3.5 kk vauva heräilee jatkuvasti yöllä..
On aikaisemmin nukkunut ihan kiitettävän hyvin; mutta n.kk ajan on heräillyt vähän väliä yöllä.. viimekin yönä annoin tissiä 6krt, välillä rauhottui viereen ilman eli omat unet on tosi minimissä.. Onko tää jokin vaihe vai mitä olen tehnyt väärin???
Mä en vaan saa rauhoitettua vauvaa millään muulla kuin tissillä tai joskus sillä että pidän napakasti kiinni vieressä.
Pulloa ei huoli (ennen huoli, ei enää...) joten mä hoidan vauvan öisin yksin ja mies nukkuu:(
Mitähän tekis??
Kommentit (11)
3kk vaiheilla on aika, jolloin uni taitaa olla aika levotonta. Näin myös meillä. Annoin vauvan sit nukkua vieressä ja yö rauhottuikin aika hyvin.
Kirjoitinko mä tuon äsken?
Meillä siis ihan sama tilanne! Ajattelin ensin olevan jotain "tiheän imun kautta", kun luin että sellainen voi olla 3kk iässä. Mutta kun tämä jatkuu ja jatkuu vaan.
Toivottavasti tämä on ohi menevä vaihe!
Aivojen kehitys häiritsee yöunia, eikä tolle oikein mitään muuta voi kuin yrittää järjestää tilanne helpommaksi kaikille.
Ota vauva viereen nukkumaan niin et joudu heräämään ihan täysin imetystä varten. Vaihda asennetta: hieno juttu, että pystyt rauhoittamaan vauvan imetyksellä. Ei ole tarkoitus imettää mahdollisimman vähän vaan mahdollisimman paljon;)
Samaa oli tääläkin. Vauva heräs 3-5kk iässä 4-10 kertaa yössä. Ainoastaan tissi kelpas.
5kk jälkeen alkoi yhtäkkiä nukkumaan 5h putkeen ja kyllä tuntu mahtavalta.
Jaksamista ja voimia.
että en ole mitenkään imetysfanaatikko.. parasta ruokaa lapselle joo, mutta en mitenkään ihannoi sitä asiaa niin, että ottaisin asenteen "imetä mahd. paljon".
Ennemmin todellakin siirtyisin takaisin vanhaan rytmiin, eli 2 syöttöä yössä kuin tähän 5-10krt syöttöä. Kyllä uni on mulle niin rakasta:)
Toinen ongelma on se, että jos vauva on vieressä mä EN osaa nukkua. Eli siitä ei sen kummempaa hyötyä ole kuin että vauva saattaa siihen rauhoittua, eikä herätetä muita lapsia.
Ja päivisin oma lepo vanhempien lasten takia on mahdotonta.. Niillä ei tällaista heräilyä ole ollut ikinä.
Joten zombina ja nuttura kireellä mennään.
Ei kai mikään tiheä imu voi kuukautta kestää?!?!?
koita jaksaa, Meillä nuo heräilyt loppu 6kk iässä.
saattaa olla kans läheisyydenkaipuuta jota se kompensoi noilla tissittelyillä. Jos mahdollista, nakita mies joku yö olemaan lapsen kanssa ja mene toiseen huoneeseen nukkumaan. Vauva saattaa rauhottua ja nukkua nimittäin isän kans paremmin, kun ei haista äidin maidonhajua. Kokemusta on..
meillä vauva kohta 4kk ja parikuisena saatto nukkua yhen pätkän kuusikin tuntia, mut nyt heräilee koko ajan. Oon miettiny kiinteiden alotusta, kun tuntuu et jokainen neuvo liittyy siihen, et kun alotat kiinteet niin sit alkaa nukkumaan.
Meille kävi niin, että vauvalla oli siinä kolmen-neljän kuukauden iässä tiheän imun kausi (ehkä), jolloin syötiin yöllä tosi tiheään. Noin kuukauden päästä yöt meni taas syömiseksi, jolloin ajattelin aloittaa kiinteät, kun ikää alkoi olla se 6 kuukautta. Yöt eivät tästä kuitenkaan rauhoittuneet yhtään ja neuvolakäynnillä todettiin yllättäen korvatulehdus. Mitään muita oireita ei ollut kuin levottomat yöt ja tiheä syöminen. Tuo imeminen siis auttoi ja vauva nukkui tissi suussa. Ilmeisesti imeminen jotenkin tasoitti painetta korvissa, koska jatkossa sama toistui useasti.
Koita sitkeästi jatkaa imetystä ja huilaa päivisin, jos mahdollista. Kohta varmaan taas tasoittuu.