Ei saatana noita ilkeitä mummoja... Mulllakin kokemuksia?
Eli ensin eilen olin kaupungissa asioita hoitamassa+ vähän shppailemassa, kun alkoi kamalat supistukset (rv 37) niitä tuli aika harvoin mutta kovina, ja ajattelin, että lähden kotiin huilaan. Bussilla lähdin kun päättelin pääseväni niin kotiin nopeiten kun ei autoa ollut. Bussi oli muuten täynnä, mutta erään noin 65-75 vuotiaan naisen vieressä oli tyhjä paikka, jossa oli tämän naisen laukku. Menin kysymään pääsisinkö istumaan hänen viereentä (eli ottaisiko laukun pois) kun on vähän hankala seisoa. Nainen katsoi isoa mahaani ja tokaisi "Ei se raskaus ole ennenkään sairaus ollut" eikä liikuttanut laukkuaan mihinkään. Minä ystävällisesti kerroin, että tulee supistuksia ja on välillä kovatkin kivut ja seisominen vaikeaa, niin nainen vastasi että "No et sinä nyt ainakaan minun viereeni tule synnyttämään ja lapsivesiä lorottelemaan" ja jatkoi vielä että " Turha puhua kivuista yhtään mitään kun ei sun ikäiset niistä mitään tiedä. Minä olen kuusi lasta synnyttänyt ilman mitään lääkkeitä kotona sängyssä ja te valitatte kivuista vaikka saatte kaikki lääkkeet ja puudutukset".
Olin ihan ihmeissäni ja päätin lopettaa juttelun kun se ei näköjään mihinkään johtanut, onneksi naisen takana istunut nuori mies nousi ylös ja tarjosi omaa paikkaansa minulle. Koko bussimatkan sitten kuuntelin kun tämä mummo ympärillä oleille pauhasi kuinka me nuoret olemme niin töykeitä eikä mitään kunnioituksta enää kun ei anneta edes vanhempien istua rauhassa.
Toinen tapahtui tänään tuossa muutama tunti sitten kun olin 2-vuotiaan esikoisen kanssa poistossa, ja hän kaatui. Puistossa oli vanhempi nainen lapsenlapsensa kanssa, ja tyttöni itkiessä tuli varta vasten valistamaan kuinka "ei ole ihme että lapsi itkee turhasta kun nykyään ei osata enää lasta kasvattaa ja pitää sitä tyytyväisenä ja lapsi oppii että kaiken saa parkumalla" ja lisäsi vielä muutaman kasvatuskikan aina piiskaaamisesta tukistamiseen....
Jostain syystä minulle tullaan usein paasaamaan lapsenkasvatuksesta ja siitä mitä me "nykyajan nuoret" ( minäkin 36v) teemme väärin, ja aina nimenomaan vanhojen naisten toimesta... Olenko ainut vai onko muillakin vstaavia kokemuksia?
Kommentit (48)
jonne oli kutsuttu koko perhe. Lapsemme ovat eläväisiä, eivätkä ujostele vieraassakaan paikassa. Juhlapaikalla ei ollut lapsille mitään, ei leluja, ei tekemistä. Nujusivat ja touhusivat sitten sohvalla, mutta eivät riehuneet. Satuin ohikulkiessani kuulemaan kun Vanha Täti sanoi siihen että mitä te siinä koko ajn hypitte, istuisitte siinä niin kuin ihmiset. Olin vähän että ai jaa, istuako niitten pitäis pari tuntia liikkumatta. Meni vähän juhlatunnelmat.
Ymmärrän kyllä vanhustenkin häiriintymisen hälinästä ja lasten äänistä, mutta ei ole silti mukava kuulla tuollaista kommentointia.
kun olin esikoinen oli ihan vauva ja asuttiin vanhassa puutalossa erään mummon naapurissa. Niin yhtenä päivänä kun törmättiin pihalla se totesi: "Ai on se vielä hengissä, luulin, että on kuollut kun ei ole mitään ääntä kuulunut." Ihan harmiton heitto siis, esitti asian vaan vähän huonosti... Pakkoko sen vauvan kuollut on olla vaikka ei itkisikään niin että naapuriin asti kuuluu.? Vähän kylmäsi tuoretta äitiä tuo toteamus..
Ja etuileehan ne mummot kaupassa, tai ainakin yrittää. Minä aina kohteliaasti totean, että "Anteeksi, jonon pää on tässä." Kyllä ne aina kiltisti on sitten pakittaneet taakse, ilmeet tosin välillä on aikast kypsät.. ;)
Olin siskoni lapsen kanssa kaupassa ( minä silloin n 17 ja lapsi n 1v). Lapsi istui kiltisti rattaissa. Kun pääsimme kassajonoon niin eikös eräs 80+ mummeli kiilannut törkeästi meidän eteemme kassalle. Siinä sitten aloin jutella lapselle kuinka nuo vanhukset aina valittavat kun nuoriso ei osaa käyttäytyä mutta todellisuudessa ne on juuri nuo vanhukset jotka etuilevat jonossa ja ovat näin ollen huonokäytöksisiä. No, viereinen kassa avautui niin sopivasti juuri silloin että pääsin suoraan ensimmäiseksi tähän kassalle maksamaan ostokseni. Siskoni odotti kassojen ulkopuolella ja lähdimme kohti ulko-ovia. Kuinkas sattuikaan että tämä samainen mummeli sattui samaan aikaan oville ja ihme ja kumma, piti meille kaikille ovea auki jotta pääsimme ulos. Totta kai kiitimme tätä mummelia ovenavauksesta. Siskoni oli kyllä hieman huuli pyöreänä että mitä ihmettä tässä tapahtuu kun noin ystävällisesti avasi oven. Nauroi kyllä kovasti kun hetken päästä kerroin hänelle tapahtumat.
T: "huonokäytöksinen nuori"
sankarihautausmaalla jouluhartaudessa. 2,5 vuotiaamme oli siinä polvillaan maassa ja kaivoi käsillään hankeen kuoppaa. Ei ollut kenenkään hauta siinä kohtaa ja tyttö oli tosi nätisti ja hiljaa touhuissaan. Vieressä seisoi mummo joka mulkoili lasta ja lopulta sanoi "ei millään pahalla mutta tämä on hautausmaa eikä leikkipaikka" en reagoinut siihen mitenkään ja mummu toisti asiansa. Sanoin hänelle että me kyllä kunnioitetaan näitä tänne haudattuja mutta olisiko parempi että pitäisin kiukuttelevaa lasta sylissä vai eikö tänne saa lapset tulla ollenkaan? Mummu jatkoi vaan urputustaan, mulla hitsas kiinni, otin tytön kainaloon ja vaihdoin paikkaa. Huutohan siitä tuli.
niin ilkeitä mummoja kun bussikuskejakin on tampere pullollaan.
Tampereella kun seisoo bussipysäkillä, niin saa aina jännittää että pyshtyykö bussi jos huitoo, vai eikö jaksa pysähtyä, pysähtyykö, mutta ei avaa ovea, pysähtyykö, ja ottaa mummon pysäkiltä, mutta vetääkin ovet kiinni juuri kun itse on astumassa bussiin ym. Mummot tulevat aukomaan päätään missä millonkin, kuten muutkin ihmiset. Ei tarvi kun kavellä Citymarketista ulos niin lauma naispuolisia juoppoja tulee tökkiin ja haastaan riitaa. Välillä oikein tuntuu, että kaikki kilpailevat ilkeydessä. Näin koko elämän Tampereella asuneena on tottunut, mutta joskus hämmästys on suuri kun sattuu menemään käymään esim. pääkaupunki seudulla. Mitä, se bussikuski päästi kyytiin vaikka matkat olikin kortista loppunut? Ei onnistuisi Tampereella. Mitä, se bussikuski odottaa minua pysäkillä, vaikka minulla on vielä kaksikymmentä metriä juostavaa ennenkun olen ovella? Ei tapahdu Tampereella. Mitä, poliisi oikeasti auttaa ja neuvoo, eikä ärsyynny ja kohtele kovakouraisesti. Ei tapahdu Tampereella.
rv 23+1,olen töissä vanhusten parissa. tuli ohimennen keskusteluissa sanottua että..."kun odotan vauvaa..." niin tämä rouva vain tokaisi että,no ilmankos,luulinkin että olet vain lihonnut,katsoi kättäni ja tokaisi,menkää nyt äkkiä naimisiin! Emme siis ole mieheni kanssa naimisissa,emme edes kihloissa. ja ihan yhtä onnellisia olisimme vaikka sormukset sormessa olisi,ei arkeamme muuttaisi enää tässävaiheessa mitenkään:) olisi tehnyt mieli sanoa että menemme naimisiin kun on sopiva hetki,emme vain siksi että lapsi on tulossa,ihan toivottu on. Ei eletä enää 1500 lukua.
rv 23+1,olen töissä vanhusten parissa. tuli ohimennen keskusteluissa sanottua että..."kun odotan vauvaa..." niin tämä rouva vain tokaisi että,no ilmankos,luulinkin että olet vain lihonnut,katsoi kättäni ja tokaisi,menkää nyt äkkiä naimisiin! Emme siis ole mieheni kanssa naimisissa,emme edes kihloissa. ja ihan yhtä onnellisia olisimme vaikka sormukset sormessa olisi,ei arkeamme muuttaisi enää tässävaiheessa mitenkään:) olisi tehnyt mieli sanoa että menemme naimisiin kun on sopiva hetki,emme vain siksi että lapsi on tulossa,ihan toivottu on. Ei eletä enää 1500 lukua.
nuo toisten ihmisten haukkumiset ja agressiivinen käyttäytyminen.