Neljä lasta pienellä ikäerolla, miten tästä selviää?
Meillä on nyt kaksi lasta ja esikoinen on 1v 7kk ja toistaiseksi nuorin 6kk. Nyt meille on tulossa kaksoset ja raskaus on viikolla 14.
Välillä vaan pelottaa, että miten ihmeessä sitä selviää kun on monta pientä. Miten riittää kädet ja aika kaikille. Välillä näiden kahdenkin kanssa tuntuu, ettei ehdi mitenkään kaikkea ja aikamoista härdelliä on tämä alku ollut.
Kiitollisena ottaisin vastaan kaikki normaalia arkea helpottavat vinkit.
Kommentit (29)
vaikkakaan ei aivan noin pienillä eroilla. Esikoiset(kaksoset) olivat juuri täyttäneet 4 ja kolmas lapsi oli 2-vuotias kun kuopus syntyi. Tsemppiä tulevaan, kyllä se hyvin sujuu.
että aikuiset ihmiset eivät osaa ehkäistä!
Taas näitä... Kyllä sitä pitää aikuisen osata tehdä aikuisia päätöksiä, myös sen suhteen, haluaako lapsia monta pienellä ikäerolla, pitää ennalta miettiä sitä omaa jaksamista ja suunnitella tulevaa arkea. Ja ihan turha vedota kaksosiin, sekin pitää tajuta jo lapsentekopuuhissa, että tulos voi olla myös kaksoset tai kolmoset tmv...
Ja sitten kun on päätös tehty uusista tulokkaista ja ne on saatu aluilleen, niin sit vaan todella suunnittelee sitä tulevaa arkea. Valittamatta.
Kyllähän se vaatii paljon arjen pikku vinkkien ja niksien oppimista, en siis ole vastaan niistä apua kysymistä. Mutta voisiko kysymykset muotoilla niin, ettei niistä ihan selvästi paistaisi jonkinmoinen negatiivisuus asioiden jo nykyistä laitaa ja varsinkin tulevaa elämää kohti...
Eli iloiten katse tulevaan ja ihanaan kasvavaan perheeseen, kaikesta selviää!
Kuulostaa kyllä aika hurjalta! En voi kuin kovasti jaksamista toivottaa! Paras apu on varmaan hoitoapu..
Hieman isommat ikäerot, koska tulleet yksitellen.
Hyvin siinä pärjäsi kun suhtautui siihen, että itse tätä halusi.
Päätä ensin, hoidatko kaikki itse kotona vai vietko vanhimmat hoitoon.
Tuo sinun täytyy päättää itse, siihen ei voi kukaan ulkopuolinen sanoa mitään. Olen kyllä itse hoitanut kaikki kotona, mutta ehkä kaksoset olisi sellainen työ, että harkitsisin osapäivähoitoa pari kertaa viikossa ainakin.
Jos saat apua, ota vastaan.
Mene sieltä, mistä aita on matalin. Eli turha siivous pois ja turha nipottaminen.
Helppoja vaatteita, joita ei tarvitse käsin pestä ja yksi vaate kerrallaan.
Muista, että lapsi tarvitsee rakkautta, ei turhia virikkeitä.
Nuku aina kun on mahdollisuus.
Pakastepullat on yhtä hyviä kuin kaupan.
Älä stressaa imetyksillä ja kestovaipoilla. Valitse se tie, mikä on helpoin. Lapsi arvostaa aikuisena rakkauttasi enemmän kuin väkisin imettämistä ja vaippojen konepesua.
Ja hyväksy jos olet tosi väsynyt välillä. Älä vaadi itseltäsi enempää kuin kykenet.Se riittää kun teet parhaasi.
Mikähän negatiivisuus tuosta ap:n kirjoituksesta paistoi? Se negatiivinen olet kyllä sinä! Mitä ihmettä tulet tänne pitämään moraalisaarnaa, kun ei sellaista pyydetty.
Elämä kahden pienellä ikäerolla olevan lapsen kanssa nyt vaan on välillä rankkaa, saati sit kun on raskaana ja väsynyt. Mielestäni on täysin luonnollista, että vastaavassa tilanteessa miettii tulevaa huolestuneena. Johan nyt yhdenkin lapsen äidit miettii huolestuneena toista odottaessa, miten pärjää kahden kanssa.
Oma vinkkini on, että panostakaa parisuhteeseen! Silloin ei mene energiat hukkaan väsyneenä riidellessä keskenään, vaan voitte tukea toisianne. Pikkulapsiperheen arki kuormittaa parisuhdetta, väitti kuka mitä tahansa. Toinen vinkki on ajatella omaa jaksamista: älä yritä olla täydellinen äiti, vaan ajattele kokonaisuutta. Tyytyväinen äiti takaa lastenkin hyvinvoinnin, kun taas lapsilleen uhrautuva äiti on vain marttyyri.
Kokemusta kolmen lapsen verran ikäeroilla 2v. ja 3v.
et ole ainakaan vauvojas imettänyt, kun noin tiuhaan sikiät.
Kuopus on valvottanut ensimmäiset kuukaudet, jonka takia minulle kertyi univelkaa ja univelan takia kärsin jatkuvista migreenikohtauksista ja minä oksentelen paljon migreenin aikana. Syön pillereitä, mutta luultavasti migreenin takia ne pettivät.
Ainakin näiden kahden kanssa meillä on mielestäni ollut hyvä tukiverkko, tosin luultavasti vaihdamme paikkakuntaa ennen kaksosten syntymää, koska mies saa aika varmasti työn, jossa parempi palkka ja paremmat työajat. Lastenhoitajaa vai onko se kodinhoitaja niin sitä olen itse miettinyt, että siitä varmasti olisi suuri apu, ainakin sillon kun mies on töissä.
ap
Oletteko lestoja vai meneekö ehkäisytietous muuten vaan yli hilseen?
jossa äiti oli 21 vuotias ja isäkään ei pajjon vanhempi ja neljä lasta. Aikamoista hulinaahan se taisi olla,mutta hyvinhän he jaksoivt kasvattaa. Näistä ei ollut yhtään kaksosta,kaikki peräkkäin syntyneet.
et ole ainakaan vauvojas imettänyt, kun noin tiuhaan sikiät.
Miten vieläkin ajatellaan, että imetys muka toimisi ehkäisynä? Voi tulla raskaaksi, vaikkei edes menkat ois alkanut synnytyksen jälkeen, minulle kävi näin esikoisen jälkeen ja siis täysimetin.
Neljäs lapsemme sai alkunsa myös täysimetyksen aikana, sillon tosin minulla menkat alkoi reilu pari viikkoa synnytyksestä.
Ja ennen kaksosten syntymää kannattaa ohjeistaa sukulaiset ja muut, että jos tulee kylään niin tuovat mukanaan kahvipullan ja/tai ruokaa. Lisäksi ruokaa kannattaa tehdä pakkaseen valmiiksi, et ehdi tehdä ruokaa kun on monta pientä niin joka päivä. Älä ota stressiä imetyksestä, korvikkeellakin vauvat kasvavat ihan yhtä hyvin. Yritä nukkua aina kun mahdollista.
Meillä ehkä paras oli se, että meillä oli vihko, johon merkattiin millon on vaihdettu vaippa, syötetty ym. ja kummalle vauvalle on näin tehty. Siinä väsymyksen keskellä et sitä todellakaan muista, vaikka nyt ajattelisit, että kyllä muistan.
2 viikkoo jälkivuoto, vikko väliä ja normi menkat.
niin ja lapsia syntyy myös vaikka kuinka ehkäsee.,
Kohdun limakalvo ei toivu niin nopeasti synnytyksestä että se ehtisi muodostamaan uuden limakalvon joka tulisi jo 3 vk:n päästä kuukautivuotona pois.
2 viikkoo jälkivuoto, vikko väliä ja normi menkat.
niin ja lapsia syntyy myös vaikka kuinka ehkäsee.,
hillitön jälkivuoto, mutta menkat tulleet vasta n 9 kk:n jälkeen kun imetys on ollut vähenemään päin.
Jännää että jollain voi tulla jo 2 viikkoa synnytyksestä menkat, kaikkea uutta sitä oppii täältä.
Mullakin oli jälkivuoto jossa oli lähes viikko välillä taukoa. En mä silti kuvitellut että ne olisi voineet olla kuukautiset.
Kuukautiset 2 vk synnytyksestä kun on täysi fysiologinen mahdottomuus.
hillitön jälkivuoto, mutta menkat tulleet vasta n 9 kk:n jälkeen kun imetys on ollut vähenemään päin.
Jännää että jollain voi tulla jo 2 viikkoa synnytyksestä menkat, kaikkea uutta sitä oppii täältä.
jälkivuotoa, pari päivää taukoa ja alko menkat. Sama homma molemmissa raskauksissa. Ja vaikka täysimetin (vauva söi vielä ihan hirveenä ku paino nousi aina 1kg/kk) ekalla ni tulin raskaaksi 4kk jälkeen.
valitettavasti, olisin niin mielelläni ollut ilman moisia. Jokaisen kanssa on ollut sama juttu. 2 viikkoa jälkivuotoa viikko taukoa ja menkat. siitä tasan 28 vrk ja taas menkat. Ja näin on ollut jokaisen ( 7)raskauden kanssa. Minkäs minä sille voin jos elimistöni toimii noin. Eikä ole auttanut imettämiet. Niin ja kuinka kummassa ne mun muka tauolla olleet jälkivuodot tosiaan on aina kestänyt 7 vrk samoin,kuin menkkani hmm.. Tosin enpä mä mikään gyne olekkaan.
sä voisit varmaan mennä lääkisopiskelijoille ja terveydenhoitajille joksikin erityistapausesimerkiksi. Voisivat siinä ihmetellä :)
valitettavasti, olisin niin mielelläni ollut ilman moisia. Jokaisen kanssa on ollut sama juttu. 2 viikkoa jälkivuotoa viikko taukoa ja menkat. siitä tasan 28 vrk ja taas menkat. Ja näin on ollut jokaisen ( 7)raskauden kanssa. Minkäs minä sille voin jos elimistöni toimii noin. Eikä ole auttanut imettämiet. Niin ja kuinka kummassa ne mun muka tauolla olleet jälkivuodot tosiaan on aina kestänyt 7 vrk samoin,kuin menkkani hmm.. Tosin enpä mä mikään gyne olekkaan.
- yksösiä tosin. Vanhin oli 4 kun pienin syntyi.
Miksi ihmeessä ette ole huolehtineet ehkäisystä?
Kun olet hoitovapaalla nuorimmasta/nuorimmista, voit saada yksityisen hoidon tukea isommista lapsista.