Autolla ajavat, olkaa ystävällisiä ja lukekaa kun neuvon miten liikenneympyrässä ajetaan:
Aja ympyrään näyttämättä vilkkua. Se on tarpeetonta, koska kaikki tietävät sinun ajavan ympyrään. Näytä sen sijaan vilkkua ennen kuin käännyt pois, koska sitten ympyrään jonottava auto tietä sinun poistuvan eikä turhaan jonota siitä risteyksestä josta olet ajamassa ulos.
Laita vilkku ennen oikeaa risteystä, älä ennen sitä edellistä kuten tänään joku eunukki teki.
Ja edellämainittu ohje on virallinen, ei minun keksimäni. Jos selitin liian monimutkaisesti, voin selittää uudelleen, jos jäi epäselväksi.
Liikenneympyrään mentäessä: ei vilkkua.
Liikenneympyrästä poistuttaessa: vilkku.
Kommentit (11)
voi laittaa vilkun heti kun ajat ympyrään, jo mentäessä.
siis sisälle päin ei koskaan!!
ohjeen sain minä muutama vuosi sitten.
Paitsi jos olet kääntymässä pois heti ensimmäisestä liittymästä. Silloin voit laittaa vilkun oikealle jo vaikka sata metriä ennen ympyrää. Autokoulun ohje.
jossa lukee "muistitko vilkuttaa". Olen aina luullut, että se tarkoittaa sitä, että liikenneympyrässä pitää vilkuttaa kädellä tervehdyksiä liikenneympyrään odottaville ja pitää ajella muutama kierros ympyrässä ihan näytöksen vuoksi.
pieni kiertoliittymä, on kai virallinen nimi, että on oltava tarkkana missä vilkuttaa. Mutta juuri noin toimin ja tuntuu että oman kylän väki osaakin mutta kun naapuripitäjästä tulevat alkoon ostoksille eivät tiedä miten toimia.
Tätäkin olen nähnyt ympyrässä ajavan tekevän... Ihan kuin kaikki eivät tietäsi sinun muutoin kiertävän koko ajan vasempaan...
Tätäkin olen nähnyt ympyrässä ajavan tekevän... Ihan kuin kaikki eivät tietäsi sinun muutoin kiertävän koko ajan vasempaan...
ruotsissakin taitaa olla. ehkä täälläkin on joskus ollut. en kyllä tiedä mikä sen pointti on.
Olisi ollut hyvä jos autokoulussa olisi käyty läpi tuota liikenneympyrää edes teoriassa. Mutta Savon alueella kun ei kauheasti ole liikenneympyröitä niin kai se vain sivuutettiin. Mutta täällä Etelä-Suomessa joutui poikaystävä sitten opettaa miten liikenneympyrässä toimitaan. Melkein pelotti sellaiseen mennä kun ei ollut nähnyt mokomaa hökötystä kuin muutaman kerran ennen. Eivät ne kaikki sitä törttöilyä ainakaan tahallaan tee. :)
Paitsi jos olet kääntymässä pois heti ensimmäisestä liittymästä. Silloin voit laittaa vilkun oikealle jo vaikka sata metriä ennen ympyrää.
Autokoulun ohje.