kilahdin taas, onko väärin vaatia, että koululaisen kaverit kävisivät ensin kotona
syömässä välipalan ja tekemässä läksynsä, ja sitten vasta seurustelua"????
Kommentit (100)
Jos lapset pyytavat etta saako kaverikin jaada syomaan, sanoisin etta nyt olisi kaverinkin aika menna kotiin syomaan. Tai heti lapsen tullessa kylaan laittaa aikarajaksi vaikka 4.3o koska "silloin meilla syodaan".
säästän aika paljon ruokalaskuissa kun paan lapset kylään heti koulusta. Ei tarvi antaa sitten kuin illalla teetä ja leipää kotona.
Me aikuiset myös syödään töissä niin ei tarvi tehdä päivällistä. Miehen kans pärjätään myös kahvilla ja parilla leivällä ilta.
Siis oletko oikeesti noin "munaton"? Miten muuten pärjäät elämässäsi, työssäsi jne?
Välillä kavereita tulee suoraan koulusta meille, välillä lapsi soittaa koulusta voik mennä suoraan kaverille, välillä käydään ensin kotona ja sitten voi tulla/mennä leikkimään.
Jos meillä ei ole mitään ihmeempää meille saa aina tulla. Välipalaa tarjoan jos meillä on sellaista mistä riittä jakaa kaikille muutoin sanon että kannattaa käydä kotona syömässä mikäli nälkä on.Mielellää otan lapsia tähän päivällä kuin illalla jolloi on usein muuta puuhaa. Kaikkia lapsia en ruoki kun eis iihen ole varaa esim. pojalla tänään oli tässä neljä kaveria ja siihen vielä omat neljä lasta päälle niin en todellakaana lkanaut kaikkia kahdeksaa syöttämään. Jos vain yksi kaveri niin hyvinkin annan voikkaria tms. Ja hyvin on lapset tämän ymmärtäneet ja hyväksyneet.
jos se on vastavuoroista, eli välillä meillä välillä kaverilla. Minusta taas on kiva kun tulevat yhdessä meille tai menevät kaverille, ettei tarvitse 2lk:n olla yksin kotona, kun selvästi sitä hieman vieroksuu. Läksytkin tekevät yleensä yhdessä ja hienosti on aina tehty.
Minulla on itseasiassa kolme koululaista ja kaikkien kanssa on aina toiminut hyvin. Ruokaa sen sijaan en tarjoa kavereille vaan ruoka-aikaan kaikki saavat mennä kotiin syömään. Soitan myös omani aina kotiin syömään n. 16-17.
että eivätkö perheet vietä lainkaan aikaa pelkän perheen kesken? Näin ekaluokkalaisen äitinä haluan, että viimeistään ruoka-aikaan kuuden maissa vieraat lähtevät kotiin ja loppuilta jää perheelle.
että eivätkö perheet vietä lainkaan aikaa pelkän perheen kesken? Näin ekaluokkalaisen äitinä haluan, että viimeistään ruoka-aikaan kuuden maissa vieraat lähtevät kotiin ja loppuilta jää perheelle.
ja siksi kavereille saa/ voi mennä heti koulun jälkeen. Illalla ei enää mennä kavereille ollenkaan.
Kyllä se nyt vaan tuppaa olemaan niin, että ne joiden kotona ei ole aikuista koulun jälkeen, tulevat välipalalle mielellään kylään. Ja ei heille koskaan mennä vastavuoroisesti, kun siellä ei ole ketään aikuista mitään laittamassa tai on peräti sanottu, että ei saa tuoda kavereita, kun vanhemmat eivät ole paikalla.
Naapurin rouva havahtui asiaan, kun kysdelin häneltä, että miten heidän 12-vuotias tyttärensä viettää iltapäivät ennenkuin perhe tulee kotiin. Äiti kysyi siinä minun aikanani, että missä Pinja syöt ja mitä teet koulusta tultuasi. Tyttö vastasi, että hän menee aina Katariinalle, saa siellä välipalan, leikkii, tekee läksyt ja tulee kotiin sitten. Äitiä nauratti, että pitäisköhän tarjota Katan äidielle hieman ruokarahaa. Minua hämmästytti. Äiti, joka ihan ok, käy normityössä, ei ongelmaperhe eikä äiti edes tiedä, missä lapsi syö ja millä kustannuksella.
Minä täällä hermoilen päinvastaisesta syystä - tokaluokkalainen on taas mennyt koulusta suoraan jonnekin kaverilleen tai kaverin kanssa jonnekin ulos. Kielloista huolimatta, ja TAAS saa metsästää tätä yhtä sankaria, grr...
Niin minäkin vaatisin ja tulen vaatimaankin kunhan lapset itsellä tulevat siihen ikään.
Näin meilläkin vaaditaan. Mutta vaaditaan, ei kilahdeta.
ja ei tunnu menevän perille, siksi kilahdus. ärsyttää syöttää aina muita lapsia, kun raha on muutenkin tiukalla.
Oletkos vähän hermoheikko? Eikös tuollaisen voi sanoa ihan ilman kilahtelujakin?
Minäkin vaadin. Sanon ovella, että meille voi tulla sitten kun kaverit ja oma on syöneet välipalan ja tehneet läksyt. Jos eivät usko, kilahdan myös (=sanon tiukemmin).
että meillä tapana, että Tomi tulee yksin kotiin koulun jälkeen, syö välipalan ja tekee läksyt rauhassa. Sen jälkeen voitte tavata ulkona ja jatkaa leikkejä.
väärässä seurassa taas, täällähän ei ole kuin rautahermoisia äitejä?
mut sitä mä en ymmärrä, että mikä ja kuka sä oot sanelemaan, että milloin toisten pitää läksynsä tehdä? Meillä läksyt tehdään vasta sitten kun on illalla vanhemmat kotona auttamassa jos on tarpeen ja on myös levätty koulupäivän rasituksesta, saatu liikjuntaa ja raitista ilmaa ja jaksetaan taas keskittyä istumiseen. Paitsi joskun kun pojat haluavat tehdä läksyjä/ryhmätöitä yhdessä.
Jos et halua syöttää vieraita kakaroita (ja kuka nyt haluaisi), miksi päästät ne sisään?
Kuka siinä taloudessa oikein päättää, omat muksut, vieraat muksut vai sinä?
En siis tajua tuollaisia vanhempia, sitten valitetaan täällä palstalla.
Meille ei ainakaan tule yksikään kakara ovesta sisään, jos niin syystä tai toisesta päätän.
Mut mielelläni kyllä tein muutaman juustovoileivän enemmän. Eli aamuisin tein valmiiksi 4-6 voileipää pojille.... ;)
Nyt ei enää tarvitse, poika on jo yläasteella.
Odotettiin, et kaveri syö ja sit mentiin ulos taas. Ihmisillä kun on ruoka-ajat yleensä eri aikoina muutenkin. Ja näin mä olen toiminut nytkin. Meillä saa lasten kaverit odottaa kun omat syövät ja sitten taas ulos.