kilahdin taas, onko väärin vaatia, että koululaisen kaverit kävisivät ensin kotona
syömässä välipalan ja tekemässä läksynsä, ja sitten vasta seurustelua"????
Kommentit (100)
Meillä ei ole tuota ongelmaa. Meillä koululaiset menevät kukin kotiinsa ja tekevät läksynsä ja lukevat kokeisiin. Illat sitten pelaavat jalkapalloa ja muuta pihoilla.
Sama pätee teinien kanssa. Illalla on monilla harrastuksiakin, joten läksyt tehdään ensin ja luetaan kokeet. Jos mentäis kavereille pelaamaan ensin niin jäis kokeiden luku kokonaan aika monella.
En ole koskaan nähnyt sellaista mallia (en edes lapsuudessani), että lapset lojuvat toisten kotona koulun jälkeen tuntikausia syömässä.
Tämä siis sille neljän lapsen äidille.
;)
Ps. Oletko kuullut hedelmistä tai vihanneksista? Välipalaksi kelpaa vaikkapa omena/puolikas lohkottuna ja ruoaksi voit nakata eteen vihannesdippejä jos niitä broileripihvejä ei riitä kaikille etkä leipää tarjoa.
Tämä siis sille neljän lapsen äidille.
;)
Ps. Oletko kuullut hedelmistä tai vihanneksista? Välipalaksi kelpaa vaikkapa omena/puolikas lohkottuna ja ruoaksi voit nakata eteen vihannesdippejä jos niitä broileripihvejä ei riitä kaikille etkä leipää tarjoa.
Mee kuule parempipalkkaiseen duuniin, että on varaa laittaa hiukan parempaa safkaa niille lapsilles ja kulmakunnan lapsille.
Äkkiä loppuu sun kakaralta kaverit jos saa vain omenanpuolikkaan.
meillä lapset saavat käydä kavereilla heti koulun jälkeen ja sitten myöhemmin kotiin ja syömään sekä tekemään läksyjä. Jos sä tuommosta alat vaatimaan, niin sitten ei ainakaan meidän lapset voi sun lastesi kanssa olla ollenkaan.
et sinä voi päättää sitä saavatko lapsesi mennä kavereille heti koulun jälkeen.
Kyllä perhe ihan itse päättää ottaako vieraita vastaan ja jos ottaa niin milloin.
Oletatko myös välipalatarjoilua lapsillesi?
että meille kaverit tulevat välipalalle suoraan koulusta. Mukava on lasten kavereita nähdä. Eikä se ole kustannuskysymyskään, kun usein menevät sinne kavereilleen vastavuoroisesti. En ole alkanut laskea, menevätkö vuorot tasan. Ruokaakin tarjotaan, jos ovat vielä ruoka-aikaan meillä, ensin toki varmistetaan vanhemmilta, että asia ok. Läksyjen tekokin sujuu paljon paremmin kaverin kanssa kuin yksin. Tervetuloa vaan meille!
Meillä ei ole tuota ongelmaa. Meillä koululaiset menevät kukin kotiinsa ja tekevät läksynsä ja lukevat kokeisiin. Illat sitten pelaavat jalkapalloa ja muuta pihoilla. Sama pätee teinien kanssa. Illalla on monilla harrastuksiakin, joten läksyt tehdään ensin ja luetaan kokeet. Jos mentäis kavereille pelaamaan ensin niin jäis kokeiden luku kokonaan aika monella. En ole koskaan nähnyt sellaista mallia (en edes lapsuudessani), että lapset lojuvat toisten kotona koulun jälkeen tuntikausia syömässä.
missä tällaista on?
että meille kaverit tulevat välipalalle suoraan koulusta. Mukava on lasten kavereita nähdä. Eikä se ole kustannuskysymyskään, kun usein menevät sinne kavereilleen vastavuoroisesti. En ole alkanut laskea, menevätkö vuorot tasan. Ruokaakin tarjotaan, jos ovat vielä ruoka-aikaan meillä, ensin toki varmistetaan vanhemmilta, että asia ok. Läksyjen tekokin sujuu paljon paremmin kaverin kanssa kuin yksin. Tervetuloa vaan meille!
vastavuoroisuus pelaa, ettei aina olla samassa talossa ja samalla jääkaapilla. Just ystäväni kanssa tästä kuukausi sitten juttelin, hänellä on kouluikäiset lapset, minulla ei vielä. Ystäväni sanoi että "kummasti" parin perheen lapsi/lapset on AINA heillä koulunjälkeen ja syövät välipalatkin mutta näiden lasten kotiin ei saa ikinä mennä. Ei siinä tarvitse kuin pari kolme murrosikäistä poikaa olla niin jo on jääkaappi syöty tyhjäksi välipalan aikana.
ja sitten taas raahautua sinne kaverin luo takaisin? Miksei voi leikkiä heti vähän aikaa ja mennä sitten kotiin kun isä ja äitikin tulevat kotiin?
Meillä ainakin on etäisyydet ihan kilometreissä kun ei asuta missään Jakomäessä.
he saavat kyllä mennä koteihinsa syömään välipalat ja päivälliset.
Sitten on muutamia koulukaverita jotka asuvat ihan toisessa suunnassa. Heille tarjoan tottakai välipalan jos tulevat koulusta suoraan meille.
Mielelläni sen teen, muuten lapseni ei näiden kavereiden kanssa juurikaan olisi.
Yksi saman pihan poika on aina meille tunkemassa, ei käytöstapoja. Oma lapsikin jo kyllästynyt kun tahallaan sotkee, esim heittää roskia lattialle, eikä ikinä siivoa jälkiään. Saa muutenkin ihme raivareita ym.
Tämän pojan kotona eivät taas koskaan saa olla. On kiellettyä tuoda kavereita kotiin.
Nyt olen itse kieltänyt, ettei kyseinen kaveri saa tulla meille jos en ole kotona. On liian arvaamaton ja pelkään että hajottaa vielä jotain.
Mutta tässä siis esimerkki kun lapsi on hankala niin se "ulkoistetaan" kavereille :/
on mukavampaa jos lapset tekevät läksyt yhdessä heti koulun jälkeen. Parasta on jos illalla voikin olla sitten perheen kesken. Ja mielestäni tuo välipala-asia on aika naurettava. Ei meillä tarvitse kenenkään olla nälissään.
En oikeastaan tykkää kauheasti muista lapsista kuin omastani, mutta kyseessä on lapselleni rakas kaveri, joka on tietysti tervetullut meille. Lapsena sen aina huomasi jos vanhemmat kiristelivät hampaitaan kun toisten pennut ärsyttivät. Tällaiset tiukkisvanhemmat olivat jopa pelottavia. Lapsena sitä ei ymmärrä asioita samalla tavalla ja on inhottavaa olla epätoivottu.
siinä tuleekin vanhempien vastuu. Kannattaa ottaa kavereiden ja naapureiden perheiltä selvää onko se ok että lapset menevät sinne kylään suoraan koulusta ja vielä nälkäisinä. Vaikka se teille olisikin mukavaa ja kätevää se ei välttämättä sitä ole vastaanottavalle perheelle etenkin jos kyläilyt ovat hyvin yksipuolisia eikä vastavuoroisutta ole.
siinä tuleekin vanhempien vastuu. Kannattaa ottaa kavereiden ja naapureiden perheiltä selvää onko se ok että lapset menevät sinne kylään suoraan koulusta ja vielä nälkäisinä. Vaikka se teille olisikin mukavaa ja kätevää se ei välttämättä sitä ole vastaanottavalle perheelle etenkin jos kyläilyt ovat hyvin yksipuolisia eikä vastavuoroisutta ole.
Ne on töissä kaikki, joten tuommosta ongelmaa ei ole.
ja sitten taas raahautua sinne kaverin luo takaisin? Miksei voi leikkiä heti vähän aikaa ja mennä sitten kotiin kun isä ja äitikin tulevat kotiin?
Meillä ainakin on etäisyydet ihan kilometreissä kun ei asuta missään Jakomäessä.
muutama kilometri. Ei ne siihen kuole. Muutenkin on jo niin paljon läskejä lapsia kun niitä kuskataan joka paikkaan.
Minulla asui paras kaveri 11km päässä ja pyörällä siellä kuljin kylässä. Ei olis tullut mieleenkään mennä koulun jälkeen heille "asumaan ja lojumaan" koko illaksi ja illalla vasta kotiin läksyjen lukuun.
Mutta minulla ei ole ollutkaan koskaan paino-ongelmia ja kunto on ollut aina tosi hyvä. Ehkä juuri tämän takia.
Helppo laittaa muslipatukka ja mehupurkki matkaan. Ja sen omenankin voi sujauttaa oman lapsen reppuun.
Toki säästää rahassa kun syöttää lapset muualla, mutta siltikin...
Että pitää tulla ensin yksin kotiin, syödä välipala ja tehdä läksyt. Kyllä ne muksut osaavat kertoa itse kaverille miten tehdään.
Ja sitten voivat kaverit tulla tai mennä ulos.
Riippumatta siitä milloin kaveri syö tai tekee läksyt.
mä oon kilahtanu monta kertaa samasta asiasta.
T.hermoheikko
Ja kun useimmat kaverit asuvat eri suunnalla, niin joutuisivat kulkeemaan jopa 5-7 km ylimääräistä, jos pitäisi ensin kotona käydä.
komppaan :)
meillä lapset saavat käydä kavereilla heti koulun jälkeen ja sitten myöhemmin kotiin ja syömään sekä tekemään läksyjä. Jos sä tuommosta alat vaatimaan, niin sitten ei ainakaan meidän lapset voi sun lastesi kanssa olla ollenkaan.
et sinä voi päättää sitä saavatko lapsesi mennä kavereille heti koulun jälkeen.Kyllä perhe ihan itse päättää ottaako vieraita vastaan ja jos ottaa niin milloin.
Oletatko myös välipalatarjoilua lapsillesi?
Sinä sitä et ainakaan voi päättää. Meillä lapset saavat mennä kavereilleen suoraan koulun jälkeen ja olla kello 17.00 asti joilloin tulevat kotiin syömään. En odota kenenkään tajoavan lapsilleni mitään valipaloja, olen jopa kieltänyt syömästä.
Meillä on ruoka kello 17.00 ja sen jälkeen tehdään läksyt ja ollaan kotona ja käydään harrastuksissa.
Onneksi meilläpäin tämä on yleinen käytäntö. Kenelläkään lapsista ei ole keskellä päivää vanhempia kotona, joten on oikein mukavaa, että lapsilla on kavereita. Illat vietetään sitten enemmän perheen kanssa.
olla antamatta vieraille lapsille ruokaa? Mun mielestä lasten kaverit on lasten kavereita eikä mitään koko perheen vieraita, joita passataan kuten aikuisvieraita. Me kuljettiin lapsina muiden kotona nimenomaan kavereina, ei vieraina, ja jos muilla oli ruoka-aika, odotettiin lastenhuoneessa sen ajan. En muista että ikinä olisin syönyt naapurissa muuta kuin ehkä pullaa leipomispäivänä.
Ettekö te uskalla olla aikuisia niille kavereille vai miksi on niin vaikea sanoa, että xx syö nyt välipalan ja sitten voitte lähteä ulos??
joten turha ap:n vikistä kun lapsella ei sitten enää illalla olekaan niitä kavereita. Kaverit varataan heti koulun jälkeen ja muut jäävät nuolemaan näppejään.
Varma tapa tuhota lapselta kaverisuhteet on kilahdella muiden perheiden erilaisille säännöille.
Älä ruoki niitä lapsia, käske ne lapsen huoneeseen odottamaan kun omasi syö sen välipalan.