Miks "kaikki" tekee lapset kahden vuoden ikäerolla?
No ei tietty ihan kaikki, mutta just nyt musta vaan tuntuu siltä. Meidän muskarista 10/12 odottaa tai on just saaneet pikkukakkosen. Esikoiset on sen 2-2,5v. Mä en tajuu. Onks toi joku standardi tai suositus?
Kommentit (55)
On vaan niin kätevää, ja jos vielä sattuvat olemaan samaa sukupuolta.
Miten niin kätevää? Kenen kannalta? Taaperoikäinen kokee suurena stressinä sisarruksen syntymisen ja todella usein ihan oikeasti kärsii kun äiti vie hoitoon ja hoitaa nyt kotona "parempaa" lasta.Ei taapero osaa tulkita päiväkotiin viemistä mitenkään muuten kuin hylkäämisenä kun äidillä nyt kivempää vauvan kanssa.Turhaa edes taaperolle tätä yrittää selittää.Taapero-ikäinen tulkitsee asiat vain sen mukaan miten hänestä tuntuu ja äidin läsnäolo ja varmistus siitä että kaikesta huolimatta kyllä äiti vielä "vanhasta" lapsesta välittää on ainoa asia joka lohduttaa ja saa hiljalleen uskomaan ettei uusi tulokas ole häntä syrjäyttämässä.
Taaperoikä on muutenkin äidille ja lapselle monella tavalla varsin vaativaa aikaa, samalla kun tämän kehitysvaiheen merkitys on erittäin suuri lapsen tulevaisuutta ajatellen. Miksi siis ottaa niin valtavasti ylimääräistä stressiä kaikille? Kannattaa kyllä pitää vähän pitempää väliä.
En kyllä itse laittaisi lasta päivähoitoon jos itse kotona hoitamassa pienempiä lapsia. Omat vanhempani saivat neljä lasta kuudessa vuodessa mikä on minusta ihanaa. Ollaan niin läheisiä siskojen kanssa ja leikitty yhdessä. Eniten kyllä kaksi ja puoli vuotta vanhemman siskon kanssa. Ei mun vanhin sisko ainakaan ottanut sitä vakavasti kun sille toinen lapsi syntyi. Kolmatta sitten hetken inhosi kun ei halunnut kolmannen vievän häneltä leikkikaveria.
Itse kannatan lyhyellä aikavälillä hankkimista. 2-3 vuotta. Turha kuitenkaan lyödä mitään lukkoon kun aika näyttää miten jaksaa, pystyy ja haluaa. Koska siinähän menisi ikuisuus kun kaikki lapset olisivat koossa. Kun itsellä se minimi on kolme lasta. Miehellä tosin se on maksimi niin jää varmaan siihen. :) Ja pystyy paremmin suunnittelemaan tulevaisuutta asumisen kannalta (siis omakotitalon + lainan) kun on ainakin suurin osa lapsista koossa ja voi töissä käydä.
En edes jaksa lukea ketjua tämän pidemmälle. Tässä kiteytyy kaikki.
On vaan niin kätevää, ja jos vielä sattuvat olemaan samaa sukupuolta.
Siinäkin on puolensa.
Mutta JOS olisin saanut valita, miten elämä menee. LOlisin tehnyt kolmikymppisenä molemmat lapset peräkkäin unelmieni miehen kanssa.
Well elämä ei ole elokuvaa ja hyvä niin ( :
6kk ikäiseksi ja imetys ei todellakaan ole mikään ehkäisykeino.
ekan jälkeen ajatellaan että toinen saa tulla jos on tullakseen. Jos kuukautiset alkavat vasta imetyksen jälkeen ja siis imettää sen suositus vuoden niin ei tarvitse olla ydinfyysikko kun ikäeroksi tulee se kaksi vuotta. Tämä siis perustuu siihen että täysimettää vuoden ja se täysimetys toimii ehkäisynä. HUOM ei siis todellakaan toimi kaikilla mutta aika monella on ollut näin sanoo terveydenhoitaja
mitään yleistä suositusta esim. valtion taholta en ole kuullut.
No ei kyllä varmaan ole!Ainakaan vanhemman lapsen näkökulmasta.Eri asia tietenkin jos äiti todella jaksaa taaperoaan kotona pitää kun samalla vauvaa hoitaa, näitä äitejä on kuitenkin koko ajan vähemmän.Taakka tuntuu usemmiten nykyään äideille liian raskaalta ja taapero pistetään päivähoitoon. Näiden taaperoiden seuraaminen päiväkodeissa (alkaa olla aika suuri määrä!)on sydäntä särkevää.
Itse haaveilen, että ikäeroksi tulisi vain reilu vuosi, mutta saas nähdä, muuttuuko mieli, kun esikoinen syntyy...
jos et ole ennen imettänyt, että osalla naisista imettäminen on ERITTÄIN tehokas ehkäisykeino. Itse olen lopettanut noin 2 kk sitten imetyksen, eikä menkkoja ole vieläkään. Olen ollut nyt jo 2 vuotta ilman kiertoa. Kierron palaamista tässä nyt ensin odottelen. Juu, ja ehkäsy on kyllä käytössä.
2,5v. Se on ollut tosi hyvä. Esikoinen ja kakkonen leikkivät paljon yhdessä. Vauva hengailee mukana. Olen ollut koko ajan kotona, senkin kannalta on ollut hyvä että lapsia ei ole välistä tarvinnut laittaa päiväkotiin vaan ovat saaneet olla kotona ja minä olen saanut joka kerta ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan.
Mun mielestä siinä "lapsista on seuraa toisilleen"-motiivissa ei ole mielestäni mitään pahaa. Itselläni on 7v ikäeroa siskoni kanssa ja se on niin pitkä että nyt vasta aikuisena olemme alkaneet lähentyä.
Minusta ei isomman lapsen tarvitse luopua mistään. Saa äidin kotona toisin kun että äiti menisi töhin ja lapsi joutuisi ison päiväkotiryhmän armoille. Tietenkään kaikilla tämä ei ole joko tai kysymys. Meillä vauvat ovat olleet koliikkisia ja allergisia mutta pääosin olemme toimineet isompien ehdoilla. Vauva ei ole vaatinut muuta kun kantoliinan, tissiä ja kuivan vaipan välillä.
Mulla on sisko, johon ikäeroa se 1 v 10 kk. Ei ole ollut elämässämme mikään yksiselitteisen hyvä asia. Varsinkin pikkusiskoni on kärsinyt siitä, että kaikki vanhempia myöten vertailevat meitä jatkuvasti.
Oma lapseni on nyt 1 v 1 kk ja minkään valtakunnan vauvakuume ei minua vaivaa.
Itse olen jo 33 ja lapsista ei ole vielä tietoakaan, kun toiset opinnot on loppusuoralla ja uusi ja parempi työpaikka pitäisi löytää. Vauvakuume kuitenkin vaivaa ja haluaisin ehdottomasti saada (jos mahdollista tietenkin) ainakin kaksi lasta. Kun saan ensimmäisen lapseni noin 35-vuotiaana, niin sen toisenkin on tultava aika pian jos ylipäätään haluan saada toisen lapsen ja edetä jotenkin urallakin. Jo nyt vähän jännittää, että kuinka jaksan kaikki yövalvomiset, mutta eiköhän se siitä, kun on hyvät geenit ja oikea asenne. ;)
on ikäeroa 4 v 5 kk ja olen todella tyytyväinen tähän. Kuopus nyt 6 kk on huono nukkuja ja olisin ihan oikeasti kuollut jos olisi ollut joku 2 v vahdittavana. Olisin alunperin ehkä toivonut alle 4 vuoden ikäeroa mutta kun tuli keskenmeno niin ikäero hieman venähti. Mutta olen todella tyytyväinen nyt. Minulla ja mun veljellä (vanhempi) on ikäeroa just alle 4 v ja olemme todella läheisiä ja aina olleet. Kyllähän lapsuudessa tapeltiin paljon mutta eiköhän kaikki tappele sisaruksiensa kanssa...
Nykyään saa täyden äitiyspäivärahan, jos toinen lapsi syntyy, kun esikoinen on alle kolmen.
Tarkoitat varmasti kun EDELLINEN on alle kolmen. Siis riittää alussa ollut yksi "työjakso" ja tästä eteenpäin lapsien syntymä alle kolmen vuoden välein. On eri asia saada esim. 1400 €/kk verrattuna pariin sataan kuukaudessa.
Tällä on tosiaan iso taloudellinen merkitys.
muksuilla ikäeroa just hätäseen 1v4kk eikä todellakaan edes "yritetty" tuota kahta vuotta ikäeroksi. Jos olisi niin pitkäksi mennyt niin toista ei sitten olisi.
Minä tein YHDEN ja vain YHDEN ja maailma kiittää!!!!
jos olisit jättänyt sen yhdenkin tekemättä.
että äitykkä voi sitten laittaa sen esikoisen pikkukakkosen tieltä päiväkotiin virikehoitoon...