Anoppi: "Sä vaan makaat ja mun poika maksaa"
Tuossa lueskelin yhtä ketjua, jossa mies aina riitatilanteissa sanoo puolisonsa vain makaavan kotona miehen rahoilla, eikä siis tunnu lainkaan arvostavan vaimonsa tekoja.
Oma tilanteeni on hyvin samansuuntainen, mun tapauksessa vain anoppi on tämä panettelija, oli riitatilanne tai ei. Olen saanut esim. muilta sukulaisilta ja joskus suoraankin kuulla aivan hatusta vedettyjä tarinoita siitä, miten vain shoppailen ja tuhlailen isoissa ostoskeskuksissa kaikki päivät, makaan & lepäilen kotona laiskuuttani ja anopin mielestä hänen poikansa on tietysti se ahkera puurtaja, joka tekee kotonakin kaiken ja joutuu tekemään niin paljon töitä, että saisi mun makaamiseni maksettua. Siis haloo! Todella loukkaavaa.
Joskus riitatilanteissa (tapahtunut ehkä max. 2 krt) on myös mies heittänyt saman ihan äitinsä sanoilla, mutta heti vetänyt katuen sanansa takaisin. Hän sentään tuntuu edes jollakin tasolla tajuavan.
Kaikista hulluinta tässä on se, että olen tämän anopin väittämän "kotona makaamisen" ja poikansa "rahojen tuhlaamisen" ajan ollut koko ajan joko sairautensa vuoksi erikoishoitoa tarvitsevan vauvaikäisen kotiäiti tai sitten päätoiminen opiskelija (kaiken lisäksi yhdessä Suomen kovimmista korkeakouluista). Lisäksi koko tämän ajan omista kiireistäni huolimatta olen tehnyt kotihommista ainakin sen 95%, hoitanut kaikki käytännön asiat, vastannut laskujenmaksusta ja siis valehtelematta ihan kaikesta oli se sitten fyysistä tai henkistä. Miehen on tarvinnut käydä töissä ja tulla siivottuun kotiin huilaamaan, istua aina valmiiseen pöytään, pukea pesemäni vaatteet päälleen ja lähteä lepäämisen tai hyvin nukutun (huom! hyvin nukutun) yön jälkeen töihin tai harrastuksiinsa. Ei siis ihan helpolta ole aina tuntunut minustakaan.
Kyllä elämässä voi olla kiirettä, stressiä ja tekemistä vaikkei olekaan päätoimisesti työelämässä. Ei se ole makaamista, ei todellakaan. Joskus melkein toivoisin pääseväni töihin "huilaamaan". Tätä ei tunnuta tajuavan ollenkaan eikä arvostavan.
Kyllä suorastaan v*tuttaa nähdä sen mummovaivaisen kurpan naamaa. Onneksi pystyy sentään itse vähän vaikuttamaan siihen, ettei kovin paljon tarvitse olla tekemisissä. Ja sehän vaan lisää tietysti vettä myllyyn...