Miksi pieniä lapsia laitetaan kasvot menosuuntaan autossa?
En tajua miten monet siirtää lapsensa heti turvakaukalosta suoraan kasvot menosuuntaan -istuimeen!
Melkein kaikilla tutuillanikin alle 2v istuu autossa näin, vaikka sen penkin vois asentaa toisinkin päin.
Onko kyse vaan siitä, että on kätevämpi kun etuistuimellekin mahtuu matkustaja?
Itse olen kerran ollut kolarissa (pieni kaupunkinopeus) ja kyllä siinä aikuisenkin niska on todella kovilla. Miettikää minkä liikkeen lapsen suhteessa iso pää tekee maantienopeudessa.
Kommentit (31)
myös se että jos autossa ei ole isofixiä ja vyöt on niin lyhyet, etteivät yllää istuimen ympäri jos se on selkä menosuuntaan.
tulee vastaukseksi se, että selkä menosuuntaan vauvan/lapsen niska kokee vähiten törmäyksestä johtuvaa iskeytmyistä yms. Nyt on vaan vallalla "muoti"-ilmiö, että vauvatkin pitää saada maisemia katselemaan ja sivuille pitää saada nähdä yms. Olen kyllä sitä mieltä että lapsi joka ei osaa puhua ei voi sanoa, että tykkäisi mieluummin matkustella naama menosuuntaan. Jos hän on aina matkustanut selkä menosuuntaan niin eiköhän sitä viihdytä siinä niin kauan kunnes vanhempi lapsen puolesta toisin päättää.
Ei tulisi mieleenikään laittaa vauvaa eikä vielä miel. alle kolmevuotiasta lastakaan naama menosuuntaan.
Kauhistelisin vielä sitäkin kun ihmiset ostavat vauvoille ikivanhoja kaukaloita ja pitävät niissä lapsiaan liian isoiksi tyyliin "kuhan nyt joku on missä lasta roudataan". Mutta jos tää jomaus nyt riittäis tähän aiheeseen ;)
ajetaan paljon pitkiä matkoja. Hieman yli 2v lapsi oli niin pitkä, etten mä ainakaan saanut autossa takapenkillä istuinta selkä menosuuntaan niin, ettei lapsen jalat olisi ihan ihme vänkyrässä. Etupenkki oli niin edessä kuin se vaan menee ja istuinta koitti useampi ihminen asentaa. Autokin on iso, ei mikään nissan micra (ei sillä, että microissa mitään vikaa olisi, kaipaan yhä omaani).
Harkitsin hetken jopa istuimen laittoa etupenkille, koska ajelemme lapsen kanssa paljon kahden, mutta siihen puuttui sitten lapsen isä. Hyvä niin... takapenkki on parempi paikka.
Mä luotan siihen, että iskokoinen 2v voi jo matkustaa naama menosuuntaan, oikein kiinnitetyssä ja turvallisessa turvaistuimessa. Auto on toki iso ja turvallinen olevinaan sekin, mutta... onneksi ei olla jouduttu mihinkään vakavaan tilanteeseen liikenteessä.
Turvavyökiinnityksellä olevassa istuimessa en lasta kovin pienenä naama menosuuntaan kääntäis, turvavyöthän ne isoimmat vammat aiheuttaa. Itselläni on palkki-istuin, joka on pelkästään naama menosuuntaan käytettävä ja omassa luokassaan hyvinkin turvallinen. Vyöllisiä ja palkki-istuimia ei voi kyllä oikein verrata toisiinsa...törmäysvaikutukset ihan erilaisia. Ja sillä oletuksella nyt on liikenteessä ihan turha olla että kolari voi olla Suomessa nokkakolari..yhtälailla todennäköistä on että sivutieltä tullaan eteen, auto pyörähtää liukkaalla tms...tärkeintä että lapsi on siinä istuimessa asiallisesti kiinni ja sittne ei auta kuin toivoa onnea matkaan.
Perään ajossa lapselle on turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan. Vain nokkakolarissa on turvallisempaa olla selkä menosuuntaan.
"Perään ajossa lapselle on turvallisempaa olla kasvot menosuuntaan."
Miten niin? Peräänajossa lapsi (ja matkustajat yleensä) lennähtävät ensimmäisenä autonsa etuosaa kohti fysiikan lakien mukaisesti. Juuri tällöin on hyötyä selkä menosuuntaan olevista istuimista, jotka tukevat päätä.
Siis nokkakolarissa eteenpäin ja peräänajossa taaksepäin, kuten joku jo mainitsi. Mutta kannattaa muistaa, että nokkakolarissa kovemmat voimat, sillä peräänajossa mennään samaan suuntaan.
että jos istuimet selkä menosuuntaan, joku mahtuu vielä etupenkille. Jos kuljettajan paikalle ei kukaan mahdu, hankala on autolla liikkua. Jos on kaksi pientä lasta, harvemmin toinen aikuinenkaan mahtuu takapenkille. Molemmat etuistuimet siis tarvitaan.
Miksi sitten autoa ei vahdeta toiseen? Joskus vain raha tulee vastaan. Jos lyhentää vielä opintovelkoja ja työkin on määräaikainen, ei välttämättä ole varaa vaihtaa autoa sellaiseksi kuin haluaa.
miten kukaan vanhempi uskaltaa kuljettaa lastaan jossain pienessä ikivanhassa rotisko autossa??
Pitää kuulkaa olla turvavyöt, turvatyynyt väh. 8 kpl ja turvaverkko. Itsestään tummentuva taustapeili ja kolaritilanteessa sektoreittain kasaan menevä keula. Jokaisella matkustajalla on käsien ulottuvilla turvavyöleikkuri sekä ikkunan hajoittamiseen tarkoitettu vasara.
Auton on hyvä olla korkeampi kuin muiden.
Oikeastaan mä en ymmärrä miksi kukaan koskaan uskaltaa viedä lastaan ulos koska mihin tahansa voi kuolla milloin tahansa!
Siksi minäkin jaksan kantaa koko ajan huolta kaikista niistä virheistä joita munkin ystävät ja naapurit tekee turvallisuuskysymyksissä. Lain puitteissa toki, mutta kun eivät oikeasti käsitä, että ovat tuhoon tuomittuja mikäli eivät toimi kuten MINÄ!!!!
naama menosuuntaan istuin ihan vaan sillä perusteella, että oli saanut hyvät testitulokset ja oli ehdottomasti kaikkein parhaimman ja tukevimman oloinen katsomistamme kymmenestä istuimesta. Sopi myös meidän pojan vartalonmalliin (laiha rimpula) parhaiten. Oli kyllä kalleinkin.
Mä mietin, että jos lapsi alkaa karjua kesken matkan, mun aina tekee mieli vilkaista, mikä vaivaa tai antaa maitopullo tai jotenkin rauhoitella. Tai jos en, stressaannun siitä huutamisesta ja ajan miten sattuu.
Nyt kun istuu niin että näkee, on paljon rauhallisempi, viihtyy autossa ja voin vain vilkaista peilistä/tai valoissa kunnolla. Tämä jos mikä parantaa meidän liikenneturvallisuutta.
Ja vaikka lapsen turvallisuus on se asia, jos ei kannata tinkiä, niin kohtuus kaikessa. Tuon "totuuden" tietää istuinvalmistajatkin.
tai kyseenalaistaminen, niin ok, olen syyllinen.
En pakota sinua laittamaan lastasi selkä menosuuntaan, mutta sinuna miettisin, onko kasvot menosuuntaan todella aivan välttämätöntä?