Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähi- vai sairaanhoitajaksi? Miksi?

Vierailija
15.04.2010 |

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnkuva.

Vierailija
2/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä haluat työltäsi ja elämältäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähärinä.

Vierailija
4/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä ihan fakta.

Vierailija
5/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkassa ei ole juuri eroa sh:n palkkaan ja vastuuta vähemmän.

Vierailija
6/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vastasin oman mielipiteeni. Kenen lähihoitajan nuppia siellä nyt kiristää noin kovasti.

Vierailija
7/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi opiskeleminen on nopeampaa, joten lähihoitajaksi. Ja lähihoitaja saa päteä ihan yhtä paljon kuin sairaanhoitajakin.

Vierailija
8/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sh ja jokaisessa paikassa missä itse olen ollut töissä, on työnkuvassa ollut huomattavia eroja.

Tyypillisesti asia on niin, että lähihoitajat kuvittelevat, että eroa ei ole. Sitten kun lähihoitajan duuniin kyllästyneinä opiskelevat sh: ksi, huomaavat, että kyllä niitä eroja on.

Ap: lle sanoisin, että tee päätös sen mukaan mitä itse haluat tulevaisuudessa tehdä. Missä haluat työskennellä ja miten laajan osaamiseen rahkeesi riittävät? Sh: lla laajempi osaaminen ja enemmän mahdollisuuksia työskennellä erilaisissa paikoissa erilaisilla vastuilla.

Lähihoitajaksi opiskeleminen on nopeampaa, joten lähihoitajaksi. Ja lähihoitaja saa päteä ihan yhtä paljon kuin sairaanhoitajakin.

Vierailija
9/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sh ja jokaisessa paikassa missä itse olen ollut töissä, on työnkuvassa ollut huomattavia eroja. Tyypillisesti asia on niin, että lähihoitajat kuvittelevat, että eroa ei ole. Sitten kun lähihoitajan duuniin kyllästyneinä opiskelevat sh: ksi, huomaavat, että kyllä niitä eroja on. Ap: lle sanoisin, että tee päätös sen mukaan mitä itse haluat tulevaisuudessa tehdä. Missä haluat työskennellä ja miten laajan osaamiseen rahkeesi riittävät? Sh: lla laajempi osaaminen ja enemmän mahdollisuuksia työskennellä erilaisissa paikoissa erilaisilla vastuilla.

Sinulla ei ole mitään asiaa esim. päiväkotiin sairaanhoitajana, joka on sitten taas lähihoitajan tyypillinen työpaikka. Jos ap kertoisi hiukan enemmän toiveistaan, on aika laajoja ammattialoja kumpikin.

Vierailija
10/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhihoitajalla on monia suuntautumisvaihtoehtoja. Monelle se on nopea tie ammattiin. Itse olen sh ja pidän kyllä enemmän siitä toimenkuvasta. Palkka on parempi, vaikkei nyt hurjan paljon parempi, koulutus perusteellisempi ja arvostus korkeampaa. Voin osallistua enemmän potilaan asioiden hoitoon, tehdä enemmän toimenpiteitä, saan lääkitä potilasta enemmän. Perushoitoa teen yhtä paljon kuin lähihoitajakin. Vastuu potilaasta on suurempi sairaan- kuin lähihoitajalla, ja se tekee työstä myös haastavampaa ja mielekkäämpää. Mieti ap mitä haluat, toisille kuitenkin lähihoitajan rooli tuntuu sopivammalta.

Vierailija
11/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääse hammashoitolaan hammaslääkärin työpariksi, joten on eroja, mutta ei välttämättä sairaanhoitajien eduksi, vaikka niin uskottelisivatkin.

Vierailija
12/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos suostuu tekemään lastenhoitajaa, allergiapäiväkodeissa taitaa olla sh-paikkoja, meillä esim teho, päivystys, leikkuri jne on paikkoja, joihin lähärillä ei ole pääsyä, amppareihinkin halutaan amk-tason hoitsuja yhä enempi.

Vuodeosastoilla (jossa itse olen) lähärit pesee, mittaa verenpaineet, sokrut yms, meillä ei saa koskea lääkkeisiin, ottaa potilaita vastaan jne, mikä ei aina ole miinusta, pääseepähän kotiin kun hommat on tehty ;)

Vierailija
13/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan vaikkapa leikkaussaliin kirurgin työpariksi. Kyllä sekin on ihan kivaa : )

Vierailija
14/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääse hammashoitolaan hammaslääkärin työpariksi, joten on eroja, mutta ei välttämättä sairaanhoitajien eduksi, vaikka niin uskottelisivatkin.

jos ei ole suuntautunut siihen. Jos taas on kiinnostunut hammaspuolesta, niin siitäkin on 3. asteen tutkinto amk-puolella ;)

Vierailija
15/42 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan vaikkapa leikkaussaliin kirurgin työpariksi. Kyllä sekin on ihan kivaa : )

että molemmissa on puolensa. Eikä tosiaan lähihoitaja pääse hammashoitajaksi, jos ei ole suuntautunut, mutta kaikkienhan johonkin on suuntauduttava, sekä lähi- että sairaanhoitajien.

Vierailija
16/42 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erovat toisistaan. Kehitysvammapuolella, vanhuspuolella jne ei työnkuvassa ole juurikaan eroa. Molemmat tekevät perushoitoa enimmäkseen. Sh:lla on joitakin vain heille kuuluvia töitä: Lihakseen pistäminen tms. Ja vaikka työnkuva eroaisikin, molemmat ammatit ovat yhtä hyviä ja yhtä tärkeitä.

Vierailija
17/42 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kelpoisuusehdot päiväkotiin ja sh ei kuulu niihin. Täytyy olla joko lto, sosionomi(sosiaalikasvattaja, lähihoitaja (lapsiin suuntautunut, lastenhoitaja tai päivähoitaja.

Vierailija
18/42 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse sairaanhoitajana ylenin esimieheksi (yksityinen puoli), johon ei lähäreillä ole mahdollisuutta. Palkka paljon parempi kuin normi sh., eikä tarvitse vuorotyötä tehdä.

Vierailija
19/42 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja palkasta riippumatta. Molemmat ammatit ovat täsmälleen yhtä hyviä, yhtä tärkeitä, yhtä monipuolisia ja yhtä arvostettavia.

Vierailija
20/42 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka oli samaa tasoa kuin sairaanhoitajilla. Että silleen.