"Hauskaa" liikennekulttuuria taas aamulla
Ajelin aamulla kaupungista maalle päin. En huomannit/tiennyt, että kesänopeudet tulleet voimaan joten ajoin valtatiellä 85km/h. Aamulla oli hiukan luntakin maassa, joten varmaan ihan Ok nopeus. Eikä perääni syöksynyt yhtäkkiä auto, joka kieltämättä ajoi 10 metrin päässä autoni perästä. Ihmettelin hiukan perässroikkumista. Ajattelin, että kärkkyy ohitusta. Tiesin ohituskaistan alkavan noin kilometrin päässä. Kun se alkoi, ampaisi auto ohitseni. Mies autossa huitoi ja osoitteli minulle kiukkuisesti ollessan autoni rinnalla. Päästyään ohi ajoi pientaretta pitkin ja vilautteli ja huitoi taas. Halusi osoittaa että minun olisi pitänut muka väistää häntä ojaan :-/ Onko tuollainen käytös ihan normaalia? Tietty ikävää jos joku köröttää edellä, mutta silti. Olen ymmälläni tästä käytöksestä. Samana aamuna ammattiautoilija (roska-auto) edelläni ajoi huimaa ylinopeutta. Eikö (edes) heitä koske liikennesäännöt?
Kommentit (78)
Ajelin aamulla kaupungista maalle päin. En huomannit/tiennyt, että kesänopeudet tulleet voimaan joten ajoin valtatiellä 85km/h. Aamulla oli hiukan luntakin maassa, joten varmaan ihan Ok nopeus. Eikä perääni syöksynyt yhtäkkiä auto, joka kieltämättä ajoi 10 metrin päässä autoni perästä. Ihmettelin hiukan perässroikkumista. Ajattelin, että kärkkyy ohitusta. Tiesin ohituskaistan alkavan noin kilometrin päässä. Kun se alkoi, ampaisi auto ohitseni. Mies autossa huitoi ja osoitteli minulle kiukkuisesti ollessan autoni rinnalla. Päästyään ohi ajoi pientaretta pitkin ja vilautteli ja huitoi taas. Halusi osoittaa että minun olisi pitänut muka väistää häntä ojaan :-/ Onko tuollainen käytös ihan normaalia? Tietty ikävää jos joku köröttää edellä, mutta silti. Olen ymmälläni tästä käytöksestä. Samana aamuna ammattiautoilija (roska-auto) edelläni ajoi huimaa ylinopeutta. Eikö (edes) heitä koske liikennesäännöt?
En antanut tälle yhdelle autolle tietä, koska sen verran tiesin, että ohituskaista alkaa parin kilometrin kuluttua.
jos ajaa vaikka 600 km keskinopeudella 70 km/h tai keskinopeudella 90 km/h. Tai 30 000 km/vuodessa sama.
kuinka paljon esimerkiksi 20km:n matkalla voittaa aikaa jos ajaa sen nopeudella 100km/h (ohittaa siis kaikki ärsyttävät töpeksijät) tai ajaisi matkan rauhallisesti yhden töpeksijän perässä. Jos oletetaan, että tienpätkä ei ole täynnä näitä minun kaltaisiani törttöjä.
ap
Sen verran paljon vaaratilanteita alinopeutta tai vaihtelevaa nopeutta ajavat aiheuttavat, että heidän pitäisi ymmärtää toimia toisin - vähintäänkin valita, milloin ajavat ja päästää taakseen keräytyneet jonot purkautumaan.
Poliisi voi puuttua noihin tapauksiin ihan yhtä lailla kuin ylinopeuksiinkin, mutta resurssit eivät taida riittää.
Huomaavaista ja järkevää on ajaa liikennevirran mukaisesti.
Alinopeus ei ole rikos.
että kaikki ei vain uskalla ajaa esim. talvella sitä suurinta sallittua nopeutta. Ja joidenkin nyt on vain pakko kulkea sillä autolla, koska ei niitä kulkuyhteyksiä ole kunnollisia.
joten et voi sanoa että et tiennyt nopeuden muuttuneen. Jos tilanne olisi ollutkin toisin päin että nopeusrajoitus olisi laskenut luuletko että tuo selitys että en tiennyt nopeuden muuttuneenolisi mennyt poliisille läpi?
ajavani alinopeutta, kun oletin, että vielä talvinopeudet voimassa. Ja samoin oli perässroikkujallekin ollut näkyvilla liikennemerkki jossa ilmoitettiin, että ohituskaistan alkuun teitty kilometrimäärä. Ei siis olisi tarvinnut olla kiinni autoni perässä ja heristellä nyrkkiä. Jos kaikki autoilijat olisivat samanlaisia niin mitä siitä tulisi? Että kiihtyisin joka "töppäyksestä" yhtä lailla? Heristelin kaikille jotka tulevat lähemmäs autoani kuin sallittu turvaväli on? Minua kiukuttaa kovasti se, eivät niinkään alinopeudet.
Minäkin ajan päivittäin samaa tietä töihin ja takaisin, ja osaisin ajaa sen vaikka silmät ummessa. Tiedän tarkalleen, missä 80 alue vaihtuu 60:ksi. Tiedän, missä kohtaa kannattaa ottaa jalka pois kaasulta ja antaa vauhdin hiljentyä kuuteenkymppiin itsestään. En minäkään heti ehkä huomaisi, jos joku päivä 60km rajoitus olisi vaihdettu vaikka 80 km rajoitukseksi. Tiedän, että pitäisi, mutta tutulla tiellä ei aina tule katsoneeksi liikennemerkkejä kovinkaan kiinnostuneena. Ja juu, myönnän että alle rajoitusten edessä ajava on ärsyttävä, mutta jokaisen normaaliälyisen ihmisen tulisi kestää se menettämättä täysin malttiaan.
Sen sijaan ihmettelen kovastikin aikuista ihmistä, joka ei osaa lähteä kotoa sen verran aikaisin, että ehtisi kaahailematta määränpäähänsä. En äkkiseltään keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi lähteä ohittelemaan autoletkaa vaarallisessa paikassa (tätä tapahtuu joka aamu työmatkallani) vaarantaen näin muidenkin turvallisuuden. En myöskään tajua kouluttamista tai kostonhimoa liikenteessä. Miksi pilata päivänsä asian takia jolle ei mitään mahda?
jos ajaa alinopeutta.
Jos ei osaa ohittaa edellä menevää autoa, niin saa ajaa suosiolla perässä :)
kuka ei vastaa minulle, että maantiellä ajetaan noepsuyrajoitusten mukaan tai keli huomioiden. Kerroin, että aamulla oli pakkasen puolella sää, tie mahdollisesti paikka paikoin liukas. Lopputulema vain yhteenvedon tehden on se, että alinopeus on rikos ja että on ilmeisen oikein näyttää vihansa ja aggresionsa suurieleisesti liikenteessä jos nopeusrajoitusten mukaista ajamista jollain lailla estetään.
:-) Kivoja kesäkelejä kaikille
Sinä toimit väärin, koska et seurannut liikennemerkkejä, tämä toinen taas käyttäytyi muuten huonosti. Sulla ei oman liikennekäyttäytymisesi takia ole varaa arvostella muiden liikennekäyttäytymistä. Keskity ensin siihen, että toimit itse oikein.
ja silti niitä perässäroikkujia löytyy... Jos 80-alueella ajaa mittarin mukaan 90km/h, joku on aina perseessä kiinni. Mun auton mittari ei edes valehtele kuin pari hassua kilometriä tunnissa.
Miehelle kerroin, että mua ahistaa ne hännystelijät... Mies tuumasi siihen, että peräänajo on AINA sen peräänajajan vika. Mun ei kuulemma tartte olla huolissani, kun talviliukkailla syy ei ole minun. Kysyin sitten vaan mieheltäni, että jos takapenkillä matkustavalle lapsellemme sattuu jotain peräänajon vuoksi, lohduttaako häntä se, että syy oli jonkun muun? Mies ei vastannut tähän mitään.
Merkittävä alinopeus on toki ihan yhtälailla liikenteen vaarantamista kuin huomattava ylinopeuskin. Ap:n tapauksessa kyse ei kuitenkaan ollut merkittävästä alinopeudesta... en minäkään syynää kaikkia liikennemerkkejä reitiltä, jota ajan päivittäin. Mulle vaan kävi päinvastoin kuin ap:lle... entinen satasen alue olikin muuttunut kahdeksankympin alueeksi. Huoh... onneksi poliisit ymmärsivät asian, sakko tuli, mutta ei ihan niin suuri kuin ehkä olisin ansainnut.
joten et voi sanoa että et tiennyt nopeuden muuttuneen. Jos tilanne olisi ollutkin toisin päin että nopeusrajoitus olisi laskenut luuletko että tuo selitys että en tiennyt nopeuden muuttuneenolisi mennyt poliisille läpi?
ajavani alinopeutta, kun oletin, että vielä talvinopeudet voimassa. Ja samoin oli perässroikkujallekin ollut näkyvilla liikennemerkki jossa ilmoitettiin, että ohituskaistan alkuun teitty kilometrimäärä. Ei siis olisi tarvinnut olla kiinni autoni perässä ja heristellä nyrkkiä. Jos kaikki autoilijat olisivat samanlaisia niin mitä siitä tulisi? Että kiihtyisin joka "töppäyksestä" yhtä lailla? Heristelin kaikille jotka tulevat lähemmäs autoani kuin sallittu turvaväli on? Minua kiukuttaa kovasti se, eivät niinkään alinopeudet.
nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ei sitä että pitäisi tunnollisesti ajaa juuri sitä vauhtia.
Sinä toimit väärin, koska et seurannut liikennemerkkejä, tämä toinen taas käyttäytyi muuten huonosti. Sulla ei oman liikennekäyttäytymisesi takia ole varaa arvostella muiden liikennekäyttäytymistä. Keskity ensin siihen, että toimit itse oikein.
joka sanoo, että 100km/h alueella nopeudella 85km/h ajaminen on rikos, erityisesti sääolosuhteet huomioonottaen? Tule sitten sanomaan, että toimin väärin.
joka sanoo, että 100km/h alueella nopeudella 85km/h ajaminen on rikos, erityisesti sääolosuhteet huomioonottaen? Tule sitten sanomaan, että toimin väärin.
että ei huomannut rajoitusten muuttuneen. Eli ei seurannut liikennemerkkejä. Siinä ap teki virheen, niitä liikennemerkkejä pitää noudattaa vaikka olisi kuinka tuttu tie.
Tarvitseeko vääntää rautalangasta. Jos ennen nopeusrajoitus olisi ollut 80km/ ja ap olisi ajanut sitä nopeutta, vaikka nopeusrajoitus olisikin laskettu 70km/h. Niin luuletko että tuo selitys "en tiennyt nopeusrajoituksen muuttuneen" olisi poliisille mennyt läpi? Liikenne merkit on tehty seurattavaksi.
No etkö sinä tiennyt että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ei sitä että pitäisi tunnollisesti ajaa juuri sitä vauhtia.
jos tie on kapea, mäkinen ja mutkainen tai on paljon vastaantulevaa liikennettä. Suomessa on kymmeniä tuhansia kilometrejä tällaisia maanteitä.
että ei huomannut rajoitusten muuttuneen. Eli ei seurannut liikennemerkkejä. Siinä ap teki virheen, niitä liikennemerkkejä pitää noudattaa vaikka olisi kuinka tuttu tie.
alinopeutta. Siitä voi myös saada sakot.
että et antanut tietä vaikka ajoit alinopeutta. Siitä voi myös saada sakot.
jos tie on kapea, mäkinen ja mutkainen tai on paljon vastaantulevaa liikennettä. Suomessa on kymmeniä tuhansia kilometrejä tällaisia maanteitä.
mutta edelleenkään sen edellä menevän autoilijan ei tarvitse väistää takana tulevaa.
jos ajaa alinopeutta.