Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määrittelee "pitkä imetys"

Vierailija
07.04.2010 |

Mulle on vähän epäselvää, kuinka vanhaksi lasta keskimäärin imetetään, jos on ilmoitettu että imetetään pitkään? Kun 1v asti on suositus mutta välillä kuulee näitä "lapsi siis 7kk ja IMETTÄÄ VIELÄKIN"

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä pidä sitä mitenkään pitkänä imetyksenä.

Toista imetin 2 vuotta. Se oli jo melko pitkä imetys.

Sanoisin, että yli 2 vuotta imetystä on ns. pitkä imetys.

Vierailija
2/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin yhteisymmärryksessä lapsen kanssa vähitellen. "Maito loppui".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin esikoista vajaan vuoden, kakkosta reilun vuoden. Mielestäni nuo olivat ihan keskimääräisiä imetyksen pituuksia.

Vierailija
4/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitappa toi sama kys huomenna siinä 21 aikoihin niin saavat av mammat taas riidan aikaiseksi, kun jotkut imettää 3 vuotiaita!

Vierailija
5/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei, kiitos asiallisista vastauksista!

mun yhdellä ystävällä aivan käsittämätön neuvolatäti tuijotti epäuskoisena kun imetti viel 9kk lasta. alkoi jopa kyseleen että "oot toivottavasti jo jonkunlaisen suunnitelman tehny vierottamisesta, noin isolla se alkaa jo olee aika vaikeeta" huh!

mä haluaisin imettää just vuoden ikään saakka ja siitä pikku hiljaa vierottamaan tyyliin parin päivän välein tiputtaa yksi imetyskerta pois. toivottavasti maito riittää!

Vierailija
6/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkien mielestä oikein, jos imettää n. 1v 1kk, kuten minä esikoistani;-D. Toista imetin pidempään, 2 vuotta, ja kolmatta "pitkään". vähän yli 3 vuotta:-). Ihme jos armon neuvolantäti pitää vuoden kestoista imetystä kummana!

Vierailija
7/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkään aikana loppunut. Vinkkaisin sulle, että ihan vähän pidempään aikaväliin kannattaa suunnitella vieroittaminen. Lämmin maito ja syli ei ihan heti unohdu ;) Maito tuoksuu, vaikka äiti sanoisi sen loppuneen. Lapset tietävät. Kukin tavallan!

T. Käsittämätön taaperoimettäjä

mä haluaisin imettää just vuoden ikään saakka ja siitä pikku hiljaa vierottamaan tyyliin parin päivän välein tiputtaa yksi imetyskerta pois. toivottavasti maito riittää!

Vierailija
8/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa enemmän hämmästystä, mutta mun vauvan neuvolaterkka hämmästelee joka kerta sitä, että vauva kasvaa PELKÄLLÄ RINTAMAIDOLLA. Vauvalla ikää 2,5kk!! Millä sen sitten pitäisi kasvaa tässä iässä?? On myös kertakaikkisen hämmästynyt siitä että vielä luovutankin maitoa keskosille :-0 Viimeksi käydessämme alkoi kertoa jo ruoan maisteluista. Siitä missä järjestyksessä aloitellaan jne.

Esikoiselle oli pakko aloittaa vellit+puurot 3kk iässä, koska olin 2 yötä pois kotoa puolipakollisen työmatkan takia ja söi pullosta niin huonosti, että haluttiin jotenkin turvata ravinnonsaanti. Nyt olin ajatellut täysimettää vähintään 4kk ja aloittaa maistattelun n 5kk iässä. Ehkä lähempänä puolta vuotta tarjota yhtenä ateriana jotain muutakin kuin pelkkää maitoa. Odotan mielenkiinnolla mitä terkka sanoo kesänkorvilla kun ei muksu ole vielä saanut mitään muuta kuin ämmää suuhunsa ;-D

Vierailija
9/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten taapero oli jo niin iso että osasi kaivaa itse rinnan esille sylissä ollessaan. Teki sitä myös kaupassa, jolloin päätin että nyt riitti äidille. Moni hämmästeli kun imetin niin pitkään.

Vierailija
10/16 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tosin saannut kuulla "vieläkö sä imetät" -kummasteluja siitä asti, kun lapsi oli 7-8 kk:n ikäinen. Kaveripiirissäni on itseni lisäksi yksi ihminen, joka on imettänyt lastaan yli vuoden ikäiseksi.

Imetän edelleen 1 v 3 kk ikäistä lasta, tarkoitus olisi lopetella siinä kahden vuoden paikkeilla, jollei lapsi itse lopeta ennen sitä - mikä ainakin tällä hetkellä vaikuttaa aika epätodennäköiseltä...

Vierailija
11/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika suhteellista. Naapurini on aina sanonut, että imetti pitkään lastaan allergioiden ja muiden vuoksi. Minä koen imettäneeni suht vähän aikaa imettäessäni 6 kk. Kysäsin tässä kerran, että kuinkas pitkään sä sitten oikeen imetit ja vastaus oli puoli vuotta.

Vierailija
12/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistattelun aloittamisessa. Aloitettiin 4,5kk iässä mikä oli siis ihan hyvä koska meidän vauva selvästi pitää soseista. Tuota "kasvaa pelkällä rintamaidolla" -ihmettelyä meilläkin oli, luki jopa neuvolakortissa :D vaikka eikö just rintamaito oo sen "paras" ravinto jolla parhaiten pitäs kasvaa..

Vierailija
13/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan määrittelijästä kiinni. Musta tuntuu, että kun vauva oli puolivuotias alkoi kuulua näitä vieläkö sä imetät juttuja ja nyt kun on kymmenen kuukautta on tämä jo monesta aivan mahdottoman pitkä imetys. Minusta kuitenkaan ei. Ajattelen kuitenkin, että yli vuoden kestävä imetys on siinä mielessä pitkä imetys, että melko harva tilastollisesti imetttää yli vuoden ikäistä. Ihmettelijät ovatkin useimmiten niitä, jotka eivät ole koskaan synnyttäneet tai eivät ole imettäneet tai imettäneet hyvin lyhyesti joten mielestäni heidän mielipiteistään ei niin tarvitse välittää vaikka ne mua harmittaakin. Itse aion imettää niin pitkään kun maitoa riittää ja vauva haluaa (mutta toivon kyllä, että hän vieroittuisi viimeistään nelivuotiaana). Ihana on, että joskus joku kommentoi myös itse imettäneensä lastaan esim. kaksi vuotta eikä vain tarvitse kuunnella sitä vieläkö sä imetät jupinaa.

Vierailija
14/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vuosi meni rikki imettämisessä ei kukaan ole enää ihmetellyt vieläkö imetät. Joko niille ei tule mieleen, että saattaisin imettää tai sitten ihmiset eivät enää osaa sanoa mitään.

Vierailija
15/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti törkeetä että neuvolassa tuputetaan sitä muuta ruokaa kuin maitoa niin aikaisin.

-11

maistattelun aloittamisessa. Aloitettiin 4,5kk iässä mikä oli siis ihan hyvä koska meidän vauva selvästi pitää soseista. Tuota "kasvaa pelkällä rintamaidolla" -ihmettelyä meilläkin oli, luki jopa neuvolakortissa :D vaikka eikö just rintamaito oo sen "paras" ravinto jolla parhaiten pitäs kasvaa..

Vierailija
16/16 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan tätikin lopetti kyselyn. Hammashoitajalla käytiin, kun lapsi oli muistaakseni vajaa 2v ja meinasi kyllä pudota tuolilta, kun kerroin imettäväni ennen iltaunia... :) (Ja joo, hampaat pestiin ennen. Hienot, ehjät hampaat lapsella.)

Sama terkka oli aikoinaan lähettämässä ravitsemusterapeutille, kun imetin 1,5v maitoallergikkoa. Ei siis käyttänyt mitään erityiskorvikkeita, maitona vain äidinmaito useamman kerran päivässä. Rintamaito ei varmaan ollut tarpeeksi ravitsevaa hänen mielestään. Tämä kuitenkin ennen kuin olimme tavanneet (muutimme alueelle ja juttelimme puhelimessa), tavattuamme lopetti puheet ravitsemusterapeuteista. Ei minulla mitään ravitsemusterapeutteja vastaan ole, mutta ihmetytti terkan asenne äidinmaidon "huonoudesta".

Kun vuosi meni rikki imettämisessä ei kukaan ole enää ihmetellyt vieläkö imetät. Joko niille ei tule mieleen, että saattaisin imettää tai sitten ihmiset eivät enää osaa sanoa mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi