montako lasta pitäisi olla että ostaisitte näin ison talon
240neliötä ja 7h+k+khh?
Kommentit (35)
mut on myönnettävä, että tilaa on sotkettavaksi asti eli ihan liikaa.
niin olisi ehkä rahaakin siihen taloon ja ylläpitoon.
Meillä on yksi lapsi ja haaveillaan tuollaisesta talosta. Lastenhuone, olohuone, työhuone x 2, vierashuone. Vielä jäisi pari huonetta, jos vaikka tehtäisiin toinen lapsi ja toinen vaikka varastoksi.
kuin aiempi pienempi asuntomme, joka oli 150 neliötä.
Kaikille tavaroille on paikat ja vapaata lattiatilaakin on paljon.
2
Saman kokoinen oli myös edellinen talomme. Lapsia on 1. Minulla ja miehellä omat huoneet, lapsella oma huone, makuuhuone, khh, ruokailutila, olohuone, keittiö, varasto, vaatehuoneita, 2 vessaa, pukuhuone, kylppäri, sauna... Hyvin avaraa, muttei mitenkään liikaa tilaa. Makunsa kullakin. Siivoaminen ei ole koskaan ollut mulle mitenkään vastenmieleistä. Sitä paitsi helppoa on siivota, kun tavaroille on omat paikkansa.
4 lastenhuonetta, 1 vanhempien makuuhuone, 1 työhuone + olohuone. Järjetöntä tilan ja energian haaskausta jos 3 henkinen perhe tarvitsee 7 huoneen talon!
meitä on kolmen hengen perhe 47 neliön asunnossa tällä hetkellä. (plus lemmikit). Kohta kyllä muutetaan kolmioon, mut eipä täällä ruuhka-suomessa voi uneksia edes tosi isosta talosta kun on perusduunari. Metsän keskelle kun ei halua muuttaa.
No me ei ainakaan asuta liian väljästi, meillä on 7 henkeä, tilaa on 6 huonetta ja 130 neliöö... sAuna on varastona ja kodinkoitohuonetta ei ole. Meillä on vaan yksi työhuone aikuisille ja se on ihan liian vähän, riidellään koko ajan miehen kanssa tilasta ja tavaroista. Kumpikin tarvitsisi oman. Ja toki ainakin teineillä olisi kiva olla omat huoneet. Eli meidän porukka tarvitsisi oikeastaan 8 makuuhuonetta, 2 työhuonetta, keittiön, ruokailuhuoneen (ettei tuu aina hiki syödessä kun uunit hehkuu vieressä), vierasolohuoneen, lasten olohuoneen, saunatilat takkahuoneineen, ison kodinhoitohuoneen, järjettömästi varastotilaa, miehelle musiikkistudio, punttisali, puutyöverstas...
Nii että laskekaa itte paljonko tilaa kuluu :P
Siivouksesta viis, en minä nytkään itse siivoa. Siivooja käy. Ei ole edes kallista kun on kotitalousvähennys. 10 euroa tunti.
Suomalaiset eivät varmaan keskimäärin vastusta väljää asumista, täällä vain on useimmilla niin huonot palkat, että siihen ei ole mahdollisuutta.
Itse kyllä karsastan jonkin verran isoa neliömäärää sen epäekologisuuden vuoksi. Lämmitykseen menee väistämättä enemmän rahaa. Lapsuuteni olen asunut vajaassa 300 neliössä, joten kyllä siitä siivoamisestakin selviää.
No me ei ainakaan asuta liian väljästi, meillä on 7 henkeä, tilaa on 6 huonetta ja 130 neliöö... sAuna on varastona ja kodinkoitohuonetta ei ole. Meillä on vaan yksi työhuone aikuisille ja se on ihan liian vähän, riidellään koko ajan miehen kanssa tilasta ja tavaroista. Kumpikin tarvitsisi oman. Ja toki ainakin teineillä olisi kiva olla omat huoneet. Eli meidän porukka tarvitsisi oikeastaan 8 makuuhuonetta, 2 työhuonetta, keittiön, ruokailuhuoneen (ettei tuu aina hiki syödessä kun uunit hehkuu vieressä), vierasolohuoneen, lasten olohuoneen, saunatilat takkahuoneineen, ison kodinhoitohuoneen, järjettömästi varastotilaa, miehelle musiikkistudio, punttisali, puutyöverstas...
Nii että laskekaa itte paljonko tilaa kuluu :P
Siivouksesta viis, en minä nytkään itse siivoa. Siivooja käy. Ei ole edes kallista kun on kotitalousvähennys. 10 euroa tunti.
Miksette muuta isompaan?
ap:n kuvailemissa mittasuhteissa perustuu järjen käyttöön ja tarpeeseen. Kyllähän tuonkokoisia, vanhempia taloja voi löytää edullisestikin, mutta en itse ottaisi riesakseni tuollaisia neliömääriä millään. Kaikista tiloista kun on pidettävä huolta. Lämmitettävä, valaistava, ennenkaikkea SIIVOTTAVA. Kaikelle voi olla paikka järjellä selitettävissä asuinneliöissäkin, eikä tarvitse juosta 10 minuuttia päästäkseen talon päästä päähän. Yksistään jo pitkät etäisyydetkin hankaloittavat huushollin hoitoa, enkä pidä erityisen kodikkaana tai viihtyisänä taloa, jossa on asuinpinta-alaa yli 200 neliötä.
Ja vaikka rahaa olisi kuin roskaa, pitäisin järjettömänä energian- ja rahantuhlauksena ja epäekologisena ylimääräisen, turhan tilan haalimista.
Eli näin minun kohdallani, mutta onhan se mukavaa, että joku otti taas esille suomalaisten kateuden, köyhyyden ym. "faktat".
6 (7) h +k, lapsia oli kolme kun rakennettiin, nyt neljä. Eli ihan tälläkin perheellä voisin tuon kokoisen haluta.
Kolme lasta ja vanhemmat ja asumuksena entinen koulu. Tilaa kahdessa kerroksessa yhteensä 295m2 ja huoneita 50m2 pirtin lisäksi 7 + keittiö + muut tilat ja vielä kellarissa harrastetilaa.
Enkä kyllä pienemmässä asuisi!!
Ei se aika siivotessa mene isojen lattiapintojen puhdistamiseen, vaan tavaran järjestelyyn, nostelemiseen, tasojen pyyhkimiseen, jne.
Toki jos iso talo on aivan täynnä tavaraa, on siivoustyötä paljon. Jos sen sijaan sisustus on väljä ja tavarat oikeilla paikoillaan, hoituu isonkin talon siivous helpolla.
Jonkun esittämä väite, että isossa talossa matkoihin kuluu paljon aikaa on aivan potaskaa. 300m2 neliön talo syntyy esim. reilun 17metrin särmäpituudella. Tuon matkan kävelee alle kymmenessä sekunnissa. Tässäkään asiassa oleellista ei ole neliöt vaan suunnittelu.
Lapsia oli yksi, kun ostimme. Nyt on kaksi.