Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiden menuasiaa! Mielipiteitä kaivataan!

Vierailija
07.04.2010 |

Kreikkalainen salaatti

Tomaatti-mozzarellasalaatti

Sienisalaatti

(Kanacaesarsalaatti jos vain 1 lämmin ruoka )

Graavilohi

Lämminsavulohi

Naudan sisäfile

Punaviini & pippurikastike

Kermaperunat

Broilerin rintaa

Mangokastike & currykastike

Kookosriisi

Lämpimänä lisäkkeenä kasvispaistos

Kasvisruokailijoille täytetyt paprikat tms.

Onko parempi yhdellä vai kahdella lämpimällä ruoalla? Kumpaa ottaisit, jos olisit vieras?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että voi valita lihaa tai kalaa.

Vierailija
2/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko toisen kalan olla muuta kuin lohta? Esim. graavisiika ja lämminsavulohi olisi minusta parempi yhdistelmä. En tekisi kanacaesaria vaan ihan vihersalaattia tarjoaisin, sillä kaikki eivät pidä noista juustosalaateista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa tosi hyvälle. Itse söisin mieluummin broileria, mutta monet miehet varmasti mielummin nautaa.

Vierailija
4/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menunne kuulostaa oikein hyvältä.

Lisäisin salaatteihin yhden vihannessalaatin, jossa ei ole juustoa tai mitään lihaa tai kalaa.

Sienisalaatin tilalle ottaisin jotain muuta, vaikka sallaattia eli rosollia. Harvempi nuori ihminen syö sienisalaattia ja usein niissä on jokin majoneesi tai muu tökötti sidosaineena, jolloin kasvissyöjätkään ei niistä välitä. Itse kyllä pidän, mutta ei ole kaikkien makuun.

Nyt teillä on kahta erilaista lohta. Vaihtakaa toinen joksikin muuksi savukalaksi. Ja varmistakaa, että graavilohi on hyvin tehtyä. Usein pitopalvelut ei anna sen suolaantua tarpeeksi pitkään ja siivut on kamalan paksuja ja lötmäköitä, sellaista ei syö kukaan.

Lämpimät ruoat minusta ihan ok, tosin isolle porukalle tarjottaessa naudanfile on usein vähän sellaista purukumia. Joku valmiiksi kastikkeessa oleva liha, rosvopaisti tms. voisi olla mehukkaampi. Mutta riippuu tekijästä. Broileri lisukkeineen kuulostaa oikein namille, itse ottaisin sitä reilusti, mutta maistaisin myös nautaa.

Lisäisin lämpimiin ruokiin vielä liha- ja kasvispullia. Näin on nirsoille ja pikkulapsillekin jotain naposteltavaa.

Kasvisruokailijoille ehdottaisin täytettyjä kesäkurpitsoita ja jotain hyvää vihannes/linssimuhennosta niiden kanssa. Tai grillattuja kasviksia.

Ihanaa ja maukasta juhlapäivää!

Vierailija
5/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kuitenkin kasaavat lautasilleen kaikkea, mitä on tarjolla, ja sitten lopputulos on melkoinen sillisalaatti. Laittaisin tuon naudan sisäfile-menun ja siihen lisäksi hyvän kasvislisäkkeen, jotta kasvissyöjiäkin olisi ajateltu.

Vierailija
6/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kalavinkistä. Kreikkalaisessa salaatissa on siis feta, oliivit ja sipuli erikseen tarjolla eli enemmän vihersalaattihan tämä onkin. Kreikkalainen vaan kuulostaa hienommalta :D

Vierailija
7/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Kreikkalainen tosiaan on käytännössä vihersalaatti + juusto ja muut erikseen tarjolla. En ole kyllä itse vielä syönyt sienisalaattia, jossa olisi majoneesia, onkohan tämä sitten yleisesti käytetty ainesosa. Täytyy kysyä pitopalvelulta. Pahin pelko olisi juuri tuo, että liha ei olisikaan hyvää! Täytyy vielä miettiä. Pitopalvelu on kyllä kovin kehuttu, mutta kyllähän se harmittaisi syödä huonompaa ruokaa kuin mitä itse tekee =)

Vierailija
8/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kreikkalaisen salaatin vihreään salaattiin. Nyt tuossa on kaksi juustosalaattia. Kanacaesarin jättäisin. Vaihtaisin myös kalan, toinen olisi lohi, toinen vaikka siika (graavattuna tai savustettuna). Tai jollakin tavalla marinoituja silakoita? Kermaperunat vähän arveluttaa (ovat aika massiivisia). Miten olisi uunissa kypsennetyt, yrteillä, oliiviöljyllä ja sitruunalla mausetut perunalohkot? Eivät kilpailisi naudanpaistin kastikkeen kanssa.

Hyvä kun kasvissyöjille on oma ruoka. Mun mielestä se riittäisi 2. lämpimäksi ruuaksi - monet sekasyöjät syövät mielellään myös kasvisruokia.

Söisin paistia perunoineen. Paisti on aina juhlaruoka, kun taas tuo kana-annos tuntuu aika arkiselta (vrt. fetasalaatti). Jos olisi kermaperunoita, jättäisin paistin kastikkeen väliin.

Hauskoja häitä!

Vierailija
9/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla lihaa

Vierailija
10/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti sienisalaatit on yleensä valmita salaatteja eli aika majoneesi tms pitoisia, ei hyvä, mutta perinteinen "itsetehty" sienisalaatti on herkkua, sekasieniä, sipulia ja kermaa.

jos useampaa lämmintä ruokaa on tarjolla, kaikki maistavat kaikkea, ei välttämättä kasvisruokailijoiden omaa, mutta niinkin on käynyt että vaikka kasvista on varattu runsaasti se ei ole riittänyt, mennyt lihansyöjien suihin.

Vierailija
11/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistaa, että ruokailijoissa ei ole maitoallergisia tai vegaaneja. Ruoissa on niin monta maitoa sisältävää, että voi mennä vaikeaksi syödä, jos se ei käy.

Ja jotkut kasvissyöjätkin mielellään syövät vegaanista ruokaa, jos sellaista on tarjolla, vaikka käytännön syistä eivät viitsi alkaa täysin vegaaneiksi.

Vierailija
12/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on ruokahäät, niin kyllä mun mielestä pitää olla kaksi lämmintä ruokavaihtoehtoa kaikille.

Ehkä se on vaan tämä karjalainen verenperintö ja pitokokki-isoäidin jättämä malli... Mutta kyllä meidän suvussa, jos on ruokahäät ja vaan yhtä lämmintä ruokaa tarjolla, niin se mainitaan erikseen häistä keskustellessa. "Oli kivat häät... mutta vaan yksi lämmin ruoka!"

Jos ruokaa tarjotaan, niin pöydän pitää notkua. Se toinen lämmin ruoka voi olla vaikka sitten se kasvisvaihtoehto, mutta sitäkin pitää olla varattu kaikille.

Usein sekasyöjät ajattelee, että ne kasvissörsselit on lisuke. Näin kävi, kun olin viimeksi viime viikonloppuna eräässä koulutustilaisuudessa: lounas tarjottiin seisovasta pöydästä, jossa oli erikseen vuoka, jonka vieressä kyltti kasvis. Myös lihansyöjät ottivat siitä liharuokansa lisäksi. Lopputulos: kasvisruoka loppui kesken ja kaikki, jotka jäi siitä paitsi, oli ärtyneitä, myös sekasyöjät, koska he luulivat sen olleen lisuke, jota ei heille riittänyt.

Sehän on pitopöydän idea, että syödään paljon eri makuja sekaisin. :) Ja voihan sitä santsata: ensin ottaa vaikka nautaa ja sitten toisella kierroksella broileria.

Vierailija
13/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotkut kasvissyöjätkin mielellään syövät vegaanista ruokaa, jos sellaista on tarjolla, vaikka käytännön syistä eivät viitsi alkaa täysin vegaaneiksi.

Minäkin mielelläni söisin pelkkää kaviaaria, mutta käytännön syistä se ei ole mahdollista. Olisi kuitenkin mukava, jos juhlien järjestäjä ottaisi tämän huomioon. Eiköhän se mene (tai pitäisi mennä) pikemminkin niin, että olen kasvissyöjä, kotona syön mieluiten täysin vegaanista ruokaa, mutta juhlissa ja vierailuilla syön mukisematta maitotuotteitakin.

Leikki sikseen, mutta tietysti pitää tarkistaa, käyvätkö maitotuotteet kaikille.

Vierailija
14/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaisin kanaa mutta mies nautaa. Parempi olla kaks lämmintä.

Ja melkein mäkin laittaisin ennemmin graavisiikaa jos sitä lohta on lämminsavuna. Lisäksi leipää / patonkia vois olla.

Vierailija
15/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuota en minä ymmärrä, että jos on kaksi lämmintä ruokaa, niin molemmat lihaa? Vaihtaisin sisäfileen joksikin kalaruoaksi.

Perustelu: Sisäfilee on parhaimmillaan mediumina, eikä kestä noutopöydässä seisomista hyvänä.

Vierailija
16/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sekasyöjät ajattelee, että ne kasvissörsselit on lisuke. Näin kävi, kun olin viimeksi viime viikonloppuna eräässä koulutustilaisuudessa: lounas tarjottiin seisovasta pöydästä, jossa oli erikseen vuoka, jonka vieressä kyltti kasvis. Myös lihansyöjät ottivat siitä liharuokansa lisäksi. Lopputulos: kasvisruoka loppui kesken ja kaikki, jotka jäi siitä paitsi, oli ärtyneitä, myös sekasyöjät, koska he luulivat sen olleen lisuke, jota ei heille riittänyt.

Sehän on pitopöydän idea, että syödään paljon eri makuja sekaisin. :) Ja voihan sitä santsata: ensin ottaa vaikka nautaa ja sitten toisella kierroksella broileria.

Tuo on niin totta, että kaikkea pitää varata kaikille riittävästi. Itsekin tykkään ottaa kasvisruokaa lihan lisäkkeeksi.

Edelleen ole kuitenkin sitä mieltä, että kahta ihan eri tyyppistä liharuokaa en pöytään laittaisi. Ehkä vanhanajan karjalaisessa pitopöydässä oli ideana että syödään kaikkea sekaisin, mutta nykyajan ihminen usein arvostaa tyylikästä ateriaa, jonka osaset sopivat yhteen. (Ja silti lappaa löydästä lautaselleen kaikkea, mitä löytää, vaikka broileri ja nauta olisikin tarkoitettu vaihtoehdoiksi.) Mun mielestäni on parempi tehdä jokin ratkaisu ja pitäytyä linjassa eikä sohia joka suuntaan. Jos ihan jokainen ei saa juuri lempiruokaansa, niin harmi. Kaikki saavat kuitenkin jotakin syötävää.

Vierailija
17/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mielelläni söisin pelkkää kaviaaria, mutta käytännön syistä se ei ole mahdollista. Olisi kuitenkin mukava, jos juhlien järjestäjä ottaisi tämän huomioon. Eiköhän se mene (tai pitäisi mennä) pikemminkin niin, että olen kasvissyöjä, kotona syön mieluiten täysin vegaanista ruokaa, mutta juhlissa ja vierailuilla syön mukisematta maitotuotteitakin.

Leikki sikseen, mutta tietysti pitää tarkistaa, käyvätkö maitotuotteet kaikille.

En ole ap, vaan ihmettelevä sivullinen

Vierailija
18/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäfilee on parhaimmillaan mediumina, eikä kestä noutopöydässä seisomista hyvänä.

Ja mielellään vielä parilalla tirisevänä.

Jos haluatte nautaa, ottakaa joku kunnon paisti ja paistakaa hitaasti meheväksi. Paistilihan maku on parempi kuin fileen ;)

Vierailija
19/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaihtaisit naudanlihan burgundinpataan niin ei tarvitse siihen erikseen kastikkeita ? Kestäisi "seisottamista" paremmin

Vierailija
20/23 |
07.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmintä ateriaa? Ajattelitko tilata sen kaikille vierailla ja sitten saavat valita mitä syövät vai pitääkö vieraiden etukäteen ilmottaa mitä syövät? Jos noutopöytä niin tuo kaksi lämmintä ei toimi, vaikka olisit tilannut niille jotka ovat ilmoittaneet syövänsä broiskua... koska monet sitten ottavat kuitenkin kaikkea. Ja jopa neljä "erikoista" salaattia menee vähän liioitteluksi. Miten olisi vihreäsalaatti ja erikseen fetaa yms. joita voi ottaa jos tykkää ja jättää ottamatta jos ei tykkää? Itse ottaisin broileria noista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi