Neljä lasta pienellä ikäerolla, miten tästä selviää?
Meillä on nyt kaksi lasta ja esikoinen on 1v 7kk ja toistaiseksi nuorin 6kk. Nyt meille on tulossa kaksoset ja raskaus on viikolla 14.
Välillä vaan pelottaa, että miten ihmeessä sitä selviää kun on monta pientä. Miten riittää kädet ja aika kaikille. Välillä näiden kahdenkin kanssa tuntuu, ettei ehdi mitenkään kaikkea ja aikamoista härdelliä on tämä alku ollut.
Kiitollisena ottaisin vastaan kaikki normaalia arkea helpottavat vinkit.
Kommentit (29)
kyllä kaikki hyvin menee :)meillä kuusi ensimmäistä lyhyellä ikäerollä ja nyt seitsemättä odotan näinä päivinä syntyväksi.
Myös minulla neljän synnytyksen jälkeen alkanut säännölliset kuukautiset saman tien. En tietenkään pysty sanomaan missä jälkivuoto loppuu ja kuukautiset alkavat, mutta kierto on aina se sama n 28 päivää. Yksikään lapsistani ei ole saanut tuossa vaiheessa edes tippaakaan lisämaitoa, vaan täysimetyksellä on menty alusta alkaen.Myös äidilläni, siskoillani ja anopillani kaikilla alkanut kuukautiset melko nopeasti.
Meilläkin neljä lasta pienin ikäeroin, tarkoituksella (ei kaksosia).
Hyvällä ystävälläni on viisi lasta pienin ikäeroin, kahdet kaksoset.
Tällä kokemuksella voin sanoa, että tulet saamaan erittäin paljon iloa ja onnellisia hetkiä lapsikatraasi kanssa, ja jos isäkin on osallistuva (kuulostaisi siltä, jos on perheen takia työpaikkaakin vaihtamassa, jotta saa paremmat työajat).
Kyllä väsymystäkin on edelleen luvassa, mutta näillä ikäeroilla jotkut tietyt asiat ovat myös helpompia tuolla porukalla, esim. kaikki nukkuvat päiväunia (tai edes lepäävät) tiettyyn aikaan, ja tämän hetken lepäät itse mieluisalla tavalla (nukut, luet, juot kahvia). Organisoikaa muutenkin jo tässä vaiheessa jämptit käytännöt rytmit ruokailujen, unien, pesujen ja ulkoiluiden suhteen, niin kunhan kaksosten epävarmat sekalaiset ekat kuukaudet ovat ohi, niin rytmit varmasti auttavat arjen hallinnassa. Ja jos on hyvät perusrutiinit, niin ne rytmit eivät edes mene sekaisin, vaikka joinain päivinä juhlien tai erikoistilanteiden takia olisikin erilainen ohjelma.
Jossain mainittiin, että älä stressaa imetyksistä tai kestovaipoista, ja olen samaa mieltä, mutta älä myöskään ennakkoon lyö lukkoon, ettei missään nimessä. Itselleni (ja tuolle viiden lapsen äiti-ystävälleni) on imetys ollut ehdottomasti vaivattomin keino vauvan ruokintaan. Tämä edellyttää sitä, että osaat nukkua imettäessäsi, ja että mies hoitaa isompien mahdolliset yöheräilyt. Tällä menetelmällä meillä on nukuttu mielestäni hyvin lähes koko pikkulapsiaika. Kyllä joskus on huutavia vauvoja kanniskeltu vuorotellen miehen kanssa läpi yön, minä olen kärsinyt huonosta uniasennosta, kun aina on kainalossa ollut pienokainen, mutta toisaalta unen kokonaismäärä meillä tuntuu olevan isompi kuin monessa tutussa lapsiperheessä.
Mutta tosiaankin, tsemppiä ja onnea!
on kanssa alkanut kuukautiset aina(3kertaa)kuukausi jälkivuodon loppumisesta.
ei nyt ole apua, mutta teillä on aikaisin alkaneet kuukautiset. Mulla kolme lasta ja vasta imetyksen loputtua kuukautiset ovat alkaneet. Olen tosin antanut rintaa ruuan jälkeen 10 kk asti, välillä myös vähän vettä.
Kaikkia olen täysimettänyt 5-6 kk.
Organisointia, tee isoja määriä ruokia, jotta voit pakastaa osan. Tein uusia ruokia yleensä päivälliseksi ja seuraavana päivänä lounaalla samaa ruokaa. Jos on piha tai parveke, jossa vauva nukkuu, helpottaa huomattavasti elämää kun vauva voi nukkua ulkona rauhassa.
Ota vastaan mahdollisimman paljon lastenhoitoapua. Vie vanhin lapsi osaviikkoisesti päiväkotiin tai kerhoon, kumpi on helpomman matkan päässä ja helpompi rytmittää päivää.
Voimia sinulle! Pari ekaa vuotta tulee olemaan raskasta, mutta sitten vanhin on eskari-ikäinen ja sitten hän osaa jo auttaa kotitöissä.
ja ensimmäisen ja toisen ikäero on 10,5kk ja toisen ja kolmannen 1v 1vko. Neuvoni siis on, että älä stressaa mistään, teet niin kun parhaaksi katsot ja nuku aina kun mahdollista, ei ne kotityöt mihinkään karkaa.
sulla ovulaatio synnytyksen aikoihin, eikä jälkivuotoa ollenkaan?
Neljäs lapsemme sai alkunsa myös täysimetyksen aikana, sillon tosin minulla menkat alkoi reilu pari viikkoa synnytyksestä.
Kodin tavaramäärä niin vähäiseksi että siivous on helppoa.
Ruoanlaitossa tee isoja annoksia ja pakasta. Ellet tee isoa annosta, ota pakasterasiaan yhden ihmisen annos ennen kuin nostat ruoan pöytään tarjolle.
Käytä hyväksesi ristiäisten pidossa seurakuntatalo/seurakuntasali - ei tarvitse siivota kotia ennen ja jälkeen juhlien. Pyydä leivonta-apuja. Ota vastaan kaikki lastenhoitoapu.
Kaksosille sama rytmi. Kun toinen herää, herätä toinenkin. Kun toinen syö, syötä toinenkin.
Kunnallinen kodinhoitaja tai perhetyöntekijä avuksi ainakin alkuviikoiksi, neuvolan kautta.
Tingi siivouksista ja muusta joka ei ole ehdottoman välttämätöntä ja vietä aikaa lastesi kanssa.
Anna esikoisille huomiota ennen ja jälkeen vauvojen hoidon, hanki nukke isommille ja hoitakaa yhdessä vauvojanne.
Nukkukaa miehesi kanssa vuorotellen eri huoneessa jotta edes toinen teistä saa kunnon yöunet.