Tradenomiksi aikuisiällä opiskelleet. Muutama kysymys teille.
Olen miettinyt tradenomin opintoja ja hauluaisin kuulla teidän mielipiteitä.
Miten opiskelu sujui?
Miten perhe suhtautui asiaan?
Veikö opiskelu paljon aikaa perheeltä?
Miten työpaikalla suhtauduttiin?
Osallistuiko työnantajasi jotenkin opiskeluun?
Pelkään myös ruevta opiskelemaan, jos en pärjääkään siinä.
Onko siis kovin monimutkaista?
Entäs kuinka paljon matikkaa/kirjanpitoa oli? Onko hankalaa? Olen siis tosi onneton matikassa ja kirjanpidossa ja näitä pelkään.
Myös muut kokemukset ja vinkit ovat tervetulleita.
Kiitos!
Kommentit (3)
Täytän kohta 36v ja suoritin noin 4 vuotta sitten merkonomin tutkinnon oppisopimuksella.
Kirjanpito ja matikka tuotti jo silloin vaikeuksia, joten siksi pelkään niitä. Lukion lyhyen matikan kahlasin rimaa hipoen läpi ja merkonomin tutkinnon aikana uusin vissiin kerran ainakin yhden tentin. Opettaja toki kyllä aika onneton noissa aineissa. Kaikki oli hänelle itsestäänselvyys eikä osannut meille hitaimmille selittää tarpeeksi hyvin asioita.
Lisää kommentteja kuulisin mielelläni.
Mulla oli kokopäivä työ ja 2 lasta. Meillä ainakin oli ihan kamalasti kaiken maailman caseja ja tehtäviä, joiden kanssa meni kamalasti aikaa. Lopputyön tein työpaikalleni, mutta siihenkin upposi monta yötä kotona pohtiessa.
Jäi liian paljon tekemättä lasten kanssa juttuja. Viikonloppuisin mieheni vei lapset retkille yms, jotta sain opiskeluaikaa rauhassa päiväsaikaan.
Nyt lohduttauduin palkkapäivinä muuttuneen työnkuvan seurauksena tulleeseen €800/kk/netto lisäpalkkaan.
Nyt olen 26 ja valmistuin -08 tradenomiksi, mutta olin perheellinen ja töissä...
Opiskelu sujui hyvin työn ohessa. Siellä suhtauduttiin joustavasti ja välillä työn moodia muutettiin toisenlaiseksi että sain opiskella. Tein myös lopputyöni samaiseen työpaikkaan. Eli hyvä diili sinänsä. Tradenomiksi opiskelu ei ole todellakaan rakettitiedettä ja siinä pärjäät taatusti mainiosti. Kirjanpitoa jonkin verran on, mutta et tarvitse siihen mitään etukäteistietoja. Opit asiat koulussa. Älä moisista huoli! Ja voin sanoa, että itse olen täysin nolla matikassa.. silti läpäisin hyvin kaikki matikat ja laskentatoimen kurssit. :)
Perheeltä sai kannustusta, mitäpä muutakaan. Vaikka asuin jopa osittain (arkisin) toisella paikkakunnalla opiskelujen ajan. Meni mainiosti. Suoritin tutkinnon 1,5 vuodessa, joten tämäkään ei aiheuttanut suurta ongelmaa.
Tsemppiä! Luota itseesi, osaat varmasti! :)