa paljastaa sinusta itsestäsi hyvin paljon...

Fakta kuitenkin on, että eri korkeakouluissa on erilaiset vaatimustasot ja eri korkeakouluista valmistuneita arvostetaan ihan eri tavalla työmaailmassa. Tämä on valitettavaa mutta totta, edelleen. Jos vaihtoehtona on esim. opiskella DI:ksi Oulussa tai Espoossa, kannattaa jo tutkinnon arvostuksen vuoksi mennä Espooseen jne. Useimmilla ei tietysti ole mahdollisuutta valita, mutta joillakin harvoilla on.

Sisäänpääsyvaatimukset kun kuitenkin taitaa olla edelleen vähän eri tasoa esim. pääkaupunkiseudun ja maaseudun korkeakouluja verratessa...

Kuinka sinulla onkaan aikaa sisustaa, siivota ja hoitaa lapsia kun opiskelet niin vaativatasoisessa korkeakoulussa? Nyt pitäisi pohjata noita väitöksiään faktoihin eikä omiin "mututuntumiin". Suomessa koulutus on korkeatasoista myös näissä pienemmissä yliopistoissa ja korkeakouluissa. Itse olen opiskellut sekä Helsingin yliopistossa, Kuopion ylipistossa että ulkomailla useammassa yliopistossa, enkä nyt puhu mistään avoimen yliopiston opinnoista. Mutta väittämien pitää tietenkin perustua tutkittuun tietoon eikä tuollaiseen "jokainen tiedostaa"-tuntumaan. Jos olet korkeakoulussa opiskellut niin pitäisihän sinun tietää. Tottakai tuollaisesta älyttömistä väitteistämoni pienemmässä yliopistossa opiskellut loukkaantuu. Jotain hieman älyllisempiä ajatuksia luulisi Suomen Hienoimmassa Korkeakoulussa opiskelevalta kuulevan. Tämä nyt valitettavasti paljastaa sinusta itsestäsi hyvin paljon. Ensin ajattelin että onpa anoppisi törkeä mutta luulenpa että hänellä onkin syynsä. Kannattaisi mennä nyt itseensä, jos todella olet niin siisti, hienostunut ja korkeasti kouluttautunut hienossa korkeakoulussa ja sinulla ei ole itsetunto-ongelmaa niin ei sinun tarvitse nostaa itseäsi jalustalle ja yrittää mollata muita. Ei niin käyttäydy sivistynyt, älykäs ja viisas ihminen, vai mitä?

Vierailija
33/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka sinulla onkaan aikaa sisustaa, siivota ja hoitaa lapsia kun opiskelet niin vaativatasoisessa korkeakoulussa?

No sitä itsekin välillä ihan rehellisesti sanottuna mietin. Monet opiskelukaverinikin ihmettelevät jaksamistani ja ajankäyttöäni, kun monella tuntuu kuuleman mukaan olevan vaikeuksia selvitä pelkästä opiskelusta saatikka että lisäisi yhtälöön vielä pysyväissairaan lapsen ja velvollisuudet kotona. Valehtelematta raskasta on ollut, mutta ihminen venyy tarvittaessa. Ja kaiken olen kunnialla saanut järjestymään anopin perusteettomasta panettelusta huolimatta.

Kiitos silti sinulle kannustavista sanoistasi!

Vierailija
34/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä olen kyllä sitä mieltä, että työelämässä on monin verroin kovempaa, jos yhtään haastavampaa työtä tekee. Ei kotihommat + opiskelu ole rankempaa. Ja opiskelupaikan "kovuuskin" on kovin suhteellista.

Se, että haukut anoppia mummovaivaiseksi kurpaksi, on toki ymmärrettävää siinä valossa, että sinua harmittaa, mutta osoittaa myös jotain sinusta. Elämä on joskus kovaa ja siinä se, monasti paras keino suhtautua on olla piittaamatta toisten urputuksista.

Vierailija
35/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kuussa pitää kutsua heille syömään kunnon päivällinen ja muutenkin saa hyysätä vanhaa ihmistä ( mä olen se vanha ihminen). Palkinnoksi saa maata yönsä mun suloisen poikamussukkani vieressä ja synnyttää sille suloisia lapsukaisia, joita sitten voi ilolla esitellä kaikille.

Vierailija
36/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on parikin sukulaista, naista, joille toisten naisten tekemiset eivät ole koskaan mitään. Mies sen sijaan on aina jotain hienoa. Myyntiedustaja on heidän puheissaan maajohtaja ja silleen. Yksin isoa omakotitaloa, pihaa ja lapsilaumaa ruoka-, pyykki- ja kuljetuspalveluineen hoitava nainen elää aina miehen siivellä. Töihin mennessään hän on itsekäs lastensa hylkääjä.

Pointti näillä tädeillä tuntuu olevan se, että omaa sukupuolta pitää lyödä aina mahdollisimman lujaa. Kerran laitoin tästä ketjunkin pystyyn, ja mielenkiintoisia vastauksia tuli.

Voimia!

Vierailija
37/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen äiti, joka ei käy töissä on loinen.

Hieno asenne sulla. Miten kokisit sopeutuvasi esim. amerikkalaisessa kulttuurissa, jossa on ihan normaalia, että nainen on kotona hoitamassa lapsia, vaikkakin vaan sitä yhtä? No ehkäpä sieltä Korson perukoilta ei tarvitse amerikan kulttuureista välittää, riittää että ottaa perusnegatiivisen asenteen, ja puuskuttaa naama näkkärillä ja kaikkia kadehtien ja arvostellen hautaan asti.

Itse näen asian hieman eri tavalla - mulle se, onko kokopäiväisesti palkkatyössä vai ei, ei ole "loisuuden" mittari. Enemmänkin on kyse siitä, "miten" ne asiat tekee kuin "mitä" tekee.

Esim. mun mielestä loinen on vanhempi, joka työntää lapsensa muualle hoitoon, että saa "levätä" kotona vaikka voisi itse ihan hyvin hoitaa lastaan samalla kun siinä kotona kuitenkin on.

Mun mielestä loinen on myös sellainen työntekijä, joka hakee saikkua jos jonkinlaisesta syystä (selkä kipeä, flunssa, masennus, jalka venähtänyt jne, mikä nyt ikinä onkaan flavour of the month) ja koko ajan, tuntuu olevan muuten erittäin yleistä erityisesti hoitoalalla (mm. vanhuspuolella). Mun mielestä vain todellinen loinen tuhlaa yhteiskunnan ja työpaikkansa rahoja jatkuvilla sairaspoissoloillaan ilman todellista syytä.

Vierailija
38/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kokemuksesta, miten anoppi vähättelee, kaikkea tekemisiäni, vaikka olen tehnyt enemmän kuin mieheni. Minua ärsyttävät nuo "lapsen oikeus"-mummoonsa/serkkuunsa/tätiinsä ihmiset, lapsen ei tarvitse olla kusipäisen sukulaisensa kanssa tekemisissä, se on lapsen oikeus.

Vierailija
39/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat empiiriset kokemukseni kolmesta Suomalaisesta korkeakoulusta (ei siis ammattisurkeista) todistavat tuon lausahduksesi kyllä väääräksi. Eli siis vaativuudet ovat selkeästi sekä koulu- että alakohtaisia, valitettavasti. Monet pienemmistä korkeakouluista ja yliopistoista (Kuopio, Vaasa jne) valmistuneet tahtovat monesti epätoivoisesti uskotella itselleen ja muille, että olisivat yhtä vaativasta koulusta muka valmistuneet, mutta sehän ei ole totta, jokainen sen tiedostaa. Ja näkyyhän se sitten arvostuksessa työmarkkinoilla.

Ihan fakta on sekin, että meidän oppiaineessa Helsingissä (en nyt sano mikä) ei Kuopiossa suoritettuja opintoja hyväksilueta lainkaan, koska sisältö on niin eri luokkaa.

Vierailija
40/41 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytöstapoja ei. Tämä ketju vahvistaa säännön. Ja akateemisesti kouluttautunut ei tosiaankaan automaattisesti omaa sydämen sivistystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä