Miten rauhoittua, kun paniikki iskee sos. tilanteessa?
Ihan käytännön vinkkejä siis? Olen itsekin mm. lukenut aiheesta aika paljon, mutta silti niitä tilanteita vaan tulee. Se ei ole kivaa, kuten kaikki saman ongelman omaavat varmaan tietää :/
Kommentit (24)
jos se ei ole mahdollista, niin pitää vaan yrittää löytää joku istumapaikka että ei pyörry. Tai mennä vessaan, jossa voi rauhassa istua ja laittaa pään polviin ja hengitellä rauhassa. Todella ikävä vaiva :(.
Yritän saada hetkeksi ajatukset tyhjennettyä, kuuntelen hengitystäni (hengitän nenän kautta, en pakota hengitystä mutta koitan saada pysymään rauhallisena). Jos on sosiaalinen tilanne juuri päällä, saatan hetkeksi poiketa vessaan tai keittiöön tai vaikka vaan kumartua solmimaan kengännauhoja tai "katselemaan kirjahyllyä".
Sitten siinä mahdollisimman ajatuksettomassa tilassa keskityn pienen hetken verran vain
tuntemaan
hetken aikaa oman vartaloni. Siis olemaan tietoinen siitä. Kädet, jalat, selkä, hengitys... Vaikea kuvailla, mutta siitä tulee sellainen olo että olen elossa, olen ehjä, kaikki tärkeä on edelleen tässä. Suoristan selän, vedän hartiat taaksepäin ja alaspäin ja rentoutan ne, puhallan rauhalisesti ulospäin.
Teen näitä harjoutuksia myös sosiaalisten tilanteiden ulkopuolella (useita kertoja päivässä jos tarvitaan).
Miellän omat ahdistus- ja paniikkireaktioni niin, että ne ovat ihan fyysisiä oireita (adrenaliinia, kortisolia, jännittyviä lihaksia), jotka henkisen puoleni häröt saavat liikkeelle. Vähän kuin opettelisi käyttämään jotain superherkästi kiihtyvää konetta. Ei sen kummempaa.
Ajatuksiani olen opetellut myös hallitsemaan. En vain päästä niitä negatiivisiksi, ikinä. Heti kun huomaan, että jokin "en suoriudu tästä" tyyppinen pyörä lähtee pyörimään, niin tyhjennän mielen ja sitten keskityn johonkin muuhun.
Ei mitään ammattilaisen neuvoja nämä, vaan sellaista mikä itseäni on auttanut. Edellisestä paniikkikohtauksesta (todella paha) on nyt jo kohta vuosi.
löysin tähän asiaan kohtalotovereita! Lohdullista, vaikka mälsä juttu meille kaikille:(.Osaatko Ap kiltti suositella kirjallisuutta? Olisin kovasti kiinnostunut lukemaan, jos auttaisivat jotenkin.
Numerolle 5: Viimeisin kirja aiheen tiimoilta, jonka siis luin, on "Jännittääkö? Pelko hallintaan", kirjoittanut Aavasto, Kaulio ja Syrjälä. Kannatti kyllä lukea.
Olen ajatellut, että joku vertaistukiryhmä vois toimia mulla, kun tapais muita ihan samasta asiasta kärsiviä.
Ihan käytännön vinkkejä siis? Olen itsekin mm. lukenut aiheesta aika paljon, mutta silti niitä tilanteita vaan tulee. Se ei ole kivaa, kuten kaikki saman ongelman omaavat varmaan tietää :/
Vertaistukiryhmä olisi ihana! Voisi kerrankin nähdä, että muitakin jännittää, ja sitten purettaisiin niitä tilanteita yhdessä:)
Linden Method. Saa tilattua netistä, maksaa noin huntin. Sisältää kirjan ja CD-/DVD-levyjä. Selkeä ja todella hyvä metodi, johon en uskonut ollenkaan. Sitten mieheni, jolla oli erittäin pahat sosiaalisten tilanteiden pelot yli 10 vuotta, lääkityksiä ja vuosien terapiat, tilasi metodin itselleen. Ei enää lääkityksiä, ei terapiaa eikä myöskään ahdistusta kuin pieninä ripauksina silloin tällöin. Olen valmis liputtamaan tämän metodin puolesta ihan kympillä!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 18:59"]
Linden Method. Saa tilattua netistä, maksaa noin huntin. Sisältää kirjan ja CD-/DVD-levyjä. Selkeä ja todella hyvä metodi, johon en uskonut ollenkaan. Sitten mieheni, jolla oli erittäin pahat sosiaalisten tilanteiden pelot yli 10 vuotta, lääkityksiä ja vuosien terapiat, tilasi metodin itselleen. Ei enää lääkityksiä, ei terapiaa eikä myöskään ahdistusta kuin pieninä ripauksina silloin tällöin. Olen valmis liputtamaan tämän metodin puolesta ihan kympillä!
[/quote]
t: Linden Method -jälleenmyyjä.
mut hei siis, tää on ihan uskomaton!
Ihan oikeesti1
JA EI AINOASTAAN MIES VAAN KOKO SUKU OSTI JA NE PÄÄSI KAUPAN PÄÄLLE SUORAAN NIRVANAAN
Jännittämisestä kärsivät herkät ihmiset, joilla sympaattinen hermosto toimii liian aktiivisesti. Eli herkillä ihmisillä kaikki tunteet tuntuvat voimakkaana kehossa, niin hyvät (innostuminen, rakastuminen) kuin huonot (esim jännitys). Tärkeintä on oppia hyväksymään tämä piirre itsessään eikä yrittää estää ja peitellä sitä liikaa. Ja ei missään nimessä pidä alkaa vältellä tilanteita sen vuoksi, silloin ei saa harjoitustakaan. Jos on valmis ottamaan haasteen vastaan ja harjoittelemaan ahdistavia tilanteita, ongelmasta voi päästä voitolle. Eli oppii sietämään sitä että välillä hermostuttaa ja jännittää, mutta mollaa siitä itseään. Useimmat kuitenkin alkavat vältellä haastavia tilanteita ja näin ongelma paisuu entisestään. Jos et ole ollut puoleen vuoteen ihmisten ilmoilla, niin jännität entistä kauheammin kun sitten joudut sellaiseen tilanteeseen. Nuo jännittäjien ryhmät olisi huippujuttu, mutta voitte arvata kuinka vaikea niihin on saada ihmisiä. Jännittäjällehän juuri hirveintä on mennä tilaisuuteen, jossa on uusia ihmisiä. Harjoittelu pitääkin aloittaa jostain helpommasta haasteesta, vaikka asiansa hoitamisesta puhelimessa tai kirjastoasioinnista yms.
Mua auttoi keskittyminen johonkin muuhun asiaan. Sitä opettelee, pian opit. Riittää, kun esim katsot seinällä olevaa taulua ja mietit jotain sen kuviota, että vau vau ja pohdit sitä. Tai kun keskustelet, niin kiinnitä huomio kaverin silmien väriin, ihaile mielessäsi vaikka kaulakoruaan, yrittele ajatella siitä paljon, ihaile ja mieti väriä, kuviota ym... Ajatuksesi keskittyvät muuhun kuin paniikkiin ja paniikki unohtuu.
Myös beetasalpaajasta voi olla apua, kysy lääkäriltäsi.
Beetasalpaajat (Propral) ja rauhoittavat. Ei minulla auta mikään muu :(
"kevyt"lääkitys eli nuo beetasalpaajat auttaa hyvin...mulla propral.
Voi ottaa tarvittaessa ja ei aiheuta mitään riippuvuutta.
Alan vihdoin itse hallitsemaan sosiaalista jännitystä kun se iskee. Naama nykii, kädet tärisee jne.
Sano itsellesi mielessäsi tomerasti "rauhoitu". Tarkoita sitä myös. Hae lisäksi lääkäriltä Propral. Kyllä se siitä.
itselläni auttaa joku fyysinen tunne keholla. esim hieron itseäni hetken niskasta, ihan kallonpohjasta. kokeile ensi kerran ja tee sitä hetki keskittyen. jokainen löytää oman keinonsa.
Itselleen kannattaa puhua, että tämä menee ohi, tämä ei ole vakavaa. Keskitynpä johonkin muuhun kuin tuntemuksiini.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 19:34"]
Itselleen kannattaa puhua, että tämä menee ohi, tämä ei ole vakavaa. Keskitynpä johonkin muuhun kuin tuntemuksiini.
[/quote]
Tämä on paras ohje ja vinkkinä tuohon lääkitykseen: lääkityksellä laimennetaan sympaattisen hermoston toimintaa, eli tunteet eivät pamahda heti sinne kymppiin saakka. Lääkkeiden tarkoituksena on lievittää oireita, jotta henkilö uskaltaa harjoitella haastavia tilanteita. Kun jännitys ei heti ole pahin mahdollinen, niin itsensä rauhoittaminen esim. juuri keskittymällä johonkin muuhun, on helpompaa. Tsemppiä kaikille harjoitteluun!
Minulla auttanut siedätyshoito. Tahallaan mennyt vaan väkisin jännittäviin tilanteisiin. Olen myös kertonut asiasta avoimesti ihmisille ja se on laukaissut tilannetta. Tuo siedätys kuitenkin paras, olen voittanut itseni niin etten olisi ikinä uskonut pystyväni sellaiseen ja nykyään tuntuu, että pystyn mihin vaan. Tsemppiä!
Hengitysharjoitukset, hengitykseen keskittyminen saattaisi auttaa. Käy joogassa!
Yritä rauhoittua, ajattele jotain rauhoittavaa, ajattele positiivisa asioita, älä ruoki negatiivista kierrettä ajatuksin!