Juuri tällaisen äidin lapsista kasvaa koulukiusaajia
Toisesta ketjusta lainattu:
"Meillä on kaksi normaalia ja tasapainoista poikaa (7 ja 5 v.). Olin viime viikolla lastenlääkärissä nuoremman kanssa. Odotushuoneessa oli myös n. 3 vuotias tyttö, joka leikkinurkassa pöydän ääressä. Poikani istuutui tytön viereen ja alkoi myös piirtämään. Poika yritti jutella tytölle ja kun tyttö ei vastannut eleelläkään, niin poikani laittoi kasvonsa tytön eteen ja sanoi "Bööh!". Tyttö alkoi itkemään ja tytön äiti rähjäämään pojalleni kuin mielipuoli.
Odotushuoneessa istui myös nuoripari vastasyntyneen vauvan kanssa ja tämä vauvan äiti jupisi myös puoliääneen, kuinka hänkin olisi puuttunut tytön äitinä tilanteeseen.
Ja nyt saa kivittää: Minun mielestäni poikani ei tehnyt mitään sellaista, johon toisten äitien olisi tarvinnut puuttua niin ärhäkkäästi.
Kyllä poikani olisi tajunnut itsekin, että kyseinen tyttö olikin Mimosan kukka, jonka suuntaan ei saisi edes katsoa."
Tasapainoinen lapsi ei iske juuri siihen kohtaan, jossa toinen on heikko. Ko. tyttö vaikuttaa normaalilta 3-vuotiaalta, joka arastelee isompia arvaamattomasti käyttäytyviä lapsia.
Tuon kirjoittajan poika taas vaikuttaa kovin tunnekylmältä lapselta, jolla ei ole mitää tajua siitä miten pienempiä tulee kohdella.
Kommentit (25)
järkyttävää mollausta vaan siinä toisessa ketjussa nimenomaan, että pojan käytös oli ok ja tytön väärin. ihmiset eivät vain osaa tai halua opettaa lapsilleen käytöstapoja. eivätkä pidä alkeellistakaan kuria.
Lisään, että ei minusta ole tavatonta, että lapsi tekee tuollaista ajattelematonta, eikä sellaista pidä vanhemman erityisesti hävetä. Lapset vasta harjoittelevat :) Mutta sitä en ymmärrä, että "lapset ovat lapsia" -hokemalla vahvistetaan sitä, ettei vanhemman tarvitsisi edes yrittää ohjata lasta! Toki on pitkäpiimäistäkin vääntää tenavista kunnon kansalaisia, mutta sitähän se vanhemmuus on.
Mutta aloitusta lukiessani mulle ei edes ollut selvää, että minkä lapsen noista nyt sitten piti olla se tuleva koulukiusaaja. Kaikki lapset reagoivat ihan normaalisti ja kaikkien vanhempienkin reaktio oli ihan looginen ja ymmärrettävä tuossa tilanteessa.
Mutta aloitusta lukiessani mulle ei edes ollut selvää, että minkä lapsen noista nyt sitten piti olla se tuleva koulukiusaaja. Kaikki lapset reagoivat ihan normaalisti ja kaikkien vanhempienkin reaktio oli ihan looginen ja ymmärrettävä tuossa tilanteessa.
Veikkaan sitä itkupilli-tyttöä. Yleensä tuollaisista epävarmoista ihmisistä tulee kiusaajia.
kirjoittajahan oli odotushuoneessa nuoremman poikansa kanssa, joka on 5 vuotias...
mutta tämän ketjun lainauksen perusteella pojan käytös oli todella julmaa. Jos lapsi ei tajua, ettei itseään pienmmälle huudeta noin niin siihen on aikuisen syytäkin puuttua.
Koulumaailmassa näkee aivan liikaa näitä lapsia, joille ei ole lainkaan opetettu, miten toisia kohdellaan.
tyttäresi tulee kohtaamaan tässä elämässä vielä paljon pahempiakin poikia, joten sinun kannattaisi ehkä aloittaa ajoissa opettamaan tytölle puolustautumista ja omien rajojen asettamista.
Tämä ei tarkoita, että tyttösi pitäisi mennä karate-tunneille, vaan sitä, että hän oppisi katsomaan vilkkaampiakin poikia silmiin ja sanomaan "EI!".
Ja vielä järkympää oli se, miten ujon pikkutytön käytös haukuttiin täysin toisessa ketjussa. Miksi lapsen pitäisi puhua vieraille? Aina kun tolkutetaan, että vieraille ei puhuta. Enkä itsekään puhuisi jollekin itseäni isommalle joka huutaisi minulle böö, voisi tulla itsellänikin itku.
olisi myös varmasti säikähtänyt ja alkanut itkemään. Ja en voi edes kuvitella että omalle pojalleni tulisi mieleenkään säikytellä pienempiään, varsinkaan tyttöä. Poika siis 10v ja osaa käytöstavat.
Eikö kiusaamisessa ole olennaista se että halutaan olla ilkeitä, ei se että koitetaan saada JOTAIN reaktioo hissukasta?
Jos mun lapsi sanoisi BÖÖ toiselle lapselle, niin en pidä sitä kiusaamisena.
Itsekin sanon lapsilleni joskus BÖÖ, enkä todellakaan kiusaa lastani! :D
Tämä siis hauskuttelu mielessä.
Se, että jonkun lapsi alkaa siitä itkemään että lapselle sanotaan BÖÖ, kertoo minusta vaan sitä että toisen tarttee saada vähän enempi rohkasua muitten kanssa olemisesta!
Ainakin itse äitinä näin tekisin jos joku sanoisi lapselleni BÖÖ. ;)
Eikö kiusaamisessa ole olennaista se että halutaan olla ilkeitä, ei se että koitetaan saada JOTAIN reaktioo hissukasta?
Hissukasta!!? Suksi sinä...
Mulla menis hermot jos joku sun tyylinen äitiliini vaan naureskelis jos poikasi säikyttäisi herkän tyttäreni!
tätä karaisemisvimmaa, mikä tuntuu yhä vaan vallitsevan. Eli kun maailma on kylmä ja kova (sehän ei siis tietenkään johdu meidän itse kunkin käyttäytymisestä, eihän), on joka ipanalle se selvästi osoitettava heti synnäriltä tultua. Ei hitsi vie 3-vuotiasta, ehkä ujonpuoleista, lasta tarvitse karaista kestämään mitä vaan käytöstä ihan opetusmielessä. Kyllä se varmaan ennen pitkää sen hoksaa, ettei kaikille edes yritetä opettaa käytöstapoja. Sitä ei tarvitse erikseen opettaa. Muutenkin homma tuntuu menevän niin, että ujot väistäkööt, kun rajut jyrää. Jämäkkyyttä tarvii jokaisen oppia, mutta parhaiten sen oppii, kun on hyvä itsetunto eli on tullut hyväksytyksi sellaisena kuin on.
näin kahden pojan äitinä olen sitä mieltä, että tuo on ihan normaalia 5-vuotiaan pojan käytöstä. Toki lasta pitää kasvattaa ja kertoa, ettei säikyttäminen ole kaikista kivaa, ja siksi niin ei pidä tehdä. Mutta ei hänelle nyt rähjäämään tarvitse alkaa, ellei toiminta ole toistuvaa.
Ja eiköhän juuri se empatian puuttuminen ole yleistä koulukiusaajille.
Eikö kukaa teistä osaa samaistua näihin lapsiin? Itse varmaan pystyn ajattelemaan asiaa kummankin lapsen kannalta, mutta kummankin äiti käyttäyi huonosti!
Buu näille aikuisille.
Tarina ei kerro että mitäs se poika, olikohan se kovin pahoillaan kun huomasi että toinen alkoikin itkemään? mutta jos poika vaan nauroi sen päälle niin sitten kyllä pitää vähän muistutella käyttäytymisestä.. Mutta ei mukuloille räyhätä!! Se ei opeta mitään muuta ku räyhäämistä!!
Totta kai 3-vuotias pelästyy kun toinen karjasee BÖÖ mutta hei haloo ei se siitä mitään elinikäsiä traumoja saa!
Lähinnä sympatiat on sen pojan puolella jolle kamalasti räyhättiin vaikka varmaan tuota itseään harmitti jo muutenkin.. ?
vaan syy oli tytössä!
Eli juuri se käyttäytymsimalli joka koulukiusaajilla on. Ujo ja arka on ärsyttävä ja siksi tuollaista on syytäkin vähän "karaista".
joka leikkii mielellään villejä leikkejä oman veljensä kanssa. Hän on (kai) vahingossa säikäyttänyt toisia ikäisiään ja pienempiä tyttöjä juuri vähän tuon tapaisella kuin tuo böö-juttu.
Mutta en ole ihan varma ovatko tyttäreni raisut otteet aivan vahinkoa vai onko niissä vähän kiusaamisen tai "testaamisen" makua mukana. Oli kuinka vain, olen alkanut keskustella hänen kanssaan siitä, että jotkut eivät pidä rajuista leikeistä ja huutamisesta ja sellaisten lasten kanssa pitää leikkiä rauhallisesti ja hillitysti. Opettelemme toisten huomioon ottamista ja painotan että leikkiessä pitää kaikilla olla hauskaa. Ja jos lapseni pelästyttää toisia menen heti väliin.
Vaikka minulla on villit ja rempseät lapset ja ne "yliherkät" ovat minustakin vähän ärsyttäviä, aion ehdottomasti opettaa, että toisia ei saa pelotella eikä muutenkaan tehdä toisten oloa ikäväksi. Tuollainen rajuus on nimenomaan kiusaamista sen ujon kannalta ja sitä ei tule sallia. Ei ole kivaa olla sen vitsinvääntämisen väärässä päässä, varsinkaan jos toinen on isompi ja itse on jostain syystä herkillä.
Alkaa tehdä, EI alkaa tekemään
Opetelkaa kirjakieltä kerran kirjoitatte!
tönimistä tarhassa: meidän vili-petteri osaa jo puhua niin hyvin ja kun muut ei osaa, etsii tönimisellä kontaktia toisiin lapsiin. just juu.
On aika hölmöä leimata lapsi tulevaksi koulukiusaajaksi, eikä tuollaisessa tilanteessa terve aikuinen rähjää kuin mielipuoli. Mutta toisaalta olisin pojan äitinä sanonut tiukasti (mutta en kitarisat vilkkuen), ettei ketään saa säikytellä ja sillä selvä.