Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 15

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania kevätpäiviä ollut, mukavan leppoisaa olla lasten kanssa ulkona. Tosin ilman kuravaatteita on turha lähteä pihalle, pieneltä urheilusuoritukselta tuntuu kiskoa kasa vaatetta niskaan :) Me ollaan käyty muutaman kerran viikkossa pyöräilemässä koko perhe, ja ainakin vielä on tuntunut vaivattomalta, vaikka kuopus istuu kyydissä. Muistelen kyllä edellisenkin raskauden aikaan jatkaneeni viimeisille kuukausille asti pyöräilyä.

Isompien sisaruksien mustasukkaisuudesta, kyllähän se aikansa ottaa sopeutua uuteen perheenjäseneen. Meillä oli aikamoiset kuviot, kun esikoinen sai pikkusisaren. Vauva nukkui päiväsaikaan huonosti ja isoveli kävi pitämässä huolen, ettei ainakaan imetyksen aikaan päässyt nukahtamaan... Ensimmäiset kuukaudet meni sitten vauvaa koko päivän kantaen, kun hänellä oli masuvaivoja ja unet oli maksimissaan puoli tuntia kerrallaan. Sitten kun vauva alkoi viihtyä lattialla, sai vahtia silmä kovana, ettei isoveli käy potkimassa päähän tms... Saa nähdä mitä tällä kertaa on luvassa.

Masun ympärys on tällä hetkellä 91cm. Mulla on vaatekoko ollut ennen raskautta S tai 36, sama koko passaa päälle myös äitiysvaatteissa.

Kyllä täälläkin mietitään, miten vauvan kanssa sujuu. Kahdella ekalla on masuvaivaa ollut, varmaan tälläkin on kipruja. Miehellä on pitkät päivät töissä, 6-16.30 työmatkojen kanssa, ja esikoinen aloittaa elokuussa eskarin. Niitä eskariaamuja mietin kauhulla, miten saan täältä porukan joka aamu ajoissa liikkeelle...! Arvaan, että kuopus protestoi vauvan saamaa huomiota, eikä suostu syömään ja pukemaan itse. Jos itsellä on mennyt yö vauvan kanssa valvoessa, arvaan, että pinna voi olla aika lyhyt. Mullahan ei ajokorttia ole, matka taittuu sitten säässä kuin säässä kävellen. Ja vauva huutaa pallo punaisena vaunussa, kun ei viihdy siellä? Näin ainakin, kun vein esikoista kerhoon ja kuopus oli pieni. Ruusunpunaisia vauvakuvitelmia :D

Mullakin oli esikoisen aikaan kauheita suonenvetoja, kaksi seuraavaa on mennyt ilman pahempia. Jalkojen ylöspäin nostaminen ja hierominen on auttanut? Tai sitten ei ole muuten vaan vaivannut.

Mullakaan ei ole ketään kavereita samaan aikaan raskaana, kiva täältä lukea teidän juttuja :)

shira rv 27+6

Vierailija
22/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

No niin nyt olen selvinnyt sokerirasituksesta ja ihan hyvinhän se meni vaikka etukäteen vähän jännitin. Litku oli ylimakeeta, mutta sain sen alas pahemmin yökkäilemättä ja odotusajalla kävin neuvolassa ja ensimmäisessä neuvolalääkärissä.

Olo on itsellä ollut ihan hyvä ja eipä noissa tutkimuksissakaan mitään ihmeellistä ilmennyt. Painoa oli tullut lisää 600g/vko, mutta eipä neuvolatäti siitäkään mitään sanonut. Paikat oli edelleen kiinni ja kohdunkaulaakin jäljellä 3cm, joten en ole ihan vielä synnyttämässä:-) Vähän vilautti ultralla pikkuista ja siellähän se tiiviisti perätilassa istui. Vähän alkaa huolestuttamaan, koska tämä herra ei ole kyllä kertaakaan kääntynyt toisinpäin vaan koko ajan potkut tuntuu alhaalla ja pää tuntuu tuossa navankohdalla kovana pallona. No täytyy toivoa vaan, että jossain välissä kääntyy ja seuraavassa laakärissä se tarkistetaan n. kuukautta ennen synnytystä. Pienellä oli painoa vähän alle 800g, joka on ihan normaali, kohdunkoko menee tasan keskikäyrällä joten meille ei ole tulossa onneksi mitään jättiläistä vaan eiköhän koko (toivottavasti) tule olemaan ihan normaali.

Huomenna täytyy sitten soitella sokerirasituksen tuloksia ja hemoglobiinia (ottivat sen samalla labrassa). Kävin palkitsemassa itseni rasituksen jälkeen Stockalla ja mukaan tarttui mm. tutteja, harsoja ja tuttipullo:-)

Pyöräilyä piti kommentoida, että minäkin viikonloppuna tein muutaman lyhyen pyörälenkin esikoisen kanssa, mutta ei kyllä tuntunut yhtään hyvältä, kun maha tuntui olevan ihan tiellä, joten eipä taida paljoa tulla pyöräiltyä.

T: Skidimadinka 25 + 4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanat ilmat, päästiin esikon kanssa käynnistämään hiekkalaatikkokausikin.. olipa hauska pitkästä aikaa istuskella hiekkalaatikon reunalla ja tehdä kakkuja kevätauringon paisteessa :) ja leikkikenttäkin on vihdoin sulanut ja liukumäkeenkin pääsee jo ilman kuriksiakin.. ihanaa!

sokerirasitus meni mullakin hyvin.. eikä mitään soittoja tullu eli ilmeisesti oli ok.

Potkuja tuntuu kovasti ja kipeitäkin.. vaikka ei niitä tule sillee rekisteröityä ku aika menee esikon kanssa touhutessa ja muissa hommissa.. nivuset tuntuu olevan nyt se kipein paikka, ihan ku ois vetänyt spagaattia unissaan.. välillä ei meinaa saada sukkaakaan jalkaan ku niin kiristää.. no eipä tässä oo enää ku puoltoista kuukautta kesälomaan ja siitä äippälomaan..:)

mitens muute olin lukevinaan et äippäloma ja vanhempainloma kerryttää lomapäiviä niin eiks periaatteessa voi jäädä vanhempainvapaalta suoraan ens kesän kesälomalle? mitens muut on nää lomat järkänny? mulle nää Kelan pykälät on ihan hepreaa, ahistaa..miksei voi asioita selittää selkokielellä..

jännä et toiset jo miettii synnytystä ja katellaan kohdunkaulaa.. ei kait me vielä ihan synnyttämään aleta?! heinäkuuhun on vielä aikaa..

kuuntelin kauhuissani ku yks asiakas sanoi et sen tytär odottaa kaksosia rv22 ja toisella on istukka irti,ja se pitää synnyttää..ja toisenkin henki on vaarassa :( kamalaa..

vaikka välillä maha on tiellä niin toivon silti että vauvan pysyy siellä ainakin heinäkuun alkuun asti..tai vaikka elokuullekin..

nauttikaahan kevätauringosta!

nasuste rv25+2

Vierailija
24/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen viestiin eli mittasin tänään vatsan ympärysmitan ja se oli 106 cm. Seuraava neuvola on ens keskiviikkona ja toivon että Sf-mitta pysyisi keskikäyrällä. Varmaan saan samalla sitten ajan sokerirasitukseen ja toivon että arvot olisivat ok. Esikoisen kanssa Sf-mitta meni yli yläkäyrän ja mulla oli raskausajandiabetes ja vauva oli 4,7 kg, joten nyt toivottavasti olisi pienempi vauva :)

Vimpula rv 28+6

Vierailija
25/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aattelin mäki nyt vähä kirjotella tänne.. :)

olo on ku valaalla.. Töiden jälkeen jalat on ku tukit, niin paljon turvotusta. :/ Mä kävin labrassa sen takia kun se hemoglobiini oli niin alhainen (99), soittelin sit toissapäivänä niitä tuloksia, niin oli onneks noussut 111, mutta mulla ei ole yhtää rautavarastoja mun kehossa, eli kaikki rauta mitä saan, niin menee samantien.. :( eli pitää syödä koko raskaus rautatabletteja.

Tosta masun ympäryksestä, niin mulla on 103 cm.. 88cm oli ennen raskautta.. :) että onhan se masu kasvanut, mut musta on kiva että on vauvamasua!

Vierailija
26/32 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aattelin mäki nyt vähä kirjotella tänne.. :)

olo on ku valaalla.. Töiden jälkeen jalat on ku tukit, niin paljon turvotusta. :/ Mä kävin labrassa sen takia kun se hemoglobiini oli niin alhainen (99), soittelin sit toissapäivänä niitä tuloksia, niin oli onneks noussut 111, mutta mulla ei ole yhtää rautavarastoja mun kehossa, eli kaikki rauta mitä saan, niin menee samantien.. :( eli pitää syödä koko raskaus rautatabletteja.

Tosta masun ympäryksestä, niin mulla on 103 cm.. 88cm oli ennen raskautta.. :) että onhan se masu kasvanut, mut musta on kiva että on vauvamasua!

Vierailija
27/32 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työharjoittelussa edelleen olen ja vielä olisi ensi viikko jäljellä ja sitten pääsee taas koulun penkille istumaan. Ihan hyvin työharjoittelu on sujunut, vaikka vähän kömpelyyttä on ollut välillä havaittavissa. :D

Mulla oli neuvolassa sf-mitta viimeksi yläkäyrillä, mutta eiköhän se siitä tasoitu. Ensi viikolla on neuvolalääkärin gynekologinen tarkastus, katsoo varmaan kohdunsuun tilanteen jne. Kiloista en ole nyt varma, että kuinka paljon on mahtanut kertyä. Viimeksi neuvolassa kun punnittiin niin taisi olla joku 3,5kg tullut yhteensä raskauden aikana lisää painoa. Saa nähdä mikä on tilanne ensi viikolla. Ei nuo kilot ainakaan vielä kauheasti huoleta kun painoindeksi ennen raskautta 19. Noista äitiysvaatteista en ole itse huomannut kokojen puolesta paljoa eroa, ennen raskautta vaatekoko 34 ja mammavaatteissa sama. 34 ei vain kauheasti tahdo saada mammavaatteissa. :(

Pikkuinen potkiskelee edelleen kylkiin ja muuallekin paljon. Eilen taisi supistaa töissä ollessa kun vatsa kiristyi ihan kivikovaksi ja se tuntui todella epämiellyttävälle. Oli kuitenkin kivutonta, joten kaipa se ihan normaalia oli. :) Närästystä ja pahoinvointia on alkanut ilmetä nyt kun vauva jo alkaa painamaan suolistoa ja kaikkea muutakin. Suonikohjuja on ilmestynyt jalkoihin, mutta eiköhän se siitä. Jännää, että laskettuun aikaan on loppujen lopuksi todella lyhyt aika. Tasan 12 viikkoa on minulla tänään jäljellä! :) Ensi viikolla alkaa myöskin perhevalmennus!

Vaniliini 28+0

Vierailija
28/32 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä joku kyseli sitä masun ympärysmittaa.. mittasin ja tulos oli 106cm ! :o eli aikalailla samanlainen kun muillakin :) masulla alkaa kyllä olemaan jo kokoa,sf-mittakin siellä yläkäyrillä huitelee..

eilen töissä yks pappa kysy multa että koskas sulla on h-hetki,siinä ku sanoin että heinäkuun lopussa,niin pappa vaan tokas että " ootko varma ettei oo kaksoset?" huoh,kyllä pisti vähän loukkaantumaan :/

kaameeta kun on näitä hormonifinnejä otsa täynnä. tossa yhdessä kohtaa ne hävis,ja taas on tullu takasin :( tosi törkeen näkönen naama.

onneks alkaa viikonloppu ja saa taas levätä,ottaa meinaan selän päälle toi töissä oleminen ja jalat on ku lyhtypylväät työpäivän jälkeen..

eilen poksui viikotkin,

sunniee ja masukas 25+1 ! =)

Vierailija
29/32 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku teistä ehtii lapsimessuille ja näkee 2010 äippäpakkauksen, niin olisin tosi iloinen, jos voisit kirjoitella tänne uuden äippäpakkauksen värimaailmasta. Erityisesti se toppapuvun väri kiinnostaa. Tämän hetken tiedon mukaan, uutta pakkausta aletaan jakaan vasta toukokuun puolessa välissä... http://keskustelu.suomi24.fi/node/9002189

Vierailija
30/32 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ollaan siis alle metrissä. Viimeks sf oli 16 eli alhaalta alotetaan. Mun piti tulla tänne valittaan jalkojen turvotusta kun ekat mammafarkut jo jääneet pieneks ku kiristää niin reisistä ja takapuolesta! Hieman ottaa päähän! Monetkohan niitä viel joutuu ostaan? Vaik mä kyl päätin olla ostamatta ja kulkee sit vaikka alasti :D

Muuta vaivaa ei tosiaan viel oo ku toi jalkojen turvotus. Yöt saa nukuttua vessareissuja lukuunottamatta mut ei nekää kovin häiritte. Potkuihin en yöllä ainakaan herää, tiä sitte potkiikokaan vai nukkuuko.

Pyöräileen tarttis varmaan lähtee et sais vähän jalois nesteet kiertoon kun 3h istunu junassa

-raksu- & masu 26+5

Vierailija
31/32 |
16.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuin eilen melko paljon, kun mun jalat turpos niin ettei nilkat ollut enää normaalin näköset. No sain sit tälle päivälle neuvola-ajan ja terkkari sano siellä, että "eihän tää turvotus ole vielä mitään!". Eli huolestuin vähän liian helpolla :D Mutta terkkari kyllä sanoi, että aina voi tulla käymään, jos jokin huolettaa. Siinä samalla sit katottii kaikki muutkin asiat ja vauva oli nyt raivotarjonnassa :) Terkkari kysyi onko ollut ylävatsakipuja ja en oikeen siinä osannut sanoa, että on ollut, mutta sit tajusin jälkeenpäin, että onhan mua tosta heti rinnan alta painanut sillain kuin ei olis "tilaa" mahalla olla tosta ylhäältä. Onko jollain tietoa pitääkö tällasesta paineen tunteesta huolestua? Googletinkin ja sillä tavalla saa kyllä itsensä tosi huolestuneeksi...

Voi vitsi, jos tota uutta äitiyspakkausta aletaan jakaa vasta toukokuun puolessa välissä. Mulla tulee 32 viikkoa täyteen 13.5 ja ajattelinkin pitkittää Kelan papereiden laittamista mahdollisimman pitkään, oliskohan mahdollisuuksia saada uus pakkaus..!

Niin ja oli muuten paino noussut puolen toista viikon aikana yli kilon ja terkkari sit sanoi, että nyt ei enää syödä karkkia, jäätelöä eikä suolasta! Aika paha mulle, saas nähdä miten tulee onnistumaan.

Fanni 28+1

Vierailija
32/32 |
17.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari kysyi onko ollut ylävatsakipuja ja en oikeen siinä osannut sanoa, että on ollut, mutta sit tajusin jälkeenpäin, että onhan mua tosta heti rinnan alta painanut sillain kuin ei olis "tilaa" mahalla olla tosta ylhäältä. Onko jollain tietoa pitääkö tällasesta paineen tunteesta huolestua?

Minulla on selkä aika ketterästi notkollaan ja vatsa/kohtu työntyvät eteenpäin. Noin viikon, parin verran on alkanut olla tukalaa tuosta rintojen alta napaan asti ja närästää todella helposti. Kohtu ylettyy ilmeisesti navan yli ja on alkanut painaa ylöspäin, kohti rintoja. Selän notko pistää etupuolen vielä kireämmäksi ja ahtaamman tuntuiseksi. Etenkin syömisen jälkeen on tukala olo navasta ylöspäin ja tuntuu, että nahka kohta repeää. Varsinaisia kipuja ei ole ollut rintojen ja navan välisellä alueella, mutta tuota tukaluutta ja "ei mahdu" -tunnetta on alkanut olla joka päivä ja se on ihan vaaratonta. Jos sinua huolettaa tai on oikeasti kivuliasta olla, niin kannattanee soittaa terkkarille ja varmistaa.

LAPSIMESSUT: Jos kunto sallii, koitan käydä Lapsimessuilla ja aion käydä kurkkaamassa Kelan pakettia. Voin koittaa ottaa kuviakin, jos muistan. Kelan papereiden lähettämisen kanssa arvotaan täälläkin...

Onko jollakulla kokemusta vauvatarvikkeiden ostamisesta Lapsimessuilta? Kannattaako sieltä hakea esim. imetystyynyä, rintapumppua sun muuta perustarviketta? Vai onko siellä yleensä myynnissä vain jotain kalliimpaa (design-)tavaraa?

Keräkurmitsa ja 25 + jotain