Laborantin palkka ja työllisyystilanne pk-seudulla?
Alanvaihto mielessä. Humanistisella alalla olen. Motivaatio, usko ja tahto lopussa omalla alalla.
Kommentit (35)
2000-3000 euron välillä riippuen työpaikasta ja kokemuksesta. Työllisyystilanne korkeintaan välttävä ja pätkätyöt ja ketjutetut työsopimukset todella yleisiä julkisella puolella.
Joo lähemmäksi 2000 e, eikä se siitä nouse palkkaluokissa, vaan liiton pikku korotuksilla esim. 1,4% ( brutto ) silloin tällöin
Olin 10 vuotta siellä töissä ja samalta alalta muuta kokemusta 4 vuotta. Bruttopalkkani 10 vuoden palveluksesta 1750 e.
Meillä laboranteilla pohjapalkka luokkaa 2700€ ja 3-vuorotyötä tekevien ansio noin +50k€. Päivätöissä pohjapalkka ehkä hieman enemmän ja ala kemia.
Mies52v
Minkälainen työllisyys on nyt laborantti alalla? töitä pitäisi saada..
Laboranttien työtilanne on kyllä heikko, osaltaan selittyy myös sillä, että yliopistosta valmistuvat kemistit hakevat maisterin papereilla samoja hommia. Aika usein korkeamman koulutuksen omaava tulee valituksi, mutta luonnontieteet yliopistossa ei ole mikään helpoin ala opiskella. Ehkä suosittelisin jotain muuta.
- Kemisti
Laborantiksi voi kyllä päästä ehkä työssäoppimisen kautta. Avoimessa haussa ei oo mitään saumaa, ellette saaneet jotain todella kaivattua ja super specifiä osaamista siitä työssäoppimisesta. Työssäoppimiskauteen kannattaa panostaa paljon jos opiskelette. Se on ainut asia, millä on mitään merkitystä.
kohtatyötön kirjoitti:
Surkea palkka, eikä töitä löydy. En suosittele laboratorioalaa.
Ei ole palkat mielestäni surkeita. Toisen asteen koulutus riittää, säännöllinen päivätyö, liukuva työaika, rento työtahti, hyvät työsuhde-edut jne. Itsellä uutena työntekijänä kolme vuotta sitten (jolloin lainaamani viesti kirjoitettu) kkpalkka yli 2700 € + bonukset. Nyt jo yli 3000 € ja bonukset päälle.
Työ on mukavaa eikä omassa tilanteessani mitään järkeä pyrkiä kouluttautumalla ns. parempiin hommiin, sillä palkka ei välttämättä nousisi merkittävästi vastuun ja työmäärän lisääntyminen huomioiden.
Ennen alan vaihtoa olen opiskellut merkonomiksi, joten tiedän mitä ovat surkeat palkat ja työt.
Vierailija kirjoitti:
kohtatyötön kirjoitti:
Surkea palkka, eikä töitä löydy. En suosittele laboratorioalaa.
Ei ole palkat mielestäni surkeita. Toisen asteen koulutus riittää, säännöllinen päivätyö, liukuva työaika, rento työtahti, hyvät työsuhde-edut jne. Itsellä uutena työntekijänä kolme vuotta sitten (jolloin lainaamani viesti kirjoitettu) kkpalkka yli 2700 € + bonukset. Nyt jo yli 3000 € ja bonukset päälle.
Työ on mukavaa eikä omassa tilanteessani mitään järkeä pyrkiä kouluttautumalla ns. parempiin hommiin, sillä palkka ei välttämättä nousisi merkittävästi vastuun ja työmäärän lisääntyminen huomioiden.
Ennen alan vaihtoa olen opiskellut merkonomiksi, joten tiedän mitä ovat surkeat palkat ja työt.
Olen aivan samaa mieltä, ei ole palkat surkeita. Itsellä kokemusta nyt hieman yli 2v ja palkka 2900e + vuosibonus. Nyt töissä pk-seudulla, edellinen työpaikka oli Pohjois-Savossa, jossa palkka oli 2600e. Työ on todella mukavaa ja työajat liukuvat. Opiskelin itse vain 2v alaa, joten siihen suhteutettuna myös koen palkkani korkeaksi. Täytyy muistaa, että laborantti ei toimi vain yhdellä alalla ja siksi palkoissa voi olla suuriakin eroja.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen työllisyys on nyt laborantti alalla? töitä pitäisi saada..
Surkea työtilanne, ei missään nimessä kannata opiskella. Itse opiskelin uuden ammatin kun työt oli niin kiven alla.
Rakennusalan amis ja halutessa yrittää insinööriksi noin vastaavalle alalle, koska molemmissa töitä riittää, palkka hyvä, työajat hyvät, vaihtelevaakin, vaihtelevat työpaikat, ulkomaanmahikset hyvät, raitista ilmaa, liikuntaa.
Luonnontieteen alalla itsessään, mukaan lukien laborantit, ei saa muuta kuin pohjakoulutusta, ja opettajan hommia yliopistokoulutuksella. Palkat suhteellisen heikot, paitsi opettajana, ja relevantti työkokemus tarpeen, jota ilman ei saa töitä, että typerää lukea tollaisille aloille. Lisäksi työajat voi olla epämukavammat, ja duunipaikka mistä sitten luulee saavansa duunia, jos tuurilla saattuu omaamaan kokemusta jostain.
Luonnontieteen tiedoilla voi yrittää insinööriopintojen lisäksi lääkikseen, että hammaslääkäriksi. Insinööriliitolla on sivustonsa, ja töitä pitäisi olla saatavilla, ja jos osaa myös saksaa, niin siellä on miljoonan insinöörin vajaus, kun jengi hommaa oppisopimuksen niin usein muualla EU:ssa ja jää siihen duuniin. Norjassa on alhainen työttömyysprosentti.
Laboranttina työskennellyt metsäteollisuuden tehtaalla nyt 7 vuotta ja palkka 3000€/kk, mielestäni hyvä palkka liukuvalla työajalla olevasta päivätyöstä ottaen huomioon, että ammattiin valmistumiseen meni vain pari vuotta. Myös työpaikkaetuudet ovat kohdallaan.
Opiskelkaa lähäriksi, niin pääsette näytteenottjiksi lisäkoukutuksella. Heistä on pulaa
Vierailija kirjoitti:
Olin 10 vuotta siellä töissä ja samalta alalta muuta kokemusta 4 vuotta. Bruttopalkkani 10 vuoden palveluksesta 1750 e.
Mikä paikka?siellä?
Ilmaisutaitoa oppimaan, mistä kukaan voi tietää, mitä tarkoitat?
Iltalehteen toimittajaksi sopisit.😅
Joo lähemmäksi 2000 e, kuitenkin 15 vuoden kokemuksella menee alle 2300 e reilusti eikä se siitä nouse palkkaluokissa, vaan liiton pikku korotuksilla esim. 1,4% ( brutto ) silloin tällöin