Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Ammattilainen: miten kieltäydyt (kohteliaasti) ilmaisen työn anelijasta?

Vierailija
07.04.2010 |

Aloitanpa vaikka itse.

Olen lakimies ja jo aika pitkään alalla toiminut. Yleensä ihmisiltä tulee kysymyksiä lähinnä perhe- ja jäämistöoikeudesta (voisitko tehdä perukirjan, kirjoittaa avioehtosopimuksen jne. erotilanteessa soitellaan neuvoja, hometalo-asiaa haluttaisiin ajamaan oikeuteen jne.).

Sanon, etten ole ko. alan erityisasiantuntija, koska olen tehnyt pitkään töitä tietyn erityisalan parissa. Annan asianajajaystäväni puhelinnumeron (joka laskuttaa ihan perustaksan mukaan).

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomalla, etten tee ilmaisia töitä, koska toimeentuloni riippuu siitä, että laskutan asiakkaita (jotka toivon mukaan myös maksavat). Ja maksullisia töitä on ihan tarpeeksi.

En tiedä, onko kohteliasta, mutta sillä ei ole mitään väliä.

t. Kielenkääntäjä

Vierailija
2/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävän tai sukulaisen pyytäessä apua. Kerron jos tiedän ja jos en tiedä kerron luotettavat lähteet, joista voi ottaa itse selvää tai suosittelen menemään lääkärin juttusille. Näytteitä en ota kenestäkään avunpyytäjästä enkä tutki ilmaiseksi. Perheenjäsenistäni vain otan myös näytteitä.

bioanalyytikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommia ko. asioiden parissa ja neuvon menemään lääkäriin. Nykyään tosin harvat tutut tai sukulaiset enää kysyvät neuvoja, sillä olen psykiatri...

Vierailija
4/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuremmilta linjanvedoilta ja diagnostiikalta vältyn vetoamalla siihen, ettei minulla ole kotilaboratoriota eikä röntgenkatsetta. Usein kyselijät kyllä ovat ihan tyytyväisiä siihen, jos kerron koska kannattaa mennä lääkäriin ja kannattaako olla huolissaan ym.

t. Lastenlääkäri

Vierailija
5/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ilmaista tavaraa kyllä pyytää, tai tavaraa alennuksella. Siihen vastaan että "meidän firmassa sponsorointiasiat hoitaa se-ja-se, haluatko että annan sinulle hänen numeronsa?"

Vierailija
6/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyydän ihmisiä tulemaan toimistolle työaikana, "sillä nyt just on hankala keskustella lasten ollessa paikalla".

Yleensä kun viittaan työaikana tehtävään hommaan, ymmärtää kysyjäkin että se on maksullista.

Teen myös hyväntekeväisyystyötä eli neuvon ilmaiseksi, jos on oikea tarve eikä kykyä maksaa. Tosin nuo ruinaajat ei yleensä ole millään tapaa köyhiä ....

Vierailija
7/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoistumista miettiessä kävi mielessä, että hyvä valinta myös siltä kannalta, ettei sukulaiset ja puolitutut ole ihan ensimmäisenä selittämässä vaivojaan ja kysymässä neuvoa.

Vierailija
8/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin kuukauden päästä vois olla vähän paremmin aikaa.

Vierailija
9/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kysytään lähinnä mielipidettä, tietoa, vinkkejä tai vihjeitä. Kukaan ei odota, että alkaisin terapiaa pitämään. Tutuille lapsille ja heidän vanhemmilleen olen opettanut ohimennen ärrävinkkejä. Erästä autoin lapsen syömisvaikeuksissa.

Mielelläni jaan tietoa, jos vain osaan. Esim. kun eräs sukulainen soitti illalla myöhään hädissään isänsä afasian takia, niin tietenkin kuuntelin ja kerroin. En voisi kuvitellakaan, että panttaisin tietoa. Se ois musta eettisesti väärin.

t. puheterapeutti

Vierailija
10/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei tarvitse kieltäytyäkään.

Vierailija
11/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En voisi kuvitellakaan, että panttaisin tietoa. Se ois musta eettisesti väärin."

Puhut asiaa. Tätä ihmettelen monen ammattilaisen kohdalla. Miksi tietoa ei voi antaa ilmaiseksi? Ymmärrän, ettei mitään luentoja pidetä, mutta jos kysyy yksinkertaista asiaa, johon riittää parin minuutin vastaus, niin miksi siinä ei voi auttaa. Ainakin yleisellä tasolla voisi jotain vastata, vaikka ei henkilökohtaiseen tilanteeseen haluakaan ottaa kantaa. Itse en ymmärrä tiedon pimittämistä. Minä ainakin jaan ilmaiseksi eteenpäin sitä tietoa ja kokemusta, mitä itselläni on.

Vierailija
12/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen töissä yliopistolla ja meillä on niin sanottu "kolmas tehtävä" eli "yhteiskunnallinen vaikuttaminen". Mä lasken sukulaisten ja tuttavien ja satunnaisten toimittajien konsultoimisen tähän, samoin vierailut lasten kouluilla ja kotiseutu- kieli- ja kulttuuriseuroissa. Mä yksinkertaisesti kirjaan nämä työajaksi töissä.

Jos kieltäydyn, sanon syyksi sen, että en ehdi tai en osaa. Yleensä tämä on oikea syy: joku yrittää kysellä jotain, mistä en mitään tiedä tai sitten pitäisi lähteä johonkin hevonkuuseen, mihin kuluisi koko päivä tai enemmän, ja sitä ei sentään mikään yhteiskunnallinen vaikuttavuus enää kata, elleivät maksa ja sitäkin vielä todella hyvin.

Vierailija
13/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tietoa ei voi antaa ilmaiseksi? Ymmärrän, ettei mitään luentoja pidetä, mutta jos kysyy yksinkertaista asiaa, johon riittää parin minuutin vastaus, niin miksi siinä ei voi auttaa. Ainakin yleisellä tasolla voisi jotain vastata, vaikka ei henkilökohtaiseen tilanteeseen haluakaan ottaa kantaa. Itse en ymmärrä tiedon pimittämistä. Minä ainakin jaan ilmaiseksi eteenpäin sitä tietoa ja kokemusta, mitä itselläni on.

- en jaksa kuunnella, kun ihmiset jaarittelevat illalla ummet ja lammet yksityiselämästään

- jos neuvon joitakin johtaa se siihen, että näitä "ilmaispalvelujen" kyselijöitä on puhelinlinjat pullollaan iltaisin

- arvostan omaa rauhallista vapaa-aikaani perheeni kesken

- käytännössäkin minusta on epäeettistä jutella työasioista niin, että muut ihmiset (esim. mieheni ja lapseni) kuulevat, mistä on kyse (en myöskään halua kailottaa näitä asioita lenkkipolulla)

- minulla ei ole vakuutusta vapaa-ajalla tapahtuvan neuvonnan osalta. Mitä siis tapahtuu, jos neuvonkin väärin? (No, minähän siitä tavallaan vastaisin.)

- en itse ole esim. perhe- ja jäämistöoikeuden asiantuntija, joten minulta menisi todennäköisesti paljon aikaa näiden asioiden oikean laidan selvittämiseen, kun taas päivittäin näiden asioiden kanssa työskentelevä kollegani vastaa ystävien ongelmiin ns. "lonkalta"

- monesti lähimpiä ystäviä neuvoessa objektiivisuus voi kärsiä, mikä ei ole hyväksi juttujen optimaalisen ratkaisun kannalta.

Olen lakimies.

Vierailija
14/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten tee tällä hetkellä käännöksiä ja antanut ystäväni yhteystiedot, jolla on oma käännöstoimisto. Teeskentelen siis, etten ymmärrä kysyjän puhuvan ilmaishommasta.

Jos joku tuttu kysyy jonkun sanan vastinetta toisella kielellä ja sen tiedän, kerron sen toki, mutta kokonaisten pitkien tekstien kääntäminen kestää tuntikausia, joten on ihan käsittämätöntä että näitä silti aina aika ajoin pyydetään ihan pokkana ilmaiseksi. Vanhemmilleni ja parille parhaalle ystävälle voisin ilmaiseksi tehdäkin ja olen tehnytkin, mutta homma toimii vastavuoroisesti ystävän kohdalla (lääkäri), ja vanhemmat ovat muuten vaan erityiskohtelussa :)

Vierailija
15/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitata johonkin epämääräiseen alennukseen jonka ehkä voisitte tuttavalle antaa kun hän pistäisi paperille sen, mitä lakipalveluita tarkalleen ottaen tarvitsee?

Ei sen alennuksen edes tarvitsisi mikään iso olla, ja suuri osa ilmaisten palveluiden ruinaajista sitä paitsi luultavasti kavahtuisi siitä että joutuisivat ylipäänsä tekemään kirjallisen toimeksiannon ja pyytämään siitä rahallisen tarjouksen.

Vierailija
16/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten tee tällä hetkellä käännöksiä ja antanut ystäväni yhteystiedot, jolla on oma käännöstoimisto. Teeskentelen siis, etten ymmärrä kysyjän puhuvan ilmaishommasta.

Yksi pyysi ilmaispalvelua äitiysloman aikana. Sanoin, etten voi tehdä PALKKAtyötä ilman, että joudun ko. päiviltä Kelan minimipäivärahalle.

Vierailija
17/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatiltani suomen kielen opettaja ja tuttavapiiriin kuuluu paljon maahanmuuttajia ja muutenkin nykyaikana törmää piireissä kuin piireissä ulkomailta tulleisiin puolisoihin, firmojen työntekijöihin yms. Aika usein joku sitten kysyy jostain asiasta, johon ei kurssilla ole saanut vastausta tai ei ole asiaa ymmärtänyt. Mielelläni vastailen tällaisiin kysymyksiin. Mä vain pidän työstäni niin paljon, että mielellään puhun siitä vapaa-ajallakin:)

Vierailija
18/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitata johonkin epämääräiseen alennukseen jonka ehkä voisitte tuttavalle antaa kun hän pistäisi paperille sen, mitä lakipalveluita tarkalleen ottaen tarvitsee?

Ei sen alennuksen edes tarvitsisi mikään iso olla, ja suuri osa ilmaisten palveluiden ruinaajista sitä paitsi luultavasti kavahtuisi siitä että joutuisivat ylipäänsä tekemään kirjallisen toimeksiannon ja pyytämään siitä rahallisen tarjouksen.

enkä jaksa käydä vielä jotain erillisiä sopimuksia kirjoittelemaan ihan sen vuoksi, että pääsen käyttämään vapaa-aikaani toisten neuvomiseen. Huh. Johan niitä soppareita tulee ihan riittävästi töissä väännettyä. Ja töihin soittaville sukulaisille sanon, että "sori, mutta mä olen nyt työssä ja multa edellytetään, että työaika käytetään työantajan toimeksiantoihin."

Eikä mulla ole edes toiminimeä. Pitäis vielä selvittää, miten ilmoitan nämä satunnaiset tulot verottajalle. En nimittäin suosi lainkaan pimeää työtä.

Vierailija
19/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatiltani suomen kielen opettaja ja tuttavapiiriin kuuluu paljon maahanmuuttajia ja muutenkin nykyaikana törmää piireissä kuin piireissä ulkomailta tulleisiin puolisoihin, firmojen työntekijöihin yms. Aika usein joku sitten kysyy jostain asiasta, johon ei kurssilla ole saanut vastausta tai ei ole asiaa ymmärtänyt. Mielelläni vastailen tällaisiin kysymyksiin. Mä vain pidän työstäni niin paljon, että mielellään puhun siitä vapaa-ajallakin:)

On hieman eri asia antaa "ilmaispalvelua", kun palkka juoksee joka tapauksessa säännöllisesti. Yrittäjänä sellainen johtaa katastrofiin, koska vain maksullisilla töillä saa elantonsa. Pidän minäkin työstäni niin paljon, että sitä välillä teen 12 tuntia päivässä - mutta maksusta :)

t. aiemmin vastannut kääntäjä (yrittäjä)

Vierailija
20/25 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan, että panttaisin tietoa.

t. puheterapeutti

Mutta ymmärrä heitä, jotka väsähtävät jatkuviin avunpyyntöihin. Ehkä he joutuvat itsekin aikan pärjäämään yksin, ei silloin oikein ole talkoohenkeä.

Itseltäni kysellään suoranaista apua aika harvoin. Aina olen apua osatessani antanut. Yleensä asia jää vielä mielen päälle ja selvittelen tarpeen vaatiessa asioita lisää (enhän itse tee töitä kaikenlaisten "tapausten" kanssa). Yleisellä tasolla ollaan hyvinkin kiinnostuneita ja tietoa vailla esim lapsen kielellisestä kehittymisestä, mutta olen itsekin aiheesta niin innostunut, että minähän vihjeestä puhun silmät ja suut täyteen :)

Minä saan itse ystäviltäni paljon mm lastenvaatteita, lastenhoitoapua, puutarhanhoitovinkkejä, lääketietoa, lainaan vaikka mitä tarpeellista ja ennen kaikkea läsnäoloa ja rakkautta. Pientä on siihen verrattuna oma panokseni :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan