Hätäkaste automaattinen, jos kuolema uhkaa?
Tänään neuvolantäti kehotti miettimään ensi käyntikerraksi pari nimeä pojalle ja tytölle.
Ne kuulemma kirjataan synnytyslähetteeseen hätäkasteen varalta.
Neuvolantädin mukaan hätäkaste tehdään joka lapselle, jos näyttää siltä, ettei se pysy hengissä pitkään.
Ei kai se ihan noin voi kuitenkaan mennä?
Emme ole aikeissa kastaa lastamme kirkkoon kuuluvaksi muutenkaan, joten ei kai se voi kuolemanuhan edessäkään mikään automaattinen ratkaisu olla, vastoin vanhempien tahtoa.
Kommentit (37)
Nimeä salataan ristiäisiin asti, koska sitä ei kerta kaikkiaan ole päätetty aiemmin, mutta nyt kaikilla onkin nimi valmiina jo raskauden puolivälissä. Ihmeellistä :)
Nimeä salataan ristiäisiin asti, koska sitä ei kerta kaikkiaan ole päätetty aiemmin, mutta nyt kaikilla onkin nimi valmiina jo raskauden puolivälissä. Ihmeellistä :)
Ei mitenkään liity siihen miten muut ovat toimineet. Esim meillä esikoisen nimi oli selvillä rv 23 ja kuopuksen lähes varmaksi päätetty rv 21, pari viikkoa vielä oli pientä harkintaa.
Oltiin puhuttu nimistä jo ennen raskautumista ja ollaan miehen kanssa kohtuu hyviä sopimaan asioista, ei tarvitse kiukutella viikkoja jotta saa juuri sen nimiyhdistelmän jonka itse haluaa...
(Miksi sen täytyy olla niin vaikeaa joillekin?)
Meidän terkan mukaan kätilö voi kastaa lapsen "tyttö/poika Virtaseksi", jos nimet uupuu paperista. Halusi sen kasteen tai ei. Mä olin kovin huolissaan, koska en halua lasta kastettavan edes hätätilanteessa. Kuulemma lomakkeessa ei ole omaa kohtaa, jossa voisi kieltää hätäkasteen... :/ Tosin näistä kun ei tiedä. Useamman terkan + lääkärin hoidossa tämän odotuksen aikana olleena olen tullut siihen tulokseen, että täällä ei mitään järin tarkkoja ohjeistuksia hoitohenkilökunnalle anneta. Kaikki saavat ohjeistaa odottajaa kuten parhaaksi näkevät, piti asia sitten paikkansa tai ei. Vähän tuppaa hämmentämään näin ensiodottajaa...
Ei sillä edes lomakkeeseen pyydetä hätäkastenimeä vaan nimeä sitä varten, jos vauva on esim. toisella osastolla kuin äiti. ja se lomakenimi oli rannekkeessa ja sängyssäkin, Turussa siis.
hätäkastenimillä!
Terv. kätilö Turusta
hätäkastenimillä!
Terv. kätilö Turusta
Sekä 2004 että 2007 oli niin. Nimi luki rannekkeessa, sängyssä ja hoitajat sitä myös käyttivä. Myös lääkäri tarkistaessaan puhutteli vauvaa tuolla nimellä.
ne nimiehdotukset laitetaan atk-järjestelmää varten
kätilö
Ja tuo nimi kirjoitettiin vauvan rannekkeeseen.
ole koskaan nimeä etukäteen kysytty. Vauvat on olleet Poika Virtanen, Tyttö Virtanen ja Poika Virtanen kunnes olen itse maistraattiin nimet ilmoittanut.
Ja jokaisen lapsen nimi on ollut meillekin arvoitus kunnes on syntynyt, kun sekä minä että mies halutaan nähdä lapsi ennen nimen päättämistä.
Jos olisivat kuolleet, ei olisi tosiaan hätäkastetta haluttu ja "työnimi" olisi voitu sitten kertoa, jos jotain se jälkeenpäin olisi kiinnostanut.
Ja nimet olivat todellakin sen varalta, että jos vauva joutuu pidemmäksi aikaa sairaalahoitoon, henkilökunta haluaa kutsua häntä nimellä.
ei todellakaan synnärillä ymmärretä mitään lasten oikeiden nimien päälle. Meillä oli heti syntymästä alkaen lapselle nimi tyyliin "Niina Annikki Virtanen" ja kutsuttiin häntä "Niinaksi" heti alusta alkaen. Hoitajat luulivat koko ajan, että se "Niina" on minun nimeni kun mies sillä nimellä vauvaa kutsui. Ei mennyt hoitajillekaan päähän, että lapsella on jo ihan oikea nimi syntymästään lähtien vaan kutsuivat häntä vain tyttö "Virtaseksi".
Ihmettelin, että onko se nyt niin outoa, että jollain on jo syntymästä lähtien lapselle hänen oikea nimensä. Jotenkin mun mielestä outoa kutsua lasta viikko kaupalla vain "vauvaksi".
Nimi luki tosiaan sängyssäkin niin kaikki hoitajat aina näkivät sen siitä, ja kutsuivat siis nimellä vauvaa.
ei todellakaan synnärillä ymmärretä mitään lasten oikeiden nimien päälle. Meillä oli heti syntymästä alkaen lapselle nimi tyyliin "Niina Annikki Virtanen" ja kutsuttiin häntä "Niinaksi" heti alusta alkaen. Hoitajat luulivat koko ajan, että se "Niina" on minun nimeni kun mies sillä nimellä vauvaa kutsui. Ei mennyt hoitajillekaan päähän, että lapsella on jo ihan oikea nimi syntymästään lähtien vaan kutsuivat häntä vain tyttö "Virtaseksi".
Ihmettelin, että onko se nyt niin outoa, että jollain on jo syntymästä lähtien lapselle hänen oikea nimensä. Jotenkin mun mielestä outoa kutsua lasta viikko kaupalla vain "vauvaksi".
nimitieto menee väestörekisteriin, jos lapsella on ollut nimi ennen kuolemaansa, vaikkei kastettukaan. Näin kävi meidän vauvalle ja asia jäi minua vaivaamaan kunnes kysyttiin. Kyllä hänet oli rekisteröity sairaalan papereihin ilmoittamallamme nimellä, vaikkei sotua ehtinyt saada. Olisi siinä hätäsektion jälkeen ollut aika vaikea alkaa nimeä keksimään, jos sitä ei olisi ollut valmiina. Myöhemmin syntyneistä lapsista ekan nimeksi tuli sairaalan papereissa ollut nimi, toiselle taas ei. Ketään ei ole kastettu.
tyttö- ja poikanimi lomakkeeseen, joka täytettiin ultrauksen yhteydessä vkolla 18 about. ja silloin oli kyse hätäkastenimistä. Muistan, kun juttelin siitä kätilön kanssa, kun hän ihasteli nimiä, että ovatpa kauniit ja erikoiset.
Missään yhteydessä synnärillä noita nimiä ei kuitenkaan käytetty,meilläkin lapsilla on oikeesti aivan erit ristimänimet.
kasteessahan ei saada nimeä niin miten sen voisi sitten hätäkasteessa saada...?
lappuun laitettiin nimiehdotukset,
mutta erikseen vielä kysyttiin kastetaanko.
Ja tämähän on loogista.
Eihän se lapsen nimeäminen ja kirkollinen kastaminen tarkoita samaa. Ja ketään ei ole pakko hätäkastaa jos ei halua!!
Mutta varanimet piti laittaa (oys), vaikka kastetta ei haluakaan. Varma en ole perusteluista, mutta muistelisin että sen takia nimi piti olla että jos lapsi joutuu teholle/keskolaan!
Itse keksin nimet vasta sillä hetkellä, kun olin sairaalassa ja joku hoitsu multa tarkisti tiedot tullessa. Olin kuvitellut että se nimi pitää olla juuri kasteen takia! :o
TYKSissä nimenomaan, on kaikilla kolmella lapsella, 99, 02, 07, laitettu se lomakkeen nimi rannekkeeseen ja sitä ovat myös kaikki hoitajat käyttäneet, samoin kun keskimmäinen joutui leikkaukseen ennen kastetta, niissä resepteissä ja sairaskertomuksessa on se "vauvanimi". Olen joka vauvan kanssa miettinyt tuota ensimmäistä nimeä myös viralliseksi nimeksi, mutta ovat tosiaan jääneet "vauvanimiksi". Mutta tosiaan niitä meidän vauvoilla on tyksissä käytetty ihan virallisesti!
sen kieltää laki.
Eli hätäkasteeseen pitää olla lupa lapsen vanhemmilta, joko kirjallisesti siinä sairaalan esitietolomakkeessa tai sitten suullisesti vanhemmilta kysytään jos synnytyksen kuluessa alkaa hommat mennä pieleen. Tämä käytäntö vaihtelee sairaaloittain.
Jos lupa kysytään lomakkeella, siihen voi ilmoittaa nimen jolla vauvan haluaa hätäkastettavan. Hätäkasteessa annetun nimen voi myös vaihtaa kasteenvahvistuksen yhteydessä (siis jos lapsi jää eloon).
Jos erityisesti EI halua hätäkastetta, eikä lomakkeessa ole erillistä paikkaa mihin sen voisi merkitä, kiellon voi kirjoittaa ihan tavallisella blankkopaperille. Esim: "Kiellän (tai kiellämme) lapseni hätäkastamisen." Alle paikka, päivämäärä, oma allekirjoitus ja nimenselvennys.
Eri sairaaloissa on muuten erilaisia käytäntöjä vauvojen nimen käyttämisen suhteen. Meillä esikoinen oli Jorvissa lastenosastolla vastasyntyneenä, ja vaikka erikseen merkkautin potilaspapereihin lapsen nimen ja pyysin lisäämään sen tietojärjestelmäänkin, eivät silti suostuneet puhuttelemaan vauvaa nimeltä "kun ei ole kastettu"...
Pelkäsi, että teette hoitovirhevalituksen, jos teille vihjaistaan, että aina kaikki ei menekään niin hyvin?
Tai oikeastaan, ihan oikeastikin on usein niin, että terkkarit helposti arkailevat edes mainita asioita, jotka liittyvät siihen, että aina synnytys ei mene toivotusti ja aina lapsella ei ole kaikki hyvin.