G: Ammattilainen: miten kieltäydyt (kohteliaasti) ilmaisen työn anelijasta?
Aloitanpa vaikka itse.
Olen lakimies ja jo aika pitkään alalla toiminut. Yleensä ihmisiltä tulee kysymyksiä lähinnä perhe- ja jäämistöoikeudesta (voisitko tehdä perukirjan, kirjoittaa avioehtosopimuksen jne. erotilanteessa soitellaan neuvoja, hometalo-asiaa haluttaisiin ajamaan oikeuteen jne.).
Sanon, etten ole ko. alan erityisasiantuntija, koska olen tehnyt pitkään töitä tietyn erityisalan parissa. Annan asianajajaystäväni puhelinnumeron (joka laskuttaa ihan perustaksan mukaan).
Kommentit (25)
Sitten totean kysyjän tunnesävyyn sopivalla tavalla: Kannattaa kyllä ehkä mennä lääkäriin!"
t. lääkäri
Tarkenna vielä, etten siis oleta kaikkien väsähtäjien jäävän vaille apua itse tarvittaessa. Niputin nämä kaksi asiaa vähän hassusti yhteen. Eli ymmärrän ihan senkin, että vaan väsähtää, jos aina ja kaikkialla joutuu vastailemaan ihmisten avunpyyntöihin.
Lääkärin kehotus mennä lääkäriin on minusta ihan hyvä :) Eihän sukujuhlan kahvipöydässä voi koskaan auttaa toista samoin kuin oikealla vastaanotolla.
mikä on kyllä tottakin. Olen muusikko (yrittäjä). Ihmisillä on joku ihme olettamus, että en tee oikeita töitä eikä niistä tarvitse maksaa. Millähän luulevat minun sitten elävän, kun olen kaiken lisäksi yh?? Teen sekä musiikinopetusta että keikkamuusikon työtä. Harva se päivä joku tutun tuttu kysyy jonnekkin soittamaan verukkeella "vain pari tuntia, sehän on vapaa-aikaa sulle tai tarjotaan kyllä kaljat". Eivät ymmärrä, että harrastelijat ovat sitten erikseen. Sanon eina, että olen lupautunut jonnekin kyseisenä ajankohtana ja tilaisuudesta maksetaan hyvin, joten ei ole varaa perua. Usein tämä on tottakin :)
risoo ne tuttavat ja sukulaiset, jotka olettaa automaattisesti, että vapaa-ajat olen heidän käytössään ilmaiseksi. Ei tartte kun kylään mennä, niin apua ollaan pyytämässä, kun sentään olen ammattilainen. Kysyvät vielä että sattuiko sulle työkamat autoon mukaan. Välillä risoo, mutten raaski kieltäytyäkään. Ehkä pitäisi.
t:siivooja
Tuttujen lasten luona olen tehnyt myös kotikäyntejä, kun on ollut kyse päivystyksellisestä asiasta. Voin kirjoittaa reseptejä yksinkertaiseen vaivaan, joka on helposti todettavissa tai hoidettavissa (kuten esim. korvatulehdus ja silmätulehdus). Mihinkään pidempään diagnostiikkaan tai pohdiskeluun en lähde vaan kehotan yleensä ottamaan asian tarvittaessa esiin "virallisen" tahon lääkärin kanssa.
Aikuisten asioissa annan neuvoja ammattitaitoni rajoissa.
Lastenlääkäri