Kehtaanko ottaa äitiyspkl:lla puheeksi ranteen rasitusvamman(jännetupentulehdus)?
Olen ollut kohta parisen viikkoa saikulla käden takia ja ensi viikolla olisi käynti äitiyspkl:lla. Käsi vaan ei tunnu työkuntoiselta ja pelotta myös tuleva vauvanhoito, jos ei ehdi parantua kunnolla.
Kannattaakohan asiasta mainita vai pitääkö asian takia käydä taas yleislääkärillä? Pystyisivätköhän jatkamaan tuolla polilla sairaslomaa, jos vielä tarvetta on?
Kommentit (13)
mutta omat neuvolalääkärit olen kyllä käyttänyt tuohon valitukseen lähtien kynsivallintulehduksesta... hölmöähän se vain on, että tänään neuvolassa lääkäri ja huomenna sitten sama lekuri tk:ssa...
äitiyspolilla kysytä atomaattisesti odottajan vointi?
Kyllä minä ainakin mainitsisin, että olen ollut sairaslomalla ja kertoisin syyn.
Mulla oli rannekanavasyndrooma loppuraskudesta, parani pian synnytyksen jälkeen,. Pari ekaa päivää meni vielä sormet tunnottomina.
minä sain saman tien lähetteen röntgeniin ja alakerran ortopolille
kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja siitä tulee ehdottomasti ilmoittaa äitiys-pkl:lla! Jos kilpirauhasen vajaatoiminta jää raskausaikana huomaamatta, lapsesta voi tulla vajaamielinen!
t. Lääkäri
niin edeltävästi tosiaan sormet puutuivat helposti, mutta nyt tuo puutumisoire on hävinnyt ja kipu tullut tilalle. Hyvin tutulta tuntui tuo oireyhtymä, kun vähän googletin...
ap
kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja siitä tulee ehdottomasti ilmoittaa äitiys-pkl:lla! Jos kilpirauhasen vajaatoiminta jää raskausaikana huomaamatta, lapsesta voi tulla vajaamielinen! t. Lääkäri
täällä kans toinen joka on unelmissaan lääkäri.
kun voinnistasi kysellään. Tyhmää olisi salata asiaa.
Mulla vaiva ilmaantui vasta synnytyksen jälkeen vauvaa hoidellessa. Kova, vihlova kipu vaivasi lähes vuoden ja helpotti oikeastaan vasta, kun lasta ei enää tarvinnut jatkuvasti nostella. Toivottavasti sinulla vaiva paranee paljon nopeammin!
mutta otsikon perusteella mietin että mikset kehtaisi? Ja ensimmäisenä tuli mieleen että ainoa syy miksi itse en kehtaisi, olisi jos jännetupentulehdus olisi tullut esim. siitä syystä että olisin ajellut käsikäyttöisesti mieheni "vaihdekepillä" liian ahkerasti ;-)
mutta otsikon perusteella mietin että mikset kehtaisi? Ja ensimmäisenä tuli mieleen että ainoa syy miksi itse en kehtaisi, olisi jos jännetupentulehdus olisi tullut esim. siitä syystä että olisin ajellut käsikäyttöisesti mieheni "vaihdekepillä" liian ahkerasti ;-)
JÄnnetuppitulehdus kuuluu hoitaa yleislääkärillä. Ei äitiypolin lääkärin tehtäviin kuulu sitä hoitaa eikä se kuulu hänen erikoisalaansa. Sitäpaitsi sille on hyvin vähän tehtävissä raskausaikana: kylmähauteet, lepo, rannetuki ja Panadol.
Sairauslomaa kirjoitetaan äitiyspolilta vain jos raskaudentila sitä edellyttää, esim verenpaine tai supistukset.