Pph:lla myös oma lapsi hoidossa - muiden hoitolasten kokemuksia?
Vaikuttaako teidän mielestä lapsen hoitoon jotenkin, kun perhepäivähoitajalla on hoidossa myös oma lapsensa? Siis käytännön kokemuksia nyt kaipailisin. Meidän 1,5-vuotias on aloittamassa pikkuhiljaa osa-aikaisesti ryhmässä, jossa on kaksi 4-vuotiasta, yksi 2-vuotias ja oma eskarin aloittava lapsi (en tiedä kuinka pitkiä päiviä eskarissa ollaan). Äitini oli sitä mieltä, että hoitajan oma lapsi saattaa aiheuttaa ongelmia ryhmässä, mutta mitä mieltä te olette, minkälaisia ongelmia siitä nyt sitten voisi aiheutua?
Kommentit (19)
koska toi hoitajan oma lapsi on vanhin. Hän osaa jo sopeutua pienempien tarpeisiin ja rytmiin jos on tarvis. Lisäksi hän tosiaan on siellä eskarissa suuren osan päivästä. Asia ois aivan eri, jos hoitajan oma lapsi ois kaikkein pienin ja päivät siinä mukana pyörimässä.
ryhmän pienin aina vaikuttaa, mutta vaikuttaisiko se sen takia että on hoitajan lapsi?
kokemusta on sen verran, että oma lapsi meni vajaa 1-vuotiaana hoitoon, ja hoitajalla oli tuolloin kaksi alle kouluikäistä lasta kotona. Ei mitään ongelmaa ollut missään vaiheessa. Ovat tämän nuorimman lapsen kanssa itse asiassa vieläkin (5 vuoden jälkeen) jonkin verran yhteyksissä mesessä ym.
Olen pph ja minulla on kolme lasta, ekaluokkalainen sekä 2v ja 4v +kaksi hoitolasta..miksi ne omat lapset vaikuttaisivat ja miten? Epätasa-arvoista kohtelua tms? Meillä ainakin mennään joka päivä saman rutiinin mukaan, ei omien lasteni pillin mukaan, kaikilla lapsilla samat säännöt, samat ruuat ja samat lelut, hoitolapset sylittelevät enemmänkin kuin omani, syystä että he ovat poissa kotoaan ja pois vanhempiensa luota, kaipaavat syliä. Omani ovat kotona eivätkä niin paljon perääni kuin hoitolapset, heille iskee halipula enemmän iltasella. Kaikille riittää siis huomiota tarpeen mukaan enkä keksi miksi hoitolapset omistani kärsisivät.
eli meillä oli minun lisäksi kolme muutakin lasta (isosiskot olivat tuossa vaiheessa jo yläasteella). Ainakaan itsellä ei jäänyt näin jälkeenpäin ajatellen, että olisin ollut millään tavalla erikoisasemassa. Samat säännöt oli kaikilla tai oikeastaan, jopa tuntui , että minun oletettiin olevan jotenkin hyvänä esimerkkinä. Mutta en tosiaankaan usko, että tuo on ongelma.
En ole ap, mutta meillä lapset todennäköisesti ovat menossa pph:lle, jolla omia lapsia kotona. Olisipa ihanaa, jos lasteni hoitaja olisi sinunlaisesi :)
Olen pph ja minulla on kolme lasta, ekaluokkalainen sekä 2v ja 4v +kaksi hoitolasta..miksi ne omat lapset vaikuttaisivat ja miten? Epätasa-arvoista kohtelua tms? Meillä ainakin mennään joka päivä saman rutiinin mukaan, ei omien lasteni pillin mukaan, kaikilla lapsilla samat säännöt, samat ruuat ja samat lelut, hoitolapset sylittelevät enemmänkin kuin omani, syystä että he ovat poissa kotoaan ja pois vanhempiensa luota, kaipaavat syliä. Omani ovat kotona eivätkä niin paljon perääni kuin hoitolapset, heille iskee halipula enemmän iltasella. Kaikille riittää siis huomiota tarpeen mukaan enkä keksi miksi hoitolapset omistani kärsisivät.
Hoitolapset 2v9kk ja 1v8kk.
Voin sanoa, että hoitolapset tulevat omieni edelle hoitopäivän aikana.
Tietenkin tasa-arvoisesti kohtelen jokaista, mutta jos lapsilla tulee esim. riitaa leluista, ratkaisen sen yleensä hoidokin eduksi. Omalle yritän selittää, että kunhan ? lähtee, niin saat leikkiä sillä koko illan.
Sylin kanssa sama juttu. Hoitolapsen ainoa turva ja aikuinen olen minä ja lapsi kaipaa vanhempiaan, annan syliä aina kun haluaa. Silloin omilleni saatan sanoa, että illalla sitten, ?:llä on äitiä ikävä.
Omat ovat ymmärtäneet hirveän hyvin, mutta itseäni ketuttaa, kun pph:sta yleensä ajatellaan, että omat lapset menevät edelle. Eivät mene.
Ja kyllä, olen omien lasteni kanssa kotona, mutta hirvittää ajatellakin, miten lapseni tilanteen tajuavat: he joutuvat jakamaan hoitolasten kanssa rakkaat lelunsa, huoneensa, sänkynsä, paikkansa pöydässä, äitinsä, kaikki mikä aina on ollut omaa.
jolla on myös omat lapset kotona. Itse en ole tilanteeseen kovinkaan tyytyväinen. Siirtoa ollaan yritetty. No, kohta lapset pääsevät pois.
Vähän jännittää tosiaan tämä hoidon aloitus, ja todella huojentavaa oli lukea teidän vastauksia. En minä tosiaan tiedä oikein itsekään, miten ne omat lapset vaikuttaisivat tai mistä asiaa kommentoinut äitinikin tämän ajatuksen oli saanut, ajattelin ehkä he ovat mustiksia leluistaan tai äidistään, tai saavat erilailla huomiota. Kiva kuulla, että ainakin vastanneen pph:n kodissa kaikki rutiinit ja lelut yms. ovat yhteisiä, ja että hoitolapset saavat hyvästä syystä paljon sylittelyä päivisin.
Ap
jolla on myös omat lapset kotona. Itse en ole tilanteeseen kovinkaan tyytyväinen. Siirtoa ollaan yritetty. No, kohta lapset pääsevät pois.
Voi ei, voisitko kertoa tarkemmin, miksi et ole tyytyväinen tilanteeseen?
itse kanssa pph:n lapsi. totuin siihen että äiti täytyy jakaa muidenkin kanssa. ja omat lelut. jos oli joku hirmu tärkeä lelu, sillä leikittiin vasta illalla ettei tullut mitään rähinää. ennemmän joutui olemaan kiltisti, mallina yms. parhaat kaverit olivat hoitolapset.
lapset kotona??? Eli hän veisi omat jonnekin muualle kotoaan hoitoon??? EI tosiaankaan kovin järkevää eikä etenkään sillä palkalla. Ihan luonnollistahan se on, jos omiakin. Mutta joo, ammattitaitoinen hoitaja osaa olla ihan tasapuolinen, aivan varmasti. Mitä läheltä olen paria kaveria seurannut, joilla ollut lapsia hoidossa ja joilla omatkin kotona niin molemmilla on välillä ollut omista apuakin, sillä kummallakin n. 6-vuotiaat lapset. Pystyvät esim. kattamaan pöydän tai toimittamaan pikku asioita, kotonaan kun ovat. Heiltä kuulemani perusteella ainakin kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
miten sellaiseen ammattin päädytään jos ei olisi omia lapsia koskaan ollut?
lapset kotona??? Eli hän veisi omat jonnekin muualle kotoaan hoitoon??? EI tosiaankaan kovin järkevää eikä etenkään sillä palkalla. Ihan luonnollistahan se on, jos omiakin. Mutta joo, ammattitaitoinen hoitaja osaa olla ihan tasapuolinen, aivan varmasti. Mitä läheltä olen paria kaveria seurannut, joilla ollut lapsia hoidossa ja joilla omatkin kotona niin molemmilla on välillä ollut omista apuakin, sillä kummallakin n. 6-vuotiaat lapset. Pystyvät esim. kattamaan pöydän tai toimittamaan pikku asioita, kotonaan kun ovat. Heiltä kuulemani perusteella ainakin kaikki ovat olleet tyytyväisiä.
Tosiaan aiheen vierestä, mutta itse olin lapsena kahdella eri pph:lla, toisen lapset olivat jo muuttaneet pois kotoa, ja toisella ei ollut omia lapsia. Ei kai siinä kenenkään mielestä ole järkeä, että jos niitä omia lapsia on, ne vietäisiin johonkin muualle päiväksi, mutta kaikilla ei tosiaan ole omia lapsia kotona lainkaan.
Ap
Tosiaan aiheen vierestä, mutta itse olin lapsena kahdella eri pph:lla, toisen lapset olivat jo muuttaneet pois kotoa, ja toisella ei ollut omia lapsia. Ei kai siinä kenenkään mielestä ole järkeä, että jos niitä omia lapsia on, ne vietäisiin johonkin muualle päiväksi, mutta kaikilla ei tosiaan ole omia lapsia kotona lainkaan.
Ap
miten sellaiseen ammattin päädytään jos ei olisi omia lapsia koskaan ollut?
Pidin hoitajasta, vaikka en kaikissa sioissa ollut ihan samaa mieltä. Jälkikäteen olen saanut kuulla hänen naapureiltaan ym, että hänen oman lapsen ja minun lapseni riidellessä ( oma lapseni 2 vuotta nuorempi), niin hän piti aina oman lapsensa puolta riippumatta siitä, kumpi olisi ollut syyllinen. Minulle hän kertoi, että lapseni oli kiusannut/häirinnyt hänen lastaan.
Lapseni siirtyi päiväkotiin, ja koskaan eivät hoitajat ole kertoneet kiusaamisista vaikka olen erikseen kysellyt. Näihin kyselyihin olen saanut kommenttia, että lapseni on harvinaisen empaattinen ja toiset lapset huomioon ottava. Kun olen kertonut heille, mitä pph sanoi, niin eivät ole uskoneet korviansa.
Ap
Palatakseni taas tähän alkuperäseen kysymykseen, niin kiva joka tapauksessa kuulla, että sullakin on lähipiirissäsi vain positiivisia kokemuksia asiasta, siis että kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä!
aivan mahdotonta sano minkälaisia ongelmia se lapsi voisi ryhmässä aiheuttaa kun en ole edes tavannut lasta!!!!!!
Ehkä sinä voisit mennä tervehtimään tätä lasta kun siellä käyt ja tutustua häneen
Se varmaan auttaa/helpottaa