Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 1-vuotiaan allergioista

Vierailija
14.04.2010 |

Poikani on 8,5 kk. 5 kk iässä lähdettiin selvittelemään, onko atooppisen ihottuman ja suolistovaivojen taustalla kentien allergioita ja toistaiseksi verikokein on selvinnyt, että poika on mahdollisesti allerginen vehnälle (mahdollisesti myös ohralle ja rukiille), munalle ja maidolle. Maitoaltistus olikin positiivinen, mutta nämä muut ovat vain aavisteluja. Imetän ja olen pojan allergiaepäilyn vuoksi aika tiukalla dietillä, mutta en koe sitä mitenkään älyttömän hankalaksi. Olen menossa ravitsemusterapeutin luokse, jotta saadaan selvitettyä, saanko itse ravinnosta kaiken tarpeellisen.

Saimme positiivisen maitoaltistuksen jälkeen reseptin Almiron- korvikkeeseen ja ajattelin, että sen turvin voisi hiukan itsekin päästä vähän "vapaalle". Almironia ei poika ole suostunut juomaan, tuttipullokaan ei kelpaa. Ja koska haluan ehdottomasti jatkaa imetystä vielä mahdollisimman pitkälle 1 vuoden ikää, en millään riskillä lähde enää edes yrittämään. Poika on kuitenkin jo 8,5 kk ja ruokavaliossa on kaura, poro, riisi ja muutamia kasvis-, hedelmä ja marja-vaihtoehtoja. Ja hitaasti testaillaan kaikenaikaa 1 ruoka-aine kerrallaan.

Välillä iho lehahtelee, vatsaa vääntelee ja välillä ihottuma pahenee, mutta oma kokemukseni on, että me pärjäillään ja kaikki menisi oikein hyvin, ellei minun yrittäjänä tarvitsisi mennä töihin pojan täyttäessä 1 vuotta.

Oletteko muut joutuneet laittamaan hoitoon näinkin allergista lasta noin 1-vuotiaana ja millainen on ruokavalio silloin ollut.

Kaupan kauramaitoa ei suositella alle 1-vuotiaalle, mutta kyllä kai sitä siinä hiukan alle vuoden iässä varoen voisi alkaa totutella. Soijatuotteiden sopivuutta en vielä tiedä, mutta itse olen imettäessä käyttänyt ja näyttäisi sitä kautta sopivan. Onko soijajuomia tarjolla sellaisia, mitä ei ole vitamiinein rikastettu, eli kävisivät noin 1- vuotiaalle? Apteekissa on joku nutrisoija, mutta se on kallista ja kela vaatii ne ärsyttävät altistukset.

Vaikka joudun menemään töihin pojan ollessa noin 1 v. voisin tietenkin yrittää jatkaa imetystä, sillä kovasti se mietityttää, että mistä ihmeestä 1- vuotias saisi kaiken tarvittavan, jos ei ole käytössä korviketta ja ruokavalio muutenkin on aika niukka.

Tämä on varmasti aika sekava sepostus, mutta olisin iloinen, jos joku allergia-asioissa kokeneempi kertoisi vinkkejä ja kokemuksia.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä lukemassa ja kyselemässä histamiini.com sivustolta. Sieltä löydät paljon verratonta vertaistukea.

soijamaito olisi varmaankin lapselle huomattavasti parempi ravitsemukselliesesti kuin kauramaito. Voithan samalla kysäistä ravitsemusterapeutin mielipidettä myös lapsen tilanteeseen. Käsittääkseni noita kaupan perussoijamaitoja voi kyllä antaa yksivuotiaallekkin vaikka niissä on ne varotukset. Ja jos käyttäisitte niitä vaikka vain päivisin hoidossa ja muina aikoina jaksaisit vielä imettää.

Tsemppiä.

toivottaa kolmen allergisen lapsen äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla