Vauvani sai synnärillä lisämaidoksi 10 ml korviketta. Sen jälkeen
olen ainoastaan imettänyt. Ilmeisesti en kuitenkaan voi merkata neuvolakorttiin, että vauva on täysimetyksellä, kun eikös se täysimetys nyt virallisesti mennyt puihin sen lisämaitoannoksen takia?
Eli laitanko korttiin ravinto-kohtaan "imetys ja äidinmaidonkorvike"?
Kommentit (27)
Neuvola halunnee tietää, että kun vauva on tullut kotiin, niin onko vauva sen jälkeen täysimetyksellä.
Eli imetätkö sinä yksinomaan, imetät ja annat korviketta tai annat pelkästään korviketta.
että täysimetyksellä ollut. Meillä ainakin synnärillä vauva sai luovutettua äidinmaitoa, eikä korviketta.
ne annokset kuule kovin huimia ole näin alkupäivinä. Itseasiassa vauva tulisi toimeen pari päivää ilman maitoakin oman vararavinnon turvin..
ihan pirun tärkeät 10 ml sille vauvalle.
toimeen "vararavinnollaan" ja "paria päivää"
Raukka ap kyselee onko joku tilkka vastiketta nyt sysännyt hänet ikuiseen epäonnistumiseen, ja sä 12 kirjoittelet täällä että joo, olisi pitänyt pitää siellä sairaalassa ilman ruokaa.
no, mun kuopus ei kyllä olisi tullut toimeen ilman nestettä synnytyksen jälkeen, että ei kannata yleistää.
toimeen "vararavinnollaan" ja "paria päivää"
Raukka ap kyselee onko joku tilkka vastiketta nyt sysännyt hänet ikuiseen epäonnistumiseen, ja sä 12 kirjoittelet täällä että joo, olisi pitänyt pitää siellä sairaalassa ilman ruokaa.
no, mun kuopus ei kyllä olisi tullut toimeen ilman nestettä synnytyksen jälkeen, että ei kannata yleistää.
antoiko ne sun vauvalle varmasti korviketta, vai oliko kenties luovutettua äidinmaitoa :-) Muuten ei toi "imetys ja äidinmaidonkorvike" pidä paikkaansa.
synnärillä. Aina vouhkataan siitä miten vauva kyllä selviää ekat päivät muutamalla ternimaitotipalla ja miten karsean kamala vahinko tapahtuu jos silloin antaa pullosta maitoa, oli se sitten luovutettua äidinmaitoa tai korviketta. Vielä tälle kolmannellekin vauvalle sain itku kurkussa vaatia lisämaitoa, olisi vaan pitänyt pitää tissiä vauvan suussa 24h ja luottaa että luonto tekee tehtävänsä.v Miksi ei voi jo tässä vaiheessa uskoa, että maito voi nousta hitaasti siitä huolimatta että imettää yötä päivää ja että vauva voi tarvita muutakin ruokaa ternimaidon lisäksi? Ja tosiaan, lisämaitoa. Sen jälkeen ei pulloa ole huolinut, ja vauva on täysimetyksellä.
Niin, lisämaitoa sai viisi päivää ja sitten maito nousi eikä pulloa vauva enää huolinut.
olleet täysimetyksellä, sillä mulla nousee maito vasta viikon jälkeen synnytyksestä.
ne annokset kuule kovin huimia ole näin alkupäivinä. Itseasiassa vauva tulisi toimeen pari päivää ilman maitoakin oman vararavinnon turvin..
tulla pahojakin vaurioita. Vauvalle annettu korvike tai luovutettu maito on ollut tärkeää vauvalle, mutta täysimetyksen kannalta merkityksetöntä.
Ensimmäisinä päivinä äidin rinnoista erittyy vain muutamia pisaroita kolostrumia, ensimaitoa. Nämä tipat riittävät hyvin terveen vastasyntyneen ravinnoksi, koska vauva kerää raskauden lopulla vararavintoa ensimmäisten päivien ajaksi. Kolostrumtipat sisältävät runsain mitoin vastasyntyneelle välttämättömiä vasta-aineita ja lisäksi suolen toimintaa edistäviä aineita. Yleensä maito nousee n. 3–4 päivän kuluessa synnytyksestä.
multa ainakin kysyttiin vauvan neuvolassa onko vauva täysimetyksellä. sanoin että muuten on mutta iltaisin saa runsaan tankkauksen vuoksi myös noin 50ml tuttelia/ilta!
tämä neuvolan täti kirjoitti kuitenkin neuvolakorttiin TÄYSIMETYS!
sitten minun jälkitarkastuksessa kysyttiin minulta olenko vielä täysimettänyt..sanoin siihen että joo. (mitä se niille kuuluu vaikka ns täysimetyksen lisäksi annan omalle vauvalleni tuttelia myös)!!!
ei sitä kuule katota vuosien päästä, että jaahas, mitenkäs tämä ihminen on syönyt ekat elinkuukautensa!!! ei todellakaan!!!
jos kysytään senhetkistä tilannetta. Olisi vaikka olisi aluksi saanut enemmänkin korviketta.
Mutta jos osallistuisitte johonkin tutkimukseen, jossa kysytään onko saanut muuta kuin rintamaitoa ikinä, niin korviketilkka ja vitamiinit, lääkkeet ym. pitäisi mainita. Eli silloin ei olisi täysimetetty.
Ei tälläisiä ketjuja voi lukea aloitusta pitemmälle. Suomalaiset naiset ovat äiteinä ihan hukassa!
Täysimetys tarkoittaa, että lapsen ravinto on pääasiassa rintamaitoa. Se onko lapsi saanut maistaa korviketta tai korvannut jonkun aterian korvikkeella esim. joku muu on joutunut syöttämään jne. ei poista sitä tosiasiaa, että lapsi on edelleen täysimetyksellä.
HERÄTKÄÄ äidit käyttämään omia aivoja ja kerätkää itseluottamusta!
Kohta varmaan puhutaan täydellistälapsista ja korvikelapsista jonkun maitohörpyn mukaan, leiman perusteella siten äidit miettii kuka saa leikkiä kenen kanssa hiekkalaatikolla...
multa ainakin kysyttiin vauvan neuvolassa onko vauva täysimetyksellä. sanoin että muuten on mutta iltaisin saa runsaan tankkauksen vuoksi myös noin 50ml tuttelia/ilta!
tämä neuvolan täti kirjoitti kuitenkin neuvolakorttiin TÄYSIMETYS!sitten minun jälkitarkastuksessa kysyttiin minulta olenko vielä täysimettänyt..sanoin siihen että joo. (mitä se niille kuuluu vaikka ns täysimetyksen lisäksi annan omalle vauvalleni tuttelia myös)!!!
ei sitä kuule katota vuosien päästä, että jaahas, mitenkäs tämä ihminen on syönyt ekat elinkuukautensa!!! ei todellakaan!!!
Eli siis mitä merkitystä on "täysimetyksellä" ja täysimetyksellä (ehkä juuri sellaista tapausta lukuunottamatta että osallistut johonkin tutkimukseen, jonka tulosten kannalta sillä voi olla jotain merkitystâ)?
Mun lapsella ei ole neuvolakorttia, koskaan ei olla neuvolassa kayty. Poltin odotusaikana ja lapsi sai 100% korviketta. Lapsella on kolme ylioipstotutkintoa ja on tohtori.
Mun lapsella ei ole neuvolakorttia, koskaan ei olla neuvolassa kayty. Poltin odotusaikana ja lapsi sai 100% korviketta. Lapsella on kolme ylioipstotutkintoa ja on tohtori.
koko "täysimetetty" -termiin!!! Pehva sentään!!! Ketunko väliä sillä on, kunhan vauva saa ruokaa ja ihan vaikka koko vatsan täyteen.
on äidinmaito, joten merkkaat, että täysimetyksellä (koska et nyt anna korviketta). Ei tuo 10 ml asiaa muuttanut.