Äidillä oksennustauti, miten todennäköistä on että pieni vauva saa sen?
Olen oksentanut rajusti eilisen illan, ja yö meni vielä levottomasti. Nyt alkaa jo elämä voittaa, mutta syödä en vielä uskalla.
Minulla on 3 kk vanha vauva, joka on täysimetyksellä. Onko kokemusta, miten helposti vauva saa äidin oksennustaudin? Vielä ei ainakaan ole mitään oireita vauvalla, koskahan tässä uskaltaa huokaista helpotuksesta ettei mitään tulisikaan?
Kommentit (12)
kontaksti että on todella todennäköistä että vauva saa sen. Se on monen viruksen kanssa niin, että ne ovat jo äidissä ehtineet jylläämään jonkin aikaa ja samalla tartutat eteenpäin tietämättäsi.
olen tosi paljon joutunut viimeisen puolen vuoden aikana näitä tartunta asioita miettimään ja ollut paljon infektiolääkärin kanssa tekemisissä, kyllä se niin on että äidistä menee vauvaan melkein jokainen tauti. Se riittää kun olet koskettanut suutasi tms. sitten otat rinnastasi kiinni kun tarjoat sitä vauvalle tms. + noro yms virukset melkein tarttuvat ilmatartuntana, ovat niin kovin herkästi tarttuvia.
Itämisaika vaihtelee muutamasta tunnista muutamaan päivään. Ei se mahdotonta ole etteikö vauvasi voisi selvitä ilman tartuntaa, saahan hän vasta-aineita rintamaidostasi todella hyvin.
Kuitenkin vauva kiehnäsi sylissä koko eilisen päivän ennen oksentamistani, eli varmasti ehtinyt tarttua vaikka sitten illalla pesin aina tarkasti kädet yms.
Onneksi oma olo on jo parempi, se nyt puuttuisi että oksennetaan samaan aikaan...
ap
Mulla on ollut oksennustauti molempien lapsien vauva-aikana, eikä kumpikaan silloin sitä saanut. Tai no, sai sillätavalla, että vatsa oli molemmilla lapsilla vähän sekaisin ja ehkä vähän kiukkuisempia olivat kuin normaalisiti, mutta kumpikaan ei siis oksentanut. En nyt muista minkä ikäisiä olivat, mutta rintaruokinnalla silloin kumpikin.
mahatauteja, mutta imetetty selvinnyt aina vähimmällä. Juuri tuollaista kiukkuisuutta ja vähän väkevämpää kakkaa vaan. Kyllä se imetys aika hyvän suojan antaa kuitenkin. Tsemppiä!
Yritän nyt uskoa, että imetys suojaa ja vauva ei saa tautia ainakaan rajuna :) Itse nimittäin olin eilen ihan raato, enkä vieläkään todellakaan kunnossa. Eli jos vauva saisi sen yhtä rajuna, edessä olisi luultavasti sairaalareissu :/
ap
saanut vatsataudin minulta(?) hänkin oksensi kerran ja nukkui 12 tuntia putkeen siihen päälle.
karmea oksennustauti kun vauva oli joku 5kk ja oli juuri alkanut syömään kiinteitä, sai siis edelleen myös tissiä. yllätyksekseni ei tarttunut vauvaan (kaikkiin muihin läheisiini kyllä...) vaikka nukuinkin hänen vieressään
huonosti tai sitten ovat sairastaneet hyvin lievänä. Olen täysimettänyt kaikkia 5-6 kk ja osittain imettänyt vuoden ikään.
Esimerkiksi kuopuksen vauva-aikana sairastimme noron, ja vauva oli ainoa, joka hilpeänä touhusi, kun muut oksensivat!
mulla on meidän 8 kk ikäsen vauvan elinaikana ollu jo kahesti oksennustauti, ja häneen ei oo kummallakaan kerralla tarttunut. Taisi olla vajaa 2 kk ikänen eka kerran ja täysimetyksellä, jatkuvasti vieressä eikä tarttunut. Toivottavasti pysyy sinunkin vauva terveenä!
Ei sellasia muodostu vatsataudissa
Vauvat ovat imetyksen aikana säästyneet sairauksilta todella hyvin ..tai sairastaneet taudit hyvin lievinä. Esim. noron takia vauva oksensi vain kerran eikä kärsinyt mahakivuista vaikka koko muu perhe (myös äiti) oli monta päivää todella kipeänä.
Vauva saa äidiltä tehokkaasti vasta-aineita imetyksen ansiosta :)