Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sunnuntailisän poistaminen on ENNAKKOTAPAUS, ettekö te tajua!

Vierailija
16.04.2010 |

Sitä mukaan kun työehtosopimuksia päättyy, niin jos työantaja saa palvelualoilla ajettua sunnuntailisät pois, samaa yritetään muillakin aloilla.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan oo koskaan mitään semmosta saanu...

Niin että jos saa sunnuntailisän, niin sit ei vapaapäivää viikolle, vai mitähän nyt ajat takaa?

Onneksi menee pitkä aika/ ikuisuus ennenkuin sulla on "omia työntekijöitä". :D

jos mun työntekijä tekis saman työn kun muinakin päivinä. Puhumattakaan vielä jos se saa sit viikolle vapaapäivän jos on töissä sunnuntaina! (Ei o muuten tullu mieleen vaatii sellastakaan, mut mä voin kuvitella et mut naurettais pihalle jumalauta...:DDD)

Vierailija
22/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä vaan oo koskaan mitään semmosta saanu...

Niin että jos saa sunnuntailisän, niin sit ei vapaapäivää viikolle, vai mitähän nyt ajat takaa? Onneksi menee pitkä aika/ ikuisuus ennenkuin sulla on "omia työntekijöitä". :D

jos mun työntekijä tekis saman työn kun muinakin päivinä. Puhumattakaan vielä jos se saa sit viikolle vapaapäivän jos on töissä sunnuntaina! (Ei o muuten tullu mieleen vaatii sellastakaan, mut mä voin kuvitella et mut naurettais pihalle jumalauta...:DDD)

jos alkaa vaatiin jotain sunnuntailisiä, tai ylityölisiä tai muuta vastaavaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan sunnuntaisin tuplapalkkaa!

Vierailija
24/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan sunnuntaisin tuplapalkkaa!

Mun alalla työnantajat ei suostu edes kirjottaan kirjallista työsopimusta, kaikki on sovittu vaan suullisesti.

Vierailija
25/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorotyö aiheuttaa tekijälleen erilaisia sairauksia

eli se epäsäännöllisyys

kyllä siitä pitää maksaa enempi

kuka haluaa olla kaikki viikonloput töissä, vapaata vain kerran kuukaudessa viikonloppuna ?

lapset ja ukko silloin viikonloppuna aina vapaalla, joten koskas olet kouluikäisten lapsien kanssa ? iltavuorojakin on viikolla ainakin yksi jopa kaksi, eli jos kaks arkivapaata niin kahtena iltana voit olla lastsi kanssa

ja viikonloppuna joko illan tai aamun

onkoo kivaa ? ja palkka noin 2400 e kk

ja koulutus 4,5 v ja sitä ennen lukio

kyllä alkaa houkutella se sossunrahoilla eleily yms

kuka jaksaa raskasta sairaanhoitajantyötä ??

pian teitä hoitaa ne filippiiniläiset yms naiset

kyllä epämukavista työajoista on maksettava paremmin, tai sit jo peruspalkkaan lisää reilusti

oli ala mikä tahansa

ja hei kaiken ei ole oltava aina auki

ihmisilla on autot perseen alla eikö osata suunnnitella ostoksia, mekin ostamme kerran viikossa ruokaostokset vaikka hesassa asumme

pakastimet on keksitty jne

mihin lapsemme joutuu kun mahdollisesti molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä kaikkina mahdollisina päivinä, jouluaattoina yms

Vierailija
26/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se epäsäännöllisyys

kuka haluaa olla kaikki viikonloput töissä, vapaata vain kerran kuukaudessa viikonloppuna ?

lapset ja ukko silloin viikonloppuna aina vapaalla, joten koskas olet kouluikäisten lapsien kanssa ? iltavuorojakin on viikolla ainakin yksi jopa kaksi, eli jos kaks arkivapaata niin kahtena iltana voit olla lastsi kanssa

kyllä epämukavista työajoista on maksettava paremmin, tai sit jo peruspalkkaan lisää reilusti

oli ala mikä tahansa

ihmisilla on autot perseen alla eikö osata suunnnitella ostoksia, mekin ostamme kerran viikossa ruokaostokset vaikka hesassa asumme

mihin lapsemme joutuu kun mahdollisesti molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä kaikkina mahdollisina päivinä, jouluaattoina yms

itsehän olet a) työsi, b) lastenteon ja c) materiaalisen elintasosi valinnut. Ei tuossa työnteosta ole kyse, vaan sun omista valinnoista.

Vierailija
27/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mielenkiinnosta, mikä se sun ala nyt oikein on?

Vierailija
28/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelu "itsehän olet a) työsi, b) lastenteon ja c) materiaalisen elintasosi valinnut. Ei tuossa työnteosta ole kyse, vaan sun omista valinnoista." on kestämätön tässä tilanteessa missä työtaisteletilanne johtuu siitä, että työnantaja haluaa huonontaa noita valittuja oloja ja siksi on oikein myös vastustaa niitä lakolla.

Vierailija
29/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja a. AMMATIN VALITSIN ihan nuorena ja silloin oli juuri lisät pyhä.yö- yms. merkittäväosa palkkaa ja on sitä nykyäänkin

en niistä luovu, tai haen muuhun työhön

työnteko oli tuolloin nuorena inhimillisempää. eli oli sitä henkilökuntaa suhteessa potilasmääriin riittävästi.

vuosi vuodelta potilaidenmäärä on lisääntynyt ja hoitajienmäärä jotka niitä potilaita hoitaa romahtanut

eli työ jonka nuorena valitsin ei todellakaan ole sitä mitä vALITISIN ENÄÄ NYKYÄÄN, JA OLEN OLLUT SAIRAANHOITAJANA LIKI 20V

B: LAPSIA OLEN AINA HALUNNUT JA SAANUT MYÖS

alle kouluikäisen kanssa vuorotyö on hyvä, ei tarvitse hoitopaikkaa kuin silloin tällöin arkipäivisin ja silloinkin monesti puol päivästä

muta moniko nuori ammattia valitessaan osaa ajatella olevansa nuoren tai edes kouluikäisen äiti ? eli pitäisi siis osata ajatella 20v eteenpäin jo 19vuotiaana, vaikeaa on

c: elintason valitsin myös itse ja siitähän tässä juuri puhutaan, jos 20v sitten valitsemassani ammatissa vuorotyöstä mm. pyhistä ei enää maksettaisi lisiä, jotka on todella merkittävä osa palkkaa, niin silloinhan ei tuo alintaso enää ole sama

siitähän tässä puhutaan, onko oikein alentaa ihmisten palkkaa ? oletko itse siihen valmis, kyllä voidaan keksiä jos jonkinlaisia syitä vähentää palkkaa alalta kuin alalta

niin ja baitovei olen sairaslomalla, ja todella pitkällä sellaisella.

ja muuten saan kuntoutustukea yhtäpaljon käteen kuin jos olisin arkitöissä siis ilman niitä pyhä yms lisiä

kun on alle koulikäinen lapsi säästää hoitomaksut ja pitkät työmatka kulut ajasta puhumattakaan saa olla lasten kanssa ja tuki yms saa yhtä paljon käteen kuussa

miksi palaisin töihin ?

ja tappaisin itseni raatamalla kuin hullu illassa klo 22 asti ja olisin jo aamulla klo kiltisti klo 7 töissä

niinpä OMAVALINTANI on että jään sairaseläkkeelle nauttimaan viimeisistä päivistäni lasteni kanssa, olen siis vakavasti syöpäsairas

lapsia olen aina halunnut ja saanut koeputkihedelmöityksellä

Vierailija
30/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitetaanpas pysyä asiassa.

Vierailija
31/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se epäsäännöllisyys

oli ala mikä tahansa

itsehän olet a) työsi, b) lastenteon ja c) materiaalisen elintasosi valinnut. Ei tuossa työnteosta ole kyse, vaan sun omista valinnoista.

tälläisiä viestejä kirjoittaa. Tyhmä vai provo?

Vierailija
32/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa se, että tietyissä kaupoissa sunnuntaiaukiolo tuo lisää asiakkaita. Esim. monen lapsiperheen "ainoa" mahdollisuus ostaa vaatteita on la/su, koska arkisin jos on kotona esim. klo 17.00. ja siinä ruokaa lapsille, isompia harrastuksiin jne. niin ei paljon ole aikaa/voimia lähteä esim. muutaman tunnin kauppakierrokselle ostamaan vaikka lapselle/lapsille talvivaatteita jne. Viikonloppuisin kun on saanut nukkua pidempään jne. koko perhe on virkeämpi ja vaatteiden ostaminen sujuu paremmin, samalla reissulla voi sitten piipahtaa vaikka jätskille, syömään johonkin, tai vaikka johonkin tapahtumaan tai leffaan/tulla kotiin videovuokraamonkautta jne.

Ja kokemus on positiivisempi kaikille vert.arki-iltana väsyneen lapsen/lapsien kanssa (itsekin väsyneenä) juosta etsimässä vaikkapa talvitakkia tmv.

Ja esim. tuttavan työpaikalla asia hoidettiin niin, että arkitunneista nipistettiin pois vähän, ja liike on nykyisin myös sunnuntaisin auki. Eli ennen oli auki 9.30-18.00 arkisin lauantaisin klo 10-16.00, nykyisin klo 10.-18.00 ja 11.-16.00. näin saatiin "tunteja sunnuntaille" 5 X 30min +1h =3,5h +pari tuntia päälle. Toki tuplapalkka sunnuntaisin, mutta ihan kannattavaa on ollut pitää liike auki.

Vierailija
33/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sunnuntai olisi ollut pyhäpäivä olisi ollut järkeä lisissäkin. Nyt se on päivä muiden joukossa, joten lisätkin on ihan tyhmiä.

Ja minullekaan ei makseta sunnuntailisiä, ei ole koskaan maksetukaan.

Vierailija
34/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelu "itsehän olet a) työsi, b) lastenteon ja c) materiaalisen elintasosi valinnut. Ei tuossa työnteosta ole kyse, vaan sun omista valinnoista." on kestämätön tässä tilanteessa missä työtaisteletilanne johtuu siitä, että työnantaja haluaa huonontaa noita valittuja oloja ja siksi on oikein myös vastustaa niitä lakolla.

Jos olen aikanaan valinnut kaupan alan, jolla töitä tehdään kuutena päivänä viikossa (siis ei sunnuntaisin) ja lauantaisin ja iltaisin saa lisät päälle ja tulevaisuudessa tilanne onkin se, että töitä tehdään kaikkina päivinä ilman mitään lisiä, niin miten tämä on minun oma valintani, jos vielä muillakin aloilla ajaudutaan samaan tilanteeseen?

Tuo "itse olet alasi valinnut" on maailman tyhmin kommentti, kun puhutaan muutoksista työelämässä, jotka voivat koskea ihan mitä alaa vain.

Vierailija
35/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin rikollisuus lisääntyy kapitalistinkin läheisyydessä...lisää vartijoita...

Voi hyvänen aika!

Pitäisikö ammattilittojen talutusnuorassa vaan lisätä ja lisätä työntekijöiden ennestäänkin liian kalliita kuluja?

Herääpä nyt tähän päivään jo, pikku hiljaa...

Vierailija
36/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa tehdään töitä pyhinä (en kaupassa) ja valitessani olen ajatellut pyhälisät mukaan palkkaan. Siksi niitä teen.

Vierailija
37/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kaupasta poistettu sunnuntailisät vaiko lakkoillaanko nyt siksi, ettei niitä poistettaisi?

Vierailija
38/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no voihan netin kautta shoppaillakin, tai elää vaikka virtuaalielämää, jos huvittaa.

Mutta fyysiset konttorit ja päiväkodit on kyllä kiinni.

Itse ihmettelen näitä tyyppejä, jotka nauttivat perheensä kera pitkistä juhlapyhistä, esim. pääsiäisenä ja samaan aikaan valittavat "voi kun ei pääse shoppailemaan, kun kaupat on kiinni". Miksi ihmeessä muilla aloilla pitäisi olla palkallisia juhlapyhiä myös keskellä viikkoa, mutta kauppojen työntekijöiden pitäisi aina olla töissä? Ja jos ei tavallinen "virastoajalla" työskentelevä ehdi kauppaan perheensä kanssa, milloin se kaupan työntekijä ehtii? On vapaalla kun lapset on koulussa ja töissä kun toinen vanhempi on vapaalla.

Jos et jaksa kaupan myyjien lakkoa tukea, muista se myös sitten, kun oma lapsesi aloittelee työuraansa kaupan kassalla...

Vierailija
39/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset valittaa kun on elintarviketehtaat kiinni muutaman päivän ja se lempileipä loppui kaupasta.

Mutta lopulta on kyse isosta asiasta joka vaikuttaa moneen alaan. Tehdastyötäkin on tehtävä myös lauantaisin ja 10h putkeen jotta saadaan tuoreita elintarvikkeita myös maanantaiksi kauppaan, sunnuntain aukiolon takia kun hyllyt tyhjenee muuten täysin. Eli lapsiltakin on pois se viikonloppu koko perheen kanssa. TEL haluaa myös nuo 10h työvuorot jotta saadaan ylitöitä teetettyä ilman ylityökorvausta, ovela veto.

Eli jos lakko alkaa tehtaissa taas ensi keskiviikkona niin ajatellaan niitä työntekijöitä ja haukutaan ennemmin työnantajaa joka vaatii kohtuuttomia. Sunnuntaiaukiolon hinta kaupoissa nyhdetään aina työläisen selkänahasta.

Vierailija
40/44 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mielenkiinnosta, mikä se sun ala nyt oikein on?